Stef Kamil Carlens - Stuck in the Status Quo (2017)

België
Label: [PIAS]

1. The Journey Will Be Long (4:06)

met Alma Auer

2. Empty World (3:29)
  3. I'm Going Away (5:02)
  4. Dream Blues (5:03)
  5. After I'm Gone (4:00)
  6. Stuck in the Status Quo (5:02)
  7. The Longing Stays Inside (5:27)
  8. Going Home (3:34)
En daar is het eerste album waar ik echt naar uitkijk dit jaar. Stef op de solo toer klinkt als..... Zita Swoon zo te horen aan de single The Journey Will Be Long.

avatar van Sandokan-veld
Weet nog niet helemaal wat ik van die single vind, maar wel goed gebruik van strijkers. Moet jou toch ook wel blij maken, niet aERodynamIC?

Sandokan-veld schreef:

Ik vind het vooral fijn om weer eens een ouderwets Stef nummertje te horen. Die projecten waren leuk, zeker in het theater (er is al weer een nieuwe) maar ik wil ook wel weer kunnen genieten van zijn liedjes en die krijgen we nu weer.

avatar van jokerman
Ja!!! Hier kijk ik al een paar jaar naar uit zelfs. Sinds ik After i'm Gone voor het eerst hoorde bij Hotelgasten in Tilburg een jaar of wat geleden.

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
jokerman schreef:
Dat nummer heb ik zelfs in 2012 al mogen aanhoren : After I'm Gone - Bourla (23-03-12)

avatar van jokerman
Heb het even terug gezocht. Hotelgasten met SKC was in 2009... time flies!

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
Ok, jij wint .

jokerman schreef:

Dat nummer hoorde ik ook voor het eerst tijdens Dancing with the Sound Hobbyist (7 maart 2009 in Rotterdam). Prachtig nummer dat hier terugkeert. Eindelijk.

Jij blijkbaar tijdens een solo optreden van Stef, bij ons een toegift na de Zita Swoon Group performance. Ik weet niet meer of hij het toen ook solo deed (vast wel).

The Longing Stays Inside dateert ook uit die periode.

avatar van jokerman
Een solo optreden inderdaad aERodynamIC . Eerst een interview door Leon Verdonschot en daarna wat songs. Het staat zelfs op youtube Stef Kamil Carlens tijdens Hotelgasten - YouTube

jokerman schreef:

Ik heb hem in 2011 ook een solo-optreden zien doen. Volgens mij speelde hij het toen weer. Geweldige artiest.

avatar van muziekobsessie
he he stef weer gewoon als stef. Niks werelds maar gewoon zijn prachtige originele fantasie. lekker breekbaar. Hopelijk wordt dit album kwa impact vergelijkbaar met Moondog jr. debuut daar kon ik toen geen genoeg van krijgen. Zag al wat nederlandse gigs staan maar niet in de buurt. even afwachten of eerste rij fan en tevens programmeur Harry Hamelink er wat mee doet

avatar van rafke pafke
Ik ben Zita Swoon wat uit het oog verloren na Big City. Hun theaterprojecten, wereldmuziek en dergelijke spraken me niet zo aan. Hoewel ik sinds A Beatband al fan was.

Ik was dan ook verrast om de eerste single uit dit eerste solo album van Stef te horen. Want dit klonk weer vertrouwd en ook weer erg lekker. De twee nummers die ik nu via de radio ken doen me allebei erg denken aan het "a song a about a girls" album, wat mijn favoriete Stef/Zita Swoon album is.

Dit is dus een album dat ik asap aanschaffen moet!

avatar van ArthurDZ
Typisch 3.75-plaatje eigenlijk. Wel mooi, maar iets braver dan ik van Stef gewend ben.

avatar van kühnekxs
Op het eerste gehoor een mooi album, maar zoals ArthurDZ zegt, aan de brave kant. Stef toont zijn muzikaliteit door er geen lelijk nummer op te zetten. Alles lijkt opgezet in een ingetogen schoonheid, waarbij het risico lijkt dat het soms wat wegzakt.
Maar goed, dat is op eerste gehoor. Laten we wachten wat het tiende gehoor biedt

avatar van Johnny Marr
Erg mooi interview in de Humo gelezen naar aanleiding van de uitgave van dit album.

Het zal voor niemand een groot geheim zijn dat ik een enorm liefhebber ben van Stef Kamil Carlens. Al vanaf het eerste moment dat ik hem in dEUS zag (Rotterdam 1994) was het raak. Hij viel op door zijn tomeloze energie, zijn gekte. Die invloed ben ik later absoluut gaan missen bij dEUS.

Stef was al verder met zijn eigen muzikale avonturen in Moondog Jr., een band die z'n naam moest veranderen en dat werd Zita Swoon. Het eerste Zita Swoon album was de soundtrack bij een oude film, Music Inspired by Sunrise, a Film by F.W. Murnau. Toen al bleek dat de ambities van Stef verder reikten dan slechts albums met goede nummers.

Toen Zita Swoon de naamswijziging Zita Swoon Group kreeg werd duidelijk dat Stef na het afscheidsfeest in Paradiso wel eens definitief afscheid genomen zou kunnen hebben van zijn band in de vorm zoals hij er was. Hij wilde af van een vast band-stramien. Hij wilde verschillende kunstzinnige aspecten met elkaar verbinden, met als gevolg vele theaterprojecten waar vooral ook Aarich Jespers een belangrijke rol in speelde.
Veel liefhebbers om mij heen begonnen af te haken. Ze misten de liedjes, de fijne nummers waar Stef zo sterk in was. Gekte prima, maar dan graag ander soort gekte. Zelf kon ik altijd goed genieten van de voorstellingen (zeer recentelijk nog Nothing That Is Everything in de Rotterdamse Schouwburg).

