Yo La Tengo - Painful (1993)

Label: Matador

1. Big Day Coming (7:04)
  2. From a Motel 6 (4:08)
  3. Double Dare (3:28)
  4. Superstar Watcher (1:42)
  5. Nowhere Near (6:01)
  6. Sudden Organ (4:42)
  7. A Worrying Thing (2:53)
  8. I Was the Fool Beside You for Too Long (5:04)
  9. The Whole of the Law (2:19)
  10. Big Day Coming (4:14)
  11. I Heard You Looking (7:01)
  12. Nowhere Near [Demo] * (7:14)
  13. From a Motel 6 [Live Acoustic] * (3:44)
  14. Tunnel Vision [Unreleased Instrumental Demo] * (1:43)
  15. Sudden Organ [Demo] * (7:24)
  16. Smart Window [Unreleased Painful Session] * (3:16)
  17. Big Day Coming [Live Acoustic] * (3:10)
  18. Slow Learner [Unreleased Demo] * (6:38)
  19. Double Dare [Demo] * (3:24)
  20. A Worrying Thing [Demo] * (2:57)
  21. I Heard You Looking [Live] * (9:17)
avatar van itchy
Als ik één Yo La Tengo plaat zou moeten bestempelen als essentieel, is het deze. Hier worden alle aspecten van de band belicht, en is men nog niet bang om af en toe eens uit de bocht te gieren. De latere albums werden wel erg netjes.

Har
Dit was het eerste album van Yo La Tengo dat ik hoorde en ik was diep onder de indruk. Kort na het verschijnen ervan zag ik de band in Vera (Groningen) en dat was geweldig. Prachtige rustige stukken waarin vooral Georgia de glansende hoofdrol had werden afgewisseld met wilde rock, waarbij Ira al gitaar- of orgelspelend zo ongeveer met zijn neus op de grond hing. Sudden Organ! Heb Yo La Tengo daarna nog twee (of was het drie?) keer live gezien en het was steeds bijzonder goed. Op hun platen zijn ze meestal wisselvallig - maar op de één of andere manier hoort wisselvalligheid ook bij de grote charme van deze band. Vraag me niet om dat uit te leggen. Een prima band, die in zijn zeer lange bestaan al heel wat pareltjes heeft geproduceerd. Een aantal van die pareltjes vind je op 'Painful', dat van mij vier sterren krijgt.

avatar van Cygnus
itchy schreef:

Zoals in I Heard You Looking! Wat een geniaal nummer...

avatar van Near
De tweede van Yo La Tengo die ik probeer, en deze bevalt me een stuk beter dan het teleurstellende "I Can Feel The Heart Beating As One'.

Fijne stukjes quasi ambient die doorspekt zijn met feedback en gitaar-uitbarstingen (het eerste en laatste nummer), meeslepende rockers die dicht aanleunen tegen het shoegaze-geluid (From A Motel 6, Sudden Organ), maar vooral een verzameling bloedmooie (dream-)pop nummers.

Geen enkel zwak nummer, van begin tot eind klasse. Beste nummer... "Nowhere Near".

avatar van Basel
Double dare en Sudden Organ zijn de hoogtepunten van dit mooie werkje.

Ik dacht altijd dat ik de enige was die The Whole of the Law van The Only Ones een prachtig liedje vind, maar blijkbaar vonden Yo La Tengo dat ook

avatar van MartinoBasso
Deze plaat heeft uiteindelijk toch een plaats in m'n top10 veroverd. Prachtig sfeervol album dat doet verlangen naar warme zomeravonden. Het eerste en het laatste nummer zijn m'n favorieten, maar eigenlijk is de hele plaat van constant niveau. Een hoogtepunt uit de 90s

Inderdaad zeg, een hoogtepunt uit de 90s: wat een prachtige maar ook kruidige plaat. Genoeg gitaarpit om het niet saai te laten worden, met als hoogtepunt de finale van I Heard You Looking.

Wat kan ik nog aan al deze voorgaande loftuitingen toevoegen? De ideale combi van waanzinnig mooie herrie tot schoenpuntstaarmuziek en alle mogelijke schakeringen daar tussenin. Op het geniale af.

avatar van Leeds
Toch 1 van de beste platen van Yo La Tengo. Zoniet hun beste.

avatar van erwinz
Mooie reissue.

Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Yo La Tengo - Extra Painful - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

In de herfst van 1993 verscheen Painful van de uit Hoboken, New Jersey afkomstige band Yo La Tengo.

Painful was al de zesde plaat van de band, maar het was de eerste plaat die in bredere kring aandacht trok. Painful is bovendien nog altijd één van de betere, zo niet de beste plaat van Yo La Tengo.

Om de 21e verjaardag van Painful en bovendien het 30-jarige bestaan van de band te vieren, verscheen deze week Extra Painful.

Extra Painful bestaat uit een geremasterde versie van de plaat uit 1993 en een bonus bestaande uit demo’s, live-tracks en outtakes. Het bonus-materiaal doet me niet zo gek veel, al is het zeker niet slecht, maar wat is Painful nog altijd een geweldige plaat.

