Ulver - The Assassination of Julius Caesar (2017)

Noorwegen
Electronic / Pop
Label: House of Mythology

1. Nemoralia (4:10)
  2. Rolling Stone (9:26)
  3. So Falls the World (5:57)
  4. Southern Gothic (3:40)
  5. Angelus Novus (4:07)
  6. Transverberation (4:30)
  7. 1969 (3:59)
  8. Coming Home (7:50)
avatar van Don Cappuccino
Erg benieuwd naar deze plaat, bij Ulver is het altijd maar afwachten welke kant het opgaat. Ik ben op 23 april in ieder geval aanwezig bij de albumpresentatie op de Roadburn-zondag.

Nieuwe track: Nemoralia

Weer slaat Ulver een andere richting in, dit heeft echt een Depeche Mode-vibe. Ik word er blij van!

avatar van legian
Dat klinkt inderdaad interessant. Binnenkort de vorige albums maar weer eens oppakken, op de een of andere manier blijft Ulver maar moeilijk hangen hier.

avatar van LZA
LZA
klinkt best lekker, maar of het beklijft...

Ze doen in ieder geval hun uiterste best om op Depeche Mode te lijken maar dan zonder Dave Gahan en dan blijft er eigenlijk niet zoveel meer over.Leuk als achtergrondmuziekje maar voor de rest kan het me (tot nu toe) niet bekoren.Misschien dat dat na een paar draaibeurten nog verandert.Het instrumentale gedeelte van 'coming home' is wel sterk.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Ulver - The Assassination Of Julius Caesar - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

The Assassination Of Julius Caesar van de Noorse band Ulver trok in eerste instantie vooral mijn aandacht vanwege de bijzondere titel, maar sinds ik de plaat heb beluisterd, houdt de Noorse band flink wat grote namen uit de cd-speler.

The Assassination Of Julius Caesar is mijn eerste kennismaking met de muziek van de Noorse band, maar de Noren maken al sinds 1994 platen en hebben inmiddels een aardige stapel op hun naam staan.

Het zijn platen waaraan op Allmusic.com een imposant rijtje genres en stijlen is gekoppeld (van black metal tot jazz en avant garde), maar op The Assassination Of Julius Caesar maken de Noren vooral muziek die het etiket synthpop zal krijgen opgeplakt. Het is synthpop die hier en daar is verrijkt met donkere gitaren en het is synthpop die niet kiest voor de lichtvoetige deuntjes, maar voor een betrekkelijk zwaar aangezet geluid.

Het is een geluid dat wel wat doet denken aan het geluid waarmee Depeche Mode in de jaren 90 transformeerde van een synthpop band in een rockband, maar vergeleken met Depeche Mode kiest Ulver veel vaker het experiment. Op hetzelfde moment klinkt de muziek van de Noren vaak dansbaar en hier en daar zelfs soulvol.

The Assassination Of Julius Caesar is hierdoor een vat vol tegenstrijdigheden, maar het is ook een plaat die een bijna bezwerende uitwerking heeft en die je wanneer je er eenmaal gevoelig voor bent meesleurt tot de allerlaatste noten.

Ulver verwerkt op knappe wijze invloeden uit de 80s en 90s synthpop en pop en geeft vervolgens een eigen draai aan deze invloeden. Zeker wanneer de vocalen zwaar worden aangezet en verrijkt met vrouwenstemmen klinkt het allemaal verrassend toegankelijk (voor zover dat tenminste mogelijk is in een track van ruim 9 minuten), maar Ulver zet je minstens net zo vaak op het verkeerde been met uit de bocht vliegende elektronica of een kakafonie van lawaai.

Wanneer de band flink buiten de lijntjes kleurt hoor je waarom de band ook wel eens het etiket metal opgeplakt heeft gekregen en hoor je bovendien flink wat invloeden uit de progrock en de psychedelica, maar Ulver is ook niet vies van popsongs met een kop en een staart en raakt hierbij meerdere malen aan de muziek van Pet Shop Boys.