Maar blijkbaar begon het bij Stef te kriebelen en werd het tijd voor een 'gewoon' album. Stuck in the Status Quo is zijn eerste album onder eigen naam. Hiermee kunnen we misschien voorzichtig concluderen dat Zita Swoon Group nu echt definitief een verzamelnaam is geworden voor allerlei creatieve uitspattingen in diverse gedaanten met afwisselende muzikanten.

Hij schijnt ook al een tijd mee bezig geweest te zijn met dit solo-album, waar hij bijna alles voor eigen rekening heeft genomen. Opvallend dus dat het een relatief kort album is geworden. Maar liever een korte, krachtige plaat dan een langdradige waar net even te veel nummers op staan.

Toch horen we hier een 'oude bekende' op terug in de vorm van After I'm Gone, een nummer dat hij al speelde tijdens zijn solo-optredens en ook tijdens de Dancing with the Sound Hobbyist theater-optredens. Een prachtig moment was dat tijdens die optredens. Ontroerend, en dan vooral vanwege de tekst: Stef zingt hier op vrij luchtige wijze over onze sterfelijkheid. Wat gebeurt er wanneer je er niet meer bent? Op dit album lijkt het nummer zelfs nog wat luchtiger gebracht te worden, waardoor er net iets te veel van de toenmalige ontroering verloren gaat. Dat het nog steeds een fijn liedje is staat voor mij verder niet ter discussie.

The Longing Stays Inside is ook al een ouder nummer, het krijgt op dit album een prachtige muzikale bewerking en klinkt heel erg als Zita Swoon in de hoogtij dagen. Het zou zo op A Song about a Girls kunnen staan. De lap slide gitaar is hier mede verantwoordelijk voor, een instrument dat sowieso goed aanwezig is op dit album.

De titeltrack Stuck in the Status Quo verwijst naar de Afrikaanse periode waar Stef vrij succesvol mee is geweest (Wait for Me).
Verder is Stef's eerste solo-album vooral een album geworden dat ontspannen klinkt. Het is de kant die hij al liet horen op A Song about a Girls, Big City en Big Blueville. Het klinkt allemaal wat vriendelijker, zachter en kent weinig echte gekte.

Misschien wordt Stef wat bedaarder nu ook hij wat ouder aan het worden is (overigens zie je dat live totaal niet terug: wat een energie heeft die man toch, zelfs nu hij ook de jongste niet meer is). Als het prachtige, vertrouwde liedjes oplevert als bijvoorbeeld de single The Journey Will Be Long ben ik een tevreden mens. Dat nummer is de perfecte aftrap van een kort, maar krachtig album. Ja, ik kan opgelucht adem halen, want krachtig is het zeker geworden en dan doet de lengte er niet zoveel meer toe.

Stuck in the Status Quo is een makkelijk toegankelijk album met genoeg kleine scherpe randjes om het boeiend te houden. Het is voer voor de fans van de laatste albums onder de naam Zita Swoon (Big City en A Song about a Girls) en zeker ook voor liefhebbers van prettig in het gehoor liggende alternatieve pop liedjes. Het wat hese stemgeluid van Carlens blijft herkenbaar, evenals zijn manier van liedjes-schrijven.
Hierdoor is het misschien allemaal niet heel erg verrassend, en kun je je misschien zelfs afvragen of we daar nu zo lang op moesten wachten. Ik ben er als fan blij mee. We krijgen weer eens muziek van Stef waar je de hele dag door blij van kunt worden. Niks soundtrack van wat dan ook. Nee, een soundtrack van waar Stef nu staat in het leven zonder dat dat een zware bedoening moet worden.
Hoera voor herkenbaarheid, hoera voor Stef!

avatar van jokerman
Heb je de CD aERodynamIC ? De vinyl- release is volgende maand pas?

jokerman schreef:
Heb je de CD aERodynamIC ? De vinyl- release is volgende maand pas?

Ik wacht op de lp die volgende maand helaas pas komt. Hij is wel al uit op cd en te vinden op Spotify en in de iTunes store.

avatar van jokerman
Die heb ik ook besteld aERodynamIC . Helaas nog een maand wachten. Was bang dat ik het album bij de verkeerde leverancier besteld heb Je recensie beloofd iig veel goeds!

avatar van Kronos
Gisteren een mooi optreden tijdens het programma 'De zevende dag', met het nummer Empty World. Stef Kamil Carlens vertelde dat het over zijn verdriet ging over de dood van Yasmine, dat het een hommage aan haar was.

Na de release van Stuck in the Status Quo heb ik enkele weken getwijfeld of ik het zou kopen. Een spectaculair album is het alleszins niet. Maar ik raak er steeds meer tevreden mee. Het is een kleine maar mooie verzameling van subtiele liedjes.

avatar van jokerman
Yes! Duurt een paar maanden maar dan toch eindelijk vandaag op vinyl ontvangen! En wat kan ik ervan zeggen... Een plaat van Stef stelt nooit teleur!

jokerman schreef:

Inderdaad. Ik ook eindelijk op vinyl binnen. Na maanden de mp3 nu het betere werk

Ik begreep dat er slechte persingen geleverd waren en dat Stef daar niet mee akkoord ging. Dan maar lang wachten op beter geluid. Er wordt tegenwoordig te veel troep afgeleverd helaas, dus ik waardeer dit wel ook al moest ik nu extra lang wachten.