Father John Misty - Pure Comedy (2017)

Folk / Pop
Label: Bella Union

1. Pure Comedy (6:23)
  2. Total Entertainment Forever (2:53)
  3. Things It Would Have Been Helpful to Know Before the Revolution (4:18)
  4. Ballad of the Dying Man (4:50)
  5. Birdie (5:19)
  6. Leaving LA (13:11)
  7. A Bigger Paper Bag (4:41)
  8. When the God of Love Returns There'll Be Hell to Pay (4:04)
  9. Smoochie (3:45)
  10. Two Wildly Different Perspectives (3:12)
  11. The Memo (5:16)
  12. So I'm Growing Old on Magic Mountain (9:58)
  13. In Twenty Years or So (6:27)
avatar van Shangri-la
De vorige plaat deed mij eerlijk gezegd weinig maar deze vind ik echt top. Voor mij 4,5 ster.

UnknownPleasure
ik werd er in het begin wat depressief van, die ironie-in-ironie-bespiegelingen die wel degelijk erg raak zijn, ik moest 'm even laten liggen maar nu staat hij op repeat.

3,62 is echt veel te laag.

Veel te hoog.

avatar van Shangri-la
Vind jij, gelukkig denken veel mensen daar anders over.

avatar van Venceremos
Uiteraard, smaken verschillen gelukkig. We treffen elkaar vast wel ergens.

avatar van vinylbeleving
Halve ster erbij. Prachtig album dat steeds meer bij me binnenkomt. De uitgespannen nummers storen me steeds minder en Pure Comedy geeft steeds meer van z'n geheimen vrij.

De man doet me live (met orkest bij SNL ) qua voordracht soms wat aan Rufus Wainwright denken. Ook zo'n artiest die bij mensen emotie of irritatie opwekt.

avatar van Ducoz
Met deze 3e worp van Father John Misty en zijn 11 album in totaal, legt Tillman de lat gigantisch hoog.
Ik vind het nog altijd lastig te bevatten dat deze man eerst van die droevige, zwarte platen maakte onder zijn eigen naam en onder deze naam ineens die met zichzelf spottende lollerige intellectueel is. Als een soort van karikatuur, daarom weet ik nooit goed wat ik van FJM moet denken.

Maar deze nieuwe plaat is een mix tussen het beste van beide werelden. We zijn eindelijk op het punt aanbeland waar FJM meer is dan die lolbroek, de popsong schrijver. Nummers worden verhalen, waarin soms de spot wordt gedreven maar hier nu toch ook echt een kritische blik op de hedendaagse samenleving wordt aan gehouden. De muziek staat volledig in dienst van de tekst, ondergeschikt dus eigenlijk. Maar door subtiele toevoegingen en muzikale inkleuring overstijgt dat het net. Ik zou bijna durven te gaan beweren dat onze generatie eindelijk zijn eigen Dylan heeft. Flamboyant en helemaal 2017, maar wél met een boodschap; kijk naar jezelf, is dit normaal? Then again, what is?!

avatar van Ludo
Geinig, iemand als Loudon Wainwright III zou de geweldige tekst van Leaving LA in 2 minuten en 50 seconden eruit jagen, precies dezelfde akkoorden raggend en jakkerend op de akoestische gitaar. Het zou een sardonische folkhit zijn. Maar nu... de gruwel, de gruwel.

avatar van Cor
Cor
Het is wel echt een 'love it' or 'hate it' album, zowel hier op de site als op de wereld van de recensenten. Ik behoor tot het 'love-kamp'. Wat een stem+piano+accoustische gitaar+spaarzame strijkjes en blazers wel niet vermag. Josh Tillman zal zich best wat te serieus nemen in z'n zelfrelativering, maar hij zet het muzikaal gezien mooi neer. Heerlijke stem, mooie arrangementen. Plaat om bij in een sfeer terecht te komen. Voor mij voorlopig voer voor de eindejaarslijstjes.

avatar van repelstefan
Wat begon met een 3,5 is inmiddels van een 4 een 4,5 geworden. Ik blijf het opzetten, het blijft boeien, nummers blijven groeien. Waar het kwartje bij I Love You Honeybear maar moeilijk viel, gebeurt dat hier wel. Dat album toch nog maar eens een tweede, nee, derde kans geven.

