Doe Maar - Écht Alles (2007)

Pop / Ska
Label: CNR

1. Sinds 1 Dag of 2 (32 Jaar) (3:18)
  2. Anita (3:29)
  3. Pa (3:35)
  4. Liever Dan Lief (3:13)
  5. Nachtzuster (3:47)
  6. Radeloos (4:04)
  7. Nooit Meer Slapen (4:05)
  8. De Eerste X (2:26)
  9. Bang (3:49)
  10. Repelsteel (1:28)
  11. Regen (3:10)
  12. 1 Nacht Alleen (3:59)
  13. Okee (3:03)
  14. Hé Hé (4:39)
  15. Ruma Saja (4:04)
  16. Wegwerpaansteker (3:04)
  17. Grote Broer (4:40)
  18. Dansen met Alice (2:02)
  19. De Vrolijke Padvinder (3:21)
  20. Smoorverliefd (3:18)
  21. Ik Zou het Willen Doen (3:07)
  22. Nederwiet (6:56)
  23. Nachtmerrie (Op Hol) (3:57)
  24. Als de Morgen Komt (4:26)
  25. Politiekman (2:56)
  26. Alles Gaat Voorbij (3:42)
  27. Walska (1:16)
  28. Je Loopt Je Lul Achterna (4:52)
  29. De Laatste X (4:58)
  30. Wat Ze Doet (3:22)
  31. Mis (2:55)
  32. Whiskey Coke (2:08)
  33. Skunk / Man-o-man (4:18)
  34. Tijd Genoeg (4:05)
  35. Karneval (2:14)
  36. Zoek het Zelf Maar Uit (3:03)
  37. Bella Donna (3:18)
  38. Is Dit Alles (5:21)
  39. Belle Hélene (2:47)
  40. Doe Maar Net Alsof (6:00)
  41. Verdomme, Ik Doe het Wel Alleen (2:04)
  42. Doris Day (3:48)
  43. Lajeninaja (3:26)
  44. Je Liet Me Staan (2:19)
  45. Heroïne (2:57)
  46. Dans met Mij (3:34)
  47. Winnetoe (3:16)
  48. Nix voor Jou (4:08)
  49. Vergeet Me (2:49)
  50. Macho (3:16)
  51. Te Laat (2:01)
  52. Het Leven Gaat door / Er Verandert Niks (3:02)
  53. Wees Niet Bang voor Mijn Lul (2:12)
  54. Situatie (4:22)
  55. De Bom (2:42)
Wie het eerste album van Doe Maar kent,
hoor beter waar de term "skunk" (ska + punk) voor staat.
Op Doe Maars debuut waren gitaren niet vreemd.

Ook op Skunk (gisteren gekocht in 2008 remaster)
hoor je dat gedrevene van de punk nog doorschemeren,
al neemt de Doe Maar ska langzaamaan de bovenhand.
Smoorverliefd is een goed voorbeeld van "skunk".

Doe Maar is geniaal.

Je schrijft niet zomaar eventjes twee handenvol hits
die zich ook na zoveel jaren vastzetten in je hoofd na één beluistering.
Lekker basje, zuivere gitaren, kleurrijke synths, prominente drums,
hilarische achtergrondkoortjes en geinige tot rake teksten.

Probeer bijvoorbeeld Is Dit Alles of Radeloos eens
als je twijfelt aan de trefkracht van een Doe Maar tekst.

ps. De geremasterde Skunk biedt ons voor het allereerst op CD
Dansen met Alice inclusief outro aan ... gerechtigheid is eindelijk geschied.

Doodjammer dat de tracks van 4Us op deze Echt Alles box
weer maar eens niet de originele vinylmixen zijn, maar de 1983 CDremix.
Wie weet is dat rechtgezet op de 2008 van 4Us (nog in bestelling).

avatar van rudiger
dix schreef:
Heeft Sting de Reggae uitgevonden ?

