Thundercat - Drunk (2017)

Hip-Hop / Jazz
Label: Brainfeeder

1. Rabbot Ho (0:38)
  2. Captain Stupido (1:41)
  3. Uh Uh (2:16)
  4. Bus in These Streets (2:24)
  5. A Fan's Mail (Tron Song Suite II) (2:38)
  6. Lava Lamp (2:58)
  7. Jethro (1:34)
  8. Day & Night (0:37)
  9. Show You the Way (3:34)

met Michael McDonald en Kenny Loggins

10. Walk on By (3:19)

met Kendrick Lamar

11. Blackkk (1:59)
  12. Tokyo (2:24)
  13. Jameel's Space Ride (1:09)
  14. Friend Zone (3:12)
  15. Them Changes (3:08)
  16. Where I'm Going (2:09)
  17. Drink Dat (3:35)

22. The Turn Down (2:29)

met Pharrell

23. Dui (2:18)
avatar van Don Cappuccino
Show You the Way staat al online, een heerlijk gladde jaren '80-track met gastbijdrages van Kenny Loggins en Michael McDonald, maar dan wel met de typerende jazzy Thundercat-touch.

avatar van 7744leon
Erg veel zin in dit album! Erg mooie albumcover ook, zou zo een soulalbum uit de jaren 70 kunnen zijn.

avatar van vinylbeleving
De eerste single klinkt weer heerlijk. Het basloopje is geweldig, maar deze kwaliteit kan je eigenlijk altijd wel verwachten bij Thundercat. Ben benieuwd naar het album in z'n geheel met al die gastartiesten. Ik vermoed dat de plaat hierdoor een groter publiek zal bereiken. Maar waarschijnlijk mikt Thundercat daar ook op. Wordt dit dan zijn grote doorbraak?

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Fantastische albumhoes in ieder geval!

avatar van E-Clect-Eddy
Show You the Way lekker wakker worden, ken ze niet maar ben wel benieuwd naar de rest.

avatar van Osiris Apis
Hier kijk ik ook naar uit! Zijn vorige album Apocalypse beviel mij in ieder geval goed.

Osiris Apis schreef:

Zijn EP na Apocalypse is ook zeer de moeite waard.

De eerste drie singles klinken alvast veelbelovend. Van de gastartiesten Pharrell en Wiz Khalifa draai ik normaal gesproken niet direct warm; wel tof dat er een samenwerking is met Kendrick.

avatar van Johnny Marr
Leuke gastartiesten alvast. Dit ga ik zeker eens checken. En ik kijk er naar uit om de man aan het werk te zien op Best Kept Secret.

avatar van philtuper
Dat luchtbelletje op de cover doet 't 'm...

Johnny Marr schreef:
En ik kijk er naar uit om de man aan het werk te zien op Best Kept Secret.

Inderdaad heel fijn dat Thundercat op het affiche van BKS is verschenen. Iemand ervaring met zijn live-optredens?

sj0n88 schreef:

Jazeker! Vorig jaar op nsj mogen zien (dit jaar voor de 2de keer op bks). Om je vraag te beantwoorden, het is ongelooflijk bruut! Nummers worden flink uitgesponnen en die drummer(!!!!) is een fucking beest! Groot feest in ieder geval, héél virtueuze show

avatar van Melodic Fool
GELEKT

dreamtheater06 schreef:

Dat klinkt veelbelovend! Iets om weer enorm naar uit te kijken. Laat ik nou net in een volgend leven drummer willen worden. Ik ga voor een stekkie helemaal vooraan!

avatar van gaucho
Don Cappuccino schreef:

Zeg dat wel! Ik ben als 'jongere oudere' nogal 'oldskool' in mijn muziekbeleving, maar ik hoorde dit nummer van de week langskomen op de radio. Ik hoorde meteen wie het waren en dacht even dat er een nieuwe single van deze twee heren was verschenen.
Bleek het om deze track van Thundercat te gaan. Geen idee wie die meneer is of wat-ie eerder voor muziek uitgebracht heeft, maar ik vermoed dat dit nummer niet representatief zal zijn voor het gehele album. Niettemin: erg goed gedaan, en leuk dat zo de schijnwerper nog even op die twee oudgedienden wordt gericht.

Ik heb sowieso de indruk dat dit soort Westcoast-muziek (de nogal gladde jazzy poprock uit pakweg 1976-1984, tegenwoordig noemen ze het yacht rock, las ik ergens) momenteel een heropleving beleeft. Ik ben d'r een groot liefhebber van, dus laat maar komen. En dit nummer is dan wel de kers op de taart. Ik ga in elk geval het album eens checken.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Tijdens het beluisteren kom ik erachter dat Them Changes hier ook op staat! Nog steeds met stip mijn favoriete track van 2015.

avatar van Don Cappuccino
Drunk is een heerlijke, 51 minuten durende, trip geworden. Een trip waarop een Frank Zappa-achtige track als Captain Stupido (I feel weird / Comb your beard, brush your teeth / Still feel weird / Beat your meat, go to sleep, dat had ook van de Grote Snor kunnen zijn) een smooth Steely Dan-achtige track als Show You the Way en een hip-hopkraker als Drink Dat het heel goed met elkaar kunnen vinden. De plaat gaat alle kanten op, maar voelt nergens richtingloos. Thundercat's vreemde vorm van humor komt heel goed naar voren op deze plaat, maar hij laat ook weer horen een fabelachtig goede bassist te zijn en een erg goede zanger. Er staan veel gastbijdrages op, maar die zijn er niet om tekortkomingen te maskeren, het voegt echt iets toe aan Drunk. Meer luisterbeurten zullen de beoordeling uitwijzen, ik twijfel tussen 4* en 4,5*.