Een nummer van ruim 13 minuten zonder refrein is eigenlijk waanzin, maar gek genoeg zet ik het niet af. Sterker nog, ik vind Leaving LA nu erg mooi, al vraag ik me af wat de houdbaarheid ervan is.

avatar van beaster1256
1,5
Ik vind hem alsmaar minder en minder .....Fear Fun was zeer goed .....Honey dinges al wat minder ...deze vind ik zeer zwak......ook Live valt hij zwaar tegen.....

avatar van TheRiverPoet
Zo, deze plaat viel me de eerste luisterbeurt toch tegen. Te veel tekst, te weinig sterke melodieën en ook nog eens weinig variatie. Nu heb ik hem voor de tweede keer geluisterd, eigenlijk nog geeneens helemaal af omdat de plaat zo lang duurt dat m'n aandacht verslapt en ik hem later op de dag misschien afluister, en vind hem inmiddels wel ietsje beter, maar ik blijf hem minder vinden. Minder dan I Love You, Honeybear en al helemaal minder dan zijn beste plaat tot nu toe volgens mij: Fear Fun. Het titelnummer en de daarop volgende liedjes zijn aardig tot bij vlagen best sterk maar dan komt Leaving LA. Prachtig gezongen, mooi ook die strijkers, maar vier minuten was lang zat geweest. Oké, vijf minuten had ook gekund. Maar een kwartier! Best leuke geintjes ook in die tekst. Maar ik zelf had alle overbodige versjes geschrapt of alleen als demo opgenomen. Of heel misschien had ik deze lange versie live gespeeld als er een aantal irritante mensen in het publiek zouden staan te schreeuwen ofzo. Ik kan de humor van het nummer inzien maar voor de meeste mensen wordt het gewoon een skipnummer. Zonde.
Die teksten. Hele goeie stukken af en toe, maar vaak ook te ingewikkeld voor de meeste luisteraars zodat het al gauw overkomt als interessantdoenerij. Veel te veel teksten ook. Zoveel tekst heb je ook niet nodig om je punt te maken. Ik las reacties op Facebook van mensen die zeiden dat ze een hoop "Plastic Ono Band vibes" horen op dit album. Dat zou zo kunnen zijn, zo had ik er nog niet naar geluisterd. Plastic Ono Band van John Lennon is een van de beste albums aller tijden als je het mij vraagt, juist omdat Lennon in zijn teksten en muziek zo duidelijk is. Zo puur. Iets waar Misty nog van kan leren. Al zou dit album die "vibes" hebben, dan is dat misschien af en toe een flard zoals dat muzikale stukje in het titelnummer met die saxofoon, misschien wel het mooiste stukje van het album, omdat Tillman dan eindelijk eens níet zingt.
Bij het vorige album had ik af en toe al een vlaag van irritatie. Hier heb ik het weer. Ja, deze man heeft tenminste iets te melden en daarom hou ik van hem en zijn stijl. Daarom was ik toen, en nog steeds, helemaal weg van Fear Fun. Maar hij wil wel iets te veel melden en dat is ook gelijk weer zijn zwakke kant.

Voorlopig 3 sterren.

avatar van trebremmit
Off-topic bericht verwijderd.

Wat is dit een geniale plaat!

avatar van repelstefan
Pure Comedy is a brilliant, multi-faceted jewel. But it requires upfront work and a lot of patience from the listener. Tillman’s melodies are, at first, elusive. Tempos dawdle. Runtimes splay. Many musical dots (such as verses, choruses, and bridges) seem disconnected or nonexistent. Yet after repeated spins (four, in my case), loose threads find their respective partners. That’s when this magnificent 75-minute work interlocks, becomes whole, and unveils its immense riches. What was once incomprehensible – and, let’s be honest, a little boring – all at once makes sense.
- Bron: Pretty Much Amazing

Deze quote zegt eigenlijk alles over dit album. Ben hetzelfde proces doorgegaan. Ik vraag me af wat er nog beter had gekund. Niks eigenlijk, dus van 4,5 naar 5.

avatar van Venceremos
Heb hem een kans of 5 gegeven en hij werd alleen maar slechter.

avatar van Bartjeking
Bij mij precies andersom, vind het een wereldplaat.

avatar van Wickerman
Tekstueel erg sterk. Sarcastisch en met humor. De muziek is dramatisch, op een goede manier. Hier en daar wat over de top. Maar die eerste vier nummers zijn wel echt sterk. Richting het eind wordt het wat vermoeiend. À la Rufus Wainwright.

Deze man is nog ondergewaardeerd. Ik vind hem niet minder dan een levende legende. Deze avond zag ik hem live in de AB. Weergaloos.

Spread the word. Geniale kerel.

avatar van Voorprogramma!
“Wat is dit album toch een ongelooflijke parel”

[quote]gerre schreef:

Helemaal mee eens!! Ik beschouw Misty in het rijtje van Nick Drake, Morrison, Bob Dylan!!

“Tekstueel is dit album ook zo fantastisch, Father John Misty is buitencategorie”

Score 3,59 is SCHANDALIG LAAG, het is bijna een misdrijf..

thrm
Dit is gewoon bar en bar slecht

avatar van lowieke
Magic Mountain wauw