Nee , maar The Police was er iets eerder dan Doe Maar , zodoende vind ik het een beetje jatwerk , kwa geluid dan .
begrijp me niet verkeerd , ik heb totaal niets tegen Doe Maar .
We mogen best trots zijn dat ons kleine kikkerlandje zoveel muziek te bieden heeft .

avatar van LucM
In die periode (rond 1980) was reggae en ska zeer populair en talrijke bands verwerkten deze muziekstijlen in hun sound : the Police, Madness, the Specials, Joe Jackson, the Clash en in Nederland ook Doe Maar.

avatar van Marty McFly
rudiger schreef:

begrijp me niet verkeerd , ik heb totaal niets tegen Doe Maar .

Kijk... dat klinkt alweer heel anders! Oh, en de Dire Straits zijn ook dik in orde hoor!

Het meest complete Doe Maar-naslagwerk. Ideaal als je de studioalbums niet in huis hebt.

Volgens Echt Alles bedraagt het nalatenschap van Doe Maar vierenvijftig nummers. Bijna allemaal meezingers. Opvallend eigenlijk als je de singles telt die daadwerkelijk de Top 40 haalden. Dat waren er maar zeven (Sinds 1 Dag of 2, Doris Day, Is Dit Alles, De Bom, Pa, 1 Nacht Alleen en Macho). Twee singles liepen vast in de tipparade (Ik Zou Het Willen Doen en Smoorverliefd).

Op Echt Alles staat ook de hard to get-single Wat Ze Doet (Doet Ze Goed), opgenomen in 1984 voor het nieuwe album (waar ook Macho voor bedoeld was) dat uiteindelijk nooit verscheen. Was door Telstar bedoeld als afscheidssingle, maar werd in 1988 als promotiesingle voor de verzamelaar De Beste van Doe Maar gebruikt. Dit geweldige nummer staat ook, samen met het even zeldzame Dans Met Mij, op de eerste Doe Maar verzamelelpee Vijf Jaar Doe Maar, Het Complete Overzicht (uit 1985) en op Alles (1999).

Brengt deze ultieme best of dan écht alles? Bijna Alles. Goed, comebackpaat Klaar staat er niet bij, maar dit overzicht concentreert zich op de periode 1980-1984. En daar horen flipsides als Skunk/Man-O-Man (b-kantje van De Bom) en Grote Broer (b-kantje van Macho) natuurlijk ook bij.

Dan is er nog het onbekende materiaal: Wegwerpaansteker en De Vrolijke Padvinder zijn nooit eerder uitgegeven tracks uit de oude doos (wellicht ook bedoeld voor de opvolger van 4US?...al heb ik ook wel eens gehoord dat deze nummers resteren uit het Skunk-tijdperk.

Maar wat ontbreekt zijn de dubversies van tussendoorplaat Doe De Dub (uit 1982), én twee zeldzame Doe Maar-liedjes:

Boven, een liedje uit 1979, de beginjaren dus. Een échte Doe Maar-song, uitgebracht op de Nederpop elpee Uitholling Overdwars (ook uit 1979).

Zolang ontbreekt ook, dit nummer speelde Doe Maar live (tijdens het afscheidsconcert op 14 april 1984 in Den Bosch) en is dus op cd verkrijgbaar.

Bijna alles dus. Maar wat een band, wat een liedjes. Doe Maar is de leukste band uit de Nederlandse pophistorie. Klaar.

rudiger schreef:

begrijp me niet verkeerd , ik heb totaal niets tegen Doe Maar .

Dat klinkt al heel anders dan wat je bij het afscheidsconcert album schreef.. 2 gezichten???

sebas schreef:

Ik geloof dat De Vrolijke Padvinder uit het Skunktijdperk stamt
en Wegwerpaansteker bij het live album Lijf aan Lijf hoort.

Of omgekeerd ... maar één van beide tracks klinkt als een live nummer.

Het zijn volgens mij quasi zeker geen unreleased songs van het onvoltooide album.
Ik denk dat vooral Henny Vrienten met een paar composities gaan lopen is
op zijn Geen Ballade solo-album, waar de Doe Maar leden op meedoen.

Ik denk dat vooral Henny Vrienten met een paar composities gaan lopen is
op zijn Geen Ballade solo-album, waar de Doe Maar leden op meedoen.

