Albert Ayler - New York Eye and Ear Control (1966)

Jazz
Label: ESP Disk

1. Don's Dawn (0:59)
  2. A Y (20:16)
  3. ITT (22:06)
avatar van korenbloem
Een ongelovelijk en bloedstollend mooie plaat van dhr Ayler. Prachtige compositie, tja wil eigenlijk wel wat meer over tellen,
maar weet nog niet echt goed hoe ik het moet verwoorden.

De band leden:
Albert Ayler: tenor saxophone; John Tchicai: alto saxophone; Don Cherry: pocket trumpet; Roswell Rudd: trombone; Gary Peacock: bass; Sunny Murray: drums

het getoeter van dhr Ayler is ook op deze plaat prachtig, en zeker de moeite waard. Hij doet erg denken aan Coleman's freejazz en Coltrane's - Ascension. Dit is dus ook een waar freejazz festijn.
Alleen lijkt dit stuk een beetje tussen beide werken in te zitten, en doet het een poging om de Freejazz van de jaren 60 een nieuwe richting op te blazen. Het lijkt het Gerne opniew uit te willen vinden.

Het verschil met dit New York Eye and ear Control en Ascencion en Freejazz is dat dit minder basisrichtlijnen heeft, hij er wordt meer een beroep gedaan op het improvisatie talent van de Artiesten. Het voelt wat vrijer aan.

maar bij dit soort albums heb ik altijd het idee dat je een beetje tegen je zelf aan het praten bent of tegen de gene die er al op gestemd hebben en/ of de gene die Ayler al kennen. Maar het is toch jammer dat "Free-Jazz"en "Ascension" zo veel bekendheid hebben gekregen en deze maar 4 stemmen heeft. terwijl ayler echt niet onderdoet hier, voor die andere twee klassiekers.

avatar van Kronos
korenbloem schreef:

Ik pas in geen enkele van de drie categorieën maar toch was je ook tegen mij aan het praten.

avatar van korenbloem
maar doe je er ook iets mee en ga je het beluisteren (probeer een zielig gezicht op te zetten achter mijn beeldscherm )?

avatar van Kronos
Bi het schrijven van mijn vorige bericht
was ik hem al aan het opladen.

Nog 38 sec en ik kan gaan luisteren.

Edit: klinkt lang niet slecht.

Kronos schreef:

maar toch was je ook tegen mij aan het praten.

En tegen mij, ik heb alleen nu eerst de Holy Ghost Box in bestelling, dus die komt waarschijnelijk eerst.

Edit: Na wat andere sites bekeken te hebben, moet dit toch wel een intressant album zijn. En dus ook gelijk maar besteld.

@ Jesse Goed bezig. Ben je al weer verder dan mij