Depeche Mode - Exciter (2001)

Electronic / Pop
Label: Mute

1. Dream On (4:23)
  2. Shine (5:34)
  3. The Sweetest Condition (3:44)
  4. When the Body Speaks (6:03)
  5. The Dead of Night (4:52)
  6. Lovetheme (2:04)
  7. Freelove (6:12)
  8. Comatose (3:26)
  9. I Feel Loved (4:22)
  10. Breathe (5:19)
  11. Easy Tiger (2:07)
  12. I Am You (5:12)
  13. Goodnight Lovers (3:49)
De titel doet het beste vermoeden, maar echt exciting vind ik hem niet. Nadat ik me al jaren niet meer zo met Depeche Mode had bezig gehouden, werd mijn interesse weer gewekt door een aantal Depeche Mode liefhebbers, en heb zelf al hun muziek de laatste jaren weer beluisterd, en zag toen weer in hoe goed het allemaal was. Daarbij zeg ik was, want dit album klinkt zo rommelig en slap dat ik hoop dat het in de toekomst weer more exciting word.

Album scoort bij mij bovengemiddeld: sommige nummers zijn als opvuller te beschouwen, anderen vallen gewoonweg tegen. Maar met name het eerste deel van het album vind ik toch subliem. Hier toont Depeche Mode toch echt hun betere kant.

3.5*

avatar van Hans Brouwer
Nadat ik gisteren "Ultra" uit de Bieb had geleend (en natuurlijk gekopieerd) is het vandaag de beurt aan "Exciter" Ook dit is een wonderschone, duistere cd. Deze cd zit de gehele in de cd speler van m'n auto. Lekker hard draaien, auto rijden doe je zo dus voor je plezier.

Ik geef 'm 4 sterren.

Ik heb "Playing the angel" gereserveerd bij de Bieb, ligt volgende week voor mij klaar, ben zeer benieuwd.

p.s. VanDeGriend, ik ben het dus niet met je eens. Exciter = Top! Maar dan ook echt TOP!! Ik denk dat ik mijn persoonlijke top 10 ga aanpassen. In ieder geval m'n rotatielijst!!

Hans is echt aan zijn tweede jeugd begonnen.

Gouden ontdekking he, Depeche Mode.

avatar van Hans Brouwer
Zeker weten!! Dat ik zo veel moois over het hoofd heb kunnen zien, onbegrijpelijk!

En dan nogmaals over Exciter, geweldig album. Dat zoiets WONDERSCHOONS kan worden gecomponeerd....

Ik ga mijn stem verhogen naar het absolute maximum, 5*

Hans Brouwer schreef:
Deze cd zit de gehele dag in de cd speler van m'n auto. Lekker hard draaien, auto rijden doe je zo dus voor je plezier.

De naam 'Exciter' zegt het al, deze cd hoort eigenlijk niet in de auto, maar in de slaapkamer.

avatar van Hans Brouwer
Onder de Depeche Mode fans is dit album, naar ik begrepen heb, niet zo positief ontvangen. Ik stond vrij blanco tegenover D.M. Ik heb alle cd's van Depeche Mode in tijdbestek van twee weken geleend uit de bibliotheek en jawel gekopieerd. Exciter maakt bij mij de meeste indruk, ik draai 'm het meest van alle D.M cd 's en ligt inmiddels als originele cd bij mij op de plank. In de slaapkamer of in de auto, het maakt mij niet uit waar ik 'm draai, ik vind 'm overal prachtig

avatar van Waldo Jeffers
Jaaaa, mooi album van Depeche Mode... Maar niet hun beste dit. Toch bevat dit enkele zeer goeie songs, zoals opener Dream On (1 van de songs van DM die me altijd bij zal blijven). Overigens was dit m'n eerste album van hen.

avatar van Droid
Niet verwacht dit ooit bij een Depeche Mode album te zeggen, maar Exciter is wat... saai... De tracks lijken niet helemaal af te zijn. Martin Gore had blijkbaar zeer veel moeite om met nummers op de proppen te komen, wat ook het gebrek van B-kantjes wel bewijst. Uitschieter is "I Feel Loved", een uitstekende track.

