Prince - Prince (1979)

Pop / Funk
Label: Warner Bros.

1. I Wanna Be Your Lover (5:47)
  2. Why You Wanna Treat Me So Bad? (3:49)
  3. Sexy Dancer (4:18)
  4. When We're Dancing Close and Slow (5:18)
  5. With You (3:59)
  6. Bambi (4:22)
  7. Still Waiting (4:24)
  8. I Feel for You (3:24)
  9. It's Gonna Be Lonely (5:30)
avatar van bonothecat
Door de ophef over Prince deze week, ben ik dit album maar eens gaan beluisteren. En wilde het vaak met Prince en mij niet helemaal lukken, bij deze lukt het wel. Zeker de 5e keer achter elkaar aan het beluisteren nu. 4,0*

avatar van reptile71
Je moet hem maar eens live gaan zien, dan komt hij echt het best tot zijn recht: een rasechte performer is hij.

avatar van spinout
Een onderschatte Prince plaat. Ik had het eigenlijk niet voor mogelijk gehouden, maar toch is het zo. Deze is veel beter dan Sign o the times.

avatar van Marty McFly
spinout schreef:
Deze is veel beter dan Sign o the times.

Je kunt ook overdrijven.

Het is toch wel duidelijk dat Spinout dit roept om reacties uit te lokken? Bij SOTT roept ie dat het album is overschat, en vervolgens reageert ie ook niet meer op de antwoorden daarop.
Waarschijnlijk aandacht nodig, links laten liggen zou ik zeggen.

Een mening ok, maar verklaren in het algemeen dat dit beter is dan SOTT is gewoon niet realistisch

avatar van Twinpeaks
Hij kan dat idd wel vinden,realistisch is het idd niet.Goed album dit ,maar nog duidelijk in de ontwikkeling van zijn carrière.Toch hoor je hier al de genialiteit doorsijpelen,zij het met flarden.Op SOTT komt dit tot volle wasdom.

avatar van Edwynn
Of het realistisch is, zal een ieder voor zich uit moeten maken. Ik ben wel eens benieuwd naar de onderbouwing. Want van een stelling poneren en dan het has left the building-principe toepassen, raak ik niet onder de indruk.

avatar van Edwynn
Sexy Dancer natuurlijk. And then some. Eigenzinniger dan het debuut maar nog niet zo goed als Sign Of The Times.

Een zeer verlegen Prince die in American bandstand zijn opwachting maakt. De presentator probeert hem tevergeefs wat zinnen los te peuteren, maar Prince schijt bijna in zijn broek van ongemak, zo lijkt het. Hij krijg er een paar worden uit, zoals op de vraag hoeveel instrumenten bespeel je? Het antwoord na lang twijfelen: 1000... Als Prince zijn ding mag doen (playbak dat wel) zien we ineens een andere man. Hij voelt zich thuis met zijn muziek! Ik zie een Mick Jagger achtige beweging hier en daar, maar vooral een entertainer, die nog wel zijn juiste plek moet vinden. Raar ventje die Prince. Natuurlijk hilarisch om te zien, maar ook wel zielig. Het is uiteindelijk wel goed gekomen met zijn zelfvertrouwen, gelukkig maar. Hij speelde I wanna be your lover en Why you wanna treat me so bad. Prince in zijn gouden broek... zoek het maar eens op, mooi beeldmateriaal! (Prince videos vinden kost even wat meer tijd helaas, niet veel beschikbaar op youtube)

1.I Wanna Be Your Lover (5:47)
Het nummer zelf is een funky tune. De single deed niet zoveel buiten de zwarte lijsten in de USA. Dat snap ik ook wel als ik de single edit hoor. De lange versie die op dit album te horen is heeft een lekker muzikaal verleng stuk, en een heerlijk basloopje. Misschien hadden ze dat erin moeten houden. Lekkere opener!

2.Why You Wanna Treat Me So Bad? (3:49)
Een lekkere gitaar track. Prince voelt zich niet juist behandeld en gaat verhaal halen. Heerlijke mee zinger!

3.Sexy Dancer (4:18)
Een disco tune, waar Nile Rodgers zo gitaar op had kunnen spelen. Uiteraard is het niet zo, maar Prince lijkt wel wat geïnspireerd te zijn door zijn sound. Het is een hijgende Prince die het lichaam van een danseres bewondert. Deze versie doet me niet zoveel. De lange versie echter wel. Daar zit een heerlijke rauwe gitaar solo in. Helaas niet te vinden op de versie hier.

