Clannad - Legend (1984)

Alternatieve titel: Robin of Sherwood

Ierland
Folk
Label: RCA

1. Robin (The Hooded Man) (2:49)
  2. Now Is Here (3:32)
  3. Herne (5:09)
  4. Together We (3:29)
  5. Darkmere (2:01)
  6. Strange Land (3:12)
  7. Scarlet Inside (5:10)
  8. Lady Marian (3:21)
  9. Battles (1:02)
  10. Ancient Forest (2:59)
  11. Together We [Cantoma Mix] * (5:22)
avatar van divart
Redelijk plaatje van Clannad. Dit hoort volgens mij bij de soundtracks want is de muziek van de bijzonder leuke tv-serie Robin Hood. Jaartal is ook vreemd, maar misschien werd de serie hier wat later uitgezonden dan in Engeland. Volgens mij staat die nog ergens in de kast dus dat zoeken we op.

avatar van musicfriek
Ik moest hier vroeger noodgedwongen thuis naar luisteren.. Vond en vind dit nog steeds geen fijne muziek Clannad is sowieso niet aan mij besteed, het kabbelt maar een beetje voort zonder dat het spannend wordt. 2*

avatar van divart
Is inderdaad geen fijne muziek. Vond dit album altijd nogal meevallen omdat er veel electronica in verwerkt zit en het typische Clannad geneuzel enigzins achterwege gelaten wordt. Zal er alles mee te maken hebben dat dit een soundtrack is, die toch redelijk sfeervol is. Is toch uitgekomen in 1984 gelijk met de eerste serie van Robin Hood, en zal hier wat later zijn uitgezonden.(in 1984 had ik nog een kleine zwart-wit tv, en die serie zie ik toch wel in kleur voor me).

Sheplays
Click

Klopt dus, de serie werd hier beduidend later uitgezonden. Het was een zeer goede serie ook vanwege de donkere, geheimzinnige, muziek van Clannad.

Natuurlijk was de persiflage 'Maid Marian and her Merry Men' ook niet te versmaden maar die film met Kevin Costner deed mij niets.

Sheplays schreef:
Click

1989/1991
Gelukkig nog niet zo veel mis met mijn geheugen

Maar de serie was leuk. Mooi mystiek, duister sfeertje waar de muziek een zeer bepalende rol in had. Al was de eerste serie wat beter dan de tweede, met een andere Robin Hood. De nadruk lag minder op de overbekende personages maar meer op het bos en haar duistere geheimen. Zal hem maar eens als soundtrack laten neerzetten.

Sheplays
De tweede serie had een blonde Robin, in real life the zoon van Sean Connery, als ik mij niet vergis.

Ik vond de eerste serie ook de beste.

avatar van divart
Ja, dat was wat. Het was nooit de bedoeling geweest om een vervolg te maken. Robin Hood ging ook netjes dood in de eerste serie. Vanwege het succes kwam er toch een tweede serie maar de acteur die Robin speelde wilde niet meer. Toen besloten ze maar om een complete tegenpool te zoeken. Blond ipv donker. En inderdaad de zoon van Sean Connery.
Ondertussen heeft de serie een behoorlijke cultstatus opgebouwd en ligt het script voor een derde serie klaar. Geld schijnt een probleem te zijn, en is er in België een inzameling gestart onder de fans om de financiën bijelkaar te krijgen.
Maar dit geheel terzijde natuurlijk. Clannad is een redelijke flutband, maar dit was toch heel aardig.

avatar van fluidvirgo
Zal nooit een groot fan van het oeuvre van Clannad worden, maar soms zijn de kalme klanken zeer prettig.
Dit vind ik hun beste album, maar dat is ook omdat ik de koppeling maak naar de serie die ik als kind helemaal heb doorgekeken. In mijn opinie de beste versie van Robin Hood die ik tot nu toe heb gezien. Lekker donker idd, en mooie rollen, vooral de dialogen tussen de sherrif en Gisburne waren hilarisch!
Maar goed, Legend is een plaatje die ik zo nu en dan nog wel eens opzet, en de songs blijven voor mij de 4 sterren wel waard. Zoals Divart al aangaf heeft de serie zijn duistere, magische sfeer zeker voor een belangrijk deel aan deze muziek te danken.

****

avatar van Lexcoaster
Sfeervol, maar geen spannende soundtrack.

avatar van vigil
Net zoals zo vaak bij soundtracks is het me veel te fragmentarisch. Sommige liederen lijken maar ergens te beginnen en ook weer zo maar ergens te stoppen. Opzich wel logisch want het is muziek voor film/tv en daar is de muziek ondergeschikt en zeker niet altijd van toepassing. Echter voor de muzikanten kan het wel een uitdaging zijn om er in ieder geval nog iets meer van te maken i.p.v. de gebruikte "scenes" op lp/cd te plaatsen. Geef het lied een goede kop en staart en het hele album zal er van opknappen. Nu geef ik deze plaat een 3 maar met de gedachte dat de basis opzich prima is maar dat de afwerking te wensen overlaat en dat is toch zonde.

WPE
Iedereen zijn smaak, ik vind het wel bijzonder goede en smaakvolle muziek. Ik heb overigens de Robin Hood serie vroeger op tv gevolgd, was erg goed, met veel actie, af en toe humor en, in tegenstelling tot veel andere Robin Hood films, zeer de moeite waard. Maar dat terzijde.
Ik heb dit album al heel veel jaren in mijn bezit, en vind dit, samen met Atlantic Realm en natuurlijk Magical Ring, tot de beste behoren van Clannad.

avatar van Premonition
Het album waarop Clannad de Fairlight ontdekte en toen smaakte de whisky opeens naar whiskey.
Waar het wel werkte is Now is Here, mijn favoriet van de Ieren.

avatar van DeWP
Heerlijk album om te luisteren. Clannad in vorm! En ik vond de bijbehorende serie van Robin Hood ook nog niet verkeerd, en dat terwijl Robin heel vaak in vele vormen uitgebracht is.
Maar de muziek: toppie!

avatar van Arjan Hut
De muziek vangt de sfeer van de tv-serie net zo sterk als de muziek op de soundtrack van Twin Peaks. Heel goed gedaan.