Mercy John - This Ain't New York (2017)

Roots
Label: Butler

1. This Ain't New York (3:14)
  2. Don't Leave Me Now (3:16)
  3. Back Home (3:21)
  4. Break Apart with Me (4:05)
  5. God Made an Awful Mistake (3:00)
  6. The Rain (4:15)
  7. Better to Be Safe (2:52)
  8. Lost (3:02)
  9. Alcohol and Rage (3:52)
  10. Endless Summer (4:19)
  11. Shock (3:06)
  12. Strangers (7:04)
avatar van Lura
Mercy John zag als John Verhoeven het levenslicht in het Brabantse Erp op de dag van de zwaarste sneeuwstorm ooit in Nederland, woensdag 14 februari 1979. Die dag staat me overigens nog levendig voor de geest, omdat ik ’s morgens met veel pijn en moeite als dienstplichtig soldaat op tijd de legerplaats in Ossendrecht wist te bereiken.

John groeide op in een beschermd milieu. Als jongen speelde hij met zijn vriendjes vaak op de velden of was hij in het bos te vinden. Als twaalfjarige had hij reeds zijn eerste bandje, dat oefende in een van de loodsen van zijn ouders, die een boerenbedrijf hadden.

John studeerde aan de Radboud universiteit. Naast muzikant is hij docent music marketing aan een hogeschool van Fontys: Fontys Academy for Creative Industries. Hij werkt voor de opleiding International Event Music & Entertainment Studies. Daar leiden ze studenten op tot managers, marketeers, communicatie professionals voor de entertainment, muziek, festival, cultuursector etc. Wat perfect te combineren is met zijn ambities als muzikant. Daarnaast schrijft hij muziek voor anderen, waaronder ook kinderliedjes.

Onder de naam John Henry, een verwijzing naar zijn doopnamen, debuteerde hij met Five More Days & A Matter of Somewhere. Dit album kreeg de nodige lovende kritieken. Zo noemde Willem Jongeneelen van Oor het een dijk van een Americana album van eigen bodem. Ook werd zijn album veel gedraaid op de radio en trad hij op door het hele land.

Achteraf vond hij de artiestennaam John Henry te algemeen en besloot zijn nieuwe cd This Ain’t New York uit te brengen als Mercy John. Al vooraf had ik een goed gevoel over het album, toen ik las dat het geproduceerd werd door de onvolprezen Gabriël Peeters. Hij weet altijd het beste in de muzikanten naar boven te halen, zo ook op deze schijf. De favoriete artiesten van John zijn Tom Petty, Bruce Springsteen en Ryan Adams.

Bij de ijzersterke opener en titeltrack moest ik direct denken aan Jason Isbell, met name door de zang. Net als Isbell heeft John een krachtige stem, waarmee hij de songs een behoorlijk emotionele lading geeft. This Ain’t New York gaat over hard werken, doorzetten en hopen dat succes en geluk je dan uiteindelijk ten deel zal vallen.

New York is gebruikt als een metafoor van een stad waarin alles succesvol lijkt te zijn. Een schril contrast met de dagelijkse gang van zaken. Hard werken, niet lullen maar poetsen zijn de dingen die in zijn genen zitten en zijn tijdens zijn opvoeding nog eens flink ingestampt. De openingsregels van het fraaie, ingetogen Lost verraden een hoop verdriet en eenzaamheid:

“Papa was always busy
And momma never said ‘I love you’
Is there something I can do that’s right”

John vertelde me dat het over zijn vader gaat, die boer was, altijd hard werkend, teruggetrokken leefde terwijl het leven zich aan hem voorbij trok. John heeft lang geworsteld met dat teruggetrokken bestaan. Hij had het gevoel dat hij enorm veel van de wereld niet zag.

