David Gilmour - Live at Pompeii (2017)

4,12

Label: Columbia

1. 5 A.M. (3:13)
  2. Rattle That Lock (5:23)
  3. Faces of Stone (6:00)
  4. What Do You Want from Me (4:30)
  5. The Blue (6:33)
  6. The Great Gig in the Sky (6:02)
  7. A Boat Lies Waiting (4:55)
  8. Wish You Were Here (5:18)
  9. Money (8:13)
  10. In Any Tongue (7:47)
  11. High Hopes (9:31)
  12. One of These Days (6:32)
  13. Shine on You Crazy Diamond (Parts 1-5) (12:32)
  14. Fat Old Sun (6:05)
  15. Coming Back to Life (7:18)
  16. On an Island (7:01)
  17. Today (6:40)
  18. Sorrow (10:50)
  19. Run Like Hell (7:16)
  20. Time / Breathe (In the Air) [Reprise] (6:45)
  21. Comfortably Numb (9:59)
27 BERICHTEN 3 MENINGEN
avatar van Stijn_Slayer
Foeilelijk hoesje en wat een voorspelbare setlist. Zal me benieuwen of deze wat toevoegt aan Gdansk.

avatar van Rogyros
Ik vind het een prima setlist eigenlijk. Ja, de PF klassiekers komen langs. Maar een nummer als Sorrow speelt hij niet vaak meer. En meerdere nummers van zijn laatste album. Heb ik nog niet live gehoord. En van On An Island speelt hij ook wat. Mooi gevarieerd.

Ben zeer benieuwd!

Zal muzikaal dik in orde zijn en hulde aan Gilmour dat hij veel ruimte vrij maakt voor de songs van zijn nieuwe album.
Maar ik sla niet stijl achterover van het gebodende.
Ik zal het eens beluisteren, al zal het de dvd worden denk ik.

avatar van Floydian
Dit concert is natuurlijk een onderdeel geweest van zijn Rattle that Lock tour. Ik was er in Duitsland bij, en wat op mij het meeste indruk heeft gemaakt was In any Tongue en Sorrow.

13 september word het overigens eenmalig gedraaid in diverse bioscopen in Nederland. Er is onbegrijpelijk veel geklaag geweest waarom Echoes niet werd gespeeld.

Inmiddels de Deluxe box besteld.

avatar van chevy93

Floydian schreef:
Er is onbegrijpelijk veel geklaag geweest waarom Echoes niet werd gespeeld.
Een concert geven in Pompeii en Echoes niet spelen is wel een beetje een gotspe.

chevy93 schreef:

Absoluut niet. Maar door je smiley heb ik het idee dat je dat zelf ook weet.

avatar van Lamontagne
Floydian schreef:

Absoluut niet. Maar door je smiley heb ik het idee dat je dat zelf ook weet.

Na de dood van Richard Wright heeft Gilmour in een interview met Jools Holland in zijn programma aangegeven sommige nummers nooit meer te kunnen spelen. Daaronder valt ook Echoes, gezien het samenspel van die 2 moet iedere Floyd fan dat wel begrijpen.
Zou echoes hier toch op hebben gestaan was het beklag voorspelbaarheid naar voren gekomen en dat het ontzettend tegen zou vallen

avatar van Lamontagne
13 september naar de Cinemec voor dit concert. Ik ben zeer benieuwd!

avatar van Rogyros
Ik ga 13 september ook, met mijn zwager en onze schoonvader. Heb er ook erg veel zin in! Dit wordt toch een andere beleving dan gewoon thuis de dvd opzetten.

Goeie setlist, maar jammer vind ik wel dat hij nooit iets van zijn eerste twee solo albums speelt. Maar ach, er is genoeg moois!

avatar van WoNa
Larger than life. Dat is toch de enige conclusie die ik kan trekken na het zien van de film in de bioscoop. Geweldige muziek, perfect uitgevoerd en weergegeven.

Gelukkig draaide de film op 17 september nog een keer. De setlist was behoorlijk korter dan het aanbod op de dvd. Mijn vijf sterren geldt dan ook voor de film, waar menig Pink Floyd klassieker voorbij kwam. Ik hoef de dvd ook niet te hebben, deze ervaring was genoeg.

Wat de ervaring extra indrukwekkend maakte, is dat ik maar iets meer dan een maand geleden zelf in Pompeii rondliep en daar in de catacomben van het amfitheater de tentoonstelling Pink Floyd in Pompeii tegen het lijf liep. Ik had geen idee dat Gilmour daar het jaar ervoor had gespeeld. Dat zag ik heel snel na thuiskomst, waar de voorstelling van 13 september al was uitverkocht.