Met The Assassination Of Julius Caesar heeft Ulver voor de afwisseling eens een popalbum willen maken en ook dat is met grote regelmaat gelukt. Het is een popalbum dat verrast met sterke songs en bijzonder fraaie klankentapijten, maar door de constante dreiging van ontsporing heeft de muziek van de Noren altijd een bijzondere lading.

Ik was een paar weken geleden behoorlijk positief over de laatste plaat van Depeche Mode, maar The Assassination Of Julius Caesar van Ulver is echt klassen beter. Er zijn vorige week heel veel platen verschenen, maar deze knappe plaat van de band uit Noorwegen mag echt niet ondersneeuwen. Erwin Zijleman

avatar van legian
Ik begin met 4*. Hij blijft voorlopig nog wel even draaien hier.
Wat een ongelofelijk hypnotiserende plaats is dit geworden.

Voorlopig een 4. Dit is weer een plaat zoals alleen Ulver die kan maken.
De zin 'Nero lights up the night' is voorlopig niet uit mijn hoofd te krijgen!
Garm toont wederom aan een erg goede zanger te zijn met een uniek stemgeluid. Zijn stem miste ik op de twee voorgaande platen wel.

avatar van Don Cappuccino
The Assassination of Julius Caesar is weer een typerende Ulver-plaat: een hele andere richting in, maar tegelijkertijd onmiskenbaar zichzelf. Qua platen zou je deze in het verlengde van Perdition City, Shadows of the Sun en Wars of the Roses kunnen leggen, maar dan veel directer. Dit is de meest glossy Ulver-plaat tot nu toe: extreem heldere productie en gerichte composities, het tegenovergestelde van de jams van ATGCLVLSSCAP en de klassieke stukken van Messe I.X - VI.X.

Vooral Nemoralia is een track die in het oeuvre van Depeche Mode niet zou misstaan, daarna gaat het album toch een meer experimentele richting in met het fenomenale Rolling Stone. Dit is toch wel mijn favoriete nummer van het album: heerlijke groove, aanstekelijke achtergrondzang en een intense deconstructie met saxofoon aan het eind. Melancholische tracks zijn aanwezig, maar ook zeer opzwepend werk, dit wordt allemaal met een ontzettend goed gevoel voor detail uitgevoerd. Ook vind ik het een verademing dat Garm met zijn vocalen op de absolute voorgrond staat, de man heeft zo'n mooie en zwoele stem, hij draagt deze plaat.

Nu vier sterren die heel dicht bij 4,5* zit, wie weet kan ik die overstap maken na het optreden van aankomende zondag. Ik ben zeer benieuwd hoe ze dit live gaan uitvoeren.

Op Roadburn werd dit album 'opgerekt' naar een uur. Ik vond alleen de jam ergens in het begin van de set wat saai, het laatste stuk was heerlijk! Wegdromen bij een hypnotiserende jam zoals je die op het album ook hoort, maar dan 10 minuten langer.
Hoewel het vor mij niet altijd goed uit de verf kwam was het optreden zeer geslaagd. De licht- en lasershow was om te smullen en verhult de toch altijd wat statische podiumpresentatie van de band.
Ik gok dat de show nooit officieel wordt uitgebracht, maar ik zou de studioplaat en live uitvoering wel willen vergelijken!

avatar van Alicia
Is The Assassination of Julius Caesar werkelijk het album dat Depeche Mode is vergeten te maken? Heel misschien wel en toch denk ik - tenminste wat dit album betreft - eerder aan een zwaardere uitvoering van recentere bands als Empathy Test (So Falls the World, Southern Gothic, Transverberation) en IAMX weliswaar zonder achtergrondzang, maar met dezelfde 'gekte' (Rolling Stone). De muziek op dit album voelt echter warmer aan, is complexer, experimenteler en heeft op dit laatste album, net als het IJslandse Kontinuum, maar dan anders, een aardige hoeveelheid pop en wave bij de wijn gedaan. Het heeft van alles wel wat. Ik ga voor de aardigheid maar eens een keer spitten in de backcatalogus van deze Ulver. Het lijkt mij trouwens wel een hele interessante backcatalogus, zeker als mijn 'Radio on Demand' (alleen maar) Agalloch en Borknagar als vergelijkbare artiesten aanwijst. Zulke geluiden zou je bij het beluisteren van deze plaat al helemaal niet verwachten en die komen dus ook niet.

