Depeche Mode - Exciter (2001)

Electronic / Pop
Label: Mute

1. Dream On (4:23)
  2. Shine (5:34)
  3. The Sweetest Condition (3:44)
  4. When the Body Speaks (6:03)
  5. The Dead of Night (4:52)
  6. Lovetheme (2:04)
  7. Freelove (6:12)
  8. Comatose (3:26)
  9. I Feel Loved (4:22)
  10. Breathe (5:19)
  11. Easy Tiger (2:07)
  12. I am You (5:12)
  13. Goodnight Lovers (3:49)
  14. The Dead of Night [Live] * (5:15)
  15. The Sweetest Condition [Live] * (3:58)
  16. Dream On [Live] * (5:39)
  17. When the Body Speaks [Live] * (7:03)
  18. Breathe [Live] * (5:20)
  19. Freelove [Live] * (7:32)
  20. Easy Tiger [Full Version] * (4:57)
  21. Dirt * (5:00)
  22. Freelove [Floods Radio Mix] * (4:01)
  23. Zenstation * (6:26)
  24. When the Body Speaks [Acoustic Version] * (6:00)
Rain dog
Mooi album van DM dat hier ook wel door andere wordt gesmaakt,ieder album klint toch weer anders van deze groep wat het ook steeds spannend maakt en houdt,en het werkt op Exciter wonderwel. Het duurde wel even voordat ik de "koele" - cleane sound kon appreciëren.

avatar van FunkStarr
Klinkt een beetje ongeinspireerd. I Feel Loved steekt er echt met kop en schouders bovenuit en is ook de enige track die blijft hangen.

avatar van Jan Wessels
Depeche Mode's Violator vind ik een schitterend album (5* en in mijn top 3 van albums) en sindsdien hoop ik altijd nog dat ze een even goede opvolger maken (beter is haast onmogelijk). Songs of Faith en Ultra vond ik goed respectievelijk wel aardig maar draai ik zelden. Exciter nam ik anderhalf jaar geleden mee van vakantie in de USA uit een 2de hands platenzaak. Een keer of twee in de cd-speler gedaan en daarna stond dit album in de kast. Het maakte weinig indruk.

Vandaag toch maar weer eens een herkansing gegeven en ik moet mijn mening na twee draaibeurten achter elkaar toch maar herzien. Het is geen Violator waar alle nummers sterk zijn maar de sfeer van dit album spreekt mij wel aan. De sfeer gaat een beetje terug naar Violator en dat smaakt beter dan ik me herinneren kan. Voorlopig 3,5*.

PS. Ik zal de komende dagen toch maar eens weer SoFaD en Ultra uit de kast pakken.

Ik verhoog met een halfje .Goodnight Lovers is toch wel een erg mooi liedje ook.

avatar van brajoapau
Een album dat door vele fans niet echt gesmaakt word, en het laat een "intiemere" kant van de band zien. Ikzelf weet het wel te waarderen, maar het komt niet in mijn top 3 van Depeche Mode albums, daarvoor is het net niet bijzonder genoeg.
Het enige nummer dat me echt stoort, en dat ik steeds skip is "The Dead of Night".
Naar mijn mening past het niet echt bij de rest van de nummers...

avatar van SirNoodle
ik heb er terug een halfje afgedaan, maar het blijft voor mij toch wel een sterk album. Als draak/skipnummer heb ik breathe staan, vooral voor die banale tekst.

brajoapau schreef:
Hier ben ik het roerend mee eens! Exciter is een album vol sfeervolle en ingetogen liedjes (op wat uitzonderingen na) en daar kan ik bij vlagen erg van genieten. Het album duurt alleen wel wat te lang. Na I Feel Loved is de koek eigenlijk wel op. Had daar meteen Goodnight Lovers achter geplakt en het album was precies lang genoeg.

