Spoon - Hot Thoughts (2017)

Label: Matador

1. Hot Thoughts (3:48)
  2. WhisperI'lllistentohearit (4:20)
  3. Do I Have to Talk You Into It (4:20)
  4. First Caress (2:48)
  5. Pink Up (5:57)
  6. Can I Sit Next to You (3:54)
  7. I Ain't the One (3:48)
  8. Tear It Down (4:20)
  9. Shotgun (3:38)
  10. Us (4:59)
avatar van Edgar18
vinylbeleving schreef:
Wat maakt deze plaat naar jou idee saai dan?
Of muziek knap in elkaar zit of niet vind ik vaak niet relevant. Ik heb niet bijzonder veel technische kennis dus het beoordelen van het 'in elkaar zitten' van de muziek laat ik aan anderen over. Wel lees ik in recensies (zowel hierboven als in andere artikelen) dat over elke beat en elk piepje is nagedacht en wellicht zit hem daar wel een deel van het probleem.

Muziek is voor mij voor een groot deel gevoel en bij deze plaat voel ik niets. Ik heb een aantal nummers aandachtig geluisterd maar kon er weinig mee. Vervolgens ben ik wat anders gaan doen en heb de plaat op de achtergrond aan laten staan en ik merkte zo rond nummer acht dat de muziek me ging storen en ik hoopte dat de plaat bijna voorbij was. Geen goed teken want dat overkomt me vrij zelden.

Dus waarom noem ik het saai en zouteloos. Omdat het wat mij betreft maar door kabbelt zonder ergens echt spannend te worden. Er gebeurt niet veel in de muziek. Niet dat dat altijd nodig is maar in dit geval had het geen kwaad gekund. En dat over alles is nagedacht maakt het geheel wat mij betreft eerder steriel (zouteloos) in plaats van dat het een meerwaarde is dat ieder piepje en iedere beat perfect getimed is.

Maar, omdat ik de beroerdste niet ben zet ik hem straks of morgen nog één keer aan. Het gemiddelde hier op de site is tenslotte erg netjes.

avatar van iHateDolphins
Na 1 luister beurt kan ik me helemaal vinden in bovenstaande. De eerste 2 nummers vond ik wel leuk, maar ergens op 3/4e van het album dacht ik: gaat er nog wat gebeuren? Ik ben er nu wel weer klaar mee..

Ik ga het wel nog proberen gezien het gemiddelde hier. Overigens vond ik de vorige plaat van Spion erg leuk en zet ik nu nog wel eens op.

avatar van captain scarlet
Net zoals voor de andere albums van van deze band geldt hier: je moet het een kans geven om te laten bezinken.
Deze is geen uitzondering: Op de titelsong na, die al meteen geramd zat, begon het me pas bij de derde spotify-luisterbeurt 'n beetje te boeien,
en nu ik hem voor de eerste keer op (zwart) vinyl draai en hij in volle glorie de speakers uit knalt dringt uiteindelijk echt door hoe geniaal ook deze weer in elkaar zit.
Het sporadische jatwerk op sommige nummers vergeef ik ze dan ook graag.
Wat mij betreft gewoon de zoveelste klasse-plaat van 'n meesterlijke band.
Maar ja, zoals zo vaak het is waarschijnlijk preken voor eigen parochie:
Wie al van Spoon hield zal nu nog meer van Spoon houden. Wie er niet van hield zal ook door dit nieuwe album niet over de streep getrokken worden.
En dat is prima zo.

avatar van bommel
captain scarlet schreef:

En dat is prima zo.