4.When We're Dancing Close and Slow (5:18)
Een erg mooie slow track die me altijd geraakt heeft. Groot was dan ook de vreugde toen hij 'm speelde tijdens een van de NSJ concerten in Ahoy 2011. Wat ontzettend mooi. Zowel op plaat als live!

5.With You (3:59)
Een ballad. De tekst vind ik erg mooi. De muziek trekt me wat minder. Later ook nog verschenen als cover op Jill Jones - Jill Jones (1987). Dan heeft het origineel toch mijn voorkeur. Al kan Jill erg mooi zingen, en zit er een goede stem op, Prince legt er wat meer gevoel in. Het laatste stuk vind ik overigens erg mooi gezongen. Die verhoging, het einde.. ja het nummer is daarom toch interessant genoeg. Het gitaartje (en het intro) doen me wat aan country muziek denken, en ook een beetje aan een Lionel Richie ballad (wat dan weer een link heeft, want die komt uit die hoek toch?)

6.Bambi (4:22)
Weer een lekkere rock track! Deze keer een tekst over een lesbienne. Prince probeert haar te overtuigen dat ze de vrouwenliefde moet laten voor wat het is, want het is beter met een man.
All your lovers, they look just like you
But they can only do the things that you do
Oh come on baby and take me by the hand
I'm gonna show you what it's like to be loved by a man
Het verhaal gaat dat hij tijdens de Nude tour in 1990, toen Loïs Lane het voorprogramma deed, hij één van de zussen (die lesbisch is) recht in het gezicht heeft aangekeken terwijl hij dit nummer deed. Het heeft overigens geen effect gehad. Als het al echt is gebeurd, is het misschien iets respectloos geweest. Overigens is dit nummer ook nog eens gecovered door Duff McKagan als b kantje voor een van zijn singles. Een leuke poging, maar zeker geen geniale cover.
Overigens is dit overal als B-kant van Still waiting uitgekomen op single, behalve in België, daar was het andersom. En dat vind ik een logische keuze. Leuke single om te vinden in goede staat. Is te vinden voor een iets duurdere prijs, maar best nog te betalen.

7.Still Waiting (4:24)
Wederom een country achtige opening. Prince is eenzaam, en doet zijn beklag. Tja, dat krijg je als je je pijlen richt op een lesbische dame Een bescheiden hitje geweest in de USA, en dat snap ik wel. Er zijn sterkere tracks om op single te zetten. Dit vind ik niet slecht, maar zeker een van de mindere van dit album

8.I Feel for You (3:24)
Ik kende dit nummer van Chaka Kahn, en kwam er pas achter dat het een Prince song was nadat ik de lp voor het eerst draaide. Ze heeft er een dikke hit mee gehad, maar dat was ook in het jaar van Prince zijn enorme populariteit. Da's puur toeval natuurlijk, maar wel een leuk toeval. De versie van Chaka is wat bruisender, levendiger. En Stevie Wonder op mondharmonica. Ik ben niet zo van de disco sound, dus beide nummers zouden me normaal niet zoveel doen, maar het instrumentale deel vind ik echt verrekt funky! Nog steeds een feest als Prince live doet. Helaas heeft ie wat van de teksten veranderd, zodat het wat meer naar spiritualiteit neigt ipv sexualiteit. Maar we weten wel beter.

9.It's Gonna Be Lonely (5:30)
Een absolute mooie afsluiter. Prince lijkt dan toch zijn liefde gevonden te hebben, maar deze blijft deels onbeantwoord, want ze wil steeds weg... Dus is ie alsnog eenzaam. De plaat begint met een smeekbede om iemands "lover" te zijn, en eindigt in mineur, want het is blijkbaar niet gelukt. Dit nummer heeft een mooie sfeervolle synth meelopen tijdens het hele nummer. Ik vind het prachtig.

Ten opzichte van For You heeft Prince wat meer smoel gekregen. Het klinkt wat minder geforceerd, en wat vrijer. De gitaar krijgt meer ruimte, en de compositities worden sterker, dus duidelijk vooruitgang! Toch beleef ik aan dit album net zoveel plezier als zijn voorganger. De Prince trein was aan 't rollen, en kon voorlopig niet meer worden stop gezet!

avatar van E-Clect-Eddy
Waarom staat er eigenlijk Pop bij genre voor dit album? Volgens Discogs is dit Disco en in elk geval dichter bij Funk en Soul dan Pop zou ik denken.

