Mintzkov Luna - M for Means and L for Love (2003)

Belgiƫ
Uitgebracht in eigen beheer

1. Act Real Cool (3:23)
  2. I Do (3:36)
  3. United Something (3:34)
  4. Cargo (3:53)
  5. Saints Have No Heart (2:49)
  6. In Every Crowd (5:32)
  7. All at Once (3:14)
  8. Mimosa (3:26)
  9. I Take Notes (4:06)
  10. I Panic (1:45)
  11. Sleep Until Noon (3:28)
avatar van titan
titan (crew)
Er komt maar geen einde aan de stroom goede releases uit Belgie. Dit is weer zo'n echte aanrader. 4,5*

Vooral Mimosa is geniaal...

Ink
mijn favoriet is United Something vanwege dus tekst en het fijne drumloopje

avatar van mathias
het enige minpuntje is dat zijn stem zo op die van Barman lijkt... alhoewel is dat een nadeel?
verder schitterend album. Ik vraag me nog altijd af hoe het komt dat ik het pas nu heb gekocht

avatar van swoon
mimosa is wel mooi, maar dat is het enige wat ik ken.

Inderdaad een uitstekende cd. Maar ondanks dat (en mijn 4*) is dit er wel eentje die ik eigenlijk nooit meer beluister, en of dat nu een goed signaal is

Het is inderdaad een leuke cd, maar hij is niet "anders" er zijn gewoon meer bands die zulke goede muziek maken...

avatar van swoon
swoon schreef:
mimosa is wel mooi, maar dat is het enige wat ik ken.

sorry voor toen, ik heb mij verkeerd uitgedrukt. Het moest eigenlijk zijn: Mimosa is wel goddelijk, maar dat is het enige wat ik ken, maar daar zal wel snel verandering in komen.

Ik ken ook enkel de singles hoor. In Every Crowd is zo moooi. Ja, wat betreft zijn stem denkt men meteen aan Barman. Maar ach, dit is goeie muziek uit ons landje. Benieuwd naar nieuw materiaal eigelijk ja.

0,5
Derderangs deus kopie, en deus is al de grootste overhype van ons landje.

avatar van Rayaccos
Het lijkt inderdaad wel op deus, zonder te willen vergelijken zou ik voor deze redelijke plaat een 3,5* geven.

Hállo dEUS...

Maar dat is al vaak genoeg gezegd. Toch best een lekkere plaat, al kan ik er niet al te vaak naar luisteren. En als ik dat wel doe hou ik mijn hand boven het skip knopje.

Net een 3.0, vooral door Mimosa en I Do.

avatar van mathias
Eindelijk, na een tweetal jaren stilte, is er weer nieuws van Mintzkov Luna. Hun bandnaam is veranderd in Mintzkov, en naar het schijnt zijn de heren druk bezig met de laatste hand te leggen aan hun nieuwe album. Als dat geen goed nieuws is

avatar van jeroen1904
Deze nog is opgelegd en valt me toch op dat ik dit album voorlopig veel beter vind dan hun nieuwe (die dit jaar uitkwam). De zang van Phil Bosschaerts wordt overal vergeleken met die van Tom Barman en daar kan je de mensen geen ongelijk in geven. Een echt doorslagje van dEUS vind ik Mintzkov zeker niet , zeker niet tijdens de nummers met samenzang met de bassiste (waaronder Mimosa). Vooral het eerste deel van de plaat (tem in every crowd, prachtnummer trouwens) is heel sterk, nadien wordt het wat minder maar mimosa is nog wel een hoogtepunt. Gewoonweg een goed debuutplaatje van deze groep. Ik ga hun (moeilijke 2de) plaat 360° maar eens een nieuwe kans geven.

avatar van Zandkuiken
Een meesterwerk is dit uiteindelijk niet geworden, maar deze plaat weet mij toch van de eerste tot de laatste seconde te boeien. Het niveau is overal erg hoog, zonder echte uitschieters. Deze M For Means And L For Love is in vergelijking met de (eveneens prima) opvolger 360° iets veelzijdiger en de nummers onderscheiden zich meer van elkaar. En toch zullen sommigen hier de term "eenheidsworst" in de mond nemen, maar persoonlijk zou ik het album eerder als "samenhangend" omschrijven. Uitstekend debuutalbum!