Inderdaad, en zo is het.
Je houd van de muziek van Spoon, of niet.
Ik wel dus , vindt dat er altijd pareltjes op hun albums staan.
En dat is hier ook weer zo.
Van mij mogen ze nog lang doorgaan zo - kan er geen genoeg van krijgen

avatar van philtuper
Ik vond hun vorige zeer de moeite waard maar deze kan ik weer niet zo goed pruimen. Zo zwartwit is het dus niet.

avatar van iHateDolphins
Daar ben ik het inderdaad ook niet mee eens. De vorige plaat vond ik juist heel leuk en zet ik nu geregeld nog wel eens op. Deze plaat kan ik tot nu toe minder goed hebben. Dus zo zwart-wit is het zeker niet.

avatar van Misterfool
Aanstekelijke, dansbare rockmuziek. De nummers worden echt heerlijk gedetailleerd aangekleed. Bijna 42 minuten topvermaak. Alleen Shotgun vind ik ietwat zwakjes.

avatar van Ataloona
Misterfool schreef:
Alleen Shotgun vind ik ietwat zwakjes.

Hmm ja, hoog KISS (rond 1978-1980) gehalte op Shotgun wat mij betreft . Vind 'm door die associatie eigenlijk wel grappig. Verder gaat het bij mij - net zoals met Ga Ga x100 - het ene oor in en andere oor uit. Prima shit, maar niet mijn shit.

avatar van Misterfool
Tsja, het blijft natuurlijk ook een popband. Ik ben wel warm te maken voor (enkel) een goed geschreven liedje. Ik vermoed dat jij muziek met wat meer dissonanten lust en die zul je hier niet echt aantreffen.

avatar van Cor
Cor
"...En tóch blijft het altijd Spoon, een zeldzaam avontuurlijk collectief dat altijd weer de clichés omzeilt..." Aldus recensent Menno Pot in de Volkskrant. Wat een rake en treffende omschrijving van de Texaanse band, die altijd weer ander gekleurde platen uit de mouw schudt. Alsof het geen moeite kost. Altijd catchy, altijd verrassend; deze keer wat meer dansbaar en poppy. 'They Want My Soul' schopte het bij mij tot plaat van het jaar. Dat gaat dit 'Hot Thoughts' niet lukken, denk ik, alhoewel 'ie zeker weer op de shortlist voor de jaarlijstjes staat bij mij. Wat een heerlijke band, stelt nooit teleur en levert altijd kwaliteit.

avatar van Jazzthieve
Wat een saaie plaat zeg, nergens iets dat echt uitspringt en wat vullertjes. En dit heeft dan een gemiddelde score van 3.91?? Dan hecht ik toch wat meer geloof and de gebruikersscores van RYM want dit hier op MuMe voor deze plaat slaat op niets.

avatar van JVT
JVT
Vind jij natuurlijk...

avatar van itchy
Altijd wel handig als een site aansluit bij je smaak, dan is het net alsof je gelijk hebt. Maar net als in het echt: er is meer dan één waarheid.

Die van mij toch?

west schreef:
Die van mij toch?

Die van mij is een halfje meer waar...

avatar van philtuper
Zwaagje schreef:

Die van mij is een halfje meer waar...
Mwah. Deze plaat de maximale score geven is ook weer zo'n ding. Geloof toch echt dat ze betere platen hebben gemaakt. Maar goed, het is en blijft een smaakkwestie zo'n beoordeling. Zwaagje is erg content met dit album, ik ben dat helaas niet. Meer als 3 sterren kan ik er niet aan kwijt dus zet ik de vorige maar weer eens op.

avatar van Manfield
Deze plaat van Spoon is vooralsnog de plaat die ik in 2017 het meest heb gedraaid. Indie Rock en Dance-Punk. Een heerlijke combinatie. Atmosferisch en energiek, zijn twee woorden die steeds weer bij mij naar boven komen. Ik vind het een knappe combinatie, die goed gelukt is. Het album is in balans. Het album is aanstekelijk, maakt me vrolijk en doet me - op dagen als deze - verlangen naar de zomer.

Ik luister graag naar de soms wat nasale stem van Britt Daniel. Zijn stem en uiteenlopende stemgebruik bezorgen dit album net het beetje méér, resulterend in een 4,5*.

