The Waterboys - Book of Lightning (2007)

Label: W14

1. The Crash of Angel Wings (3:03)
  2. Love Will Shoot You Down (7:08)
  3. Nobody's Baby Anymore (4:02)
  4. Strange Arrangement (4:34)
  5. She Tried to Hold Me (4:44)
  6. It's Gonna Rain (3:34)
  7. Sustain (7:19)
  8. You in the Sky (3:05)
  9. Everybody Takes a Tumble (3:22)
  10. The Man with the Wind at His Heels (4:39)
avatar van lebowski
Kan me bijna niet voorstellen dat dit het artwork van een Waterboys-cd wordt.

Op Myspace is het nummer Nobody's baby Anymore te horen (overigens erg lekker) en daar is dit artwork ook te zien.

avatar van Oldfart
Zal gezien de afbeelding wel een zonnig plaatje worden !!

avatar van Cygnus
Ik vind de hoes ook totaal niet bij The Waterboys passen.
Ben wel benieuwd naar deze plaat, die helaas pas uitkomt na de concerten in Nederland...

avatar van vigil
Wordt het deze keer een folk, akoestisch, pop, rock of melodramisch plaatje van de Waterjongens ?!? Of misschien wl de beste optie, een combi van dit alles. De hoes is in ieder geval vrolijk (wat je dan weer niet altijd van dhr Scott zelf kan zeggen...).

Ben benieuwd!

avatar van dynamo d
Er schijnt ook een versie met een dvd uit te komen. Weet iemand wat daarop staat?

dynamo d schreef:

Dit staat te lezen in een e-mail van The Waterboys:

And we have terrific news that the first 10,000 copies of BOOK OF LIGHTNING will come in a deluxe edition featuring a fabulous bonus DVD titled THE TRAVELS OF THE WATERBOYS. This hour-long film was specially edited by Mike Scott and contains clips from the band's on-tour home movies, shot between 2001 and 2006. THE TRAVELS OF THE WATERBOYS is the band's first-ever film or DVD, and as well as including footage of performances of many of their most popular songs, it gives a unique and in-depth look at the magical life of Mike, Steve, Richard and co on th! e road. A few of the clips have already been shown on the band's myspace page, but most of THE TRAVELS OF THE WATERBOYS is new and previously unseen. You can pre-order the album with this bonus DVD from various internet stockists, including amazon.com and townsend-records.co.uk.

avatar van lebowski
Hoppa, besteld! Ben heel benieuwd.

avatar van the viking
Iemand enig idee waarom The Platinum Collection(3 cd's) die in oktober 2006 op de rol stond is uitgesteld/ gecancelled?

Ruby1966
Gereserveerd, incl. DVD

avatar van Cygnus
Op de myspace van The Waterboys is weer een ander nummer van de nieuwe plaat te beluisteren: klikkerdeklik

avatar van joko16
Ik heb ze gisteren live gezien in 013, Tilburg.
De nieuwe nummers klonken echt goed, typisch Waterboys maar toch weer anders.
Mike Scott was uitstekend bij stem en de violist/gistarist was erg goed ook.
De nieuwe cd lijkt me daarom echt een aanrader!

avatar van Cygnus
Joko, ik zie dat je al gestemd hebt. Heb je de plaat in zijn geheel gehoord of baseer je je oordeel op de nieuwe nummers die je gisteren gehoord hebt?

avatar van Oldfart
even geklikkerdeklikt; de nieuwe single "Everybody takes a Tumble; klinkt zeer Dylanesque, mede door de zeer prominente rol van het (hammond?) orgel.
Maar ook onmiskenbaar Waterboys / Mike Scott.

avatar van snarf349
net ff op myspace de onderstaande nummers gecheckt. wordt weer een goede plaat, onmiskenbaar the waterboys.

nijme255@adsl
De beste albums vind ik nog steeds de eerste 3.
Het onvolprezen debuut met A girl called Johnny, de waardige opvolger A Pagan'Place met o.a. Big Music en het magnum opus This is the sea met Whole of the moon. Heerlijk pompeus gearrangeerd. Jammer dat Mike Scott daarna de folkinvloeden in zijn werk ging prefereren.
De zeggingskracht heeft daar m.i. wel onder te lijden gehad. Het is allemaal erg leuk en de spelvreugde is enorm maar mij overtuigt hij er niet mee.
Benieuwd was ik naar dit album maar gelet op de single.
Everybody takes a tumble, blijft Scott volharden in zijn folkystyle. Jammer maar helaas!

nijme255@adsl schreef:
De beste albums vind ik nog steeds de eerste 3.
Benieuwd was ik naar dit album maar gelet op de single.