"I feel loved" vind ik zelf ook wel het hoogtepunt van dit album. Jammer dat voor de rest bijna geen één nummer ook maar in de buurt komt van dit nummer op dit album. Alleen "The dead of night", en "Freelove" vind ik ook zeker nog wel de moeite waard,....en de rest, matig tot soms slecht.

Dat kan je niet menen !

avatar van Droid
Exciter was gemaakt in een periode dat alles goed ging met de bandleden. Resultaat: beetje saai, inspiratieloos album.

Blijkbaar hebben ze ellende nodig, want Playing The Angel was opgenomen na de echtscheidingsperikelen van Martin Gore. En dat album is een stuk interessanter geworden...

avatar van Flipper
Ben ik dan de enige die dit album een hele erotische lading vindt hebben. Verre van saai, eerder opwindend.

avatar van orbit
Erotisch als in het in gebruik nemen van een nieuwe toiletzeep zeker...

avatar van Flipper
Weet niet wat je met je zeep doet

avatar van orbit
Zo'n vraag had je natuurlijk over elk item wat ik zou opnoemen kunnen stellen..

Laat ik stellen dat ik exiter in het geheel níet erotisch of spannend vind klinken, maar eerder als een leeglopende ballon.. Misser van jewelste voor DM!

avatar van VanDeGriend
Ik zie, in het geheel niet tot mijn verrassing, dat de meeste DM kenners , op zijn zachts gezegd niet echt een voorkeur voor dit album hebben. Ik sluit me hier bij aan. Paar mooie dingen die de 3 er nog net uit trekken maar verder saai en weing indrukwekkend. Nummers zijn vaak te gezocht ook en de op andere DM cd's zo vloeiend wegklappende bombast is hier ver te zoeken.

Hans Brouwer schreef:
Dat kan je niet menen !

Ja Hans, ik had ook veel liever postief over dit album van Depeche Mode geschreven, maar dit album pakt mij nou eenmaal niet,.....dat noemen ze nou verschil van smaak.

Ik zelf ben wel erg blij dat ze vorig jaar het album "Playing the angel" uitgebracht hebben, dat is weer meer mijn ding. Ik beschouw dat album zelfs weer als een echte come-back en de beste sinds "Songs of faith and devotion".

avatar van Hans Brouwer
Dat smaken verschillen is mij bekend en dat is maar goed ook .

Ik ga verder niet meer zeuren, maar vooruit: nog één keer: Exciter was mijn eerste kennismaking met D.M en het album "greep mij direct bij de strot".

Ik vind 'm echt geweldig en de cd gaat zo direct maar weer eens mee in mijn discman naar Amsterdam .

SoundWave schreef:

Vind zelf "Songs of faith and devotion" ook beter, maar om dit album zo af te kraken ?? Ik ga maar eens naar 'Playing the angel' luisteren.

avatar van Hans Brouwer
"Exciter" vandaag geluisterd in de trein. Wat zijn "Breathe", "Easy Tiger" en "Goodnight lovers" toch weergaloos goede nummers . Dus niks geen leeglopende ballon, nee eerder andersom, een ballon die langzaam maar zeker volloopt zonder dat ie uiteindelijk knalt .

