St. Vincent - MASSEDUCTION (2017)

Label: Loma Vista

1. Hang on Me (2:48)
  2. Pills (4:40)
  3. Masseduction (3:17)
  4. Sugarboy (4:01)
  5. Los Ageless (4:41)
  6. Happy Birthday, Johnny (2:58)
  7. Savior (3:26)
  8. New York (2:34)
  9. Fear the Future (2:31)
  10. Young Lover (3:33)
  11. Dancing with a Ghost (0:46)
  12. Slow Disco (2:44)
  13. Smoking Section (3:37)
avatar van E-Clect-Eddy
Los Ageless is de tweede single die uit is en het gaat meer de Dance en Synthpop kant op. Vooral de eerste minuut van Los Ageless is erg wennen. Een nummer met 3 gezichten, de laatste minuut is weer Spoken Word en het grootste middelstuk is eigenlijk weer het vertrouwde werk van Annie.

Terwijl de eerste single New York meer in het verlengde ligt van het oudere werk.

Maakt wel nieuwsgierig naar de rest.

Zeer benieuwd naar de plaat. "Los Ageless", "New York" en "Pills" staan op Youtube en kunnen me wel bekoren.

En één van de betere albumhoezen dit jaar...

Een niet nader te noemen elektronikagigant had hem al in de schappen liggen vandaag. Fijn, want best een lekker album.

avatar van Chris de Graaf
Net de lp binnen gekregen. Ziet er in elk geval prachtig uit allemaal. Ik vind de singles stuk voor stuk fantastisch en ben benieuwd wat ik van de rest vind. Wordt vervolgd.

Een artieste die ik heel hoog zitten heb..Nu ik nog wat ouder werk eens wat beluisterd heb ook.

Dit is pas de eerste cd die ik in zijn geheel van haar beluister. Iemand die al schitterende muziek maakte bij haar debuut. En het wordt tijd dat het geniale dat in haar zit eens gewaardeerd wordt. Gaat niet gebeuren, als je de geringe posts hier bekijkt. Gelukkig toch al op 11 in de rotatielijst.

Maandag zie ik ze voor het eerst live in zaal!

avatar van catchup
Vrijdag 27 oktober in Tivoli Utrecht.

avatar van Chris de Graaf
Tig keer geluisterd ondertussen en man o man wat een plaat! Spannend, donker, geil, dansbaar, van alles. Ik ga mevrouw dinsdag in Parijs zien.

gerre niet ze maar haar. Geen band deze tour. Dat zou wel eens erg jammer kunnen zijn maar ik heb ook wel weer alle vertrouwen dat het fantastisch gaat worden.

niet ze maar haar?

@Gerre: St. Vincent is geen groep, maar een 'one-woman-band'.

Ah ik bedoelde ook "zij" in de betekenis van "haar", enkelvoud. Maar dat is fout nederlands

Los daarvan, had ze maar een band mee op tour. Maar het draait om show deze tour.
Ik heb Jammergenoeg te laat haar platen leren kennen. En ze fascineert me dus ik wou ze zien in AB.

Het verschil tussen de songs op haar debuut en dit album is écht ongelofelijk. En qua live-show zal dat ook niet in het minst zo zijn.

avatar van Chris de Graaf
Ik keek er ook nogal van op dat ze geen band mee heeft deze tour. Eigenlijk hou ik daar absoluut niet van. Als ik naar een concert ga wil ik livemuziek zien en horen. Ik ga St Vincent vanavond zien in Parijs en ben erg benieuwd. Ik ga voornamelijk naar rockbands en een optreden waar het meer/vooral om de show gaat is ook weer eens wat anders. Ik sta er dus open voor. We gaan het zien.

Die plaat is en blijft geweldig. Geen zwak moment kunnen ontdekken. Behalve de hoes misschien. Spijtig dat de deluxe vinyl versie niet eens een binnenhoes heeft. De hoes ziet er prachtig uit maar echt praktisch is het niet. Nu had ik nog wel wat binnenhoezen liggen dus een ramp is het natuurlijk niet.

Ik krijg vooral het nummer Masseduction maar niet uit mijn hoofd.

avatar van swoon
Chris de Graaf schreef:

Ik krijg vooral het nummer Masseduction maar niet uit mijn hoofd.

Ik heb ze gisteren in de AB gezien in Brussel, en ze ontgoochelde me echt niet. Prachtige opbouw van het concert, ongelooflijke stem, heerlijke solo's op haar gitaar, en daarbuiten inderdaad geen live-band, maar voor mij was dat geen dealbreaker.

Het is ook meer een conceptconcert. Ga niet te veel verklappen, maar er is over nagedacht.

Voila, een art performance. Ik had moeten wegblijven. Want de meer gevoelige, subtiele kant van haar eerste 2 albums (ook al ken ik er enkel wat songs van) is meer mijn ding. Ik kom voor de muziek, kunst interesseert me minder. Trouwens, wat op tape stond, was niet eens mooi..Klinkt veel mooier op plaat.