Ik vond Everybody takes a Tumble het sterkste nieuwe nummer dat ik tijdens de concerten gehoord heb. Niks mis met die folkstyle, al bekruipt me bij Everybody takes a tumble wel het gevoel dat het een remake van Fisherman's Blues is.

De overgang naar folk, met het album Fisherman's Blues, is juist zeer goed gebleken. Als ze na This is the Sea op de oude toer waren doorgegaan was er een album gekomen dat niet aan zijn voorganger kon tippen. Maar goed, ieder zijn mening...

Straks naar de platenzaak om dit album aan te schaffen!

avatar van Jumperjack
Ik kan hem vanmiddag gaan halen bij Sounds incl. DVD. Ik verbaas mijzelf iedere keer weer dat ik nog steeds helemaal blij wordt als er een nieuwe Waterboys uitkomt. Na bijna 24 jaar fan zijn is er wat dat betreft nog helemaal niets veranderd. Morgen zal ik een inhoudelijk verslag van de CD uitbrengen.

Cygnus schreef:

Straks naar de platenzaak om dit album aan te schaffen!

Hij is er vandaag nog niet...

avatar van Jumperjack
Jawel hoor, ik had hem gereserveerd en ben net gebeld dat ik hem kan komen ophalen. Dus ik zal dit weekend reeds genieten.

Jumperjack schreef:

De platenzaak hier zou hem normaal gesproken ook vandaag binnenhebben, maar er was iets misgegaan met de levering... Nog een dagje wachten dus...

avatar van Jumperjack
Yes, Yes, ik ben weer als eerste op MM die de deze nieuwe Waterboys in z'n bezit heeft. Hij is inmiddels reeds op de PC geript en staat nu af te spelen. De eerste indrukken zijn goed. Vanavond onder het genot van een lekker wijntje de DVD bekijken.
We zijn inmiddels een aantal uur verder, over de CD krijgen jullie van mij nog geen oordeel, de DVD echter valt mij vies tegen. Het is geen concert registratie en het is geen docu, de kwaliteit is slecht en het is duidelijk een low budget productie. Mike is en blijft mijn held maar als je niet een echte
die hard Waterboys fan bent, zoals ik dat wel ben, zou ik me de moeite besparen om de special edition aan te schaffen.
Morgen de CD weer beluisteren, waarvan mijn eerste indruk wel positief is.

avatar van Jumperjack
Hier is mij oordeel over Book Of Lightning. Dit is een aardige CD binnen het Waterboys oeuvre, maar ook niet meer dan dat. De meeste gelijkenis vind ik deze CD nog vertonen met Mike Scott's solo album "Still Burning" , maar dan vind ik Still Burning beduident sterker. Er staan 2 hele mooie nummers op te weten Strange Arrangement en Everybody Takes a Tumble, de rest is gewoon ok. Ik kan er niet meer voor geven dan 3,5* en ik verwacht ook niet dat dit nog zal groeien.

avatar van snarf349
too close to heaven is voor mij de beste waterboys plaat, dat niveau haalt book of lightning niet, ben het eigelijk met jumperjack eens- een aardige cd -. voor mij 4*

avatar van 41235
Jumperjack schreef:

Hier kan ik me wel wat bij aansluiten. Bij het beluisteren ervan krijg ik het wat beangstigende gevoel dat men bij de opnamesessies niet echt goed wist welke kant het nu opmoest. Aan de ene kant hoor je namelijk nummers die dichter aanleunen bij "A Rock In A Weary Land" & "Still Burning" maar dan beduidend minder sterk zijn (bijvoorbeeld openers "The Crash of Angel Wings" en "Love Will Shoot You Down"). Anderzijds zijn er de meer ingetogen en gedreven nummers (zoals inderdaad het prachtige "Strange Arrangement") die dan meer aanleunen bij hun vorige "Universal Hall" en in een ver verleden "Fisherman Blues" (luister naar "Everybody Takes A Tumble"). Dat deze nummers heel wat ouder zijn, geeft een beetje aan dat het vroeger misschien allemaal wat beter was... Nu, persoonlijk hou ik meer van de mystiek in hun muziek (zoals je dat bij Van Morrison ook hebt), en op dat vlak vind ik deze plaat wat minder doorleefd dan hun vorige. Ik zou zeggen, voor de fans. Zoniet koop dan Mike Scott's twee soloplaten (want deze zijn in mijn ogen schromelijk onderschat!) ofwel één van de Waterboys titels die hierboven vermeld werden.

avatar van titan
titan (crew)
Ik vind mezelf fan van The waterboys, maar als ik er goed overna denk komt dat eigenlijk vooral door hun eerste 3 albums. Dat zijn majestueuze en passionele rockplaten die uit de boxen spatten. Sinds Mike Scott en consorten de folk hebben ontdekt loop ik er minder warm voor, maar toch zijn hun meeste albums uit die tijd van bovengemiddelde kwaliteit en bezitten ze de geestdrift van hun eerste albums.

Ook dit nieuwe album stelt mijn mening niet bij. Ik krijg zelfs het idee dat de heren ook niet exact wisten waar ze heen wilden met dit album. De folk van Fisherman's blues of toch maar de rock van A rock in the weary land? Uiteindelijk ligt de sound van dit album daar ongeveer tussenin.

Vernieuwend en verrassend is het allemaal niet, maar ik hoor nog steeds de geestdrift in de stem van Mike Scott en in het vioolspel van Steve Wickam en ben al blij dat dit album veel beter is dan zijn m.i. te zoetsappige en te veel van een gelukzalig relilaagje voorziene voorganger Universal hall. 3,5*.