Lijkt mij niet het geval, want dit album kwam uit voordat Macho uberhaupt in de winkels lag.

Alleen Macho en Alles wat ze doet zijn volgens mij van de sessies voor de opvolger van 4 us geweest.. de rest is heel goed bewaard gebleven... (helaas)

lennon schreef:

Dan heb jij gelijk, en ik een probleem met de timing.
Ik wist dat Als je Wint in het Doe Maar tijdperk werd uitgebracht,
maar dacht dat de LP Geen Ballade van na de split dateerde.

Grote Broer, b-kant van Macho, is wellicht ook nog
van dezelfde sessies als Macho en Wat Ze Doet ... ?

ps. Wikipedia noteert Zo Macho in de Top 40 op 4 februari 1984.
Het album Geen Ballade kwam binnen op 10 maart 1984.

Grote Broer, b-kant van Macho, is wellicht ook nog
van dezelfde sessies als Macho en Wat Ze Doet ... ?

Ow ja, die was ik voor het gemak even vergeten

dazzler schreef:
ps. Wikipedia noteert Zo Macho in de Top 40 op 4 februari 1984.
Het album Geen Ballade kwam binnen op 10 maart 1984.

Ok, dan zat dat dus vlak achter elkaar, maar dan nog denk ik dat die 2 los van elkaar staan, want Vrienten was natuurlijk al lang en breed klaar met de songs voor dit album toen ze voor de opvolger van 4us gingen schrijven (tenminste, dat denk ik omdat de tijd die ertussen zit echt te kort is.)

Kan me inderdaad wel herinneren dat Als je wint en Macho beide in de top 40 stonden.. vond ik destijds erg indrukwekkend

lennon schreef:

Als Je Wint kwam binnen op 21-01-1984 (6 weken).
Macho inderdaad op 04-02-1984 (6 weken).

Ze hebben dus 4 weken samen in de Top 40 gestaan.

Altijd handig, zo'n Top 40 Hitdossier.

avatar van kaztor
Is deze box nog wel te krijgen?

kaztor schreef:
Is deze box nog wel te krijgen?

Ik denk het wel.

Maar pas op: de nummers van 4US zijn op deze box
afkomstig van de oorspronkelijke CD mix van het album.
Die verschilde danig van de vinyl mix en wordt vaak als minder sterk ervaren.

Wil je 4US in vinyl mix op CD, dan moet je de 2008 remaster kopen.
Zie bij dat album voor meer uitleg omtrent de verschillende versies.

Ook het nummer Dansen met Alice is een ingekorte versie.
De vinyl versie had een soort instrumentale reprise aan het einde.
Op CD in die versie enkel terug te vinden op de 2008 remaster van Skunk.

flebbie

Ik geloof dat De Vrolijke Padvinder uit het Skunktijdperk stamt
en Wegwerpaansteker bij het live album Lijf aan Lijf hoort.

Of omgekeerd ... maar één van beide tracks klinkt als een live nummer.

Wegwerpaansteker is een weer zo'n prachtig nummer van Joost Belinfante en was blijven liggen voor het album "Skunk".

De vrolijke padvinder was al geschreven voor het vijfde album en daar zitten inderdaad wat live samples in verwerkt.

flebbie schreef:

Correct me if I am wrong, maar volgens mij is dit gewoon 1 hele live opname, en daar is niks in gesampled.

Ik heb ergens een concert van ze waar dit nummer wordt gespeeld, en precies (en dan bedoel ik ook precies) hetzelfde klinkt. Grote kans dat ie van deze show is gebruikt dus...

flebbie
Als het precies hetzelfde klinkt dan is het gewoon een live nummer ja.

Uiteindelijk toch maar een keer gekocht, voor de Henny Vrienten nummers. Die zijn geweldig. Doe maar is een leuke band, misschien was het nog leuker zonder titels als Je loopt je lul achterna en Wees niet bang voor mijn lul.... Moet dat nou echt? Moet ik toch elke keer de knop voor het volgende nummer indrukken.

Hoogtepunten: Liever dan lief en Macho.