Dat ze ook kan rocken of de synthetische kan opgaan (zoals nu) wil zeggen dat we hier wél met een heel fascinerende artieste te maken hebben.

avatar van midnight boom
Overal schreven journalisten van grote media verbijsterd over de interviews die St. Vincent hield in Londen om haar nieuwe plaat te promoten. Vrouwen moesten op de massagetafel, mannen door een te klein deurtje in een kamer met felle kleuren, zoals 3voor12 fijn beschrijft. Na zo'n briljant statement, waarbij Annie Clark geforceerde promotiepraatjes met onbekende op de hak neemt, kan die vijfde plaat enkel tegenvallen. Niet dus. Elke nieuwe St. Vincent plaat is haar beste en Masseduction, een zelfverzonnen woord, is geen uitzondering op die regel. Sinds Love This Giant, het samenwerkingsverband met David Byrne, heeft St. Vincent performance art omarmt. Haar nieuwe one-man-show schijnt gelijk te staan aan een bezoekje aan een museum vol moderne kunst. Daarbij: de neon-kleuren van de vinyl-versie contrasteren net zo hard als de dertien liedjes op Masseduction. Het botst, vliegt uit de bocht en bevat steeds bijzondere ideeën. Ja, dit is een volle plaat met plastische pop en ballads die plotseling de ware Annie Clark tonen. Het ontroerende New York voorop, over 'the only motherfucker in the city who can handle her'. Later is er Slow Disco, opgenomen met Jack Antonoff (die ook onder meer Lorde van een 'less-is-more'-productie voorzag). Fantastische track. Toch is het vooral het bizarre totaalplaatje dat Masseduction indrukwekkend maakt. Sloeg Clark voorheen geregeld door in artsy-fartsyheid; oprecht en kunstzinnig zijn de yin en yang van Masseduction. Future classic.

Van: Daans Muziek Blog

Het klinkt anders net minder fijngevoelig (heb jij haar vroegste songs überhaupt beluisterd??) en kunstzinnig en het oogt arty farty. Die kleuren, de hoes, de kledij. Dit doet écht met opzet als een peepshow denken eh Aartslelijk,agressief en ordinair dus. En toch is het een goeie plaat, maar dan moet je haar verleden effe vergeten.

avatar van Chris de Graaf
Een met wat swoon zegt. Ik vomd het een fantastische show! Meer performance art dan concert. Heel bijzonder.

Thuis de plaat weer opzetten. Fascinerend concert, fanscinerende vrouw, fascinerende plaat.

avatar van Abram Olsen
Is er nog niemand die opgemerkt heeft hoe hard de strofes van New York op Use Somebody van Kings Of Leon lijkt?

avatar van Chris de Graaf
Ik dacht ik ga dat nummer even luisteren maar was er na 20 seconden al zo klaar mee dat ik het heb afgezet. Ik neem het dus maar van je aan.

Nu ik de plaat eens op een deftige koptelefoon beluister, valt de kwaliteit er van des te meer op. En toont het nog eens aan dat ik het doodjammer vind dat niet alle muziek live was. Bovendien vond ik de sound beneden alles in AB, waar de subtiliteiten verloren gingen. (Tweede keer op rij na Grizzly Bear).

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: St. Vincent - MASSEDUCTION - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

St. Vincent, het alter ego van de Amerikaanse muzikante Anne Erin Clark, is dit jaar precies 10 jaar actief in de popmuziek. Ze is in die 10 jaar altijd het lievelingetje van de critici geweest en ook het dit jaar verschenen MASSEDUCTION werd weer zeer warm onthaald door de pers en dook uiteindelijk op in flink wat jaarlijstjes.

Tussen St. Vincent en mij wil het op een of andere manier echter niet echt lukken. Ik was acht jaar geleden nog wel onder de indruk van St. Vincent’s tweede plaat Actor, maar sindsdien pakt haar werk me niet.

MASSEDUCTION heb ik een paar maanden geleden vluchtig beluisterd maar deed toen vrijwel niets met me, waarna ik de plaat snel terzijde heb geschoven. Toen ik deze week bij het opruimen de cd weer tegen kwam heb ik het toch nog maar eens geprobeerd en langzaam maar zeker raakte ik dit keer toch geboeid door de muziek van de eigenzinnige Amerikaanse muzikante.

Bij St. Vincent denk ik altijd aan muziek die flink tegen de haren instrijkt, maar MASSEDUCTION is een behoorlijk toegankelijke plaat. Dat geldt zeker voor de openingstrack, waarin St. Vincent de luisteraar trakteert op een aantrekkelijk elektronisch popliedje vol bijzondere klanken en met prima zang. De tweede track is weer wat tegendraadser en geeft een moderne draai aan het begrip funky.

De funky ritmes keren vaker terug en doen, zeker wanneer de synths wat ouderwets klinken, wel wat denken aan het werk van Prince of aan het werk van zijn protegees Wendy & Lisa. St. Vincent geeft wel een eigen draai aan de invloeden van Prince door ook moderne elektronica in te zetten of door de elektronica te combineren met de vervormde gitaren die Bowie in de jaren 70 omarmde.

