Hallo Venray - Where Is the Funky Party? (2017)

Label: Excelsior

1. Funky Party (3:02)
  2. Blood (2:20)
  3. Oh, You're Not Bad (2:16)
  4. Drink (4:54)
  5. Sticking (1:30)
  6. Ball (3:01)
  7. Supermarket (1:41)
  8. Stories (5:11)
  9. Different Kind of Air (6:45)
  10. Look Outside (8:54)
Is Hallo Venray een band die mij nog kan verrassen?
Blijkbaar wel; want Where Is the Funky Party? hakt er gelijk lekker in.
Weg is de ongein waar ze ooit mee op Pinkpop stonden, en waarmee ik ze tot nu toe mee associeerde.
Funky Party doet mij wat aan Prince denken tijdens Batman, maar dat komt uiteraard ook vanwege de clown die vanuit een putdeksel mij aankijkt op de prachtige albumhoes.
Is het riool net geleegd, of zit deze nog vol met dirt?
De link met Stephen Kings It is ook al snel gelegd; duistere jeugdherinneringen.
Blood heeft de energie van Nirvana ten tijden van In Utero, en is ook weer lekker.
Oh, You’re Not Bad is surf met een The Cramps sausje, waarbij de nodige suiker zit, waardoor het een stuk zoeter smaakt.
Maar van suiker wordt je weer hyper, dus stuiteren we lekker door naar Drink.
Vrolijke pingpong muziek met een vleugje The Jesus and Mary Chain, maar flauw als bij het springstok toneelstukje op Pinkpop wordt het nergens; tja als we eenmaal over stuiteren begonnen zijn, dan moet je die opmerking maar even inkoppen.
Het tempo blijft hoog in het Pixies achtige tussenstuk Sticking, maar ondanks die invloed is het zeker geen kopie; het eigen geluid blijft staan.
Ball klinkt vooral door de gitaarpartijen in het begin als een ode aan Velvet Underground, en blijft heerlijk donker.
Supermarket is vreemd, en gaat zelfs richting old school Iggy Pop; toen die nog frontman van The Stooges was.
Stories past minder tussen de rest, hier hoor je wel nog de oude invloeden van Hallo Venray terug; de zang van Henk Koorn heeft veel weg van Neil Young; maar muzikaal weer totaal anders.
Zweverige Ride golven die de oude hippie weg spoelen.
Different Kind of Air is nog experimenteler als wat tot nu toe voorbij kwam; heerlijke uitgerekte sound van zandkorrels die je op een oververhit strand achtervolgen; in je zwembroek kruipen, jeuken in je bilnaad en de overige je ogen als een allergische reactie dicht metselen.
Zonnestralen tatoeëren een soort van vergaand maanlandschap op je kale hoofd; maar al met al een prettige ervaring; ondanks de hoge zang die vervolgens invalt.
Misschien is dat wel het enige minpuntje op de plaat.
De dromerige afsluiter Look Outside is de blik op het voorjaar wat maar niet wil komen; zonnig, maar dan wel achter dikke donkere wolken, die teveel overheersen
Deze maand was de laatste maand voor mij als Excelsior Supporter, de oogst viel helaas vaak tegen, al stelden ze dit jaar nog niet echt teleur. MICH en Nouveau Vélo waren ook top!