Prince - Come (1994)

8. Solo (3:48)
  9. Letitgo (5:32)
  10. Orgasm (1:39)
Xibalba schreef:
Wel grappig dat iemand 'Orgasm' als favoriete track heeft aangevinkt, is toch vreemd te noemen.

Er zijn er waarschijnlijk genoeg die een van genot kreunende Vanity met haar vibrator als muziek in de oren vinden klinken

Dat nummer was al langer bekend onder de naam Vibrator en Prince heeft het afgestoft voor dit album.

avatar van Marty McFly
Nou, alleen het gekreun van Vanity (en het gezoem van de dildo natuurlijk) is afkomstig uit "Vibrator", de rest is nieuw.

Marty McFly schreef:

Ook dat klopt niet helemaal, want de gitaar solo (vertraagd) is afkomstig van het album Controversy.. dit is het einde van Private joy en het begin van Ronnie Talk to Russia.. het enige wat "nieuw" is is dat Prince "Come" in je oor zit te fluisteren

avatar van Marty McFly
lennon schreef:

:bloos: Je hebt gelijk Lennon. Te snel gereageerd.

Vibrator was gewoon een huppelkutten deuntje dat opviel door het geluid van de vibrator en het gehijg van Vanity.
Alhoewel ik het toen wel erg spannend vond om erg hard te draaien (en wachten of er een reactie van mijn ouders kwam ).

Nicci
Ik begin dit plaatje zowaar wat meer te waarderen. Puntje erbij.

Omdat Vanity in je oren staat te hijgen?

Nicci
Nee, maar ik begrijp dat je die link legt.
Zonder jullie opwindende informatie was ik tot deze conclusie gekomen.

avatar van Stijn_Slayer
Ik zeg het niet graag, maar dit is echt niet best.

Het openingsnummer kan er nog mee door, maar dan komt er een stortvloed aan langdradige, muzakkige nummers voorbij waarvan ik me afvraag wat ik er nou mee aan moet.

Snel weer vergeten.

Nu eens de vinyl-versie aan het beluisteren. Misschien is het het weer, maar Come bevat toch wel flink wat dampende, zwetende, funky tracks die perfect passen bij deze hoge temperaturen.
Lekker geile plaat toch wel en ik merk dat ik het zelf al die tijd toch wel heb ondergewaardeerd.

Eigenlijk is dit album gewoon heel erg goed en klinkt amper gedateerd. De titeltrack vind ik echt perfecte funk met die zalige blazers, perfect gezongen door Prince en heeft ook die speciale donkere/sexy sfeer die het hele album wordt doorgezet. Space zet die sfeer goed verder en klinkt heel erg atmosferisch en 90's. Pheromone is een typische sexy Prince funk track, kan verder niet veel over gezegd worden. Loose is het meest experimentele nummer van dit album een house/techno (verbeter me als dit niet juist is, ik ben geen fan/kenner van elektronische muziek) invloed. Dit is echter voor mij toch een geslaagd experiment. Het is echt helemaal iets anders voor Prince en het zijn invloeden uit genres die ik normaal niet echt kan apprecieren maar op dit nummer dan toch wel. Papa is een donker blues achtig nummer. De tekst gaat over kindermisbruik. Ik vraag me af of dit autobiografisch is want Prince klinkt hier toch wel heel emotioneel en oprecht. Het einde is plots helemaal anders met een soort grunge/nirvana invloed. Race is gewoon een goed funknummer met een goede politieke/sociale tekst. Verder niks speciaals. Dark vind ik een heel goed nummer met gospelinvloeden. Prince is erg goed als de afgewezen minnaar. Ik vond de versie op Crystal Ball echter wel beter. Daar komen zijn vocalen en emoties oprechter door de iets kalere begeleiding. Solo is een a capella waar je echt versteld staat van prince's vocale kunnen. Of ik dit echt graag hoor of me dit raakt is echter een andere vraag. Letitgo is een hele goeie aflsuiter met denk ik ook autobiografische teksten. Orgasm kan recht de prullenbak in wat mij betreft. Heb het van m'n itunes verwijderd.
Ik denk dat Prince op dit hele album erg oprecht is en gewoon de muziek maakt die hij wil en diep vanbinnen wilde maken, ditmaal zonder te veel na te denken over de commerciele kant of wat z'n doelpubliek ervan zal vinden. Iets wat hij op vele andere albums wel doet en wat z'n muziek soms wat naar beneden brengt.