Met wat je over The Dead of Night zegt ben ik het eigenlijk ook wel eens. Skippen doe ik 'm niet (want het refrein is eigenlijk best fijn), maar van de eerste regels tekst krijg ik echt de kriebels. En qua stijl is dit nummer natuurlijk volledig misplaatst op dit album. I Feel Loved overigens ook, maar dat vind ik gewoon een heerlijk nummer.

avatar van stoepkrijt
Depeche Mode debuteert in de eenentwintigste eeuw met Exciter. Depeche Mode is niet meer de band die het in de jaren ’80 was en lijkt met dit album ook hun ‘90s-periode achter zich te willen laten. De band laat hier duidelijk een ander geluid horen dan we van ze gewend zijn: Elektronischer, maar ook puurder.

Op Exciter lijken de synthesizerloopjes plaats te hebben gemaakt voor ‘echte’ elektronica. Met de vele hakkelende beats en losse bliepjes doet dit album muzikaal zelfs een tikje experimenteel aan. Het jammere aan dit album is echter dat de heren die elektronica slecht weten te doseren. Sommige nummers lopen ervan over, terwijl de meeste nummers er maar heel summier gebruik van maken. Depeche Mode probeert een album vol zwoele liefdesliedjes op te leuken met een paar kille elektrostampers. Dat pakt niet al te best uit, want de rustige setting wordt regelmatig tot de grond toe afgebroken om daarna met horten en stoten weer aan de wederopbouw te beginnen. Het maakt Exciter een nogal onsamenhangend album.

Van de ene kant laat de band zich hier van hun gevoeligste kant zien en horen, door intieme liedjes te brengen met veel teksten over de liefde. De zang van Gahan is bovendien zwoeler dan ooit. Het zorgt voor een aangenaam broeierig sfeertje en kan de luisteraar gemakkelijk 50 tot 60 minuten boeien, mits die luisteraar zich daarvoor openstelt. De meeste nummers kruipen namelijk erg kalmpjes voort en kunnen zomaar verveling oproepen.
Van de andere kant giet Depeche Mode soms zoveel venijnige elektronica over hun gevoelige liedjes heen dat die liefdevolle sfeer regelmatig wordt verdrongen of zelfs volledig om zeep wordt geholpen. Dancetrack I Feel Loved is daar het beste voorbeeld van. Hoe lekker dit nummer ook klinkt, het zorgt voor een lelijke breuk op het album dat juist bezig was een intieme sfeer te creëren.

Met Exciter lijkt Depeche Mode twee kanten op te willen: richting een puurder en emotioneler geluid, maar ook richting elektronica. In veel rustige nummers blijkt dit heel mooi samen te gaan, maar blijkbaar kan de band hun elektronische ei daarin niet voldoende kwijt. Bovendien zou een te rustig album zomaar fans kunnen afschrikken. Daarom hebben ze besloten om in sommige nummers wat meer pit te stoppen. Erg fijn om live te kunnen spelen, ideaal om als single uit te brengen (wat ze dan ook gedaan hebben), maar niet goed voor het gehele album. De rustige liedjes sneeuwen onder en de sfeer die deze liedjes proberen op te bouwen wordt door nummers als The Dead of Night en I Feel Loved vakkundig afgebroken. Eeuwig zonde.

Exciter is het geilste album dat Depeche Mode ooit gemaakt heeft. Dit album combineert verleidelijke, jazzy melodieën met spannende en kinky elektronica. Ook Dave Gahan, die hier zwoeler en verleidelijker klinkt dan ooit, draagt een belangrijk steentje bij. Door de stemmingswisselingen en de relatief zwakke laatste nummers wordt het een wat lange zit, maar op zichzelf blijven de meeste nummers prima overeind. Dit album is opwindend, prikkelend en spannend en draagt de naam Exciter met het volste recht.

