Jethro Tull - Minstrel in the Gallery (1975)

Label: Chrysalis

1. Minstrel in the Gallery (8:13)
  2. Cold Wind to Valhalla (4:20)
  3. Black Satin Dancer (6:53)
  4. Requiem (3:45)
  5. One White Duck/ 0¹º = Nothing at All (4:38)
  6. Baker Street Muse (16:39)
  7. Grace (0:51)
  8. Summerday Sands * (3:45)
  9. March the Mad Scientist * (1:49)
  10. Pan Dance * (3:26)
  11. Minstrel in the Gallery [Live] * (2:11)
  12. Cold Wind to Valhalla [Live] * (1:31)
  13. Requiem [Early Version] *
  14. One White Duck [Take 5] *
  15. Grace [Take 2] *
  16. Minstrel in the Gallery [BBC Version] *
  17. Cold Wind to Valhalla [BBC Version] *
  18. Aqualung [BBC Version] *
  19. Introduction (The Beach Part II) [Palais des Sports, Paris, 5th July 1975] *
  20. Wind Up [Palais des Sports, Paris, 5th July 1975] *
  21. Critique Oblique [Palais des Sports, Paris, 5th July 1975] *
  22. Wond'ring Aloud [Palais des Sports, Paris, 5th July 1975] *
  23. My God [Including: God Rest Ye Merry Gentlemen / Bouree / Quartet / Living in the Past / My God - Reprise] [Palais des Sports, Paris, 5th July 1975] *
  24. Cross-Eyed Mary [Palais des Sports, Paris, 5th July 1975] *
  25. Minstrel in the Gallery [Palais des Sports, Paris, 5th July 1975] *
  26. Skating Away (On the Thin Ice of the New Day) [Palais des Sports, Paris, 5th July 1975] *
  27. Bungle in the Jungle [Palais des Sports, Paris, 5th July 1975] *
  28. Aqualung [Palais des Sports, Paris, 5th July 1975] *
  29. Guitar Improvisation [Palais des Sports, Paris, 5th July 1975] *
  30. Back-Door Angels [Palais des Sports, Paris, 5th July 1975] *
  31. Locomotive Breath [Palais des Sports, Paris, 5th July 1975] *
Heb net de boxset bemachtigd met 5.1 remix van Steven Wilson. Top release!! geweldige muziek!!

Wow, deze nogeens uit mijn Tull collectie bovengehaald. Redelijk gitaar gericht, maar dat kan ik wel smaken met M Barre op gitaar. Stuk voor stuk goeie nummers vind ik.

avatar van Mssr Renard
Valt wel mee toch? Er staan wel drie wat stevigere sonfs op, maar ook veel akoestische songs. Maar ja, dat is natuurlijk ook gitaar.

avatar van Kronos
Gewoon de lp of cd kopen hé.

Na het naar mijn smaak flink tegenvallende War Child komt Jethro Tull met deze "Minstrel" des te sterker terug. De plaat is redelijk ingetogen, met veel akoestisch gitaarwerk ,en grijpt een beetje terug naar de stijl die we kennen van het uitstekende "Aqualung".
Het openingsnummer is fantastisch, maar mijn favoriete nummer is hier "Black Satin Dancer" die alle elementen in zich heeft wat Jethro Tull zo bijzonder maakt: een vleugje klassiek gecombineerd met rock en verrassende tempowisselingen.
Het lange Baker Street Muse is in de melancholische rustige passages van onovertroffen kwaliteit. Het slotstuk Grace - met Anderson die doet alsof hij opgesloten zit - (I can 't get out !) had van mij niet gehoeven, maar ach....een halve minuut op een plaat met verder alleen maar artistieke hoogtepunten maakt voor de eindscore geen verschil: een dikke 5.

Sikken Berend schreef:

Ik zie Grace altijd als een leuke afsluiter. Het weglopen en de grap dat hij zit opgesloten is zo kort dat het me niet stoort. Er waren in de jaren zeventig wel vaker dit soort stukjes in de muziek. In 'Suicide?' van Barclay James Harvest zit ook zo'n stuk (dat wat naargeestiger eindigt trouwens) en dat duurt wel een paar minuten.

In 'Supertwister' van Camel dan weer een blikje bier dat wordt geopend en ingeschonken. In 'Brighton Rock' van Queen wat jolig gedoe, een kermis en wat gefluit voor het nummer begint. Het heeft allemaal wel wat.

Ik vind het ook niet echt storend, maar gewoon overbodig. Na de laatste tonen van Baker Street Muse is het gewoon "af" wat mij betreft.
Ik had vroeger een collega die - als de baas een grap vertelde - net iets te lang bleef door lachen.
Een beetje dit gevoel.....maar ook niet meer dan dat.

avatar van BoyOnHeavenHill
Prachtige plaat met weer dat fraaie samenspel van akoestische gitaar, fluit en elektrische gitaar om-en-om als lead-insterumenten, zodat je niet weet of je luistert naar folk (zoals op de drie akoestische nummers) of rock (of zelfs hard-rock, zoals wanneer Martin Barre tijdens de tweede helft van het titelnummer de hele zangregel op zijn twee zware akkoorden laat leunen). Ian Anderson heeft soms bijna te veel tekst voor zijn melodieën, en waar hij het allemaal over heeft en wat hij allemaal overhoop haalt is anybody's guess, maar gelukkig grossiert hij weer in ijzersterke melodieën, en daardoor is het niet eens een probleem dat het lange Baker Street muse eigenlijk meer een aantal elkaar geplakte reeks pakkende fragmenten dan een echt samenhangend geheel is. Eervolle vermelding voor de erotische tederheid van Black satin dancer.

avatar van Mssr Renard
Van de bonustracks is het interessant om de radio (BBC)-sessie met strijkerskwartet te horen en daarna de meer hardrock-gerichte liveshow van 1975 in Palais des Sports. Het verschil is enorm. Ook omdat er bij het Paris-concert veel ruimte is voor improvisatie en bij de BBC-opnamen de studioversies veel meer worden nagespeeld.

Overigens best een goed concert, waarvan ik even niet weet of deze ook separaat is uitgebracht. Als deze als dubbelaar apart zou verschijnen, zou ik deze wel aan mijn collectie toevoegen. Misschien is het als bootleg verkrijgbaar, maar ik denk het niet. Maar wie weet, wordt het ooit nog eens beschikbaar gesteld.