Nine Inch Nails - Not the Actual Events (2016)

Rock / Metal
Uitgebracht in eigen beheer

1. Branches / Bones (1:46)
  2. Dear World, (4:06)
  3. She’s Gone Away (5:59)
  4. The Idea of You (3:27)
  5. Burning Bright (Field on Fire) (5:49)
avatar van E-Clect-Eddy
De trilogie The Downward Spiral (1994) - The Fragile (1999) en With Teeth (2005) vind ik het beste van Nine Inch Nails plus de eerst EP van How to Destroy Angels. De rest van Trent's werk is prima tot interessant en meestal wel goed genoeg om een paar keer te luisteren. Dus als er iets nieuws van zijn hand verschijnt dan kijk ik daar wel naar uit. Bovendien is dit voor mij gewoon de meest interessante release vandaag.

Branches / Bones klinkt nog het meest authentiek als Nine Inch Nails maar met The Cure als inspiratiebron ttv Faith/Pornography alsmede Punk Rock invloeden.

Dear World invloeden uit de Dance / IDM / Ambient,

She's Gone Away voorlopig het meest aantrekkelijke, Joy Division invloeden?

The Idea of You schuif richting Ministry uit de begin dagen maar iets minder wild/bombast.

Gisteren pas de singel Burning Bright (Field on Fire) voor het eerst beluisterd en dat deed me niet veel. Lijkt een riffje van The Troggs' - Wild Thing geleend te zijn.

Persoonlijk vind ik NIN op zijn sterkst wanneer ze de Industrial bombast weten te combineren met de breekbare teksten en stem van Trent Reznor. Op deze nummers vind ik de teksten vaak slechter te verstaan (kan ook aan mijn oren liggen). Dat mis ik in de meeste van deze nummers.

Dit is een EP die moet groeien want op de eerste beluistering kan ik geen echte favoriet kiezen, misschien Dear World omdat dit het meest dansbare lijkt. Trent Reznor is zoekende, zegt hijzelf, dat hoor je inderdaad terug op dit album, daarom hoop ik dat het volgende NIN album allemaal nieuwe nummers heeft en dit experiment als zoethouder geldt.

avatar van Alicia
De EP is inmiddels op Spotify te vinden

avatar van herre48
EP duidelijk met Broken in het achterhoofd gemaakt. Net als toen staan er donkere tijden voor de deur, gaat Reznor die demonen te lijf met donkere beats en soundscapes. Deze is stukken minder toegankelijk dan Hesitation Marks maar maakt het daardoor interessanter. De vijf nummers spreken mij dan ook onmiddellijk aan en Reznor kennende zullen deze enkel groeien. Goed!

avatar van Ataloona
Verrassend leuk ep'tje. Sterker nog, zo leuk heb ik Trent Reznor in geen veertien jaar gehoord.

avatar van dynamo d
Wordt deze ook op cd uitgebracht?

avatar van E-Clect-Eddy
dynamo d schreef:
Wordt deze ook op cd uitgebracht?

Zijn ze inderdaad een beetje vaag over maar aangezien er twee pagina's zijn met de ene voor een Vinyl album dan zou de andere fysieke vorm lijkt me een CD te zijn.

avatar van dynamo d
E-Clect-Eddy schreef:

ok, dank voor info!

avatar van Voltha
Alleen het 2e nummer vind ik wat minder, de overige 4 vind ik top

Tsjah het klinkt als een kruising tussen een light-versie van Broken en The Fragile, maar de lyrics zijn wel echt ondermaats. Eigenlijk niets bijzonders, maar het is wel fijn weer iets agressiever. Vooral het sludgey "Burning Bright (Field on Fire):"

avatar van james_cameron
Leuk kerstcadeautje van meneer Reznor, met vijf redelijk sterke nieuwe tracks. Het materiaal variëert van toegankelijk en poppy (Dear World) tot zwaar op de maag liggend en industrieel (Burning Bright). Qua geluid niets dat we nog niet eerder (en beter) gehoord hebben, maar voor de fans zeker de moeite waard.

avatar van Raspoetin
doet hoopvol stemmen. ik mis de oude Trent van de tijd van The Fragile en daarvoor.

avatar van Korreltje Zout
Zojuist besteld via de NIN website: slechts 12 gringo dollars voor een CD + download.

Een vaccin tegen Ebola en een nieuw album(pje) van NIN. Het waren een paar mooie dagen. Laat het nu maar Kerstmis worden.

avatar van Zeedeveel
Bij het aanhoren van Not the Actual Events waan ik mij direct in de wereld van Nine Inch Nails ten tijde van de jaren 90. In Branches / Bones hoor ik ook een lichte invloed van The Cure terug. De hoogtepunten zijn voor mij The Idea of You met het heerlijke drumwerk van Dave Grohl (als ik mij niet vergis) en Burning Bright (Field on Fire) dat bij mij insloeg als een bom. Een boze, miserabele Trent Reznor staat voor mij eigenlijk altijd wel garant voor kwaliteit. Deze EP had ik echt nodig en sluit prima aan op de pessimistische wereld waarin wij nu leven.

avatar van Korreltje Zout
Zo mag ik hier even netjes en respectvol NIN de Salmonella toewensen voor de post die ze mij hebben toegestuurd?

Iedereen die dit mini-album online heeft besteld en voor de 'downoad+CD' optie heeft gekozen krijgt een dezer dagen een zwarte envelop + inhoud in de bus. Daarop staat heel duidelijk aangegeven dat de inhoud subversief is, dat acties consequenties hebben, dat je 'caution' moet toepassen, dat de resultaten onverwacht zijn en dat 'this will make a mess'. Geloof me, daar is geen woord gelogen aan. Maak het niet open!!!1!!

De CD zat er niet eens in.