Nits - Angst (2017)

3,80

Label: Werf

1. Yellow Socks & Angst (4:35)
  2. Flowershop Forget-Me-Not (4:04)
  3. Radio Orange (5:40)
  4. Lits-Jumeaux (4:27)
  5. Two Sisters (5:30)
  6. Pockets of Rain (4:38)
  7. Along a German River (5:07)
  8. Cow with Spleen (4:35)
  9. Breitner on a Kreidler (3:40)
  10. Zündapp nach Oberheim (3:55)
51 BERICHTEN 5 MENINGEN
avatar van E-Clect-Eddy
Luister hier nu met één oor na, de andere zit nog half dicht van het concert van Sparks...

Het klinkt allemaal heel erg ingetogen, mooi maar nergens dat het even ontvlamt.

avatar van pejo
Topplaat. Ik geloof ze gewoon!

avatar van vincentcorjanus
Ik heb nu de eerste luisterbeurt erop zitten. Ik hoor hele mooie ingetogen liedjes met veel geluidseffecten en tierelantijntjes. Typisch Nits. Het zit zo verdomd goed allemaal in elkaar, toch wel trots op als Nederlander! Vorig jaar mocht ik deze heren interviewen in het Hedon, ze zijn zo lekker gewoon gebleven. Ze doen waar ze zin in hebben en daar is de plaat weer een mooi resultaat van. Laten we beginnen met vier sterren! Deze ga ik nog veel draaien tijdens de donkere herfstdagen.

avatar van Lura
E-Clect-Eddy schreef:

Wellicht beter kunnen wachten met luisteren, nu heb je hem in mono gehoord.

avatar van ohmusica
Waar andere bands blijven teren op successen uit hun verleden, blijven de Nits altijd zoeken naar nieuwe invalshoeken; fris, inspirerend, fijnzinnig en oprecht. Stuk voor stuk ambachtelijke kunstwerkjes, die me anders naar muziek laten luisteren. Hoes in stijl. Klasse!

avatar van Broem
Lp staat in bestelling bij JPC. Pas leverbaar vanaf 20 oktober a.s. Gggrrrr. Moet het doen met spotify en dat belooft al veel goeds. Wat een fantastisch album maken de Nits weer. Eigenzinnig, creatief en met die kenmerkende stijl zonder in de groef te blijven hangen. Stuk voor stuk pareltjes. Al eerder gesproken over de prachtige opnamekwaliteit die de Nits al decennia hoog in het vaandel hebben. Zal zeker ook opgaan voor de vinyl versie. Spotify klinkt al fantastisch. Die gaat hoge eindigen in mijn top 10 voor 2017.

avatar van joko16
Ingetogen, rustig, zeer Nederlands album.
Werderom een pareltje.
En dat is niet vanzelfsprekend.
De Nits klinken op cd wederom geweldig:
Mooie brede soundstage met veel diepte en glashelder.
Soms een afgronddiepe synth bass.
Rob Kloet is minder prominent aanwezig op drums maar met veel andere percussie.
Robert- Jan geeft maar weer eens aan hoe belangrijk hij voor de Nits is met heerlijke melodieën en effecten.
4.0 na twee luisterbeurten.

avatar van John Self

ik was wat los van de Nits geraakt. Maar dit album spreekt me erg aan. De muziek is zoals altijd vindingrijk maar het is minder geforceerd gezocht dan sommige dingen die ze eerder deden. Wat me opvalt is dat Hofstede eigenlijk helemaal niet zo'n goede zanger is. Toch weet hij te boeien, ik denk door zijn persoonlijke voordracht. Wat me ook opvalt is dat ik, die zelden de neiging heb om teksten te volgen, dat nu wel doe. Misschien door de voordracht maar vooral door de herkenning, weten waar hij over zingt. Het is of ik even terug ga naar mijn jeugd.
Mooi is zijn opsomming over het leven in Flowershop Forget Me Not en die af te wisselen met regels als Then We Die of Then We Burn. Dit nummer doet me denken aan Deus.
Angst is minder arty dan eerder werk. ik denk dat Hofstede niet meer zonodig moet of dat hij nu hij ouder is, de betrekkelijk van dingen inziet. Dat je zelfs in het meest eenvoudige of alledaagse de essentie van dingen kunt zien. Mooi album, ik wacht nog met een beoordeling tot ik het vaker heb gehoord en de teksten te pakken heb gekregen.

avatar van dennisversteeg
Poles Apart schreef:
Vraag me af wat er met die ene zus gebeurd is... Van drie naar twee?