Back Home vertelt een verhaal over mensen die net als hijzelf ontzettend last van heimwee hebben. Hij heeft een ziekelijke vorm van heimwee en verlangt op zo’n moment ontzettend sterk naar huis en het vertrouwde. Echter wat erg tegenstrijdig is, is dat als hij thuis is het weg zijn (bijv. naar Amerika) enorm verheerlijkt. Een constante interne strijd dus.

Door bepaalde privéomstandigheden heeft hij een tijdlang problemen gehad in de omgang met onbekende mensen. Het leidde zelfs tot plotselinge angsten op ongewone momenten. Hij heeft dit verwoord in Strangers.

Gelukkig is het niet alleen maar kommer en kwel, want Endless Summer is een liefdesliedje. Over de ontluikende liefde op een zwoele zomeravond op een zelfgemaakte schommelbank in het schemerlicht.

De officiële album presentatie is 12 februari in W2, Den Bosch, die deel uitmaakt van een toer. Sommige optredens zijn als support act van JW Roy. This Ain’t New York is een prachtig Americana album met liedjes die een eerlijk inkijkje geven in de diepere zielenroerselen van de maker.

Mercy John live:
19-3 WEERT: De Bosuil
26-3 HELMOND: De Cacaofabriek
1-4 HARDENBERG: Deel 2
9-4 HOORN: A Small Town Music Walk Festival

Zojuist het titelnummer op Spotify voorbij laten komen......en nog eens en en nog eens. Dat belooft heel veel goeds voor de rest van deze plaat.

Ga vanavond wat vrienden optrommelen om hem binnenkort live ( daar gebeuren vaak onverwachte dingen ) te aanschouwen. Zijn er nog meer nummers in omloop !

Vanavond live erbij in Hilvarenbeek; ben benieuwd of iemand op deze site mij dit later kan navertellen........bedoel dan..hihi....hem live aan het werk zien!

avatar van Lambchop
Mooie stem zeg. Echt prachtig. Hij komt in hoorn binnenkort misschien dat ik hem daar ga zien.

Zondag 19 maart gratis te zien in De Bosuil (Weert), daar ga ik zeker naar toe!

Nogmaals...........na Hilvarenbeek wacht vanavond Effenaar in Eindhoven.......... slechts zelden bezoek ik een zelfde artiest zo snel tweemaal achter elkaar. De eerste indrukken zijn mij zo goed bevallen dat ik deze buitenkans niet laat liggen. Voor mijn gevoel heeft Mercy John raakvlakken met John (Cougar) Mellencamp, als je deze artiest waardeert zou ik zeker dit album voorbij laten komen.

avatar van LittleBox
Ongelooflijk mooie plaat. John Mellencamp: ja. Jason Isbell: nog meer ja. De Jason Isbell van Nederlandse bodem, zou ik willen zeggen. Stuk voor stuk prachtige nummers en de uitsmijter Strangers is echt subliem. Wat een heerlijk gitaarwerk. Deze man verdient veel airplay!

avatar van Wally 61
Gisterenavond Mercy John in kleine bezetting als voorprogramma van JW Roy bij HEDON in Zwolle gezien. Heel mooi intiem concert met overtuigend samenspel en -zang. Vond optreden erg volwassen en doorleefd klinken. We hebben er weer een band met internationale potentie bij in Nederland.
Op naar het podium van DWDD!
Album aangeschaft en luister nu al de hele morgen naar al de prachtige nummers. Grotte klasse!
This Ain't New York is een prachtig nummer maar het hele album schittert. Endless Summer, wauw!
(staat nu op)

avatar van Zwaagje
"On Nederlands goed"; voorlopig 4*, maat ik moet het nog wat meer laten inwerken. En waarom treedt hij niet in het Patronaat in Haarlem op?
Iemand een idee wanneer de lp uit komt?

