Heiðrik - Funeral (2016)

Uitgebracht in eigen beheer

1. Love Songs (2:12)
  2. Red Hair (3:32)
  3. Unarmed (2:32)
  4. Change of Frame (3:03)
  5. White Flag (3:19)
  6. Boy (3:12)
  7. Black for the Occasion (4:13)
  8. Remember Me (2:44)
  9. Monster (3:12)
  10. Flowers on Your Grave (3:14)
Er zijn wat muziekliefhebbers die mijn smaak feilloos aanvoelen en die me in het verleden tips hebben gegeven. Meestal wel raak, logisch ook, soms echt enorm raak (Asaf Avidan toen hij nog niet bekend was en Nakhane idem).

-SprayIt- dacht dat Heiðrik wat voor me zou kunnen zijn en kwam met het nummer Black for the Occasion om me te triggeren. Goed gedaan Marcel! Het was gelijk een schot in de roos.

Maar waarom dan toch? Mensen die mij een beetje kennen snappen het gelijk: strijkers, melancholisch, beetje drama, barokpop.... en na Eivør toch extra leuk om weer iets van de Faeröer te horen. Ja, dit past helemaal in mijn straatje.

En wederom betreft het een homoseksuele artiest. Nee, dat is geen pré, ook al is de verwantschap en herkenning soms misschien wat groter. In muziek zijn de onderwerpen vaak erg universeel dus maakt het mij niet zoveel uit (daarbij ben ik geen echte tekstenman), maar qua overbrengen van muzikale emoties zal het net even sterker zijn. Niet voor niets dat veel van mijn grote favorieten gay zijn en Heiðrik vult die rij gewoon aan met tien sterke juweeltjes.

Hij had het niet makkelijk, opgroeiend in een conservatieve omgeving waar homo zijn slecht was en waardoor hij lang in de kast bleef zitten. Ongetwijfeld zal het later geholpen hebben in zijn creatieve manier van uiten door middel van muziek.

En wat kunnen we verwachten van Funeral? Zoals gezegd barokpop met strijkers en af en toe een wat kitscherig toefje er bovenop. Akoestisch getinte liedjes. Oude glorie in ere hersteld, zwart-wit films die weer tot leven komen (zie ook de videoclip bij Black for the Occasion). Lieflijk en klein wisselt af met wat grootsere gebaren. Maar puurheid staat toch wel bovenaan. Tijdloos wil ik het ook wel noemen.

Boy is een hoogtepunt van het album en misschien ook wel de schakel. Een nummer dat gaat over een jongen die Heiðrik kende van de middelbare school en het daar heel zwaar had omdat hij homo was en daarvoor uitkwam. Hij overleed (zelfmoord?) en de pestkoppen zaten vooraan in de kerk zich enorm schuldig te voelen. De gemeenschap schaamde zich enorm en voor Heiðrik was dit moment het enorme besef hoe gemeen mensen kunnen zijn. Een moment dat ie nooit vergeten is en waarover hij dit nummer schreef. Vanuit dit nummer ontstond de titel Funeral, een woord dat hij mooi vindt omdat een begrafenis een bijeenkomst is waar mensen samen komen om te rouwen, en dan vooral de ceremonie van een begrafenis, niet eens de dood zelf.

Monster doet me erg denken aan Ivo Dimchev, ook een opvallende verschijning in de huidige popwereld.

Opmerkelijk ook dat Heiðrik in Polen enige bekendheid geniet omdat hij daar een platencontract kon krijgen (indirect door zijn ex-vriend die Pools is). Polen staat niet bekend om haar fijne houding richting homo's. Zelf hoopt Heiðrik dat hij daar kan bijdragen aan een beter klimaat, ondanks het feit dat hij zichzelf niet als activist beschouwt.

Van mij mag hij ook in Nederland doorbreken. Funeral is al weer twee jaar oud en heeft onlangs nog een re-release gekregen. Misschien mag ik, mede door de tip van Marcel, een beetje bijdragen aan meer bekendheid. Jullie weten zelf wel of je je geroepen voelt dit op te pikken

En hij schrijft in de begeleidende tekst bij het album: I want to dedicate this album to LGBT youth of the Faroe Islands - Strength, courage and love. Een mooi gebaar, hopend op een betere toekomst.

avatar van -SprayIt-
Mooi stuk, Eric. Leuk om meer achtergrondinformatie te krijgen. Wist/hoopte meteen dat het iets voor je zou zijn. Wil nog toevoegen dat ik het tof vind dat voor elke track een unieke video is gemaakt (met veel te weinig views!). Ook de hoes vind ik geweldig. Ik draag ook graag bij aan het succes van deze jongeman. Favorieten bij mij momenteel: Red Hair, Black for the Occasion en Monster.

Ik vind het prachtig, het raakt me wel en dat is altijd mooi. Je kent me onderhand wel op dat vlak

avatar van Liesjemeer
Oooo interessant en hoe fijn Eric dat je meteen een stukje achtergrond meegeeft. Openingsnummer is zo vrolijk en licht en liev. Ik duik er even in en kom er later op terug!

avatar van Edamboy
Mooi album! Vooral "Boy" en "Monster" konden mij erg bekoren.

avatar van muziekobsessie
Hoe hebben we deze in 2016 over het hoofd kunnen zien? Wat een schitterend album van slechts 31 minuten maar elk nummer zo raak! Geen noot teveel heerlijk subtiel. Breekbaar gezongen en oprechte rake teksten, plus werkelijk prachtige backing vocalen van dames in de verte!! Harry al bericht dat dit De tip is voor komende Motel Mozaique! Als dit je niet raakt ben je van steen. benieuwd of vorig album "invisible gun"uit 2007 hierbij in de buurt komt?!

favorieten Red hair en Black for the occasion

avatar van Chameleon Day
En vergeet de fraaie strijkers niet die op momenten een duet met de zanger aangaan, alsof ze antwoord geven of ook "iets te vertellen" hebben. Heel mooi.

avatar van -SprayIt-
Leuk dat deze nu ook in de rotatielijst is gekomen.