In de bioscoopzaal was de muziek zo indrukwekkend, overweldigend en zo mooi. Ja, ik ben bevooroordeeld natuurlijk. Kijk maar naar mijn MuMe lijst aller tijden. Dat neemt niet weg dat David Gilmour en band een zeer hoog niveau haalden in een prachtige omgeving, waar alles uitgehaald werd wat er in zat. Petje diep af.

Iets meer staat hier op WoNoBlog.

avatar van Rogyros
Ik heb ook genoten van het bioscoopbezoek. Wel jammer dat niet de volledige DVD werd afgespeeld.

Faces of Stone, The Blue, Money, Fat Old Sun, Coming Back to Life rn On an Island zijn niet getoond. Interessant vond ik ook dat ze een niet alleen het concert ten gehore brachten, maar ook vooraf een interview met Gilmour en beelden van de repetities en voorbereiding.

Gilmours stem heeft inmiddels echt een sleet. De eerste paar nummers gingen erg moeizaam, maar dat werd gaandeweg een heel stuk beter. Wat ik erg goed interessant vond, is dat veel nummers een net wat andere benadering hadden. Vooral The Great Gig In The Sky was opvallend. Dat werd vaak driestemmig gezongen, met een man erbij. En Gilmour blijft een grootmeester op de gitaar. De bijbehorende en onvermijdelijke lichtshow was ook prachtig. En het amfitheater is echt een schitterende locatie.

Ik ga mijn muziekcollectie met zowel de cd als de dvd verrijken. Ik ga eerst de dubbel cd helemaal beluisteren voordat ik me aan een waardering ga wagen. Want, zoals gezegd, vijf nummers zijn niet ten gehore gebracht in de bioscoop. Maar 4,5* zou ik het nu geven.

avatar van Gert P
Mooie box met 2 blu rays en cd's met een perfect beeld en geluid. Er staan niet helemaal de beste nummers op maar dit is wel een goede setlijst.

avatar van Jester
Ik geef het je te doen, op 71-jarige leeftijd: een concert van ruim 2 uur (met theepauze, dat wel ).
De stem mag niet meer zijn wat hij 40 (!) jaar geleden was, hij redt zich nog prima, en hij is nog steeds een meester op de gitaar. Probleem (als je het zo wilt noemen) is dat hij wel erg op het werk van Pink Floyd leunt, maar mij hoor je er niet over klagen. Mooi concert.

avatar van Floydian
Geniaal. Net als je denkt dat het na Live in RAH en Live in Gdansk niet beter kan, ongekend. Niet alleen een visueel spektakel, maar het geluid is ook van heel hoog niveau.

Alleen al vanwege de live versie van In any Tongue. Dikke 5 sterren.

avatar van Stalin

Floydian schreef:

Alleen al vanwege de live versie van In any Tongue. Dikke 5 sterren.

Gelukkig nog in de bios mogen aanschouwen. Mensen in de zaal klapten zelfs na sommige nummers. Erg indrukwekkend en bijna beter dan toen ik hem jaar geleden in Royal Albert Hall zag spelen.

Die solo van In Any Tongue is echt weergaloos. Zijn beste solo in jaren... Vloeken in de kerk, maar vond hem zelfs mooier dan zijn solo's in Comfortably Numb.

Stalin schreef:

Dat is voor mij niet vloeken hoor. 100% met je eens. Die seconden stilte voor de solo er in knalt is oorverdovend.

Ik heb de "film" mogen zien in de Tuschinksi. Heel mooi, maar geluid stond jammer genoeg veels te zacht.

Overigens is er zeer veel kritiek op Great Gig in the Sky. Maar man wat is deze uitvoering weergaloos. Ik heb overigens de deluxe box aangeschaft. Van a tot z vakmanschap.

avatar van daniel1974nl
Altijd kwaliteit en dan bedoel ik zowel de kwaliteit muziek en uitvoeringen als de opname kwaliteit en ik vraag met af of het die avond in Pompeii ook ze heeft geklonken want er overduidelijk nogal wat gesleuteld aan het eind resultaat. Veel te veel detail wat live (hoe goed de geluidstechnicus, musici en installatie ook zijn) nooit hoorbaar kan zijn. Ik heb Roger Waters 3 keer gezien en Pink Floyd in 94 allemaal met fenomenaal en quadrofonisch geluid, maar dit was zelfs daar niet haalbaar.

Verder een wel een erg voorspelbare setlist. Ik begrijp dat hij sommige nummers (Echoes) niet meer wil of kan spelen omdat Rick er niet meer is maar de On An Island Tour was afgezien van Echoes toch echt veel gewaagder eng spannender dan dit. Zo zonde want FF heeft zon rijk Oeuvre. Zelfs als we de typische Waters nummers weglaten houden we nog genoeg andere spannende nummers over. Sorrow was daarbij wel een plezierige terugkeer. Daar vlogen in 94 de vlammen vanaf maar hier ook.