Mooi beschreven stoepkrijt

avatar van stoepkrijt
Dankjewel lennon! Vind je me niet te negatief? Volgens mij heb jij dit album namelijk nog een stuk hoger zitten dan ik.

avatar van Hans Brouwer
stoepkrijt schreef:
Stoepkrijt, zoveel terechte lovende woorden voor "Exciter (2001)"........ Als ik jou was zou ik mijn stem met minimaal een halve ster verhogen. Tot mijn schande zag ik dat ik het m.i. beste album van Depeche Mode ook niet heb gewaardeerd. Alsnog 4,5****

stoepkrijt schreef:

Nee, want je onderbouwing vind ik erg goed, en ik snap heel goed wat je beschrijft. Ik vind het wel een erg mooi album, maar bijvoorbeeld een Free love vind ik ook veel te lang uitgesponnen op dit album. De single remix daarentegen vind ik veel en veel beter!

De grote verschillen die jij opsomt herken ik wel, al vind ik ze wat minder "storen" dan jij.

avatar van frolunda
Vrij ingetogen album van Depeche mode dat enkele erg mooie momenten kent.Natuurlijk I feel loved maar ook Dead of night en Dream on zijn erg sterk.De rest is van een stabiel niveau,vrij rustig en kent zelfs hier en daar wat ambient invloeden.Ook vind ik Dave Gahan hier een sterke vocale prestatie leveren.Exciter blijft daardoor een boeiende luisterervaring en wordt met de loop der jaren alleen maar beter.Half punt erbij.

frolunda schreef:

Die ambient invloeden waardeer ik ten zeerste, voor mij behoort dit album zeker tot de beste 5 Depeche Mode albums. Van onderschatting zou ik wel niet durven spreken want ik besef heel goed dat dit album vooral mijn persoonlijke voorkeuren aanspreekt

avatar van TEQUILA SUNRISE
Ingetogen opvolger van het geweldige Ultra.
Goed album van de band maar steekt mijns inziens toch wat mager af t.o.v de voorgangers, ik mis wat spanning en pit in het album, de bliepjes en vocale prestaties van Gahan/Gore klinken vertrouwd maar toch kan ik een gevoel van een ( kleine ) teleurstelling niet onderdrukken.
Het is een plaat die van het oeuvre van de band het minst zijn weg weet te vinden naar mijn CD speler.
Opener Dream On, I Feel Loved & I Am You springen er wat mij betreft tussenuit.

avatar van JohnnyVergerFan
Had deze plaat om de een of andere reden al een paar dagen in m'n hoofd. En vandaag dan weer eens op de draaitafel gelegd.
Toen het album uitkwam in 2001 was ik niet ondersteboven, terwijl de 4 albums daarvoor stuk voor stuk raak waren ten tijde van release.
Maar dit fraaie werk is me in de loop der tijd steeds beter gaan bevallen. Mogelijk heeft het met mijn leeftijd te maken, die teller loopt inmiddels ook aardig door.

Zoals eerder gememoreerd is het een intiem werkje van de band, met af en toe een uitspatting. Heel soms fronst dat de wenkbrauwen meer veel vaker zorgt het voor het nodige tenen & hoofd knikken als de beats wat sneller klinken.
De sfeer op deze plaat is hoopvol en dat is zeker niet gebruikelijk voor een DM album. De opener Dream On vertelt een heel ander verhaal lyric wise, maar het tempo en de fenomenale zang van Gahan voorzien het nummer van een bijzondere en positieve vibe. En dat ervaar ik met meerdere tracks.

Er staan zeer fraaie songs op Exciter, de meest opwindende voor mij: het afsluitende tweeluik I Am You en Goodnight Lovers.
Prachtig.

avatar van goldendream
Ik kende alleen de singles en die bevielen me redelijk. Nu ontdek ik dat dit album me meer bevalt dan gedacht. Ik houd van de rustige sfeer en wat is 'Freelove' toch een heerlijk nummertje.

Tussenstand:
1 Music For the Masses