Kari Bremnes - Det Vi Har (2017)

Noorwegen
Folk / Pop
Label: MÃ¥nestein

1. Det Kunne Skjedd (3:56)
  2. Glem Ikkje (4:44)
  3. Det E Min Sønn (4:13)
  4. Kanskje (4:07)
  5. Rim Sin Stemme (3:48)
  6. Det Må Være Orden (3:59)
  7. Det Einaste VI Ville (4:27)
  8. Tog VI Ikkje Tok (4:15)
  9. Det Som Ennu Ikkje Har et Navn (3:38)
  10. En Sang Fra Andre Sia (4:02)
  11. Spor (5:38)
avatar van Lura
Drie decennia lang al gaan de albums van de zestigjarige Noorse zangeres Kari Bremnes in haar thuisland als warme broodjes over de toonbank. Haar carrière volg ik sinds de Olympische Winterspelen van 1994 in Lillehammer, waar Bremnes tijdens de opening zong.

Vrij laat kwam haar muziekloopbaan op gang, eerst werkte ze in een psychiatrisch ziekenhuis en volgde ze tegelijkertijd een studie Noorse taal en cultuur aan de Universiteit van Oslo. Daarna werkte ze nog enige jaren als journalist om zich vervolgens volledig op de muziek te storten.

Bremnes zingt in het Noors, slechts eenmaal waagde zij een meer dan geslaagde poging in het Engels. Op het schitterende Norwegian Mood herinterpreteert zij een aantal van haar eigen nummers. Het album behoort tot mijn dierbaarste cd’s in mijn collectie.

Zij beschikt over een prachtige stem, waar ze menigeen diep mee weet te ontroeren. In de loop der jaren heeft ze geheel eigen stijl weten te creëren, die zich ergens beweegt tussen folk en pop, af en toe overgoten met een toefje elektronica. Haar albums stellen nooit teleur.

Deze keer was het voor de fans wel vijf jaar wachten op Det Vi Har, waarop haar vertrouwde geluid weer te horen is. Live is zij ook geweldig, wat ze ondermeer bewees met het fraai opgenomen album Reise. Naast eigen land is zij vooral erg populair bij onze oosterburen.

Zover ik weet heeft ze nog nooit in ons land opgetreden, dat zou wat mij betreft dringend eens moeten gebeuren. Voor wie haar muziek nog niet kent, raad ik aan om als eerste het Engelstalige Norwegian Mood te beluisteren.