tuktak schreef:
er stond dat als je zoveel moeite doet om die geluiden op te nemen, dat het zonde is als je die dan totaal gaat vervormen.
Ja, dat snap ik wel, en dan hecht je dus voornamelijk waarde aan de moeite die erachter steekt en niet aan de geluiden zelf.
Overigens is het bij field recordings ook lang niet ongebruikelijk die dingen (zwaar of minder zwaar) te bewerken. Dat kan zonder de documentatie veel schade aan te doen (Kiyoshi Mizutani - Yokosawa-iri, of deze van Geir Jenssen die ook wel degelijk ietwat bewerking kent), of door het juist actief te manipuleren (Sawako & Asuna - Aihara, waaroop een schijnbaar onbehandelde field recording bij nadere bestudering uit opeengestapelde loops blijkt te bestaan) met eender welk doel. Dat het dan ook vrij logisch is materiaal als dit niet te bewerken ben ik dan ook absoluut niet met je eens; dat ligt er puur aan wat je doel is. Daarbij ligt het bij Cho Oyu ook weer net iets anders, aangezien het, in zekere zin, "toevallige" opnames zijn. Documentatie kan op verschillende manieren plaatsvinden; door de documentatie als uitgangspunt (of motivatie, geef het beestje maar een naam) te nemen en in die hoedanigheid op zoek te gaan naar geluid, of door het geluid tegen te komen en dat vervolgens te documenteren (ergo, toevallig of accidenteel; iets waar hier sprake van is). Of je al dan niet je geluiden vervormd is in die zin, tot op zekere hoogte, inherent aan de motivatie erachter. Maar dat het logisch is dat het niet gebeurd is volstrekt onwaar.