Dat was ook mijn eerste gedachte..
Maar wat blijkt:
De drie zusjes zijn Henk's dochters die verdwaald waren in artis.
De twee zussen zijn Henk's moeder en tante op bevrijdingsdag 1945.

avatar van webrob
Henk Hofstede wil het geen conceptalbum noemen, maar 'angst' komt verdacht dicht in de buurt. Een album waarop Nederland in Tweede Wereldoorlog en de tijd daarna wordt beschreven. Drie thema's voeren de boventoon; geborgenheid, angst en relativering.
Geborgenheid klinkt door in bijna elk nummer; in Yellow Socks & Angst breidt oma een trui en sokken voor de kleinzoon die naar het hoge noorden gaat met z'n band. In het schitterende Two Sisters vraagt een zus zich af hoe ze haar zusje moet beschermen in de brandende wereld.
De angst (en ook geborgenheid) komt terug in Radio Orange. Het verhaal van de grootmoeder van Hofstede tijdens de oorlog. De angst van een koe in de hongerwinter die z'n dood ziet aankomen, wordt bezongen in Cow With Spleen - I'm all alone / And I can't explain/Why everybody/Is looking at me/I'm a cow with spleen
De relativering komt in Flowershop Forget-Me-Not, een lichtvoetig nummer over de vergankelijkheid. En Breitler on a Kreitler -We live in photgraphs/We live in memories/Until we fade away
Maar eigenlijk zijn de drie thema's in meer of mindere mate in elk nummer van 'angst' terug te vinden.

Hofstede is in z'n teksten beschouwend en nergens oordelend. Een goed voorbeeld hiervan is Lits-Jumeaux; een verhaal over twee jongens, de één joods, de ander lid van de Jeugdstorm, die in aangrenzende kamers slapen. Overigens, zo fraai als Henk Hofstede en Robert-Jans Stips hier samen zingen, heb ik niet vaak gehoord.
'Angst' eindigt met een soort 'back to the future' gevoel in Zündapp nach Oberheim waar de brommers worden ingeruild voor synthesizers - The river is a synthesizer

Op 'angst' gebeurt enorm veel, zonder dat het te veel wordt. Elke luisterbeurt hoor je weer iets nieuws; een onderliggende melodie, een geluid, een stuk slagwerk etc. Alles is schitterend gedoseerd. Na vijf luisterbeurten viel het kwartje bij mij: 'angst' is een meesterwerk.

avatar van Chameleon Day
Bijzonder fraaie muziek. Prachtige arrangementen en dito productie. Veel spanning, sfeer en een uitermate ruimtelijk geluid. Met heel veel oor voor detail. Zeer aangenaam over de koptelefoon. Minpunt vind ik wel, en vond ik ook altijd al, de matige Engelse dictie van Henk (idem op dit album voor het Duits). Er wordt "knullig Engels" gezongen (meteen goed te horen in het eerste nummer). Ik had hier liever de moerstaal gehoord, denk ik. Zou wellicht ook beter hebben gepast bij het thema van het album (NL in en kort na de oorlog). Teksten houden ook niet altijd over. Had imo hier en daar wel wat poëtischer gemogen. 'Cow with Spleen' bijvoorbeeld vind ik tekstueel te flauw om serieus te nemen - muziek/arrangement daarentegen is prachtig. En of ik de uitwerking van de thematiek van het album geslaagd vind, weet ik eerlijk gezegd nog niet....

...neemt niet weg dat de aandacht er van a tot z bij blijft en het album zo maar ineens voorbij is.

avatar van frolunda
Zal artistiek allemaal best verantwoord zijn maar ik vind het voornamelijk een saai album.Wel erg mooie titels maar die beloven meer dan dat Angst uiteindelijk waar kan maken.
Pockets of Rain en Zündapp nach Oberheim bevallen me nog het best

avatar van Tony

frolunda schreef:

Daar was ik al bang voor...

avatar van Renoir
Aan grof geschut is schoonheid niet besteed.

avatar van spoiler
Eindelijk het Vinyl binnen. Vanavond maar eens draaien. Volgens de gegevens zou deze plaat in een gatefold hoes zitten. De hoes is echter enkel, maar dat mag de pret niet drukken.

avatar van Broem
Ook hier is het vinyl exemplaar tijdens mijn vakantie gearriveerd. Lekker nog ‘n paar dagen vrij om alle binnengekomen geluidsdragers te luisteren Angst al diverse keren digitaal geluisterd en nu via vinyl. Al eerder geschreven dat Nits de kunst van het opnemen en produceren als geen ander verstaan. Ook angst klinkt weer perfect. Wat een dynamiek en detaillering. Audiofiele kwaliteit. Zo hoor ik het graag.

Helaas heb ik andere oren dan mijn medeluisteraars,
Vindt het persoonlijk een zeer slecht album tot op het irritante af.
Vooral storend is het josti-band achtige geneuzel in een paar nummers.
Heb het meerdere malen geprobeerd om te luisteren maar helaas.
Volgende keer beter.

detweeling schreef:
Vooral storend is het josti-band achtige geneuzel in een paar nummers.

Ook welkom op deze site Ben benieuwd naar je overige posts of ben ik getuige van het ‘kokmeeuw effect’? (alles onderschijten en weer wegwezen ) Tja.

avatar van vincentcorjanus
detweeling schreef:

Vooral storend is het josti-band achtige geneuzel in een paar nummers.

Josti-band? Heb je de verkeerde plaat gehoord? Dat kan hoor! Iedereen met enige muzikale expertise kan horen hoe goed deze plaat in elkaar zit.

avatar van Rudi S

Broem schreef:

En er zijn er blijkbaar ook nog twee van

avatar van cddrive
heel mooi