Grote favoriet is Come Home, vooral het laatste deel spreekt mij wel aan.

avatar van Alicia
Halfje erbij. Gewoon omdat The Assassination of Julius Caesar - tot nu toe - een van de betere albums van 2017 is.

Nieuwe favorieten: Het meeslepende So Falls the World en Angelus Novus.

avatar van andnino
Wat mij betreft een zeer goede plaat. Wie herinnert zich nog Host van Paradise Lost, en hoe die plaat destijds ontvangen werd? Ook een plaat die hommage deed aan een aantal voorbeelden die toevallig niet in het metalgenre lagen (ahum, Depeche Mode). Gelukkig is de fanbase van Ulver een stuk meer open voor dit soort zijsprongen.

Nou moet ook wel gezegd worden dat Ulver dit muzikale recept ook wel in één keer perfectioneert. Wat een heerlijke productie, wat een songwriting, wat een sfeer! Alles komt gewoon zo goed samen, en er is geen zwak punt in het geheel te bekennen. Ook de hoes is (zoals we van Ulver gewend zijn) op een minimalistische manier mysterieus en prachtig. Naast Black Mass en deze is het nog geen topjaar, maar dit maakt heel erg veel goed.

avatar van Spoelworm
erwinz schreef:
Recensie op de krenten uit de pop:

The Assassination Of Julius Caesar is mijn eerste kennismaking met de muziek van de Noorse band, ..

Als je hun eerste platen opzet hoor je dat waarschijnlijk beter
Leuke recensie btw.

avatar van HammerHead
De vinyl uitgave is erg mooi. Een dik boekwerk met sfeervolle foto's die perfect aansluiten bij de stemming van de verschillende nummers. Verder een werkelijk smetteloze persing, chapeau voor House of Mythology. Dat kom ik veel te weinig tegen bij vinyl releases van de laatste jaren.

avatar van Monsieur'
Dit is de plaat waarvan ik hoop dat Opeth hem nog eens maakt.

avatar van Dr.Pat
Ik wil Ulver bij deze enorm bedanken voor hun bijdrages in het verleden, zeker met het magistrale "Nattens Madrigal". Hulde voor dit uiterst rauwe werkstuk!

Ik luister altijd trouw de laatste toevoegingen aan hun discografie omdat het gewoon een enorm goede band is. Zoals te verwachten was, is ook deze plaat niet mijn "cup of tea", maar het klinkt werkelijk zeer goed. Nogmaals het is aan mij niet besteed, maar dit is een band die erg goede nummers schrijft, maar zeker ook weet te produceren. Ik blijf zowaar oprecht geïnteresseerd hangen tot het einde van de plaat, en heb de neiging dit misschien nog wel eens nader te checken.

Uit beleefdheid opgezet, maar misschien wel een zieltje er weer terug bij.....

avatar van namsaap
Intrigerend album van Ulver. Ik ken het verleden van deze band nog niet maar begrijp dat de band al verschillende stijlen heeft verkend.

Aanvankelijk was ik niet bijzonder enthousiast over het gebodene op deze plaat maar toch is er iets in het geluid dat mij dermate boeit dat ik het album (digitaal) ben blijven luisteren. Inmiddels ben ik helemaal om en draai ik de mooie vinylversie van het album. Benieuwd wat de historie van deze band me gaat bieden.

avatar van Monsieur'
Leukste contrast is dan het album Bergtatt namsaap.

avatar van Alicia
.... en de volgende EP is alweer gelanceerd met twee overgebleven liedjes van dit album plus een cover van Frankie Goes To Hollywood. Voorlopig slechts alleen nog in digitale vorm verkrijgbaar.

avatar van DjFrankie
Alicia schreef:

Toegevoegd

avatar van ProGNerD
Wauw, wat een album !

Na enthousiast te zijn geworden door m'n kennismaking met Ulver via hun nieuwste album Flowers of Evil bij deze voorganger terecht gekomen. Ben er nog niet uit welke ik beter vind, maar deze heeft nog net ets meer die echte Depeche Mode 80's synthpop sound; wat een nostalgie...