Mercury Rev - Yerself Is Steam (1991)

Label: Rough Trade

1. Chasing a Bee (7:10)
  2. Syringe Mouth (4:01)
  3. Coney Island Cyclone (2:36)
  4. Blue and Black (6:01)
  5. Sweet Oddysee of a Cancer Cell T' Th' Center of Yer Heart (7:39)
  6. Frittering (8:46)
  7. Continuous Trucks and Thunder Under a Mother's Smile (0:52)
  8. Very Sleepy Rivers (12:19)
  9. Shhh / Peaceful / Very Sleepy Rivers * (14:16)
  10. Blood on the Moon * (6:34)
  11. Frittering * (4:46)
  12. Coney Island Cyclone * (2:44)
  13. Syringe Mouth * (3:12)
  14. Chasing a Girl (Inside a Car) * (7:04)
avatar van Lukas
Sietse schreef:

is die toevallig bij jou te koop? Ik wil die zo graag hebben...

Vandaag heruitgebracht gekocht. Special edition met als tweede cd Lego My Ego en nog een dvd met Yerself Is Steam en Car Wash Hair.

Sietse
ok, super daar moet ik achteraan...

EDIT: en gebeld met Get Records...het is geen vage gelimiteerde versie ofzoiets, dus ik kan hem rustig over 2 maanden ff kopen ofzo

al heb ik niet 2 maanden gewacht. Ook deze pronkt nu in mijn collectie

wellicht verkoop ik mijn origineel nog wel een keer...

avatar van Paalhaas
Ik heb Lego my ego even apart toegevoegd.

avatar van Lukas
Ik luister nu trouwens Atomizer van Big Black. Is Sweet Odysee niet een heel klein beetje afgekeken van Fists of Love?

beaster1256
wat een kloteherrie , nee ik hou er niet van en heb m'n cd'tje dan ook al in de vuilbak gekieperd , afschuwelijk

avatar van Omsk
beaster1256 schreef:

Vis hem er eens uit en doe eens PM

avatar van Paap_Floyd
Met Blue & Black heb ik nog veel moeite eigenlijk Kan er niet echt goed naar luisteren, en het weerhoudt me ervan 4,5* te geven. De laatste 4 nummers zijn wel echt ²

avatar van Ataloona
Een van mijn favoriete platen uit de jaren 90. Een psychedische walm van popmelodiën, flink wat distortion, schizofrene zang met knappe lyrics en een boel noise. Oftewel enorme kloteherrie Alleen al het geniale Chasing a Bee. Dromerige melodiën met beroerde zang. Echter heeft die zang iets. Een fijne harmonie zou ik het zowat noemen.

Vage ritmes, soms wat ''gefreak'' zoals Red Crayola dit vroeger deed (die link ben ik niet zelf opgekomen, maar als ik het zo hoor heeft het idd overeenkomsten) en de dromerige sfeer zorgen gedurende dit hele album ervoor dat ik in een soort van diepe trans beland, alleen maar gericht op de muziek. Briljant!

Hoogtepunten zijn er te veel, maar echte uitschieters vind ik wel in Chasing a Bee, Syringe Mouth, Sweet Oddysee of a Cancer Cell, Frittering en Very Sleepy Rivers . Het album is duidelijk 1 groot hoogtepunt en een mijlpaal van de 90's. Ik verhoog van een 4,5* naar een 5* en misschien is dit nog wel een top 10 kandidaat bij mij.

Sietse
en toen stond ie opeens ook op vinyl in de collectie...
Blijft toch een van de mooiste albums ooit.

avatar van Mjuman
Heb die dual disk versie gekocht met Lego My Ego erbij - voor een spotprijs. Maar loop nog niet echt warm ervoor - kan aan het weer liggen.

Toegankelijk - nee niet echt, maar ik zal 'm niet meteen in de vuilnisbak kieperen. Het middenstuk in zijn werk ligt mij vooralsnog beter.

avatar van Snoeperd
Mooie plaat hoor Deserter's Songs. Maar lang niet zo spannend als dit eerste plaatje van ze. Geweldige melodieën en zanglijnen die omlijst worden door een bijzondere muur van geluid. Soms heel energiek, soms juist weer heel dromerig. Een van mijn beste ontdekkingen van de laatste tijd. Nu verder met andere platen uit hun beginperiode

avatar van niels94
Dit album kreeg ik getipt door Snoeperd. Een goed idee, zo bleek. Dit zei ik erover in het betreffende topic (Super Tip-Topper):

Bijzonder fijne liedjes verpakt in een rauw lo-fi-jasje, waarbij het niet geschuwd wordt een flinke bak herrie en psychedelica op de luisteraar los te laten, of om de steekjes eens genadeloos los te rukken. Heerlijk hoe deze muziek af en toe dromerig en lomp tegelijk is. Dit heeft dus precies wat mij in bepaalde jarennegentigplaten aanspreekt. Deze mannen blinken zowel tijdens een puntig en pakkend nummer als 'Coney Island Cyclone' uit, als tijdens de meeslepende, psychedelische trip 'Very Sleepy Rivers'. Als ik één minpuntje zou moeten is het dat het begin van 'Blue and Black', met de nogal goofy lage zang, me niet zo aanspreekt, maar binnen de kortste keer mondt ook die track uit in een sterk sfeervol nummer.

Ik zou niet verbaasd zijn als deze 4*-beoordeling nog wat hoger wordt.

Sparky
Ik ken Mercury Rev gek genoeg alleen van dit album. Heb het destijds regelmatig gedraaid, maar 1991 was natuurlijk het jaar met een explosie van nieuwe geweldige albums en bands, waardoor ik Mercury Rev al snel uit het oog verloor. En als ik nu luister naar albums als Deserter's Songs en All Is Dream, dan heeft de band wel een enorme ontwikkeling doorgemaakt.