Ziegler
Ook bij mij heeft dit album een soort van herwaardering doorgemaakt. Kent een aantal goede tracks!

Het album waar Prince afscheid van Prince nam. De hoes lijkt een rouwkaart, waar de dood van Prince wordt aangekondigd. Het album stamt uit de tijd dat Prince ruzie had met Warner, maar net daarvoor met zijn volle verstand een dikke miljoenen deal had gesloten om 7 albums te releasen. Om zijn contract toch te dienen bracht hij materiaal uit wat al beschikbaar was via Warner. Op dit album staan een aantal tracks die al eerder zijn opgenomen, en dus ouder kunnen worden genoemd. Maar Letitgo was wel nieuw bijvoorbeeld. Het was wel een zeer interessante periode, want hij was erg productief, en door zijn issues met Warner kwam er veel uit! The most beautiful girl in the world was net zijn 2e nummr 1 hit geweest, en Prince was weer bekend bij het grote nieuwe publiek. Echter wilde hij uiteindelijk deze track niet op het album hebben. Iets wat Warner wel wilde. Maar ook hier geldt weer: Prince's wil is wet. Althans, niet helemaal, want het liefst had hij een paar weken na Come Prince - The Gold Experience (1995) uitgebracht. Daar stak Warner wel een stokje voor.

1.Come (11:13)
Dit nummer was al bekend, in een totaal andere muzikale versie. Die eerdere versie heeft een dreigende basloop, en is minder R&B getint. Ik prefereer die versie persoonlijk. Mede door het feit dat ik niet veel met R&B heb. Ondanks dat vind ik de vocalen op deze track wel heel erg mooi. Prince zingt goed, en aan het eind erg hoog. Het nummer duurt naar mijn smaak wel net iets te lang. De tekst en titel laten niks te fantaseren over. Het is duidelijk wat Prince wil, je een muzikaal orgasme geven. De opwarmer is bij mij helaas niet helemaal gelukt.

2.Space (4:28)
Weer een R&B getinte track. Ik ben er niet kapot van. De Universal Love Remix die later zou verschijnen op de cd single vind ik funkier, en lekkerder.(maar nog steeds té veel R&B) De zang is wat opgewekter, de bas is opzwepender. Van deze album versie vind ik het een te tam nummer, en ik ben nog steeds niet echt enthousiast.

3.Loose! (3:26)
Op de LP is dit de 3 track. (op de cd is deze gewisseld met Pheremone) (ik heb de promo lp)
Ik wordt wakker! Prince schreeuwt, en dat heeft altijd mijn interesse. Een dance beat opent de muziek. Ik ben geen kenner, maar dit is de wat hardere house muziek? Mooie gecombineerd met een paar weergaloze solos op gitaar! De agressieve Prince is er. Ik hou ervan! Lekker nummer!

3.Pheromone (5:08)
Ik word helaas niet op mijn wenken bediend. De indringende drum is interessant, maar ik vind dat het nummer maar doorsleept, en niet op gang komt. De kopstem doet het ook niet echt voor me.

5.Papa (2:48)
Net als in de film Purple Rain is ouderlijk geweld het thema van deze track. Van die film werd gezegd dat niet alles biografisch was, maar als ik de tekst van deze song hoor, had papa Nelson misschien toch losse handjes? Het is maar gissen, maar ik vind het bijna geen toeval meer. De opbouw van het nummer bevalt me. Prince vertelt met zijn praat stem, en zingt het refrein. Ouders krijgen ook nog een tip: don't abuse children - or else they turn out like me. Staat genoteerd.

6.Race (4:28)
Een funky track waarop Prince rapt, in de stijl van Sexy MF. Het nummer swingt, heeft een lekkere bas, maar grijpt me toch niet helemaal bij de keel. Ik kan er geen vinger op leggen waarom dat is. Ik vind 'm net te glad misschien.

7.Dark (6:10)
Een ballad, weliswaar in Prince stijl, maar ook dit nummer vind ik op één of andere manier te gepolijst.