Ik vermaak me wekelijks nog met dit album, het blijft maar groeien. Grote kans dat deze in mijn top 10 van 2017 blijft!

avatar van SOAD
Vind het openingsnummer geweldig maar daar is helaas alles mee gezegd.

avatar van Kimmyboy
Zo'n plaat die heel graag fantastisch wil vinden, maar waarbij het toch maar niet wil lukken. Op zich is het verre van een slecht album (topper wat mij betreft is Can I Sit Next to You), maar het bevat wat te weinig nummer die een verslaving kunnen opwekken. Zonde, want er staan wel een flink aantal nummers op met potentie. Vooral vergeten parel Tear It Down, zo'n typisch nummer die me waarschijnlijk over enkele jaren nostalgisch zal doen terugdenken aan deze periode.

avatar van thetinderstick
Weer een lekkere plaat van Spoon. Wat mij betreft was They Want My Soul nog een tikkie beter (was ook mijn nummer 1 van 2014), maar deze ligt wel lekker in het gehoor met een wat dansbaarder, hipper geluid. Alleen "Pink Up" en "Us" (resprise van Pink Up) vallen door hun experimentele karakter wat uit de toon ("Us" is een tikkeltje overbodig).

"Hot Thoughts" is een ideale track voor de indie disco. "WhisperI'llListenToHearIt" heeft een fijne baslijn, "Do I Have To Talk You Into It" is ook sterk, net als het genoemde "Pink Up". Het ingetogen "I Aint the One" is prachtig, en het in eerste instantie wat onopvallende "Tear It Down" is misschien wel mijn favoriet hier. Alleen de Kiss rip-off "Shotgun" had voor mij echt niet gehoeven, jammer.

Hoe dan ook, Spoon flikt het em weer door met zo'n fijne plaat op de proppen te komen. Een meesterwerk is het niet, maar volgens mij kunnen ze zo nog jaren vooruit. 4*

Spoon heeft er een nieuwe fan bij. Bijzonder album!!

Sebasgrunn schreef:
Spoon heeft er een nieuwe fan bij. Bijzonder album!!

Vergeet niet te stemmen hè?

Zwaagje schreef:

Vergeet niet te stemmen hè?

Gestemd!!

Sebasgrunn schreef:

Gestemd!!

En een mooi cijfer ....top

avatar van mol
mol
Verslavende plaat! Live ook heerlijk: op Down the Rabbit Hole maakten ze er een swingend showtje van.

Can I Sit Next To You is m'n favoriet.

mol schreef:

Can I Sit Next To You is m'n favoriet.

Ik ben jaloers.... Ik kon er helaas niet bij zijn. Wil ze graag live zien.

avatar van Juveniles
Zwaagje schreef:

Ik ben jaloers.... Ik kon er helaas niet bij zijn. Wil ze graag live zien.

In het najaar komen ze weer terug...

Juveniles schreef:

In het najaar komen ze weer terug...

Goed nieuws. Paradiso is ook een leuke zaal, alleen mijn vrouw is dan jarig en ik ben de fanaat. Gaat desondanks wel lukken denk ik. Bedankt voor de tip.

avatar van captain scarlet
Zag ze enkele weken geleden in Keulen in het Gloria Theater. ('n stad waar je het centrum overigens beter kunt mijden met de auto als je het kunt voorkomen)
Zaaltje qua grootte vergelijkbaar met Paradiso. Pas op dezelfde avond raakte het uitverkocht. Onvoorstelbaar eigenlijk.
Ook live 'n aanrader. Met name nummers als Pink Up en I ain't the one kregen live 'n extra dimensie.
Komen naast Paradiso 'n week daarvoor ook nog op Crossing Border in het najaar.
(mocht je vrouw dan net jarig zijn of zo )

avatar van Linius
Denk dat je de Gloria bedoelt. Was daar ook en het optreden was weer geweldig. Spoon stelt nimmer teleur eigenlijk, zowel op plaat als live.

Linius schreef:

Klopt helemaal. Inmiddels aangepast.

vandaag om 08:13 uur