Dit klinkt erg als dEUS, maar is eigenlijk gewoon nog beter....

wcs
Beste een goeie cd maar ik zet hem eigenlijk zelden of nooit op

avatar van LennartDG
Stem verhoogd naar 4,5. Na enkele luisterbeurten zag ik er meer en meer de pracht van in. Elk nummer maakt speciaal gebruik van instrumenten, effecten, en eigenlijk is het allemaal minder repetitief als eerst leek. Zelfs een oppervlakkige stinker als Saints Have No Hearts heeft eigenlijk wel prachtige muziek. Enkel jammer van de belachelijke lyrics en de lelijke zang.

avatar van blonde redhead
Was deze cd even vergeten maar is idd een sumerplaat. Op een enkel nummer na zijn alle nummers geweldig. En vooral als je een cd zo lang niet gehoord heb denk je oh ja dat nummer staat er ook nog op. En dat houd maar niet op heerlijk. En deze gaat de aankomende tijd nog wel een aantal keer gedraaid worden.

Vorige week heb ik Mintzkov live gezien op hun theater tournee (wat eigenlijk een akoestische versie van de nummers inhield). Buiten wat singles (Ruby Red, Opening Fire,...) kende ik de groep niet zo goed, maar wat ik zag was adembenemend en vroeg om meer. Dus besloot ik hun debuut (tijdens hun optreden speelden ze vooral nummers hieruit) eens op te leggen en ik moet toegeven dat ik ietwat teleurgesteld was.
Akoestisch bliezen ze me van de sokken, van begin tot einde, maar op plaat klonken ze toch heel wat minder passioneel. Wat niet wil zeggen dat dit een slechte plaat is, verre van zelfs, maar geen van de nummers die ze live speelden komt op plaat even sterk over. Vooral In Every Crowd, wat live een absoluut hoogtepunt was, kwam ietwat aan als een teleurstelling.
Al bij al een goed debuut, maar ergens hoop ik dat Mintzkov ooit eens een volledige akoestische of soberder plaat uitbrengt.

avatar van hailtotherainbow
dit is toch zo'n geweldig ondergewaardeerde cd!!!!

avatar van JJ&Joan
Ik vind"In every crowd" een absoluut topnummer. Het hoort zeker thuis bij de allerbeste belgische rocknummers. Waarom missen we dit in de top100 (etc) allertijden. We moeten dit dringend oppikken. Luister nog es. Nu!

avatar van heavenmotel
Bloompje schreef:
Vooral Mimosa is geniaal...

Zit toch een all apollogies van Nirvana-geurtje aan en dit op het einde.

7 topnummers; 4 kneusjes.
Dat geeft afgerond 3,18. 3 sterren dus.
Maar omdat er toch een paar nummers van bijzondere klasse bijzitten, ronden we af naar 3,5.
Want niet alleen het hierboven genoemde 'In Every Crowd' is een vergeten klassieker, ook 'Act Real Cool', 'Cargo' en 'Mimosa' zijn gewoon nummers die ondanks hun klassieke snit (strofe-refrein-strofe) toch genoeg wringen en een paar kanten uitspringen om memorabel te zijn.
Op die nummers valt het telkens op dat de drummer Min Chul Vansteenkiste echt wel een meerwaarde biedt; hij slaagt er altijd in met een paar eenvoudige ingrepen de nummers een draai te geven.
Vervelende bijsmaak van de plaat is het feit dat de stem op die van Tom B lijkt. Niks aan te doen, maar als gedachten even afdwalen, denk je zo dat je naar een bootleg van de 'Everybody's Weird' sessie aan het luisteren bent (vanwege de synthesizer).

avatar van muziekobsessie
heb dit toendertijd links laten liggen vanwege de teveel dEUS-achtigfactor. daar kom ik nu op terug want vind dit toch wel een lekker album

avatar van Baskefep
ontdekt in 2003, omdat ik heel erg genoot van dEUS en die veel te weinig platen uitbracht. Fijn dat ik weer een dEUS plaat mocht ontdekken, ook al was hij niet gemaakt door dEUS. Dat is veel dEUS in een paar zinnen, maar dat is waar het bandje altijd last van zal blijven hebben. Als hun plaat voor het debuut van dEUS was uitgekomen, was het nu constant: "dat Mintzkov-achtige bandje".
Kortom, het is een geweldige plaat, hoe dan ook. En ook bijna 20 jaar verder draai ik hem nog regelmatig. Vooral United Something is een waanzinnig goed nummer dat ik kan blijven luisteren. Jammer genoeg nooit live mogen meemaken, maar dit album is van het begin tot het eind een Vlaamse klassieker die bovenaan vele lijstjes mag staan. Ook in Nederland!