Ja, ik mag dat wel van Hans Brouwer om dit album volhardend te blijven verdedigen, en juist te beargumenteren waarom hij "Exciter" zo goed vind.
Hans laat zich door anderen blijkbaar niet snel van de wijs brengen, die het album iets minder vinden, en groot gelijk heeft Hans.
Maar Hans, ikzelf vind dat, even voor mezelf gesproken dat hoe favoriet je band ook is, als je er een cd minder van vind zal ik dat ook zeker zeggen.
En hoewel Depeche Mode, en nog een aantal andere bands bij mij heilig verklaard zijn, soms hebben ook die een schop onder hun kont nodig als het publiek het niet met het produkt kan vinden.
Dat houden ook artiesten scherp, zodat ze niet het idee krijgen dat ze onaantastbaar zijn en de fans zomaar alles kunnen voorschotelen.
En dat heb ik dus persoonlijk bij "Exciter", ...gewoon even de vinger op de gevoelige plek leggen.

avatar van Hans Brouwer
Soundwave, je hebt helemaal gelijk en ik loop ook zeker niet als een blinde achter mijn favorieten aan. Het is wel bekend dat ik een groot Deep Purple, Yes of Oldfield fan ben. Toch slik ik echt niet alles voor zoete koek wat ze uitbrengen (zie mijn berichten aldaar). Over bepaalde albums van Depeche Mode heb ik mij ook minder lovend uitgelaten. Alleen begrijp ik werkelijk niet dat "Exciter" door de fans zo wordt afgekraakt . Een beetje positief tegengas kan dit album dus wel gebruiken!!
Hier stopt mijn berichtgeving over dit wonderschone album

avatar van orbit
Het mag genoegzaam bekend zijn dat The Cure mijn ultieme band is, maar er zijn echt wel enkele platen van ze die ik niet of nauwelijks kan aanhoren.. en dat zeg ik ook gewoon! Ook krijgen die platen echt geen hogere waardering van me ofzo omdat het een goede band is Een slechte plaat is een slechte plaat, wie hem ook maakt.
DM heeft zo ook een aantal slippertjes gemaakt, met name deze, maar ook enkele van hun oude platen zijn erg moeilijk door te komen zonder een beetje moedeloos te worden.. ach, ik kan het zo'n band prima vergeven als ze dan weer terug komen met een aantal meesterwerkjes

avatar van Flipper
Ben het met Hans Brouwer eens dat dit helemaal geen slippertje is en wanneer ik naar de waardering kijk (3.4) zijn wij daarin niet de enige.

Hier nog meer positief tegengas. Ik wil Hans graag even bijvallen. Ik heb jullie discussie doorgenomen. Exciter was ook voor mij het 1e album van depeche mode, en ik vind het album geweldig! Vooral 'i feel loved' en 'Breathe'. Wat een drama die laatste, als ik toch zo kon huilen, wat een opluchting zou dat zijn.
Ik heb ook andere cd's beluisterd van depeche mode, en heb laatst 'playing the angel' aangeschaft. Maar ik kan niet zeggen dat er 1 cd bijzit die in de buurt komt bij de sfeer en het gevoel wat 'exciter' voor mij met zich meebrengt. Jammer dat het album over het algemeen niet zo wordt gewaardeerd, maar smaken verschillen.
ik geef ze lekker 5 sterren!

Groot gelijk,...ieder zijn/haar eigen smaak, dat maakt deze site zo leuk.

avatar van FunkStar
Depeche Mode is de laatste jaren wat minder productief dan in hun beginperiode in de jaren '80 maar kwalitatief gaan ze er zeker niet op achteruit. Sterker nog, deze CD van de drie heren uit Basildon heeft een heel bijzondere sfeer. Over het algemeen vrij rustige nummers die echter worden gekenmerkt door een zeer vertrouwd, maar ultramodern Depeche Mode geluid. De stevigere nummers knallen echt lekker je speakers uit met als één van de hoogtepunten de single "I feel loved".

Een van de mindere exploten uit Depeche Mode's recente geschiedenis. Toch een aantal mooie nummers als Dream on, Shine, The sweetest condition and I am You.
minder imo de door Martin gezongen nummers, het ietwat storende bliepjes als drum. (Weet niet goed hoe ik het moet noemen)

Na Ultra was ook Exciter een album dat mij minder wist te pakken. Ik moet zeggen dat ik het na verloop van tijd wel wat beter ben gaan waarderen (ik zag dat ik mijn stem ook wat moest ophogen), maar een favoriet zal het wel nooit worden.