Tinariwen - Aman Iman (2007)

Alternatieve titels: Water Is Life | L'Eau C'Est la Vie

Mali
Wereld / Blues
Label: Independiente

1. Cler Achel (4:27)
  2. Mano Dayak (5:43)
  3. Matadjem Yinmixan (5:45)
  4. Ahimana (4:58)
  5. Soixtante Trois (4:13)
  6. Toumast (4:26)
  7. Imidiwan Winakilin (4:27)
  8. Awadijen (4:14)
Geweldig!

kkriz
Dat klopt!

beaster1256
gezien bij jools en wat een muziek , rebels , oosters , devodaat , emotievol en zeer sterk en 1000 x beter dan al die plastieken muzak die we met bakken over onze kop krijgen

avatar van BlowUp
Sluit ik me bij aan. Prachtig!

avatar van Agony
wat voor muziek is dit? Kan iemand een vergelijkinkje maken?

tondeman
Men noemt het wel ''desert blues''. In principe zijn het gitaarlijnen van de hypnotiserende soort met Afrikaanse ''zang'' (niet goed uit te leggen, denk dat het Engelse woord ervoor ''chants'' is).
Een vergelijking kan ik niet echt maken, ik ben niet zo bekend in de Afrikaanse gitaarmuziek, maar ik vind de gitaren hierop echt sensationeel, totaal anders dan je door al die honderden Westerse bandjes gewend bent. Op youtube kun je vast wel wat materiaal vinden, ze zijn ook bij Jools Holland geweest een tijdje terug dus dat zal er nog wel op staan.

ze waren op lowlands, erg gaaf

avatar van oruiz
nu eerste keer naar geluisterd en mijn eerste indruk is: lekkere muziek. Na paar extra luister beurten zal ik mijn oordelen definitief vellen.

Heerlijke cd! weer eens wat anders tussen de britpop. Hopenlijk mogen ze veel festivals doen dit jaar

avatar van scabiosa
Een tijdje geleden gezien op het cactus festival en ik was er helemaal weg van. Muziek om in mee te drijven. hypnotiserende gitaarriffs en zanglijnen die maar blijven doordreunen in je hoofd.
Ook een heel erg mooi cd'tje dit....

avatar van misja82
Bedankt Bertus, door je top 10 deze plaat ontdekt. Een van de mooiste ontdekkingen van de afgelopen tijd.
(H)eerlijke muziek, het gebruik van de vele instrumenten in combinatie met de mooie zang en pratende teksten (wat kan arabisch toch mooi zijn) is echt subliem.
Luister bijvoorbeeld eens naar 'ahimana'. Ik twijfel nog of ik niet gewoon 5* ga geven. Ze komen in de buurt.

avatar van Woody
Wat komt er toch een hoop moois uit Mali. Ze weten daar op de 1 of andere manier een moderne Afrikaanse sound te fabriceren. Die traditioneel en tegelijk modern klinkt. De Arabische zang moet je van houden denk ik . Een leuke ontdekking dit.
Een andere hoogvlieger uit Mali; http://www.musicmeter.nl/album/66501

avatar van essence
Heel ferm plaatje. Touareg blues heten ze dit geloof ik. Heel aparte manier van gitaarspelen en het is wel degelijk blues. Ik spreek geen eeuhm Touareg maar toch spreekt de muziek voor zich.

avatar van jellorum
misja82 schreef:
Een van de mooiste ontdekkingen van de afgelopen tijd.

Zelfs van de jaren '00 wat mij betreft..

avatar van Cor
Cor
Lekkere worldmuziek van Tinariwen. En een mooi vervolg op de even mooie 2e plaat. Toch vond ik die 2e een tikkie spannender. Afijn, nu maar eens naar de laatste release uit 2009.

beaster1256
fantastische plaat en een dikke aanrader wie naar wereldmuziek op zoek is , prachtige gezangen met een duidelijke boodschap !

avatar van VictorJan
Aldo Struyf (Millionaire, Creature With the Atom Brain, Mark Lanegan Band) noemt dit album als één van de drie belangrijkste albums in zijn leven. Klik

avatar van essence
Aldo is een man met smaak, dat staat vast! .
De 2 andere platen die hij aanhaalt zijn trouwens ook dikke favorieten van mij.