Nu op vinyl binnen. Heiðrik wist nog een platenzaak in IJsland die het kon leveren toen ik het hem vroeg op Instagram. Ik vind dit zo mooi en bijzonder dat ik dit graag op de zwarte schijf wilde hebben.

Prachtig album

Hopelijk kunnen we de boekers wakker schudden ook al zijn we twee jaar te laat.

En toen bleek ik ineens het laatste vinyl exemplaar gekocht te hebben, maar er zijn nog wat andere mogelijkheden.

Man, man, man wat is dit toch een mooi album! Zo eentje die op repeat gaat en alleen maar meer schoonheid tevoorschijn tovert.

Ik ben dan ook zo vrij om wat meer mensen te taggen die dit misschien kunnen waarderen

musicfriek, titan, Bardt1980, Martin Visser, herman, brajoapau, Mjuman, duvelboy, bommel, Venceremos.

Die heb ik toevallig vanavond op mijn FB pagina geplaatst. Ongelooflijk mooi. Wat een stem!

avatar van brajoapau
brajoapau (moderator)
Heb onlangs mijn FB pagina verwijderd; ik plaatste de afgelopen maanden maar weinig nieuws aldaar, dus echt missen zal ik het niet ; dit onontdekt pareltje weet ik zeker wel te waarderen aERodynamIC.

avatar van Erikpol
En waarom staat dit ineens in de rotatielijst (2016 release)? Bedankt voor de tip, daar niet van.

avatar van -SprayIt-
Omdat mensen deze momenteel veel draaien (roteren).

Erikpol schreef:

Het album slaat aan en mensen zetten het in hun rotatielijst (wat niet een 2018 lijst hoeft te zijn namelijk). We hebben allemaal zitten slapen en dit twee jaar compleet over het hoofd gezien!

Hopelijk wat eerherstel voor dit meesterwerkje.

avatar van muziekobsessie
Black for the Occasion (Radio Edit) - YouTube hier een versie met drum en bas

iemand al zijn vorig album gehoord? het nummer maria's donkey vind ik namelijk ook schitterend
Maria's Donkey - HEIDRIK - YouTube

Ook dan schitterend

Ik kan hier non-stop naar luisteren.

avatar van Martin Visser
aERodynamIC schreef:

oef, dit klinkt heel mooi zeg!

Martin Visser schreef:
oef, dit klinkt heel mooi zeg!

Jou kennende, is dit helemaal jouw ding

avatar van Pinsnider
Zo af en toe rol ik de rotatielijst eens door en ga ik eens wat beluisteren. Scandinavische namen hebben dan altijd een pré. En zo zat ik vanmorgen op de fiets met druilweer en deze plaat op de oren. De mooie verhalen hierboven sluiten prachtig aan bij de sfeervolle luisterervaring. Als je niet het gevoel hebt dat je nat wordt tijdens een motregenbui dan moet de muziek wel heel bijzonder zijn. Ik ga jullie steunen door weer eens een rotatielijstje aan te maken!!

avatar van duvelboy
aERodynamIC schreef:

Prachtig aeRo, en bedankt voor het taggen. helemaal mijn ding!!

avatar van bommel
Hoe is het mogelijk dat dit album zo lang onder de radar blijft ???
Hoe dan ook, een pareltje al vanaf de eerste draaibeurt.

Voor de Facebook liefhebbers: Heiðrik heeft de site nu genoemd met de huidige belangstelling.

avatar van Chameleon Day
Zo maar een klein huiskameroptreden:

HEIDRIK - COCOON - (Bjork cover) - YouTube - m.youtube.com

Zeer knappe cover van een nummer van één van mijn favoriete albums!

Maar goed, op het strand met vrienden kan natuurlijk ook:

HEIDRIK - Take a Bow (Madonna cover) - YouTube - m.youtube.com

Chameleon Day schreef:
Maar goed, op het strand met vrienden kan natuurlijk ook

Ik vond deze Madonna cover wel okay eigenlijk: Heidrik & Gudrid Handsdottir - Gone (Madonna) - YouTube

avatar van Chameleon Day
Ook goed inderdaad. Wat een talent...

Er zijn trouwens meer mooie covers van de hand van Heidrik op YouTube te vinden.

Voor de liefhebber nog een interview met Heidrik uit 2015 voor de Faeroese televisie:

Interview with Heiðrik á Heygum - YouTube - m.youtube.com

Hij is dus eigenlijk filmmaker. Daarnaast ook schilder. En muziek doet hij er gewoon even bij...

En hij speelt/speelde ook nog in de band The Dietrichs met vooral covers (?) uit de jaren 30 t/m 60:

The Dietrichs - Bang Bang (Nancy Sinatra) - YouTube - m.youtube.com

En nog een pareltje:

Heidrik & Greta Svabo Bech - Tasty Tears (Unplugged) - YouTube - m.youtube.com

Alles wat niet op plaat staat (ook de covers) mag wat mij betreft zo op plaat...

avatar van Premonition
Een nieuwe MM-hype? Ik begrijp hem in ieder geval niet. Deze jongen heeft zeker veel talenten, maar het grijpt mij niet. Het is mij te theatraal.

avatar van Chameleon Day
Hé, nou moet je het feestje hier niet komen verpesten

Maar te theatraal? Dat vind ik juist erg meevallen. Het is imo behoorlijk ingetogen theater. Het wordt met een afgemeten dosering gebracht.