Magnum - On a Storyteller's Night (1985)

Label: FM

1. How Far Jerusalem (6:26)
  2. Just Like an Arrow (3:22)
  3. On a StoryTeller's Night (4:59)
  4. Before First Light (3:52)
  5. Les Morts Dansant (5:47)
  6. Endless Love (4:30)
  7. Two Hearts (4:24)
  8. Steal Your Heart (3:59)
  9. All England's Eyes (4:47)
  10. The Last Dance (3:43)
  11. How Far Jerusalem [Demo] *
  16. Come on Young Love [Version 2) (Demo] *
  17. Les Morts Dansant [Demo] *
  18. The Last Dance [Demo] *
avatar van Edwynn
Gedurfd is het zeker. Maar ik shuffle hem wel eens en dan ontstaat er toch een andere opbouwende sfeer als hij later op de plaat opduikt.

avatar van Edwynn

De meest awkward genre aanduiding ooit.

Maar dat terzijde

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Ik weet niet anders dan dat-ie met How Far Jerusalem begint... ook niet heel ongebruikelijk, zo'n theatrale opener toch?

De eerste helft heeft zo drie wat epischer nummers, met de meer rechttoe-rechtaan Just Like an Arrow en Before First Light er netjes tussenin. In zijn soort nagenoeg perfect. Tweede helft net iets minder.

avatar van Mssr Renard
Ik vind het ook wel een mooie starter. Lekker mysterieus, zo met de hoes erbij. Ook al is de hoes een gebaseerd op het derde nummer.

Ik denk qua sequencing wel wat vergelijkbaar met Don't Be Late van Saga als starter van Silent Knight of Innuendo van Queen. Totaal andere releasejaren, maar ik verzin ook maar wat.

Er was een tijd dat je die Rodney Matthew-tekeningen (?) als poster kon kopen. Ik had deze en nog wat andere, die soms wel en soms niet als albumhoes zijn gebruikt.

Mssr Renard schreef:

Oh, dat lijkt me gaaf, zeg. Ik heb in het verleden de LP-hoes wel eens in zo'n lijstje opgehangen in mijn muziekkamer, maar ik heb het altijd met die 30x30 afbeelding moeten doen. Ik zie dat de poster nog te koop is op Matthews'eigen website, maar de prijs van 59 euro in combinatie met het tegenwoordig dure verzenden vanuit het VK maakt dit een bijna onmogelijke optie.
En zoveel groter is die 50x50 poster nou ook weer niet, al valt het me nu pas voor het eerst op dat er afbeeldingen van oudere Magnum-hoezen in de achtergrond zijn verwerkt. Daarnaast vind ik die gele rand van de poster afbreuk doen aan de afbeelding, terwijl die donkerrode steenachtige omlijsting op de albumhoes juist het beeld versterkt.

Heeft Matthews wel eens werk voor andere muziekgroepen afgeleverd. afgezien van de latere Asia?

avatar van gaucho
Ik kan me wel vinden in de opmerking dat How far Jerusalem een wat opmerkelijke binnenkomer is bij deze plaat. Toegegeven, je zit wel meteen in de sfeer van het album, maar ik geloof dat ik zelf voor een andere trackvolgorde gekozen zou hebben. Nu staan er drie 'epics' op kant 1, terwijl de beter verdeeld hadden kunnen worden over het gehele album, waarbij één ervan (wat mij betreft zelfs Jerusalem) als majestueuze afsluiter had kunnen fungeren.
Het is maar een klein minpuntje, hoor, en het leidt bij mij zeker niet tot puntenaftrek. Ook ik ben het album inmiddels in deze vorm gewend, dus ik vind het prima. Een plaat met een unieke sfeer, de beste die Magnum ooit gemaakt heeft.

gaucho schreef:

Asia, Barclay James Harvest, Veni Domine, Scorpions, Praying Mantis, Nazareth, Tygers of Pantang, Jorn Lande, Rick Wakeman de lijst gaat eindeloos door. Ik zal thuis in mijn Rodney-boeken kijken (ik heb er drie)

Zie ook hier: Rodney Matthews | Discography | Discogs

Ik zie dat die posters (jaren 90) best veel geld opleveren, maar degene die ik heb (ik heb ze nooit weg kunnen doen, en zitten al jaren in kartonnen buizen), zijn te beschadigd om iets op te leveren.

Mssr Renard schreef:

Asia, Barclay James Harvest, Veni Domine, Tygers of Pantang, Jorn Lande, de lijst gaat eindeloos door

Aha, leuk om te weten. Ik had geen idee. Ik zit net z'n website te bekijken. Die van Jorn had ik kunnen weten overigens, dat zijn zeer herkenbare Matthews-afbeeldingen. Ik zie dat hij ook voor Nazareth en Eloy artwork heeft gemaakt. Die van Nazareth (No mean city) vond ik als tiener altijd wel angstaanjagend...

gaucho schreef:

Van Eloy sowieso Metromania, die echt erg gaaf is (als je van SF houdt). Voor Planets en Time to Turn heeft hij ook een re-issue getekend, maar die zijn zeldzaam.

avatar van Mssr Renard
Nog even over de hoes. Als je de lp-hoes hebt valt het meer op, op internet en op een cd-hoesje moet je iets beter kijken, maar is het iemand al opgevallen dat 'Eleventh Hour' en 'Chase the Dragon' als schilderijtjes aan de muur hangen, aan weerzijden van de open haard.

Echt een hoes om uren naar te kijken, zoals het mannetje dat zich in de kelder verstopt en wat bangelijk door een kier meekijkt en -luistert.

De hond is, geloof ik, de hond van Rodney zelf. En ja hoor, ik lees het net terug op wikipedia.

avatar van vielip

Jazeker! Leuke details