Wolvennest - WLVNNST (2016)

België
Metal / Rock
Label: WeMe

Icon E
Wat een schitterende ontdekking!

Op dit album van Wolvennest komen pscychedelica, ambient, postrock en beklemmende meesleepmetal op sublieme wijze bijelkaar. De bezwerende vocalen en de opvulling door eigenwijze elektronica maken van WLVNNST een spookachtige, exorcerende trip die zijn weerga niet kent. Als het niet al 2017 was, had ik het hoog in de jaarlijst van 2016 gepleurd.

Zo drijft het machtige openingsstuk Unreal op slechts één enkele riff aangevuld met wat Burzumesque toetsenwerk en is het toch ernstig effectief in zijn extatische uitwerking.
Het navolgende Partir is weer een stuk zwaarder en meer doomgericht. En dat is smullen geblazen. Ook hier weer is het dat minimale toetsenwerk dat verduiveld slim verweven is met het geheel.

En dan moet het twintig minuten voortslepende monument dat Out Of The Darkness Deep nog komen. Als ik hier nog meer superlatieven neerkwak, wordt het vervelend qua fanboyisme neigt. Maar goed, u begrijpt vast mijn punt. Wolvennest was voor mij een revelatie. En dat wilde ik graag nog even kwijt.

avatar van Dr.Pat
Verslavend stuk muziek....fascinerend!
Ik word wel eens vaker gegrepen door een album, maar zelden in dit genre.
Mysterieus, en toch helder tegelijkertijd. In de hoofdrol: de uitermate goede productie van de plaat, waardoor alles echt goed hoorbaar is.
Jammer dat de laatste 2 nummers me juist minder pakken....

avatar van Alicia
Er hangt een gespannen sfeer. Je ervaart tintelingen van onbehagen. Een koude luchtstroom strijkt langs je warme gezicht. Zijn dit doodnormale bezoekers? Of zijn het negatieve entiteiten, die op sommige dagen iets te klagen willen hebben? Ze zingen en ze praten. Op gedempte toon. Het lijken wel echo's die tegen oude muren weerkaatsen. Waar de ornamenten en het betingel, verkleurd en gescheurd, het sombere verhaal vertellen van een aan lager wal geraakte voormalige bewoner. Het is in elk geval een imposante koor van indringende 'industrial noise' en naargeestige 'dark ambient' klanken, die de mistroostige en de soms niet aflatende stroom 'funeral doom' nog enigszins proberen op te 'vrolijken'. Als gewone sterveling heb je dit wonderbaarlijke spektakel echter niet zo snel in de gaten. Vooral niet bij daglicht. Het is immers geen toegankelijke popmuziek. Maar het is wel erg mooi!

Ik ben benieuwd hoe WLVNNST straks bij het licht van de enige lantaarnpaal in dit nauwe, stoffige straatje gaat klinken.

Heb nu twee nummers beluisterd en ben ook zeker verslaafd aan het worden. Wat een prachtige composities! Kan niet wachten om de rest van het album te horen. Als dit zo door gaat kan deze nog wel eens in mijn top tien terecht komen.