Gary Numan - Savage (2017)

Alternatieve titel: Songs from a Broken World

Rock / Electronic
Label: BMG

1. Ghost Nation (4:56)
  2. Bed of Thorns (5:24)
  3. My Name Is Ruin (6:17)
  4. The End of Things (5:01)
  5. And It All Began with You (6:21)
  6. When the World Comes Apart (5:27)
  7. Mercy (5:35)
  8. What God Intended (5:25)
  9. Pray for the Pain You Serve (5:26)
  10. Broken (5:58)
  11. If I Said * (6:49)
  12. Cold * (5:38)
avatar van E40
E40
lennon schreef:

Als in maart 2018 het 2e deel start van de Europese tour en Utrecht (en Antwerpen) zeker worden aangedaan ben ik er weer bij.

E40 schreef:

Ik ook , maar van waar haal je die informatie ?

Is nog niet officieel bekend, maar komt van zeer betrouwbare bron

Volg Numan niet zo direct meer; lees gisteren pas over dit nieuwe album. Wat luistert dit lekker weg zeg! En Ruin is ook wel over de top catchy. WoW. Mooi toch weer om te horen hoe de helden van mijn jeugd vaak nog zo lekker bezig zijn. En ik zag een interview met de beste man: volgens mij is hij ook een pak verstandiger geworden.

Maar eerlijk gezegd vind ik een heel album wel vrij vermoeiend en soundtechnisch ook vrij eenvormig. Het is af en toe wel heel theatraal. Tussen echt goed en een guilty pleasure in dan maar.

avatar van E-Clect-Eddy
Mark Boon schreef:

Misschien dat de voorganger Gary Numan - Splinter (Songs from a Broken Mind) (2013) je beter zal bevallen? Vind ik iets meer variatie hebben en de nummers lijken ook wat levendiger... iets hoger tempo. Prefereer die nog altijd over deze, maar het verschil in waardering linkt.

E40 schreef:

Ik ook , maar van waar haal je die informatie ?

7 maart dus in Tivoli, nu verkoop!!

Jean-Maurice
CD besteld. Ben benieuwd. Splinter is geweldig.

avatar van Castle
Regelmatig tettert dit album uit de speakers, ik was laaiend enthousiast toen ik het voor het eerst hoorde, maar bang het tegen zou gaan staan.
Maar na al die tijd staat het nog steeds als een huis, topper!
Een meesterwerk mag je het zeker noemen!
Sterretje erbij, verdiend!

Castle schreef:
Een meesterwerk mag je het zeker noemen!

Helemaal eens. Ik vind de voorganger 'Splinter' ook erg goed. Maar deze is rijker en gevarieerder.

Jean-Maurice
Op een verbluffende en originele manier weet Gary Numan moderne elektronica te integreren in zijn latere werk. Maar ja, hij is dan ook Gary Numan hè! Dit album is echt goed en ik weet dat ik nu ga vloeken in de kerk maar wat mij betreft komt hij qua originaliteit aardig in de buurt van David Bowie.

avatar van Premonition
Jean-Maurice schreef:

Nou, dat is idd gewaagd en gelijk je hele top 10 over de kop gooien, ook!
Edit, gisteren tenminste. Jouw top 10 wisselt net zo snel als het weer

Premonition schreef:
Nou, dat is idd gewaagd en gelijk je hele top 10 over de kop gooien, ook!
Edit, gisteren tenminste. Jouw top 10 wisselt net zo snel als het weer

Klopt. Vind het moeilijk kiezen tussen zoveel goede albums. Pfff...maar mijn top vijf is vrij constant.

Premonition schreef:
Nou, dat is idd gewaagd

Ik bedoel niet muzikaal hè! Bowie maakt andere muziek natuurlijk. Maar ik vind het knap dat Gary Numan zich telkens toch weer weet te vernieuwen, geen enkel album is een herhaling van het vorige. Hij doet nu gewoon wat hij prettig vindt; donkere albums maken en die zijn naar mijn smaak erg goed. Vanaf 'Pure' is hij de betere platen gaan maken. Ik blijf altijd nieuwsgierig naar een nieuw album en dat heb ik niet met alle artiesten (Simple Minds en U2 bijvoorbeeld).

Ik vind splinter en savage enorn in t verlengde van elkaar hoor. Niks vernieuwend.. Maar wel erg lekker.

Jean-Maurice
Vind je deze niet rijker qua geluid? Ik zie Splinter wel als een opwarmertje voor dit album.

Ik hoorde in een interview (zie link) dat hij een roman aan het schrijven is waarin de hoofdpersoon (Ruin) op zoek gaat naar zijn dochter in een door burgeroorlog geteisterd land. De liedjes op dit album zijn 'snapshots' zoals hij zelf zegt.

"Cars" creator Gary Numan talks new album “Savage“, writing an epic novel, Tubeway Army, and more!! - YouTube

Ik vind eigenlijk Pure zelfs al in t verlengde liggen..een soort begin van de sound die er nu is.

Splinter en Savage vind ik vrij close bij elkaar liggen qua sfeer en geluid. Misschien is Savage nog iets bombastischer, en dus wat voller? Maar de sound die Numan de laatste jaren heeft (een prettige overigens) veranderd niet echt veel vind ik. En dat hoeft ook niet..vergeleken met zijn eerdere werk is dit natuurlijk wel een heel andere sound, maar toch ligt dat ook al wel in de lijn die hij nu loopt.

lennon schreef:

Mee eens. Pure was eigenlijk een 'omslag' naar het wat donkere werk en in die zin ligt dat inderdaad in het verlengde. Wat mij boeit aan Gary Numan -en dat bedoel ik met vernieuwen- is dat hij moderne elektronica weet te gebruiken voor zijn muziek. Ik vind elk album daardoor ook wel weer iets anders klinken. In elk geval een artiest die mij blijft boeien. Ik ben altijd benieuwd naar een nieuw album en geen enkel album heeft mij sinds Pure teleurgesteld.