St. Vincent speelt op MASSEDUCTION met ouderwets aandoende elektronica (die terug gaat tot de 70s disco van Giorgio Moroder), maar ze maakt ook de elektronische popmuziek van de toekomst. Toen ik de plaat een paar maanden geleden vluchtig beluisterde vond ik het allemaal wat gewoontjes, maar bij de hernieuwde kennismaking met de nieuwe plaat van St. Vincent hoorde ik ook opeens de genialiteit in haar songs.

Het is knap hoe St. Vincent op MASSEDUCTION driftig experiment met geluiden, invloeden en tempowisselingen, maar op hetzelfde moment muziek maakt die lekker in het gehoor ligt of zelfs hitgevoelig genoemd mag worden. Voor het scoren van hits is de muziek van de Amerikaanse muzikante misschien nog net wat te eigenzinnig, maar ik begrijp inmiddels wel dat ze een breed publiek aan zich weet te binden en ook nog steeds de onvoorwaardelijke steun van de critici heeft.

MASSEDUCTION doet me wel wat denken aan de briljante plaat van Lorde die uiteindelijk de top 3 van mijn jaarlijstje haalde. Ook St. Vincent maakt muziek die in het hokje pop kan worden geduwd, maar het is pop die niet alleen vermaakt maar die ook intrigeert en betovert.

Zeker wanneer St. Vincent kiest voor meer ingetogen songs en songs die voorzichtig opschuiven richting singer-songwriter muziek, overtuigt ze met bloedmooie popliedjes, maar ook de uptempo songs met een flinke dosis warmbloedige funk of juist een flinke schep onderkoelde elektronica zijn veel en veel beter dan ik een paar maanden geleden bij vluchtige beluistering kon vermoeden.

St. Vincent heeft met MASSEDUCTION een popplaat gemaakt vol geweldige songs maar ook vol avontuur. Het duurde even voor ik het door had, maar nu laat ik St. Vincent echt niet meer los. Erwin Zijleman

avatar van Ploppesteksel
Het is wel degelijk MASSEDUCTION, zonder A, Erwin.

Ploppesteksel schreef:
Het is wel degelijk MASSEDUCTION, zonder A, Erwin.

Mijn dag kan niet meer stuk

avatar van Slowgaze
De mijne ook niet.

avatar van Rudi1984
Ik las het ook altijd als “mass education”. Vond het al wat raar. Maar ja, ze is ook raar, dacht ik.

Franck Maudit schreef:

Mijn dag kan niet meer stuk

Foutje. Aangepast. Als je het een keer verkeerd hebt gelezen blijft dat kennelijk zo.

avatar van Slowgaze
'Helaas' was dit een kerstcadeautje, waardoor ik weinig uitgebreid kennis heb kunnen maken met dit album. Consequentie daarvan is dat-ie uiteindelijk niet in mijn top 10 van 2017 terecht is gekomen, maar ik merk dat ik 'm regelmatig op blijf zetten en die top 10-plek achteraf best gerechtvaardigd zou zijn geweest. Heel tof album; vooral 'Dancing With a Ghost' blijft lang nazinderen.

avatar van Edgar18
Ik ben behoorlijk fan van het 'huilen in de club' nummer Fast Slow Disco. Toen ik erachter kwam dat het een herbewerking is van een nummer op deze plaat heb ik besloten het album toch een kans te geven. Los Ageless dat ik al wat langer ken bleek na een tijdje ook wel te groeien bij me dus ik wilde toch MASSEDUCTION eens proberen.

Helaas wordt ik er niet erg warm van. Het kabbelt wel lekker weg maar echt los komt het nergens. Los Ageless, Pills en New York zijn lekkere nummers en de rest is ook niet verkeerd maar het grijpt me niet.

Ik zet Fast Slow Disco nog een keer aan want dat is wel een top track.

avatar van Vinck
Onlangs gemerkt dat Los Ageless wel veel gelijkenissen vertoont met Kundalini Express van Love And Rockets

avatar van rolandobabel
Ik kwam op youtube de videos tegen van los angeles en masseduction live bij jools holland. Dit klinkt echt beter dan op plaat. De productie had dus beter gekund. Het gitaarloopje van los angeles klinkt veel beter bij jools holland.....

avatar van E-Clect-Eddy
Na de uptempo bewerking van Slow Disco tot Fast Slow Disco ook nog een downtempo versie Slow Slow Disco - prachtige hoes bij deze single.

avatar van E-Clect-Eddy
Een mooi uitgeklede versie van Savior (Piano version) is uitgebracht, met veel ruimte voor haar stem en de teksten.

Zou er een akoestische album in de planning staan? of een Deluxe versie met akoestische bonustracks.

E-Clect-Eddy schreef:

Ja, ik had het vorig jaar al steeds over MASSEDUCATION en die laat komt nu echt

St. Vincent - MassEducation (2018)