De Nederlandse muzikant John Verhoeven maakte in 2013 onder zijn pseudoniem John Henry het veelgeprezen album Five More Days & A Matter of Somewhere. Zijn Brabantse roots vormen niet alleen de basis van zijn Americana muziek, maar staan ook garant voor de diversiteit van zijn songteksten. In zijn jeugd, die zich afspeelde in een klein dorp ver van de grote wereld, ontstond zijn liefde voor de muziek en op zijn twaalfde maakte hij al deel uit van zijn eerste band. De wereld voor avonturen lag op dat moment nog aan zijn voeten, maar later zou hij tijdens het reizen ontdekken dat juist het kleine afgelegen dorp van thuis de plek is die hij omarmt. Zijn muziek kenmerkt zich door invloeden van zangers als Ryan Adams, Wilco, Jason Isbell en Tom Petty. Zijn roots mogen dan in Nederland liggen, zijn muziek klinkt zo Amerikaans als het maar kan zijn.
Het album This Ain’t New York dekt niet alleen een lading aan emoties als verdriet, angst en geluk, maar bevat ook een verscheidenheid aan klanken. Onder de naam Mercy John geeft hij met zijn band met de pedal steel en elektrische gitaar het muzieklandschap weer, vol meeslepende gitaarsolo’s en rustige akoestische passages. De nummers geven het leven weer zoals het werkelijk wordt vormgegeven, ver weg van wat de media en de grote steden ons doen laten geloven. De titeltrack sluit daar op aan in een prachtig sferische klankenregen, met de fijnzinnige en aangeslagen stem van John. Het album voert de luisteraar van het verlies en de eenzaamheid waar we allemaal mee te maken krijgen (Lost), het verlangen naar thuis tijdens het reizen (Back Home) en het ontdekken van de grootse wereld en mensen die we liefhebben (Shock). Nog een stap hoger op de muzikale trap staat het enerverende slotstuk Strangers, een zoektocht naar de manier waarop we met mensen om ons heen om moeten gaan. De wereld vol miljoenen onbekende mensen die ons niet lijken te begrijpen, neergezet in een muzikaal schouwspel van gitaarakkoorden. Halverwege neemt de elektrische gitaar het roer over en voert hij de emotionele druk op in zijn grauwe en zwaar beladen spel.
This Ain’t New York is een prachtig en aangrijpend muziekstuk van Nederlandse bodem. John’s zoektocht naar zijn identiteit en een plek waar je zowel thuis kunt zijn als het reisavontuur kunt beleven verpakt hij in welgevormde klanken van de gitaren en zijn aandoenlijke zang. Het album voelt daarnaast aan als een daadkrachtig geheel, waarin elk nummer een stukje weergeeft van zijn dagelijkse gedachtevorming. Mercy John heeft zijn plek in het muzieklandschap opnieuw bevestigd, met een zware emotionele lading, maar ook een wonderschone toonzetting.
4*
Afkomstig van mijn site
Platendraaier.