P.O.S - Chill, Dummy (2017)

Label: Doomtree

6. Get Ate (1:24)

met Gerald

7. Roddy Piper (4:20)

met Moncelas Boston

8. Thieves / Kings (2:44)
  9. Infinite Scroll (4:02)

met Open Mike Eagle en Manchita

10. Lanes (1:49)
  11. Gravedigger (4:17)

met Angelenah

12. Sleepdrone / Superposition (8:48)

met Hard_R, Allan Kingdom, Astronautalis, Kathleen Hanna, Lizzo, Eric Mayson, Lydia Liza en Nicholas L. Perez

avatar van AreYouThere
Audition en Never Better wisselen bij mij regelmatig in de top 10, wat mij betreft echt zijn 2 beste platen. Bepaalde tracks van WDELH waren voor mij ook echt nog goed te pruimen, maar het was geen plaat die ik nog vaak in zijn geheel heb gedraaid.

Ik zit met Chill, Dummy echt een beetje in een spagaat qua waardering. Persoonlijk ben ik geen fan van die extreme wirwar aan beats die ik af en toe hoor. Het maakt het voor mij rommelig, (negatief) onnavolgbaar en zorgt ervoor dat ik een nummer halverwege maar gewoon skip. Nummers als Bully en Lanes zijn hier een voorbeeld van, ze vallen gewoon niet bij me.

Aan de andere kom ik ook weer absolute pareltjes tegen met Thieves/Kings bijvoorbeeld, prachtige minimalistisch qua beat met P.O.S. die er lekker overheen dendert, zo hoor ik hem het liefste. Pieces/Ruins, Infinite Scroll, Gravedigger (die van mij prima de afsluiter van het album had mogen zijn) zitten voor mij ook echt bij de favorieten.

De hier en daar experimentele sound van de eerste 3 albums van P.O.S. trek ik gewoonweg beter, dat kan in mijn geval ook komen omdat hier meer rock/gitaar invloeden inzitten. Aan Sleepdrone/Superposition, de afsluiter van Chill Dummy, heb ik een half jaar kunnen wennen voor deze release en deze weet ik inmiddels meer te waarderen dan bij mijn eerste luisterbeurten, misschien geldt dit straks ook Chill, Dummy in zijn geheel.

avatar van Elohim
Ik snap het ook niet, alhoewel ik ietwat later hier ben dan.

Qua productie is dit gewoon een keihard album. De rock/punk invloeden van weleer hebben gefuseerd met de electro invloeden van WDELH en POS heeft weer eens weinig zin om stil te zitten. Dat het niet is als Never Better is duidelijk: Never Better is qua kalmte, qua diepgang en emotionele atmosfeer eigenlijk wel de vreemde eend in de bijt in POS's oeuvre.

De gastartiesten zijn eigenlijk de grootste reden dat het album niet zo erg overtuigt als andere albums. Waar Busdriver en Open Mike Eagle nog redelijk verdienstelijk zijn, is de rest best okay als opvulling, maar ik verlies altijd mijn aandacht. Behalve dan bij Bully. Bully is echt geweldig. Ik lach telkens weer als POS op de achtergrond "Fucking taking your cookies!" schreeuwt. Heerlijk.

Favorieten zijn Born a Snake, Faded en Lanes (FUUUUCK! POS die losgaat op triolen, triplets, iets in die richting? Keiharde beat ook, echt puur genieten. Ogen dicht, erin opgaan, en je voelt de muziek door je hele lichaam), met Pieces/Ruins (Busdriver!) en Gravedigger (heerlijk chille beat met toch enige avant-gardistische trekjes) als honorable mentions. 4,0*