Maar of het nu spannend is of niet het luistert altijd nog steeds heerlijk weg.

David Gilmour hoeft niks meer te bewijzen, het is en blijft een topmuzikant ook op zijn al gezegende leeftijd. Wij waren erbij in Tienen en genoten hebben we met volle teugen, was toch wel één van de beste (nee, misschien wel het beste) concerten waar ik ooit was.
Ook deze registratie van het concert is een waar genot om naar te luisteren en zeker ook om naar te kijken, ik heb dan ook de versie met de Blu-ray met prima beeld en geluid!
Voor alle fans van de man een aanrader.

avatar van IntoMusic
Floydian schreef:
[...] Overigens is er zeer veel kritiek op Great Gig in the Sky. Maar man wat is deze uitvoering weergaloos.[...]

Oef, smaken verschillen natuurlijk. De samenzang met de enige man in het koor vond ik allesbehalve geslaagd. Het is wel leuk geprobeerd, maar luister ik naar de versie met Sam Brown dan vliegen daar werkelijk de vonken vanaf (linkje). Misschien is het voor mij een nummer waar je niet teveel aan moet sleutelen: soms is eenvoud het mooist.

Verder een prima live-album: niet zoals Gdansk alhoewel hier weer een mooie geschiedenis aan vastzit.

avatar van Rogyros
Ik vind The Great Gig In The Sky zeker niet het mooiste wat deze man te bieden heeft. Maar ik waardeer het erg dat Gilmour her en der een andere benadering zoekt. Ik vind het een zeer interessante vertolking.

Dit is sowieso een prachtige concertregistratie op een schitterende locatie. Live In Gdansk sla ik ook nog iets hoger aan. Neemt niet weg dat 'Pompeii' ook zeer geslaagd is!

Rogyros schreef:

En in dit geval is het niet eens de benadering van Gilmour, maar de achtergrond zangers die er mee kwamen. David staat daar voor open en geeft ze een podium. Ik kan dat waarderen.

avatar van Faalhaas

Waarom speelt hij niets van zijn eerste 2 solo albums en bijv. wel het Waters nummer Money?

Floydian schreef:

Dat wist ik niet. Dat kan ik zeker ook waarderen. Gilmour zit duidelijk goed in zijn vel en oogt erg relaxed. Dat zag je ook bij het interview voorafgaand aan de concertregistratie in de bios.

Leuk weetje, Floydian!

Faalhaas schreef:

Dat vind ik ook wel jammer, dat hij zijn eerste twee soloalbums links laat liggen. Daar staat genoeg moois op. En het zijn mijns inziens ook zeker verdienstelijke albums.

Dat hij wel Money speelt, begrijp ik. Het is idd een Waters compositie, maar dat moet niet uitmaken. Gilmour vindt het een mooi nummer (hij is duidelijk een Dark Side en WYWH fan) en kan hier behoorlijk excelleren op gitaar.

Ik hoor die nummers toch liever van de totaly Pink Floyd ( zoals op hun laatste 2 LIVe albums). Eigenlijk overbodig dit album. Hij had lekker meer van zijn soloalbums moeten spelen.

avatar van Faalhaas

Rogyros schreef:

Als soloartiest zie ik hem toch liever Floydmateriaal spelen wat hij heeft (mede)geschreven. Dat voelt echter. Zoals bijv. bij Fat Old Sun, dan heb ik echt het gevoel dat het klopt.

avatar van Rogyros
Die beleving heb ik niet. Het is Pink Floyd materiaal en ik vind het juist fijn dat hij niet alleen kiest voor nummers waarvan hij een zelf writing credits heeft. Hij heeft ook wel eens Another Brick In The Wall gespeeld. Van mij mag hij wel meer nummers spelen die enkel uit de koker van Waters komen. Welcome To The Machine bijvoorbeeld.

Bovendien is Money een nummer dat precies bij Gilmour past. Hij zingt het goed, zijn stem past daar goed bij. En hij kan zich goed uitleven op de gitaar. Het rockt. Overigens heeft Gilmour wel invloed gehad op Money. Gilmour stelde voor om er een saxofoonsolo in te zetten. Daarnaast, Money is in een 7/4 maat geschreven, maar Gilmour wilde niet in een 7/4 maat soleren (hij schrijft zijn eigen solo's), waardoor Waters het nummer voor de duur van de solo moest herschrijven naar een 4/4 maat. Een toevalstreffer waarschijnlijk, maar doordat het ritme verandert, krijgt het nummer een extra vibe en wordt het nog boeiender. Voor mij is dit veel meer een Gilmour nummer dan een Waters nummer. Ook al is Waters de schrijver.

U begrijpt het, ik ben erg gecharmeerd van Money!