Aim - Cold Water Music (1999)

Electronic / Hip-Hop
Label: Grand Central

1. Intro (0:55)
  2. Cold Water Music (5:44)
  3. The Force (4:05)

met QNC

4. Sail (5:14)

met Kate Rogers

5. Downstate (4:14)
  6. Ain't Got Time to Waste (4:08)

met YZ

7. Fat City (0:38)
  8. True to Hip Hop (4:28)

met A.G.

9. Demonique (5:18)
  10. A Tree, a Rock and a Cloud (4:17)
  11. Journey to the End of the Night (5:27)
  12. From Here to Fame (5:29)

met YZ

13. Another Summer * (4:15)
  14. Underground Crown Holders * (3:45)
Mooi album, zeer sfeervolle nummers. vooral 'Sail' is echt helemaal briljant!!

avatar van Justinx
Ik zoek echt naar een paar mp3s van die band, want het is echt brilliante muziek. Ik heb Cold Water Music op cd staan, echt mooie lounge muziek.

avatar van timhardt
*kippenvel*

prima album!

Baltasound
Hypnotising

Baltasound
En hij staat warempel in mijn top 10

avatar van Chuck Taylor
Prima album, met een paar hele goede nummers en een aantal die ik wat minder en eentonig beleef.

avatar van kemm
Zijn turntables. Meer heeft Aim niet nodig om prachtige muziek uit zijn lijf te persen. Hij samplet er lustig op los, maar nergens zonder betekenis. Zielloos wordt het dan ook nooit. Integendeel, omdat Aim het juiste knip- en plakwerk hanteert, weet hij je bij momenten tot in de kleinste teen te raken.

De titelsong is daarvan het eerste bewijs, want laat het duidelijk zijn: deze man maakt geen beats, hij maakt muziek, liedjes. Dat neemt niet weg dat er een aardig potje kan gerijmd worden over zijn muziek (geen beats!). Zo maken QNC, YZ en AG doorheen het album hun opwachtig, mooi verspreid wat zorgt voor een aangename afwisseling met de instrumentals (al zijn die zelden écht instrumentaal). Geen van die rapnamen klinkt mij bekend in de oren, maar hun bijdragen zijn zeer verdienstelijk. Ze geven songs als ‘Ain’t Got Time to Waste’ en ‘True to Hip Hop’ extra cachet.

De mooiste vocale bijdrage komt echter niet van een rapper, maar van zangeres Kate Rogers op het nummer ‘Sail’. Ook van deze dame had ik nog nooit gehoord, maar hier toont ze zich alvast van haar beste kant. Niet enkel met de stem zit het snor, de hele song is werkelijk prachtig. Hij had zo van Massive Attack kunnen komen, maar met het ‘Take me in your arms baby’-gesample klinkt het toch weer erg Aim.

Een andere opvallende track is ‘Demonique’, waardoor hele dialogen uit de horrorfilms Halloween en Halloween II worden verweven. Maar wat bij mij vooral de aandacht trekt is het koor dat de hele tijd ‘Alle hens aan dek’ lijkt te zingen, of ben ik nu compleet aan het flippen? Hoe het ook zij, Aim weet dit hele gebeuren weer mooi op te bouwen. Hij stelt de geluidsfragmenten zo samen, dat het geen geluidsfragmenten meer zijn. Ze zijn nu gewoon de instrumenten waarmee hij een song inspeelt.

Het enige moment waar dat niet echt lijkt te lukken is de voorlaatste track, ‘Journey to the End of the Night’. Hoewel het zeker niet slecht valt te noemen, doet het maar weinig met me. Het lijkt gewoon wat doelloos voort te kabbelen. Gelukkig wordt er met ‘From Here to Fame’, misschien wel de beste rapsong van Cold Water Music, toch in schoonheid geëindigd. Chilling!

avatar van Rhythm & Poetry
Dank Kemm, om dit te bombarderen tot hiphop album van de week. Want ik heb het nu al twee keer beluisterd en ben toch wel redelijk weg van Cold Water Music. Het begin met de titeltrack zelf is al van een heel erg hoog niveau. Zoveel warmte legt hij daar in de track. Dat Aim ook een perfecte donkere sfeer kan neer zetten bewijst hij dan weer met Demonique . Aim is dus eigenlijk een hele diverse producer die het best tot zijn recht komt als er geen gastbijdrage langs komt. Want eerlijk is eerlijk ik vind hem solo toch wel stukken beter. Neemt niet weg dat een nummer als Sail of True to Hip Hop prima nummers zijn. Nog een puntje van kritiek is dat een enkel nummer wel wat eentonig is en dat de sfeer dan net wat minder is. Maar al met al vind ik dit een van de beste tips die ik gekregen heb. Zit nu nog een beetje te twijfelen tussen de 3,5* of de 4*. Zal het morgen nog een keer beluisteren en dan komt mijn cijfer.

avatar van J.M.
Ik heb de eerste luisterbeurt ook als zeer prettig ervaren .

Ain't Got Time to Waste

avatar van Osiris Apis
De 1e luisterbeurt beviel mij ook. Triphop dat mee doet denken aan Quantic, Hint of Jon Kennedy. Maar op dit album wordt het afgewisseld met hiphop producties (met gastrappers).

Rhythm & Poetry schreef:

Dat nummer vind ik minder, past ook niet bij de rest van het album. Beetje Jedi Mind Tricks achtige productie door die klassieke zang en strijkers.

avatar van J.M.
Past inderdaad niet bij de rest van het album. Vind het zelf wel een aardig nummer. Verder vind ik dit echt geweldig. Heerlijk ontspannen met goede afwisseling door de rappers. Verhoog hem toch naar 4*.

En zoals ik al zei is Ain't Got Time to Waste geniaal.

avatar van Mb.
Mb.
Het begint ijzersterk met "Cold Water Music" en het niveau blijft hoog tot de interlude, want na deze zakt het niveau voor mij persoonlijk helemaal in. "True to Hip Hop" vind ik niks en ook "Demonique" slaat de plank volledig mis. Het wordt gelukkig goed afgesloten met "From Here To Fame" maar ik eindig toch met een wisselvallig gevoel in mijn buik.

Sowieso omdat ik erg onder de indruk was van titeltrack "Cold Water Music". Sluit je ogen bij deze track en je krijgt echt het gevoel dat je rondom Antartica vaart met niemand om je heen. Daarom had ik ook iets meer van een thema verwacht. Begrijp me niet verkeerd, want er zit wel degelijk een bepaalde eenheid en sfeer in deze plaat, maar het sfeertje van op zee wordt alleen in "Cold Water Music" en "Sail" naar voren gehaald. Dat vind ik jammer. Ik hou het bij een 3,5*. Goed begin, slecht einde.

avatar van Pooiertje
A Tree, A Rock And A Cloud
Wat een fenomenaal nummer zeg

avatar van FlyLo
Het album begint echt helemaal geweldig maar zoals Mb. ook al zegt: vanaf de interlude zakt het niveau met de helft ofzo. Cold Water Music en Downstate zijn de hoogtepunten.

Poa
Geweldig album, ben het er ook niet mee eens dat het niveau zou dalen na de interlude. Beste nummers: From Here to Fame en The Force, heerlijk tempo.

avatar van Weirdo Wizzy
Luister dit voor het eerst...Cold Water Music is een erg mooi nummer. Door de melodie moest ik gelijk denken aan het nummer Within van Daft Punk.