8.Solo (3:48)
Een vocaal hoogtepunt van Prince. In de stijl zoals hij het destijds al eens deed op de b-kant van Purple Rain, God. Ik vind het een erg indrukkwekkend nummer. Ogen dicht, en genieten van de prachtige stem van Prince. Met dit nummer laat hij horen wat hij allemaal kan. En live is dat niet anders. Het zal voor velen een skip moment zijn, voor mij is dit echt wonderschoon

9.Letitgo (5:32)
De 1e single van de plaat. Ook deze is erg R&B getint, iets wat in die periode hot was, en wellicht dacht Prince daarmee te scoren. Het nummer is aanstekelijk, en ligt goed in het gehoor, maar ook hier wordt ik niet warm van. Ten tijde van the gold experience tour werd het nummer ook live gebracht. Dat maakte zeker geen indruk.

10.Orgasm (1:39)
Het beoogde orgamse wordt door de dame (Vanity in dit geval) wel bereikt, maar mijn muzikale orgasme blijft uit. We horen Vanity kreunen naar een hoogtepunt. Haar geluid is afkomstig van het nooit officieel (maar overal circulerende) uitgebrachte nummer Vibrator. Terwijl zij al in "den Here" was, had Prince blijkbaar de rechten om haar gekreun alsnog op een plaat te zetten. Ach we hadden het al gehoord op Lady Cab driver, en zo schokkend is het allemaal niet. Op de achtergrond hoor ik de solo die ik ook hoor op Prince - Controversy (1981) tussen de nummers Private joy en Ronnie, Talk to Russia. Is dat dan een symbolisch afscheid van de oude Prince? Een afscheid met een climax, dat wel..

Dit album heeft teveel R&B invloeden voor me. Nummers als Endorphinmachine en Interactive haalden het album niet, wat het gitaar gehalte dus met 2 songs naar beneden haalt. Met Papa, Loose en Solo heeft het album 3 topnummers voor me, en de rest is acceptabel, maar niet steengoed.Gelukkig kwam in dat jaar ook Prince - The Black Album (1994) uiteindelijk officieel op cd uit, dus het was toch nog een mooi Prince jaar!

De hoes heeft nu toch wel iets wrangs met Prince 1958-1993.... we weten wat ie bedoelde maar we weten nu ook de echte jaartallen

aERodynamIC schreef:

Plus dat dat op de hoes een leugen was... helaas is dat van donderdag realiteit

avatar van goldendream
Op dit album vind ik eigenlijk geen echt goed nummer. Er hangt iets rapperigs aan dit album en dan haak ik af. En het slotnummer is te onnozel voor woorden.

1,5 sterren

avatar van principal2000
aERodynamIC schreef:

Bij mij heeft dit album ook een sprong voorwaarts in de (toch al niet lage) waardering gekregen. Deze en de NPG albums zijn de enige albums die na nu (stukken) beter vind dan voorheen. Ik vind dit zelfs naast Diamonds & Pearls en The Love Symbol zijn beste werk uit de jaren '90.

avatar van Minneapolis
Ik kan nog geen datum vinden van de lang geleden aangekondigde vinyl release. Of weet iemand anders meer?

Minneapolis schreef:

Daar hoor je niks meer over. Ik heb hem op vinyl dus let er misschien niet goed op. Zag wel dat ze daar nu veel geld voor vragen!

Minneapolis schreef:

Dit zit nog steeds in de pijpleiding, maar is gewoon wat uitgesteld. Tot en met Gold gaat het volgens mij nog steeds gebeuren, behalve the Black album.
De rereleases zijn wat mij betreft geen succes. De hoezen zijn veel donkerder dan het origineel (dus lelijk) en qua geluid is er niks beter aan geworden....

