Modest Mouse - We Were Dead Before the Ship Even Sank (2007)

Label: Epic

1. March into the Sea (3:30)
  2. Dashboard (4:06)
  3. Fire It Up (4:34)
  4. Florida (2:57)
  5. Parting of the Sensory (5:34)
  6. Missed the Boat (4:24)
  7. We've Got Everything (3:40)
  8. Fly Trapped in a Jar (4:29)
  9. Education (3:56)
  10. Little Motel (4:44)
  11. Steam Engenius (4:26)
  12. Spitting Venom (8:27)
  13. People as Places as People (3:42)
  14. Invisible (3:59)
avatar van Astronaut
Is dit wel de goede hoes? Op de myspace-pagina van de band en bij iTunes worden namelijk twee andere hoezen gebruikt, en dit lijkt mij eerder gewoon een beetje cover art.

Verder verheug ik me hier enorm op. Modest Mouse heeft versterking gekregen in de vorm van Johnny Marr van The Smiths, verder is de originele drummer Jeremiah Green terug van weggeweest en doet James Mercer, de zanger van The Shins, ook nog mee (op tracks 4, 6 en 7). Dashboard is als eerste single al overal te horen en deed mij nou niet echt een gat in de lucht springen van bewondering, maar vooruit, het is wel een leuk nummer om af en toe naar te luisteren. Voor de rest van het album hoop ik op een terugkeer naar pre-Good News-geluid, maar het ziet er niet naar uit dat dat ervan gaat komen, zeker als je ervan uitgaat dat Dashboard zo'n beetje hun meest oppervlakkige nummer ooit is.

avatar van levenvergeten
Veelbelovend, ik verheug me hier echt op.

20 maart zegt hun site, wachten dan maar.

avatar van Ward
Ik ben heel benieuwd. Ik vind Dashboard een leuke, ook al is het wel een oppervlakkige, single. Lekker aanstekelijk. Toch hoop ik ook dat de rest van het album wel weer meer op het geluid van voor Good News lijkt. En Johnny Marr lijkt me een geweldige aanwinst. Ik wacht rustig af.

avatar van KampF
Dashboard lijkt in ieder geval veel op Float On. Los en Luchtig.

avatar van Omsk
Tja, m'n favoriete band. Tot nu toe vind ik alle albums die ze gemaakt hebben briljant. Ook GNFPWLBN. Sorry daarvoor.

Ik zie ook erg uit naar dit album. Ik hoop alleen niet dat er teveel hoempapa en schelle trompetjes in verwerkt zitten.

Het album is gelekt.

avatar van itchy
Omsk schreef:
Ook GNFPWLBN. Sorry daarvoor.

Hoezo sorry? Da's gewoon een sterke plaat.

avatar van Astronaut
Ik heb nu een aantal nummers gehoord en het lijkt erop dat dit weer een best leuk album gaat worden. Ik denk dat ik me er maar eens bij neer moet leggen dat Modest Mouse nooit meer een album als het debuut of The Moon & Antarctica gaat maken en dat de band het nu meer van hun aanstekelijkheid dan van hun diepgang of verfijndheid moet hebben.

Dit album zal uiteindelijk wel op een 3,5 van mijn kant kunnen rekenen, maar ik stem nog niet tot ik in ieder geval het hele album (een paar keer) heb gehoord. Er zit trouwens wel aardig wat hoempapa in, en de schelle trompetjes zijn ook weer van de partij.

avatar van KampF
Hm, heerlijk, het album is weer lekker rebels & explosief. En er is inderdaad niets mis met GNFPWLBN, ik vind het dé beste CD.

*edit*

Ik heb nog nooit zo snel geoordeeld volgensmij. Maar deze plaat is weer op en top. Genoeg variate, een hoop gewhine (want daar doe ik het voor) en een mooi totaalplaatje. Die oppervlakkigheid van Modest Mouse, heerlijk.

avatar van xrockerx
ik vind het een heerlijke plaat!

vooral de opener vind ik een gigantische hit (en natuurlijk de "echte" singel: dashboard)...

hij staat hier continu op repeat!

daarbij laat ze aub zsm op tour komen met mijn grootste held (of god) Johnny Marr!!!!