Destijds wel wat teleurgesteld over dit album (iets te rustig), en de voorgaande, maar nu ik het terug luister vind ik het eigenlijk best wel een lekker album, in elk geval I Wanna Be Your Lover, Why You Wanna Treat Me So Bad? en Sexy Dancer. Mijn toenmalige vriendinnetje was wild van Prince en nog meer van het nummer Bambi dat ze graag haar naam wilde veranderen.

avatar van Funky Bookie
Het tweede album van Prince is al behoorlijk anders dan de voorganger. De synths voeren nog de boventoon, maar de gitaar krijgt een veel prominentere rol, waarmee het allemaal wat funkier wordt. Met het verdwijnen van de afro laat Prince ook zien dat hij niet in de soul / disco hoek wil blijven hangen. Aangezien het budget voor de eerste 3 albums al bijna op was gegaan aan For You, moet dit album sneller en spaarzamer opgenomen worden. Dat komt de songs ten goede. Niet elke seconde wordt volgeduwd met geluidjes en de muziek krijgt zo meer ruimte. Tekstueel staat hij zichzelf ook al wat meer toe.....

I Wanna Be Your Loverheerlijk funky
Er was meer druk voor commercieel succes dan bij de voorganger en deze single wordt dan ook de eerste echte grote hit. Als je er goed naar luistert, is dat best bijzonder. Het is zeker geen standaard top 40 materiaal, maar een heerlijke funky track. Prince vond het zelf ook goed gezien het feit dat het later nog regelmatig langskwam. Essentieel Prince materiaal.

Why You Wanna Treat Me So Bad?
Prince laat gelijk horen dat hij het geluid van For You achter zich heeft gelaten met deze rocker. Op de achtergrond is zijn gewone stem weer goed te horen. Het tempo van het nummer is lekker hoog en de gitaar heerlijk.

Sexy Dancer
Vunzige funk waar de grote meester bekend om zou worden. Ontzettend fijne track met kenmerkend geluid. Dit nummer zou je de test voor het Dirty Mind album kunnen noemen.

When We're Dancing Close and Slow
Hele mooie ballad die in mijn ogen iets te lang duurt, maar qua timing op de goede plek op het album als rustpunt.

With You
Later ook nog door Jill Jones op plaat gezet, maar ik heb weinig met dit nummer.

Bambi
Het hoogtepunt op het album. Als gitarist heeft Prince zich altijd laten beïnvloeden door Santana en reageerde hij wat kriegel op Hendrix vergelijkingen. Dit nummer bevat echter de drive van veel Hendrix nummer. Tekstueel taboedoorbrekend als Prince aangeeft een lesbienne wel even te "genezen". Machogedrag waar ook Suzanne Klemann niet gevoelig voor was.

Still Waiting
Heerlijk rustpunt na Bambi weer. Zeer geslaagde ballad, die vooral live in die periode een hoogtepunt in de show was.

I Feel for You
Voor mij bekend geworden in de uitvoering van Chaka Khan die energieker en beter is. Uiteindelijk is dit een heel simple liedje dat nergens echt spannend wordt.

It's Gonna Be Lonely
Heerlijk opgebouwde en fantastisch gezongen ballad als waardige afsluiter van dit album.

Prince laat op zijn 2e horen dat hij meer is dan de nieuwe Stevie en dat hij niet in het zwarte hokje past.

Vandaag 40 jaar oud, en om dat te vieren is er eerder deze week een akoestische demo vrijgegeven.

Prince - I Feel For You [Acoustic Demo] (Official Audio) - YouTube

avatar van Poles Apart
Veelbelovend en solide debuut dat wat mij betreft ondergewaardeerd wordt en nog altijd staat als een huis.

Poles Apart schreef:
Veelbelovend en solide debuut

Dit is niet zijn debuut he

avatar van Poles Apart
aERodynamIC schreef:

Dit is niet zijn debuut he

Ik blijf deze en "For You" maar door elkaar halen... Omdat deze self-titled is, neem ik altijd maar aan dat dit z'n debuut is. Foutje, bedankt.

avatar van Funky Bookie
Die akoestische demo smaakt wel naar meer.

Funky Bookie schreef:
Die akoestische demo smaakt wel naar meer.

De single Nothing Compares 2 U bleek uiteindelijk de voorloper van Originals. Wie weet.......

aERodynamIC schreef:

Dat bedacht ik me ook.... ik voel a guitar and a microphone opkomen

Zou leuk zijn.