Brian Wilson and Van Dyke Parks - Orange Crate Art (1995)

Label: Warner Bros.

1. Orange Crate Art (3:04)
  2. Sail Away (5:18)
  3. My Hobo Heart (3:20)
  4. Wings of a Dove (3:09)
  5. Palm Tree and Moon (4:09)
  6. Summer in Monterey (4:17)
  7. San Francisco (4:32)
  8. Hold Back Time (3:44)
  9. My Jeanine (3:18)
  10. Movies Is Magic (3:59)
  11. This Town Goes Down at Sunset (3:25)
  12. Lullaby (6:09)
  13. Rhapsody in Blue * (3:39)
  14. Love Is Here to Stay * (3:44)
  15. What a Wonderful World * (3:06)
  16. Orange Crate Art [Instrumental] * (3:04)
  17. Sail Away [Instrumental] * (5:17)
  18. My Hobo Heart [Instrumental] * (3:18)
  19. Wings of a Dove [Instrumental] * (3:10)
  20. Palm Tree and Moon [Instrumental] * (4:08)
  21. Summer in Monterey [Instrumental] * (4:16)
  22. San Francisco [Instrumental] * (4:25)
  23. Hold Back Time [Instrumental] * (3:43)
  24. My Jeanine [Instrumental] * (3:17)
  25. Movies Is Magic [Instrumental] * (3:56)
  26. This Town Goes Down at Sunset [Instrumental] * (3:23)
Empyrium
Prachtig album van twee grootheden. Movies is Magic is een schitterend nummer. Vreemd dat dit album zo onbekend is op MuMe.

avatar van Droombolus
Heel fijne plaat inderdaad, alhoewel ik wel aan de lispelende zang van Brian moest wennen. Van Dyke bekende in een TV interview wat ik eens op de BBC zag dat dit album zijn fave is onder zijn eigen produkten ........

Empyrium schreef:
Vreemd dat dit album zo onbekend is op MuMe.

Blijkbaar zo onder de radar dat de moddereters een hoes goedgekeurd hebben met een Promo opdruk erop .......

avatar van Poles Apart
Een dikke twee jaar werd er aan dit album, een lofzang aan het Californië van weleer, gewerkt. Eigenlijk was het de bedoeling dat de samenwerking tussen deze twee oude vrienden beperkt zou zijn gebleven tot een nummer (de titeltrack), maar omdat het Parks al snel zo goed beviel en hij van mening was dat hij nog enigszins in het krijt stond bij Wilson (die in 1966 de jonge en nog redelijk onbekende Parks binnenhaalde om de teksten voor The Beach Boys' nooit voltooide opus "SMiLE" te leveren) werd er besloten om het hele album als "Brian Wilson & Van Dyke Parks" te voltooien.

Het is echter muzikaal een echt Van Dyke Parks album. Brian Wilson verzorgt louter de zang, hij schreef geen enkel nummer of tekst, bespeelt geen instrument en bemoeide zich niet met de productie, en omdat hij zich voor een keer eens niet geforceerd hoeft te gedragen als 'Brian Wilson' lukt het hem om ontspannen en wel voor de dag te komen en zich geheel te concentreren op de vocalen. Voor Wilson werkte het bevrijdend, wat ertoe leidde dat hij zelf ook weer zin kreeg in het maken van muziek.

De sfeer die deze plaat weet op te roepen is er een van nostalgie, ontspanning en zwoele zomeravonden.

Niet een nummer steekt er echt bovenuit (al zijn "Sail Away" en het hierboven ook genoemde "Movies Is Magic" zeer fraai), het is een coherent geheel met, zoals op bijna ieder Van Dyke Parks album, heel veel aandacht voor detail en variatie, er wordt zelden tot nooit gekozen voor de gemakkelijke weg.

Dit album gaat trouwens wonderwel samen met Brian's puike "That Lucky Old Sun" (2008), waarvoor Parks enkele teksten schreef, en kan dan ook moeiteloos als 'het oudere broertje van' gezien worden.

"Orange crate art was a place to start
Orange crate art was a world apart"

"Hear the lonesome locomotion roar
Hobo hop on if you dare"

avatar van willemmusic
Ik heb Van Dyke Parks horen vertellen dat hij z'n eigen stem "te cynisch" vond klinken voor de songs en gebruik maakte van de toen nog vier octaven bereikende stem van Brian Wilson.

avatar van nlkink
Heb dit album ooit een keer uit de uitverkoopbak gevist omdat ik me nog een lyrische recensie in OOR kon herinneren.
Inderdaad een heel fraai album, maar in mijn geval niet iets dat ik vaak wil beluisteren. Zou het echter niet willen missen. Mijn kinderen noemden het thuis altijd 'Pa's kerst CD'. Maar dat was bedoeld als compliment.

avatar van nlkink
Hardstikke mooi maar voor drie bonus tracks en een tweede disc met instrumentale versies ren ik niet nog eens naar de winkel.

avatar van Poles Apart
nlkink schreef:

Gewoon rustig lopen, je hebt tijd zat, het is nog lang geen Kerst .

Die drie bonus tracks hadden van mij ook niet gehoeven, het zijn covers en ze zullen niet bij de rest passen. De instrumentale versies lijken me wel aardig, nog leuker waren versies met Van Dyke Parks zelf op zang geweest.

Ben vooral blij met een LP versie.

avatar van willemmusic
nog leuker waren versies met Van Dyke Parks zelf op zang

Men beluistere 'Orange Crate Art' op 'Van Dyke Parks - Moonlighting' en de lust vergaat je...

Herinner me nog een gesprek van Van Dyke Parks met Han Reiziger op tv, waarbij Parks vertelde over Orange Crate Art. Is nog te vinden op Youtube.