Pearl Jam - Live on Two Legs (1998)

Label: Epic

1. Corduroy (5:05)
  2. Given to Fly (3:53)
  3. Hail Hail (3:43)
  4. Daughter (6:47)
  5. Elderly Woman Behind the Counter in a Small Town (3:49)
  6. Untitled (2:02)
  7. MFC (2:28)
  8. Go (2:41)
  9. Red Mosquito (4:02)
  10. Even Flow (5:17)
  11. Off He Goes (5:42)
  12. Nothingman (4:38)
  13. Do the Evolution (3:45)
  14. Betterman (4:06)
  15. Black (6:55)
  16. Fuckin' Up (6:17)
Ik vind de live registraties van shows in hun geheel een veel beter beeld geven dan deze compilatie.

dutch2
Ik heb deze speciaal gekocht als alternatieve verzamelaar (ik had alleen maar Ten) en omdat ik de livereputatie van Pearl jam kende. En dan is het toch wel een hele fraaie. Given to Fly, Red Mosquito, Nothingman, Off He Goes, Black, allemaal prachtnummers. Ik vind het geluid van deze cd ook echt lekker, het klinkt op de een of andere manier echt live (i.t.t. vele andere zogenaamde live-cd's). Dus voor mij een topper!

Xander
Van deze heb ik een kopie... Shame on me! Ik heb hem sinds een jaar of 4, maar heb hem pas in het laatste jaar echt "ontdekt". Echt een prachtig album met als hoogtepunt Black!

Black vond ik juist tijdens deze tour wat minder dan in de tour van 2003. Luister bijvoorbeeld eens naar de Black van derde Mansfield show (11 juli 2003). De zang is vele malen beter. Stone speelt akoestisch en Mike's solo is echt fenomenaal.

//Edit: Heb het eens getimed, en tijdens de door mij net genoemde Black versie in Mansfield houdt Eddie de "be" uit "All that I'll be" maarliefst 16 seconden aan. Das longinhoud o_O

in tokyo gaat ie daar volgens mij net overheen

Ik las eens kritiek over dit album, dat het allemaal teveel 'live om een live album te maken' was .. alles zo goed mogelijk live spelen maar nergens dat ze echt uit hun dak gaan.

Tja, het zal wel ... in mijn top 10 van favoriete live albums

In het nummer Daughter op deze CD hoor je een werkelijk uniek gitaargeluid, waarschijnlijk van McCready. Het lijkt in eerste instantie op het gejammer van een zeehondje ofzo.. maar ik denk dat er een kindergeluid mee bedoeld wordt gezien het nummer en ook de stukken die Vedder hieraan toevoegd over kinderen die worden afgedankt als baby. Magistraal in elk geval.

avatar van Leonard91
Xander schreef:

Mee eens, behalve dat van Black.

avatar van TheFunkyM
Lekkere cd, goede songs van Pearl Jam, alhoewel ik een Alive en een Porch wel mis...

Goed gezongen, goed geluid.. Alleen heb ik Black weleens wat krachtiger gehoord..

MTV Unplugged: Pearl Jam, daar is Black zooo mooi(!)
****

avatar van barrett
Deze cd toont echt hoe goed pearl jam wel live is, ze hebben niet voor niets een goede live reputatie opgebouwd. Liedjes als Even Flow en Black worden hier live met zo'n enthousiasme gebracht dat je bij het beluisteren jezelf verwenst als je ze niet hebt gezien.

Ok ik heb geluk ik heb ze nu tweemaal gezien, ik heb met mijn eigen oren kunnen horen dat ze hun reputatie echt niet gestolen hebben. Wel idd jammer dat op deze live cd porch en once niet opstonden en ook Alive, hun bekenste hit, had hier niet misstaan.

avatar van TheFunkyM
Daughter, heeft zo'n lekker eind op deze cd.
Dat vind ik altijd mooie van live cd's. Echte bands zijn dan eigenlijk beter dan op een album, gitaat solo's, meer emotie in de nummers, stukken er bij. Dat is dus ook zo met PJ en ook op deze cd.