RobertJ
Zeker geen tegenvaller! Ik had een slechter album verwacht, maar er staan toch wel sterke nummers op. Het is misschien wel wat veel van het goede.

Moet het album nog wat vaker luisteren, maar ik durf het toch al 4 sterren te geven.

avatar van Yak
Yak
Ik moet zeggen dat de nieuwe Modest Mouse op 't eerste gehoor toch behoorlijk goed valt. Het is allemaal wel erg 'opgepoetst' vergeleken met hun oudere werk (strijkertjes, heuse achtergrondkoortjes in Florida!), het oude vertrouwde Modest Mouse-geluid is voorgoed bij het grof vuil gezet. Maar ondanks dat is dit een sterk album geworden. 4*

paranoidandroid
Hoeveel is Marr aanwezig op dit album? Ik bedoel, is zijn jangle duidelijk te horen?

6Ds
De eerste luisterbeurt is geweldig! Het is inderdaad minder krakend, maar soms wel een stuk donkerder. Ik luister de CD nog een paar keer, maar ik gok nu op een 4/4.5*

avatar van levenvergeten
Ze flikken het weer, die jongens van Modest Mouse, vooral Spitting Venom valt de eerste luisterbeurtin positieve zin op.

Voor nu 4*, maar dat kan stijgen.

avatar van itchy
Meer dan een 3.5 gaat dit vrees ik niet worden. Ik vind er toch iets te veel vullertjes opstaan in verhouding tot de nummers die écht bijblijven. Vooral in het midden zit een flinke dip. Gelukkig pikt het album aan het einde weer flink aan (ik vind Spitting Venom en People as Places as People de sterkste nummers van de plaat), anders was dit misschien een 2.5 of 3 geworden.

avatar van Yak
Yak
Ik heb juist het tegenovergestelde: totale verslaving! Ik draai dit album de laatste tijd helemaal kapot, het is Modest Mouse op z'n aller-aanstekelijkst en dat bevalt me buiten verwachting erg, erg goed. Halfje erbij en dit album schuift naar de nummer 1 van mijn 2007 lijstje. 4,5*

avatar van kappeuter
Ik heb precies hetzelfde. Ik was eerst behoorlijk teleurgesteld. Ik hoorde geen samenhang in de nummers, en vond ze overgeproduceerd.
Na 5x luisteren begon ik ineens allemaal pareltjes te ontdekken. Nu luister ik het album dagelijks meerdere malen.
Favorieten: Little Motel, People as Places as People, Missed the Boat, Dashboard. Maar ook Florida en Invisible zijn inmiddels doorgedrongen en worden almaar beter.

avatar van levenvergeten
Ik zit de laatste dagen standaard met Fire it Up in m'n hoofd.

avatar van coldwarkids
Ik vind de single Dashboard een kei van een nummer, maar de cd die ik een beetje doorskip daar moet ik nog even aan wennen maar wat ik gehoord heb is heel goed dus ik denk dat het een collectus item word

kappeuter schreef:

I'll second that!

Ik was eerst ook een beetje in een so-so stemming aangezien ik "Good News For People Who Love Bad News" (wereldplaat!!) gewend was. Maarrrrrrr... ook bij mij begint deze "We Were Dead Before The Ship Even Sank" me naar een 5-tal draaibeurten steeds meer en meer te boeien.

Jozef, hoe komen ze steeds bij zo'n pakkende cd-titel . Is het om aandacht te trekken? Het werk wel . Bij het eerste nummer denk ik merkwaardig genoeg aan de eerste 13 seconden van het oppompen van de fietsband, om vervolgens -Hahaha- uitgelachen te worden omdat ik de band heb laten ontploffen. -Cry, cry, cry-. . Zo kan iedereen weer wat interpreteren he?

F(l)avouriten toch wel: "March Into The Sea" (weliswaar met een klapband), "Dashboard" (swingend hoor in de line van "Float On"), "Fire It up" (misschien idee als "The Roof, The Roof is on fire" inmiddels geblust is om met dit nummer een vervolg te geven. Ja dit nummer blijft lekker tussen de oren doorspelen.) en... "Splitting Venom" (lekker zeurend muzikaal uiteinde, wat bij mij geenzins irriteert!). Moeilijke beoordeling, toch een 4,5+!!!

levenvergeten schreef:
Ik zit de laatste dagen standaard met Fire it Up in m'n hoofd.

