Shed - The Final Experiment (2017)

Duitsland
Electronic / Dance
Label: Monkeytown

1. Xtra (2:48)
  2. Razor Control (3:50)
  3. Outgoing Society (5:13)
  4. Black Heart (4:03)
  9. Turn 2 Turn (7:03)
  10. Call 32075! (4:06)
  11. System Azac (4:12)
avatar van Mjuman
Nog maar één keer gehoord, maar de label switch is al een indicatie dat Shed afgehaakt is van de Berlijnse stamppot - dwz de Ostgut gekleurde strakke techno. Dit is veel ruimtelijker en zal ook goed kunnen vallen bij de anderszins in electronic geïnteresseerden.

avatar van dix
dix
OK, OK ...

avatar van Noere
Veel breakbeats en ambient synth golven deze keer. Zit nog altijd goed in mekaar en is vooral prima voor tijdens andere bezigheden maar ook wel een beetje veel van hetzelfde. Nu heb ik daar in principe niet zo'n moeite mee maar hier mis ik toch wat frisse ideeën. Kan hier dan ook niet echt helemaal in opgaan helaas. Voor iets spannenders en beklijvenders zet ik bijvoorbeeld liever de laatste DeepChord op..

Noere schreef:

Da's eigenlijk gewoon een smaakzaak. Van oudsher zit Shed gewoon dichter tegen de techno en minimal aan; zijn eerste albums verschenen ook op Ostgut en die klinken een stuk mechanistischer dan deze. Dit is veel minder strak, losser en wat organischer en dat organische is eigenlijk ook het voornaamste kenmerk van bijv Yagya en Deepchord - maar eerlijk gezegd overvalt me dan, zeker bij die twee, na verloop van tijd regelmatig de vraag waarnaar ik nou precies geluisterd heb; voor mij wordt dat net fff te veel behang op een bepaald moment. Als je de laatste Ellen Allien beluistert zul je horen dat ook vanuit de Berlijnse technohoek vertrekkende er afwisselend en boeiende muziek wordt gemaakt.

avatar van Noere
Tja fraai behang om de ruimte zelf verder in te vullen noem ik het maar..
Mis hier gewoon diepte of avontuurlijk karakter waar ik wel van hou in muziek, iets wat ik op shedding the past bijvoorbeeld wel hoorde (en veel deepchord releases..) Dit leunt wel heel erg op 90's werk van bijv. autechre en aphex twin - saw maar voegt daar naar mijn mening niet zo heel veel aan toe.
Een tikkie vlak (quasi atmosferisch), beats zijn wel sterk; uiteindelijk maar in de loungy hoek ermee, dit jaren 90 behang (nu we toch lekker aan het behangen zijn).

Noere schreef:
Tja fraai behang om de ruimte zelf verder in te vullen noem ik het maar..

Toch nog even een tikkie terug. Je reactie is een beetje lapidair en beperkt van perspectief. Allereerst lijkt het ondertussen (hier en elders) bon ton om "lounge" in pejoratieve zin te gebruiken - als een negatieve afwaardering van een 'genre' dat eigenlijk nooit een genre is geweest, hoogstens een "mindset" - ontspannen, achterover leunen. Een aantal epigonen, w.o. Kruder &Dorfmeister (en alle aanverwanten zoals Tosca) hebben wel degelijk interessante, boeiende (ontspannende) en nog steeds draaibare muziek gemaakt. Lounge maakte onderdeel uit van een breder 'genre' - downtempo waar bijv ook bepaalde 'rustige' d&b en idm onder valt. Jazeker, dezelfde idm als bij Autechre en Aphex Twin - check Aphex Twin - Selected Ambient Works 85-92 (1992) en zjjn opvolger.

Een deel van kritiek vond ik ook terug bij de recensie op RA en die site fungeert voor mij vaak als een lakmoestest; doodeenvoudig omdat ik het regelmatig totaal niet met hen eens ben, ik vind hun scope, ondanks dat er meerdere scribenten voor actief zijn erg eenzijdig, gericht op "clubbing". Het verwijt naar Shed: een gebrek aan variatie op dit album. En dat is gewoon net waar de schoen knelt: beluister het werk vanaf zijn eerste werk op Ostgut tot aan dit laatste en ook werk onder een ander alias (sommige dj's nemen een andere naam aan voor andersoortig, luchtiger werk dan stevige stamppot - de Engelse term daarvoor is "moniker"). Genoeg variatie te vinden - en ik snap de wending naar luchtiger muziek, gewoon iets anders willen proberen, iets met een meer natuurlijke flow - dit album leent zich net als bijv Steffi - Power of Anonymity (2014) prima voor autorijden. Zeker op de Duitse autobahn nodigt harde techno uit tot hogere snelheid, meer synchroon met de muziek zeg maar - maar wel meer risico en een hoger brandstofverbruik.

Veel hangt dus af van je eigen perspectief/uitgangspunt en de toepassing van de muziek. Het gaat mij echter veel te ver om dit album van Shed te typeren als loungy; dan wordt het echt hoog tijd om je muzikale pensum te verbreden.

avatar van Noere
Volgens mij heeft de term lounge altijd al een min of meer negatieve lading gehad voor velen. Men gebruikt dan liever een term als chill-out voor meer rustige downtempo/idm enzo. Duidde het zelf aan als loungy vanwege de ambient invloeden, al gaat dit niet zo de diepte in als bijvoorbeeld autechre of boards of canada dat kunnen (die laatste wordt ook nog wel eens loungy genoemd overigens). Bedoel het meer als een soort achtergrond ambient/idm, niet iets om helemaal in op te gaan met de koptelefoon op. Meer een gevoelsmatige aanduiding dus. Vind het uiteindelijk ook niet zo interessant eigenlijk dat soort aanduidingen.

Kan veel werken in deze hoek overigens waarderen. Dit is ook gewoon een alleraardigst schijfje, 3.5 is in mijn beleving ruim voldoende. Geen hogere score om al eerder genoemde redenen.

avatar van Mjuman
Aanduidingen: niet interessant - tja, kijk eens hoe daarover wordt gebakkeleid hier, bij wereldmuziek, bij prog en bij neoklassiek/avantgarde; altijd hetzelfde: wat wel en wat niet. Ik spreek uit ervaring want ik hezelf volop daarover meegekibbeld bij diverse new wave-topics. Soms slaat de fijnmazigheid van een indeling (microhouse, tech-house of minimal bijv) wel een beetje door.

Adequaat toekennen van metadata (tagging, labelen) is een deel beroepsmatige afwijking, die evenwel regelmatig zijn nut bewijst: je kunt dingen makkelijker zoeken en terugvinden en je kunt er ook makkelijker naar verwijzen - bijv toon alle albums gereleasd in okt - dec 2017. Correct labelen is ook een aanzienlijke pre als je gaat verhuizen, zowel voor de workflow (lokatie) als de behandeling van de inhoud ("voorzichtig - glazen, woonkamer"). Maar goed we gaan off-topic

Nog even, lounge: als je bijv het werk van Kruder & Dorfmeister (Tosca, Peace Orchestra), Terranova, Jazzanova legt naast dat The Thievery Corporation, Groove Armada, St Germain en Gare du Nord dan hoor je echt wel kwaliteitsverschil.