avatar van Lambchop
Aantal keer geluisterd, mooie plaat mis wel ff Power in z'n stem waar het wel nodig is, gitaar solos zijn echt top. Ben echt benieuwd naar z'n live optredens

avatar van HugovdBos
De Nederlandse muzikant John Verhoeven maakte in 2013 onder zijn pseudoniem John Henry het veelgeprezen album Five More Days & A Matter of Somewhere. Zijn Brabantse roots vormen niet alleen de basis van zijn Americana muziek, maar staan ook garant voor de diversiteit van zijn songteksten. In zijn jeugd, die zich afspeelde in een klein dorp ver van de grote wereld, ontstond zijn liefde voor de muziek en op zijn twaalfde maakte hij al deel uit van zijn eerste band. De wereld voor avonturen lag op dat moment nog aan zijn voeten, maar later zou hij tijdens het reizen ontdekken dat juist het kleine afgelegen dorp van thuis de plek is die hij omarmt. Zijn muziek kenmerkt zich door invloeden van zangers als Ryan Adams, Wilco, Jason Isbell en Tom Petty. Zijn roots mogen dan in Nederland liggen, zijn muziek klinkt zo Amerikaans als het maar kan zijn.

Het album This Ain’t New York dekt niet alleen een lading aan emoties als verdriet, angst en geluk, maar bevat ook een verscheidenheid aan klanken. Onder de naam Mercy John geeft hij met zijn band met de pedal steel en elektrische gitaar het muzieklandschap weer, vol meeslepende gitaarsolo’s en rustige akoestische passages. De nummers geven het leven weer zoals het werkelijk wordt vormgegeven, ver weg van wat de media en de grote steden ons doen laten geloven. De titeltrack sluit daar op aan in een prachtig sferische klankenregen, met de fijnzinnige en aangeslagen stem van John. Het album voert de luisteraar van het verlies en de eenzaamheid waar we allemaal mee te maken krijgen (Lost), het verlangen naar thuis tijdens het reizen (Back Home) en het ontdekken van de grootse wereld en mensen die we liefhebben (Shock). Nog een stap hoger op de muzikale trap staat het enerverende slotstuk Strangers, een zoektocht naar de manier waarop we met mensen om ons heen om moeten gaan. De wereld vol miljoenen onbekende mensen die ons niet lijken te begrijpen, neergezet in een muzikaal schouwspel van gitaarakkoorden. Halverwege neemt de elektrische gitaar het roer over en voert hij de emotionele druk op in zijn grauwe en zwaar beladen spel.

This Ain’t New York is een prachtig en aangrijpend muziekstuk van Nederlandse bodem. John’s zoektocht naar zijn identiteit en een plek waar je zowel thuis kunt zijn als het reisavontuur kunt beleven verpakt hij in welgevormde klanken van de gitaren en zijn aandoenlijke zang. Het album voelt daarnaast aan als een daadkrachtig geheel, waarin elk nummer een stukje weergeeft van zijn dagelijkse gedachtevorming. Mercy John heeft zijn plek in het muzieklandschap opnieuw bevestigd, met een zware emotionele lading, maar ook een wonderschone toonzetting.

Afkomstig van mijn site Platendraaier.

avatar van Appels123
Ik moet eerlijk zijn, ik ben geen groot fan van Americana muziek. Maar, aangezien ik hier veel hoge cijfers voorbij zag komen heb ik me er toch aan gewaagd. Ik vind het een prima plaat, maar ik vind het toch allemaal wel wat vlakjes. Nergens wordt het mijn inziens bijzonder - het kabbelt een beetje voort. Ik vind het prima als achtergrondmuziek maar zie hier helaas niet de topplaat in die vele anderen wel zien.

Hendrik68
artonna campaign schreef:
Dan ben ik de eerst aangewezene denk ik.

Hele fijne mix tussen Jason Isbell, Ryan Adams en inderdaad John Mellencamp. Met zo'n rijtje kan het al bijna niet meer misgaan natuurlijk. Beste plaat van 2017 so far!

PDN
Zwaagje schreef:
Iemand een idee wanneer de lp uit komt?