Irritant he?

avatar van Petterson
Hoe goed is Spitting Venom wel niet zeg, jezus. Toch wel het beste nummer uit 2007 vooralsnog. Plaat ook maar verhoogd naar 4 sterretjes.

En ik ga naar de 5...

avatar van Reint
Ik vind het tot nu toe érg goed, en dit kan alleen maar groeien.
Dit is overigens mijn eerste kennismaking met Modest Mouse. Ik dacht eerst zelfs dat het Modest House was.

avatar van Koston
lol

Ik vind dit ook een goede plaat. Er staat geen enkel slecht nummer op, wat toch wel een vooruitgang is tov. GNFPWLBN waar een paar mindere nummers op staan.

Deze cd is toegankelijker en minder experimenteel maar consequenter dan de vorige van Modest Mouse

Eerste kennismaking met Modest Mouse. Maar ik had hier en daar al wat opgevangen dat ze wel goed moesten zijn. Met dit album start ik met een drie na een eerste maal beluisteren, maar iets verteld mij dat dit omhoog kan gaan na een paar grondige luisterbeurten.

avatar van Omsk
Vandaag heb ik hem bij de platenboer gehaald, Modest Mouse CD's koop ik blind. Parting of the Sensory en Spitting Venom horen bij het beste wat ik ooit gehoord heb. Echt geniale nummers die je compeet wegblazen zodra het kwartje valt . Education, Fly Trapped in a Jar, March Into The Sea en Dashboard zijn heerlijk frisse en hysterische liedjes à la Modest Mouse. People As Places As Places en Little Motel zijn broodnodige rustpuntjes, en (met name die eerste) ook nog lekkere nummers. Fire It Up en Steam Engenius zijn voorts ook erg relaxte nummers. De manier waarop Brocks bij die laatste de zin 'I was born in the factory' uitspuugt; echt een lied met een feeling.

Florida is aardig, en Invisible is met name vocaal een heel sterk nummer, maar deze liederen zijn wel beangstigend popachtig. Op bijna Franz Ferdinand-achtige manier. Dit was ook even slikken bij het horen van de nieuwe CD: de oude sound is weg. Missed The Boat - nochtans ook een sterk nummer - doet bij vlagen zelfs U2-achtig aan. Het geknepen gitaargeluid dat van Dramamine tot aan Ocean Breathes Salty te horen was, valt alleen nog vaag te ontdekken in People As Places. De Marr-sound die ervoor in de plaats komt is top en ijzersterk, maar Modest Mouse verliest hier toch een deel van zijn signatuur. Ook op tekstueel gebied is de band veranderd. Weliswaar zitten de teksten nog vol onwerkelijke situaties en spitsvondigheden, en de dood is nog steeds het hoofdthema, maar Brock's filosofische natuurkundige beschouwingen lijken definitief uit de formule van de band geschrapt te zijn. Maar deze puntjes zijn verder geen grote smet op dit album, het is verre van verkeerd dat een band zich probeert te vernieuwen.

Om nog een laatste puntje van kritiek te noemen: We've Got Everything. Zeer matig nummer. Waar Modest Mouse volwassener dan ooit klinkt, klinkt dit nummer als een kinderachtig kliederwerkje. Toch weegt de geweldige sound van de nummers die ik in de eerste alinea heb beschreven ruimschoots tegen alle kritiekpuntjes op.

Ik geef deze plaat 4,5 sterren, en ik geef iedereen die dit album ook goed vindt de urgente opdracht om eens het oudere werk - dan toch in ieder geval The Moon & Antartica - uit te checken.

avatar van wvv89
Er zitten een paar hele goede nummers bij. Little Motel, Florida, Fire It Up(in het begin vond ik het irritant, dat deuntje, maar naarmate ik het toch meer luisterde werd het beter en beter:D) en Dashboard. Het beste nummer van dit album gaat naar Missed the Boat. Heerlijk nummer
4,0 sterren
(dit is mijn eerste album die ik volledig luister van Modest Mouse, toch ook maar die andere albums beluisteren)

avatar van Paap_Floyd
itchy schreef:

Hoezo sorry? Da's gewoon een sterke plaat.
Het is nog steeds mijn favoriete MM plaat