Hallo Venray - Where Is the Funky Party? (2017)

Label: Excelsior

1. Funky Party (3:02)
  2. Blood (2:20)
  3. Oh, You're Not Bad (2:16)
  4. Drink (4:54)
  5. Sticking (1:30)
  6. Ball (3:01)
  7. Supermarket (1:41)
  8. Stories (5:11)
  9. Different Kind of Air (6:45)
  10. Look Outside (8:54)
Is Hallo Venray een band die mij nog kan verrassen?
Blijkbaar wel; want Where Is the Funky Party? hakt er gelijk lekker in.
Weg is de ongein waar ze ooit mee op Pinkpop stonden, en waarmee ik ze tot nu toe mee associeerde.
Funky Party doet mij wat aan Prince denken tijdens Batman, maar dat komt uiteraard ook vanwege de clown die vanuit een putdeksel mij aankijkt op de prachtige albumhoes.
Is het riool net geleegd, of zit deze nog vol met dirt?
De link met Stephen Kings It is ook al snel gelegd; duistere jeugdherinneringen.
Blood heeft de energie van Nirvana ten tijden van In Utero, en is ook weer lekker.
Oh, You’re Not Bad is surf met een The Cramps sausje, waarbij de nodige suiker zit, waardoor het een stuk zoeter smaakt.
Maar van suiker wordt je weer hyper, dus stuiteren we lekker door naar Drink.
Vrolijke pingpong muziek met een vleugje The Jesus and Mary Chain, maar flauw als bij het springstok toneelstukje op Pinkpop wordt het nergens; tja als we eenmaal over stuiteren begonnen zijn, dan moet je die opmerking maar even inkoppen.
Het tempo blijft hoog in het Pixies achtige tussenstuk Sticking, maar ondanks die invloed is het zeker geen kopie; het eigen geluid blijft staan.
Ball klinkt vooral door de gitaarpartijen in het begin als een ode aan Velvet Underground, en blijft heerlijk donker.
Supermarket is vreemd, en gaat zelfs richting old school Iggy Pop; toen die nog frontman van The Stooges was.
Stories past minder tussen de rest, hier hoor je wel nog de oude invloeden van Hallo Venray terug; de zang van Henk Koorn heeft veel weg van Neil Young; maar muzikaal weer totaal anders.
Zweverige Ride golven die de oude hippie weg spoelen.
Different Kind of Air is nog experimenteler als wat tot nu toe voorbij kwam; heerlijke uitgerekte sound van zandkorrels die je op een oververhit strand achtervolgen; in je zwembroek kruipen, jeuken in je bilnaad en de overige je ogen als een allergische reactie dicht metselen.
Zonnestralen tatoeëren een soort van vergaand maanlandschap op je kale hoofd; maar al met al een prettige ervaring; ondanks de hoge zang die vervolgens invalt.
Misschien is dat wel het enige minpuntje op de plaat.
De dromerige afsluiter Look Outside is de blik op het voorjaar wat maar niet wil komen; zonnig, maar dan wel achter dikke donkere wolken, die teveel overheersen
Deze maand was de laatste maand voor mij als Excelsior Supporter, de oogst viel helaas vaak tegen, al stelden ze dit jaar nog niet echt teleur. MICH en Nouveau Vélo waren ook top!

avatar van R-Know
Ok dan. Een nieuwe!!
Daar wordt ik vrolijk van.
Die moet op lp, bijna alles van Hallo Venray op vinyl. Denk ik.
Kan niet wachten.
Na het lezen van deric raven ben ik toch wel heel benieuwd.
Dank je.

Ik vind hem wel erg goed; de vorige Show heet dat album, was ook al goed, maar deze is een stuk sterker.

Die laatste twee....fantastisch.

avatar van spoiler
De eerste single Funky Party kwam uit en ik dacht , dat is niet best.
Wat een ongeorganiseerde rommelige track.

Maar goed, enkele weken later toch de plaat in huis gehaald.
En dan blijken hier toch weer prachtige nummers op te staan.

Heel anders dan de vorige plaat .

En ze hebben nu hun eigen gouden plaat!

avatar van itchy
Doe mij dan maar een album vol rommelige en ongeorganiseerde tracks. Want nomnomnom, waar een lekkere en avontuurlijke plaat is dit!
Funky Party is hooguit wat onconventioneel, maar heeft een duidelijke melodie en structuur. Een vroege plaat als King stond er vol mee. Het is niet alsof Hallo Venray dat soort nummers nog nooit heeft gemaakt. Alhoewel, zo mooi glijdend als op het prachtige Look Outside hoorde ik ze nog niet. Bijna een shoegaze-nummer, ik moest aan Slowdive horen toen ik het voor het eerst hoorde.

avatar van philtuper
Geweldige plaat van een geweldige band. Nederland's beste band! Zo, is dat ook weer gezegd!

avatar van spoiler
En wat was het 30 jarig bestaan van Hallo Venray in Paradiso gisteren toch geweldig

spoiler schreef:

Zeker! Maar zie ze het liefst in deze bezetting!

Erwin.c schreef:

Zeker! Maar zie ze het liefst in deze bezetting!

Ik zie beide graag, maar ben fan van Henk Jonkers. Wat een geweldige drummer is dat toch.
Maar Toon Moerland mag altijd als gitarist terug komen

avatar van Erwin.c
Nee, muzikaal gaat de vergelijking niet echt op maar ik vind het weg hebben van "Low" van Bowie.
De eerste helft flarden van ideeën en ruwe schetjes van liedjes, de 2e helft soundscapes die nagenoeg niks meer met de eerste helft te maken hebben...geweldig.

Erwin.c Ja, te gek is dat hè? Henk & kornuiten doen al
30 jaar waar ze zin in hebben en dat levert prachtmuziek op!

philtuper schreef:
Erwin.c Ja, te gek is dat hè? Henk & kornuiten doen al
30 jaar waar ze zin in hebben en dat levert prachtmuziek op!

Ik denk dat deze "Show" voorbij gaat..voor mij.

Erwin.c schreef:
Ik denk dat deze "Show" voorbij gaat..voor mij.

In eerste instantie dacht ik zeker van niet. Funky Party zette me danig op het verkeerde been maar ik ben inmiddels, mede dankzij dat contrast tussen A en B en het lef dat in dit album zit, om.

avatar van itchy
16 september verschijnt de nieuwe plaat Coffee and Cake en de single Jazz is vertrouwd goed!