Volgens mij is de LP al uit.. zag dat hij postte dat hij in alle platenzaken lag..

Hendrik68
Ik ken ongeveer elke noot uit het oeuvre van Mellencamp, maar ik hoor hem op een verdwaalde slagen op een gitaar echt niet terug op dit album. Isbell des te meer. Neemt niet weg dat dit een alleraardigst album vind. Goed beschouwd vind ik de langzame nummers goed en bij vlagen geweldig. De uptempo nummers hebben voor mij beduidend minder om het lijf. Uitstekende productie, dat mag inderdaad wel gezegd worden en heerlijk gitaarspel ook.

avatar van Lura
Hendrik68 schreef:

Ik ook!

Wel grappig........het is meer een gevoelskwestie omdat ik zowel Mellencamp als nu ook Mercy John ( 2 maal in korte tijd ) live heb meegemaakt. Deze zanger is voor mij toch de grootste verassing van dit jaar tot heden. Draai dit album bijna dagelijks en het laatste nummer Strangers behoort tot mijn favoriete liedjes van 2017 en is toch echt ( na een rustig begin ) behoorlijk stevig, behoorlijk uptempo, met prachtig gitaarwerk!

Live- optredens geven sowieso vaak andere dimensies/ invalshoeken.......maar ach het belangrijkste is dat Mercy John een groot muzikaal talent is, een verrijking voor de muziek.

avatar van Bartjeking
Jason Isbell is inderdaad een hele mooie vergelijking, triggerde mij in ieder geval om de plaat te beluisteren. Ben er ook wel over uit dat ik hem binnenkort ergens ga bekijken, genoeg mogelijkheden in de buurt. Hopelijk meteen wat vinyl op de kop tikken.

Iemand trouwens een idee waar hij vandaan komt? Er wordt steeds gesproken over een Brabants dorpje, maar lees nergens welk dorpje. Vind ik altijd interessant

avatar van HugovdBos
Bartjeking schreef:

Hij komt uit het Noord-Brabantse dorp Erp.

PDN
Lambchop schreef:
Uit Erp, Gemeente Veghel, Noord-Brabant, geloof ik..

avatar van Joshua68
Lees de eerste zin van Lura's recensie...

avatar van Bartjeking
Excuus, hoe kan ik daar nu overheen gelezen hebben. Bedankt. Erp of all places, ken ik goed. Goede grond dus, het Erica van Brabant.

Iemand die naar de Kroepoek fabriek gaat in Vlaardingen? Ik wil daar heen gaan, maar ben een fcking autist en ben niet zo happig om alleen naar een opreden te gaan, deze lijkt mij wel zeer gaaf, echter geen animo in mijn vrienden kring en alleen is maar alleen. Stuur me aub een pm als je ook interesse hebt en niet alleen wilt gaan.

Mztlov. ...

avatar van rr66
Doet me heel erg denken aan Lorrainville...
Lekkere luistermuziek.

Op zich is het al mooi dat het debuut van een Nederlandse zanger ( met fantastische muzikanten ) hier 30 stemmen scoort, het is denk ik redelijk uniek dat dit ook gepaard gaat met de hoogste gemiddelde waardering voor een album uit 2017 tot nu toe. Ook bijna 3 weken naar mijn stem blijf ik diep onder de indruk..iets in mij zorgt ervoor dat ik dit album maar blijf luisteren......en luisteren

avatar van Tonio
Zeer fraai debuut. Ben hier heel erg blij mee. Isbell, Mellencamp, kan inderdaad kloppen. maar wat maakt het ook eigenlijk uit: mooi = mooi!

Toegegeven, zonder het monumentale titelnummer vraag ik me af tot in hoeverre dit mijn aandacht had getrokken. Neemt niet weg dat dit album behoorlijk veel kwaliteit in zich herbergt. Zeker voor een debut en een productie van eigen bodem een hele fijne verassing!