avatar van Kos
Kos
Walk on By is eigenlijk de enige echt geslaagde.
Doet ergens aan Donald Fagen denken (Nightfly bvb)

avatar van jurado
Don Cappuccino schreef:

De vocalen van Thundercat lijken sprekend op die van George Duke , die op zijn beurt enige tijd bandlid was bij Zappa en van grote invloed was op het geluid van Zappa en kornuiten.

avatar van AstroStart
Kos schreef:
Walk on By is eigenlijk de enige echt geslaagde.
Doet ergens aan Donald Fagen denken (Nightfly bvb)

In de verte. Alsof Lester The Nightfly ergens op de achtergrond plaatjes aan het draaien is.

Het lijkt ook op demo's van Steely Dan uit het Gaucho-tijdperk. Bijv. The Bear (https://www.youtube.com/watch?v=e_W5q1O-_7o), en dan het instrumentale deel.

avatar van TheBuszz
Ik ben verliefd op de eerste 15 tracks van Drunk. Hierna raakt Thundercat me een beetje kwijt

avatar van Edgar18
TheBuszz schreef:
Deze opmerking begrijp ik wel, ik moest ook even wennen aan het laatste deel van het album. Hou vol, ook van de laatste acht nummers ga je vanzelf een beetje houden.

avatar van midnight boom
Jaren viel Stephen Bruner als sessiemuzikant in de smaak op andermans platen. Hij had een prominent aandeel op Kendrick Lamar's To Pimp A Butterfly, speelde bij Erykah Badu en Kamasi Washington en fungeerde als rechterhand van Flying Lotus. Op het label van diezelfde Flying Lotus verschijnt nu het ambitieuze Drunk. Zijn netwerk werd opgetrommeld en de gastlijst is met onder meer Kendrick, Pharrell, Michael McDonald, Kenny Loggins en Wiz Khalifa liegt er niet om; dit is de plaat die Thundercat naar een hoger plan moet tillen. Toch is het Bruner zelf die met zijn derde soloplaat eindelijk vol in de schijnwerpers durft te staan. De plaat is wat minder nerveus dan zijn twee voorgangers, maar het concept blijft onveranderd. Hoewel: Bruner schuift steeds verder op naar de uiterst gelikte, kitscherige soul die overheerste in de jaren '80. Bruner kan het aan, want naast fantastisch bassist groeit hij ook in zijn rol als verdienstelijk zanger. Zijn geluid is herkenbaar, steeds vaker schaamteloos glibberig. Glij mee met uitstekende liedjes als 'Jameel's Space Ride' en vooruitgeschoven single 'Show Me The Way' of meer swingende tracks als 'Friend Zone' en 'Tokyo'. Halverwege is het makkelijk scoren met 'Them Changes', de fantastische single die 2 jaar geleden al aardig wat nieuwe zieltjes won. Als geheel duurt Drunk met 23, soms wat fragmentarische, nummers net wat te lang. Maar het merendeel van de plaat is genieten geblazen.

Van: Daans Muziek Blog

avatar van Johnny Marr
Drink Dat Wiz Khalifa past hier totaal niet op en toch ergens wel. Knowhatimsayin'?

avatar van Reijersen
Dit is dus voor mij heel lastige muziek om een uitgebreide recensie over te schrijven. Ik kan het altijd maar moeilijk onder woorden brengen, albums als deze. Het is gek, fijn, absurd en humoristisch. De basis kan je funk noemen, maar ook jazz of juist electronics. Veel nummers zo op het eerste oog, maar daarin zitten ook veel korte experimentjes. Thundercat lijkt mij toch wel een beroepsgek die ook muzikaal wat te vertellen heeft.

(bron: Opus de Soul)

avatar van tnf
tnf
Reijersen schreef:

Ik noem het 'Lefto-muziek'. Anderen zouden het Gilles Peterson-muziek kunnen noemen; t'is maar net welke show je voorkeur heeft. De eerste luister ik regelmatig, de tweede minder, de iets minder bekende genregenoot Mr. Leenknecht ('Chunks Of Funk') weer vaker. Daar zou je dit ook kunnen horen.

Het is inderdaad muziek waar je lastig je vinger op kunt leggen, en dat geldt voor veel van de muziek die bovengenoemde heren draaien. In het geval van relatief weinig soul noem ik het ook vaak gewoon 'electronische muziek'.

Leuke hoes trouwens (maar dat is al vaker gezegd).

avatar van Johnny Marr
Lekker smooth latenight plaatje hoor. Sterk.

avatar van Bruno_6
Bus in These Streets lijkt wel een nummer van de Beach Boys.

avatar van mm65
Niet te vangen album, lekker hoor. Vinyl op 10 inch in box is prachtig. Zeer mooie productie.

avatar van ArthurDZ
Bericht verplaatst naar Steve Brunner

avatar van ZAP!
Is dat Miles Davis op de cover?