avatar van Raggie
Geweldige live cd, door dit album werd ik toch nog PJ fan!

avatar van wondzero
Dit is een livealbum zoals ik ze graag hoor. De studioalbums spreken me niet zo heel erg aan, maar dit ademt sfeer en passie! Elderly woman en betterman zijn toch wel mijn favorieten.

avatar van Davidus
wat een energie, wat een power; Even flow, Black, hiermee kan je de wereld veroveren!

k.grubs
Zal wel mijn primitieve smaak zijn: toen ik Do the evolution hoorde, ben ik pas gaan luisteren naar Pearl Jam. Ben nog steeds niet veel verder dan deze plaat. Lekkere sound, hoewel ik normaal gesproken niet zo'n fan ben van dat Amerikaanse vette rock-geluid.

Guardian of Isis
Starless schreef:
Wat een kul, Pearl Jam zou dus op een stuk of 15 shows zich hebben moeten inhouden om "zo goed mogelijk live te spelen"? Die persoon heeft PJ duidelijk zelf nog niet live gezien, want ze moeten zich er zeker niet van weerhouden uit hun dak te gaan om zo lekker te spelen.

avatar van Ronald5150
"Live on Two Legs" is een compilatie van liveopnamen van Pearl Jam's Amerikaanse tour in 1998. Dit is dus geen integrale concertregistratie. Hoewel ik over het algemeen liever luister naar een volledig concert, puur qua sfeer en gevoel, stoor ik me hier op "Live on Two Legs" nergens aan. Het album zit productietechnisch zo goed in elkaar dat het toch klinkt als een coherent geheel. De klassiekers vormen over het algemeen toch de hoogtepunten. Nummers als "Daughter", "Even Flow", Off He Goes", "Betterman" en uiteraard "Black" worden hier prachtig gespeeld. Ook het nieuwere nummer "Do the Evolution" valt op. Wat een heerlijk ruig en energiek nummer is dat met spetterend gitaarwerk. Niet alle Pearl Jam albums vind ik even goed en eigenlijk klinken ze vanaf hun titelloze album uit 2006 weer enigszins urgent, maar live behoort deze band tot de absolute wereldtop en "Live on Two Legs" maakt dat helemaal waar.

avatar van lennon
Fantastisch live album!

Klasse band, die live gewoon staat als een huis. En ook te horen op deze opnames.

avatar van Funky Bookie
Na heel wat bootlegs het eerste officiële live album van de heren.
Minpuntje is dat het een compilatie van diverse optredens is.
Pluspuntje is dat het ontzettend goed is Heel veel energie, uitstekend gemusiceerde en prima gezongen.
Aanrader!

avatar van freakey
Funky Bookie schreef:
Na heel wat bootlegs het eerste officiële live album van de heren.
Minpuntje is dat het een compilatie van diverse optredens is.
Aanrader!

En Pearl Jam - Live on Ten Legs (2011) is zo nodig nog energieker... vind ik ook nog iets beter dan deze...

avatar van Funky Bookie
Mee eens, kom ik later op terug.

En dat is goed gelukt! Met al het originele artwork, op mooi clear white vinyl wat klinkt als een klok. Een aanrader kortom.

west schreef:
Live On Two Legs met one of the best live versions of Black ever?

Nou, probeer LIVE at the Gorge ui 2005 te pakken te krijgen. M.i. hun beste live concert ( 7 disc)

Neal Peart schreef:

Klopt!!!!

west schreef:
Live On Two Legs met one of the best live versions of Black ever?
Nee, die is op MTV Unplugged.

Neal Peart schreef:

Vind ik ook één van hun beste concerten, althans: het zijn er een paar natuurlijk. Eén daarvan heb ik sinds kort zelfs op LP.

Ik schreef bewust 'one of the best' live versies van Black. Die op MTV Unplugged en vanuit the Gorge zijn zeker ook heel fraai. Maar deze Black mag er wat mij betreft ook wezen.

Schandalig lang geleden dat ik deze nog eens draai.
Geweldige live band is dit toch.
4 sterren zeker waard