avatar van Justinx
Dat The Waterboys hun bestaan kennen uit 1983 en nog steeds sterk staan vind ik al een pluim waard. Of deze Book Of Lightning echter alle voorgaande albums doet vergeten is nog maar de vraag, maar ze proberen het in ieder geval wel. Ikzelf ben niet bekend bij het repertoire van The Waterboys, dus ik begin dan ook nietwetend wat me te wachten staat en met een schone lei aan alweer dit elfde album van de band. Alleerst valt me op dat de heren een oude vibe uitstralen naar mijn mening. Om niet gedateerd te zeggen, klinkt het toch aardig. Althans, dan spreek ik over de opening The Crash of Angel Wings. Niet de beste opening, al helemaal niet met de andere hoogtepunten die Book Of Lightning bevat. Maarja, save the best for last gaat misschien het beste op. The Crash of Angel Wings is een aardig nummer maar nooit hooggrenzend. Het tweede nummer daarentegen, Love Will Shoot You Down, is alweer stukken beter. Misschien een klassieker te noemen en absoluut een van de betere nummers op dit album. Dit was eigenlijk het nummer die me er toe zette dit album eens volledig te beluisteren. Lekker herkenbare rock met een heerlijk ''mee-neuriebaar'' refrein. De jaren '80-rock voert de boventoon in dit nummer. Na dit nummer moeten de heren waarschijnlijk wat afkoelen met Nobody's Baby Anymore. Een beetje een gematigde rockballade waar niets speciaals over te zeggen valt. De ruwe stem van leadzanger Mike Scott valt voor het eerst op, wat niet per se ten goede komt van deze rockballade. Op de wat ruigere, up-tempo nummers kan ik zijn stem zeker waarderen, maar op Nobody's Baby Anymore vind ik zijn stem niet bij het nummer passen. Aardig, maar niet overdonderend. Veel beter is de andere ballade Strange Arrangement. In tegenstelling tot het vorige nummer kan ik hier wel erg van genieten. Misschien komt dat door de toevoeging van de heerlijk dweperige vioolpartijen en de minder schrijende stem van Scott. Een erg mooi geheel die eveneens tot een van de betere nummers van dit album behoort. Nogmaals vind ik de toevoeging van strijkers erg fenomenaal. Na dit nummer bereiken we weer een van de mindere liedjes op het album. She Tried To Hold Me is een vrij rustig pop/rockliedje met op de achtergrond zelfs een orgeltje die het geheel aan elkaar plakt. Het is wel aardig, was het niet de lange duur van het nummer die tot ergenis waant. Ruim 7 minuten jammert Scott over ''zij die hem probeert vast te houden''. Drama van de bovenste plank? Wellicht. Te lang en te langdradig. Gelukkig wordt het allemaal weer helemaal goed gemaakt met It's Gonna Rain. Zo kennen we de heren weer! Beetje herkenbaar, maar een o zo lekker popliedje. Heeft wat weg van het tweede nummer van Book Of Lightning en zijn zeker even lekker. Oef, dit maakt dan weer veel goed. Het absolute dieptepunt wordt bereikt met Sustain. Dit oersaaie en hielenlikkende nummer weet mij geen een minuut aan te spreken. Een saaie bezetting overigens met alleen een piano en wat bijhangend gejammer. Leuk is dan wel weer de trompetsolo ergens halverwege het nummer, maar voor de rest heb ik weinig positiefs te zeggen over Sustain. Zonlicht lijkt dan weer door te stralen met You In The Sky. Weer een rustig en dweperig nummer, maar zit wel weer zo in elkaar dat 'ie geen moment verveelt. Misschien komt dat door mijn zwak van strijkers - misschien ook niet. Het nummer heeft een licht vleugje van country en dat kan mij ook wel aanspreken. Vervolgens krijgen we weer zo'n lang nummer. Als dat maar goed gaat, want het vorige lange nummer viel bij mij verkeerd. Met Everybody Takes A Tumble kan ik nog wel leven, hoewel ik nog steeds van mening ben dat de lange duur van dit nummer alleen maar voor opvulling van het hele album dient. Ook bij dit nummer een stevige portie country en eveneens met strijkers. Aardig, maar geen hoogstandje. Tot slot dan The Man With The Wind At His Heels. Een lange titel voor een relatief kort nummer. Een vrij rustig nummer die wordt versterkt door electronische golven van experimentele computergeluiden en ver weg zelfs een doedelzak. Apart en zeker een leuke afsluiter te noemen.

Book Of Lightning is een gematigd album geworden. Een sterke afwisseling tussen erg goed en slecht is zeker het geval, maar ik kan al met al zeker genieten van dit plaatje. Een aantal onverwachte wendingen zorgen voor een leuk en een vrij verrassend plaatje. Hoewel je het gros van de nummers best herkenbaar in de oren zal klinken. Ik hou het voor nu maar even bij een 3,5* - we zien wel waar dat uiteindelijk naar toe gaat.

EVANSHEWSON
Bij iedere release van een nieuwe Waterboys, spelen ze veel van hun nummers op de Radio. In Vlaanderen toch.
Deze keer heb ik nog geen enkel nummer gehoord...

Een veeg teken ?????

(Ik heb hier nog geen noot van gehoord, is dit een goed album, vertel het mij, misschien moet ik hem bij de plaatselijke platenboer eens gaan beluisteren met de koptefeloon ??)

avatar van Justinx
Misschien moet je mijn verhaal eens lezen

avatar van Rainmachine
1,5
Kan hier helaas niet meer dan 2 sterren aan toekennen. Dit is voor mij echt het absolute dieptepunt in de Waterboys collectie. Ik kan deze plaat met geen mogelijkheid afdraaien zonder de nummers te skippen. De zang van Mike Scott is slecht en vlak en ik vind de nummers ook inspiratieloos. De 1e drie platen zijn magnifiek en behoren in ieders platenkast te staan, maar deze IMHO zeker niet. Eeuwig zonde...