Als Come opnieuw uitkomt is ie voor mij alleen interessant als de volle hoes op de cover staat. Ik heb de promo die alleen een sticker linksboven op de verder zwarte hoes heeft.

avatar van Minneapolis
Oké, ik wacht geduldig af. Ik meen dat deze eerder voor november 2016 en toen februari stond. Ondanks een mogelijk wat donkerdere hoes (best slecht vind ik zoiets eigenlijk) en het irritante laatste nummer (wat ik naast Solo het enige mindere "nummer" vind) wil ik deze toch graag toevoegen aan de collectie.

avatar van Funky Bookie
Na de schitterende Greatest Hits box barstte de strijd tussen Warner en Prince echt los. Prince was baanbrekend in zijn strijd voor het beheer over zijn masters en daarnaast bleef hij ook in eeuwige discussie over de snelheid van het releasen van nieuwe muziek. Over dat laatste had WB uiteraard gelijk vanuit commercieel oogpunt. Prince veranderde zijn naam naar een onuitspreekbaar symbool om het contract te omzeilen. Dit bleek commerciële (bijna)zelfmoord. Uiteindelijk kwam er een overeenkomst en werd Warner afgescheept met restmateriaal.
Dit album was de “dood” van Prince en loopt qua opnames gelijk met The Gold Experience die later onder zijn nieuwe naam werd uitgebracht. De titels van dit album bestaan allemaal uit één woord en destijds ging het gerucht dat er van de woorden een zin te maken was. De uitkomst hiervan heb ik echter nooit gezien.

Come
Een complete suite over een wilde vrijpartij. Bij vlagen interessant, maar duurt uiteindelijk te lang in mijn ogen. De teksten zijn ranzig, maar missen de subtiliteit uit eerder werk.

Space
Nummer met een mystiek sfeertje dat ondanks dat mij nooit helemaal heeft kunnen grijpen.

Pheromone
Eerste nummer dat mij rechtop laat zitten. Heerlijk funky met een tekst waar SM het onderwerp lijkt te zijn. Prince kan het nog!

Loose!
Ik heb weinig met house, maar dit nummer vind ik toch altijd wel prettig. Een beetje Prince doet Prodigy en dat bevalt prima. Heerlijk agressief met dito gitaar.

Papa
Eerste echte hoogtepunt. Het nummer begin heel bluesy om aan het eind los te barsten in metal. De tekst is zeldzaam autobiografisch omdat Prince op 7-jarige leeftijd door zijn stiefvader regelmatig in de kast werd opgesloten. Een trauma dat Prince zijn persoonlijkheid serieus veranderde en hem “dwong” zich te storten op de muziek. Heel terloops meldt Prince dan ook: “Don’t abuse children, or else they ‘ll turn out like me.”

Race
Muzikaal lekker funky, maar tekstueel ijzersterk racisme aanpakkend. Eén van de beter geslaagde maatschappijkritische teksten van Prince.

Dark
Vocaal hoogtepunt. Prince gebruikt zijn stam van de laagste regionen tot hoog in de falsetto, briljant gedaan. Deze prestaties maken dit een meer dan gemiddelde ballad.

Solo
Was Dark vocaal al indrukwekkend, dan doet Solo er een schepje bovenop. Bijna a-capella nummer, zonder vocale overdubs. Aan het eind sluit het nog even aan op zijn naamwissel. Prince bewijst een echte topzanger te zijn.

Letitgo
Een popnummer ontbrak nog en hier is het met een fijne bijdrage van Eric Leeds. Om de één of andere reden doet dit nummer mij ook altijd een beetje aan 7 denken, maar dan wel minder goed gelukt. Het is een lekker nummer, maar iets te middelmatig.

Orgasm
Ik heb niets tegen orgasmes en met Vanity zou het indertijd prima lukken, maar uiteindelijk is dit volkomen overbodig. De gitaarpartij kan het nummer niet redden. Ik blijf me afvragen of dit nog even een dikke vinger naar Warner is.

Al met al is dit helemaal geen heel slecht album, maar zwak en sterk wisselen elkaar hier wel heel erg af. Prince onwaardig, maar als je bedenkt dat dit het mindere materiaal is uit deze periode en hij het beste hield voor The Gold Experience is het eigenlijk best bijzonder.

avatar van Minneapolis
Ik heb het altijd een fascinerende hoes gevonden. 'S nachts op zo'n bekende (en overdag drukke) plek als voor de Sagrada Familia. Geen idee hoe ik er bij kwam, maar ik dacht atijd aan een foto van Annie Leibovitz. Dat blijkt volstrekt fout. Het is de voor mij onbekende Terry Gydesen als onderdeel van het boek The Sacrifice of Victor ten tijden van de Diamonds and Pearls tour in Europa.

Minneapolis schreef:

Maak daar de Act II tour van en je zit goed.