Tot Painful was Yo La Tengo een band die zich nadrukkelijk liet beïnvloeden door The Velvet Underground, maar op Painful slaat de band haar vleugels uit in meerdere richtingen.

Painful opent met een dromerige track die citeert uit de op dat moment net opgedoken dreampop, maar aan de langzaam aanzwellende gitaren hoor je al dat de muziek van Yo La Tengo ook gaat uitbarsten.

Het is nog altijd prachtig hoe Yo La Tengo de spanning opbouwt in haar muziek. De dromerige tracks op Painful klinken als de periode vlak voor een onweersbui. Het is nog prachtig weer, maar het begint te rommelen. Je weet dat de hemel ieder moment kan openscheuren, maar toch komt het als een verrassing. Ik heb de openingstrack van Painful in het verleden minstens tientallen keren gehoord, maar toch had de track me weer onmiddellijk te pakken; ruim zeven minuten lang.

Het geldt ook voor de stevigere gitaartracks die volgen. Het zijn tracks die aansluiten bij de shoegaze van het moment van de release van Painful, maar de stevigere muziek van Yo La Tengo sluit nog veel beter aan bij de noise-rock van Sonic Youth. Ook als Yo la Tengo kiest voor stevigere gitaren en betrekkelijk toegankelijke songstructuren houdt de muziek van de band iets looms en dromerigs.

Het is iets looms en dromerigs dat af en toe tijdelijk wordt onderbroken door scheurende gitaren, wat ook de stevigere songs van Yo La Tengo voorziet van dynamiek. Net zoals de dromerige en vaak wat psychedelische of juist de bijna folky tracks worden voorzien van bijzondere accenten die de muziek van Yo La Tengo een spannend en geheel eigen geluid geven.

Painful is inmiddels 21 jaar oud, maar in tegenstelling tot veel andere platen uit deze periode klinkt de beste plaat van Yo La Tengo nog geen moment gedateerd. Ik had de plaat al zeker tien jaar niet meer gehoord, maar het was direct weer een feest van herkenning.

Yo La Tengo zou na Painful nog een aantal hele goede platen maken en is nog steeds actief, maar Painful blijkt, zeker achteraf gezien van een zeldzame klasse (al vind ik persoonlijk And Then Nothing Turned Itself Inside-Out uit 2000 vrijwel net zo goed).

Painful is een plaat vol songs die maar blijven intrigeren, een plaat met geweldig gitaarwerk en een plaat met een unieke, en als je het mij vraagt betoverende, sfeer, vol onderhuidse spanning. Iedereen die de plaat kent maar lang niet meer heeft gehoord zal verrast zijn door de kracht en urgentie. Iedereen die de plaat niet kent, zal Extra Painful binnenhalen als een meesterwerk, want dat is het. Erwin Zijleman

avatar van AOVV
Fijne eerste kennismaking met deze band. Ik heb me er dit weekend ingestort (samen met Masimo.

Ik hoop echter niet dat de stelling van itchy ook voor mij opgaat, want dan heb ik gelijk het beste al gehad.

Dit is alvast zeer sterk, met onder andere een geweldige afsluiter. Subliem gitaarwerk!

avatar van erwinz
Ze hebben veel goede platen, de oude, de twee platen na Painful, maar ook de laatste vier zijn zeer de moeite waard. Deze dus:

1986 Ride the Tiger
2006 I'm Not Afraid of You and I Will Beat Your Ass
2009 Popular Songs
2013 Fade

avatar van RollingStone__
'I Heard You Looking', pijnlijk mooi.

kistenkuif
Weer zo'n album waar ik stil van word. Deze moet gewoon in de kast staan bij en regelmatig beluisterd worden door ieder zichzelf respecterende indie-muziekliefhebber. Niet meer woorden voor nodig.

avatar van galleryplay
Nu dan toch maar de vinyl versie van extra painful gekocht. Een sympathieke reissue, duidelijk met liefde gemaakt.
De extra plaat is alleen al om de live spetterende uitvoering van "I heard you looking" de moeite waard. Verder bevat de reissue alleraardigste extra's zoals een 45" met 2 sterke songs en een editie van The yo la tengo gazette (nieuwsbrieven van YLT die bij optredens werden uitgedeeld).

Ik sluit me aan bij het voorgaande bericht: iedere zichzelf respecterende indie-muziekliefhebber moet dit in de kast hebben staan.

[quote]Near schreef:

Meen je dat nou van I can feel??? Vind ik met deze en and then... de beste van YLT

avatar van aerobag
Een beauty van een album, die alles showcased wat Yo La Tengo in huis heeft en waarmee ze ons nog járen zullen vermaken. Painful raakt zo’n indrukwekkend breed spectrum aan emoties, een geluid waar je al nostalgisch voor raakt tijdens de eerste luisterbeurt. Prachtige introspectieve passages, schurende gitaren en moeiteloze melodieën, Yo La Tengo kan het allemaal.