Prince - Emancipation (1996)

Funk / Soul
Label: EMI

1. Jam of the Year (6:09)
  2. Right Back Here in My Arms (4:43)
  3. Somebody's Somebody (4:43)
  4. Get Yo Groove On (6:31)
  5. Courtin' Time (2:46)
  6. Betcha by Golly Wow (3:31)
  7. We Gets Up (4:18)
  8. White Mansion (4:47)
  9. Damned If I Do (5:21)
  10. I Can't Make U Love Me (6:37)
  11. Mr. Happy (4:46)

met Scrap D.

12. In This Bed I Scream (5:40)
  13. Sex in the Summer (5:57)
  14. One Kiss at a Time (4:41)
  15. Soul Sanctuary (4:41)
  16. Emale (3:38)
  17. Curious Child (2:57)
  18. Dreamin' About U (3:52)
  19. Joint 2 Joint (7:52)
  20. The Holy River (6:55)
  21. Let's Have a Baby (4:07)
  22. Saviour (5:48)
  23. The Plan (1:47)
  24. Friend, Lover, Sister, Mother / Wife (7:37)
  25. Slave (4:51)
  26. New World (3:43)
  27. The Human Body (5:42)
  28. Face Down (3:17)
  29. La La La Means I Love U (3:59)
  30. Style (6:40)
  31. Sleep Around (7:42)
  32. Da da Da (5:15)
  33. My Computer (4:37)

met Kate Bush

34. One of Us (5:19)
  35. The Love We Make (4:39)
  36. Emancipation (4:12)
avatar van Kronos
Zonet eens opgezocht. Dat ziet er inderdaad een mooi pakketje uit.

Door de vinyl release uiteraard weer eens gedraaid, maar mijn oordeel blijft dat hij hier toch echt had kunnen matigen. Een aantal erg sterke nummers, maar ook te veel die me niet veel doen.

Uiteraard speelt ook mee dat ik toen gewoon teleurgesteld was in het album wanneer het uitkwam. Ik was te verwend geraakt aan telkens maar geweldige releases. En wat ongetwijfeld meespeelt: Prince wist steeds minder te verrassen.

Maar wat heeft Courtin' Time toch weinig vinkjes hier gekregen. Voor mij telkens weer een swingend hoogtepunt, helaas gevolgd door zo'n typische uitglijder als TMBGITW (en dan is het nog een cover ook).

aERodynamIC schreef:

Het varieert van een enkele aardige ballad, via mooie ballads naar flink wat goede tot prima songs. Voor mij toch zeker 4* voor deze 6 (!) LP. En wat een mooie box en persing is het.

Dat tweede aspect van de verwachtingen toen, is bij mij inmiddels verdwenen. Ook een reden dat ik mijn cijfer wat verhoogd heb.

aERodynamIC schreef:
zo'n typische uitglijder als TMBGITW (en dan is het nog een cover ook).

Ik zit me nog altijd af te vragen welk nummer dat is. Betcha by Golly Wow? Dat kan ik er echt niet uit maken.

Trouwens een prima nummer vind ik. Net als die andere slijmerige ballads, La La La Means I Love U en I Can't Make U Love Me. De cover One of Us vind ik ook mooi. Eigenlijk staat er voor mij niks slechts op. Sommige nummers drammen wel te lang door, zoals Jam of the Year.

Kronos schreef:
Ik zit me nog altijd af te vragen welk nummer dat is. Betcha by Golly Wow? Dat kan ik er echt niet uitmaken

Welk nummer komt na Courtin' Time?

Ik vind Betcha by Golly Wow vreselijk. Sorry. Ik heb nooit veel met dit soort Prince ballads gehad. Mierzoet en niet aan mij besteed., net als die andere nummers die jij noemt.

Ik vind Jam of the Year dan weer wel helemaal te gek en totaal niet te lang

Ik merk wel dat ik dit album nu beter kan aanhoren dan toen het net uit was.

aERodynamIC schreef:
Welk nummer komt na Courtin' Time?

Er komen nog 31 nummers na Courtin' Time. Maar serieus, ik zie nog altijd niet hoe TMBGITW het nummer Betcha by Golly Wow moet voorstellen. Even de titel copy/pasten is sneller en duidelijker.

avatar van GrafGantz
Kronos schreef:

The Most Betchy Golly In The Wow?

avatar van lennon
aERodynamIC schreef:

Ik begrijp wel wat je bedoelt. TMGITW is mierzoet, en Betcha ook. Het glazuur springt van je tanden. Maar ook La la la means I love you.
Prince had hele mooie ballads, maar zodra ze teveel R&B getint worden zijn ze vreselijk. Vind ik ook. Ook op New Power soul staan er 2 van. En op Chocolate invasion...

lennon schreef:

Oké dat begreep ik ook, maar 2/3 te zoete ballads op 36 nummers valt toch heel erg mee? Daar ging het om.

lennon schreef:

Ja, nu begrijp ik het ook. TMGITW is eigenlijk TMBGITW en Betcha is eigenlijk BBGW en La la la means I love you is eigenlijk LLLLLLLLLMILY.

avatar van lennon
west schreef:

Natuurlijk. Dit is gewoon een goed album wat mij betrefr. Zie mijn eerdere recensie

west schreef:
Daar ging het om.

Wie zegt dat? Dat soort nummers helpen niet om het album te gek te maken, maar er staan meer nummers op die ik vrij zwak vind en die niet in de categorie slijmballads vallen. Dus rare conclusie dat ik mijn beoordeling laat afhangen van wat jij als 2/3 mierzoete ballads beschrijft ?

avatar van Kronos
Volgens mij staan er ook best wat zwakkere nummers op het album. Maar die mierzoete slijmballads zijn gewoon lekker.

aERodynamIC schreef:

Daar ging het om wat betreft die ballads. Natuurlijk kan je ook andere nummers minder vinden (zelf vind ik Saviour zo één). Dat mag gewoon van mij!

Het is gewoon jammer: had hij de juiste keuzes gemaakt en het album flink ingekort tot één album, dan zou het een meesterwerk kunnen zijn. Maar ja, over wat de juiste keuzes zouden zijn valt te twisten blijkt hier dus al

avatar van Kronos
Ik schreef het meer dan een jaar geleden al: Alle 36 nummers komen voor in de statistiek van favoriete tracks. Dan denk ik dat de samenstelling toch kritisch genoeg gebeurde.

Tja, meningen verschillen he

Jouw 4* voor Lovesexy vind ik dan weer bijzonder (bij mij in de Prince top 3 albums). Parade waardeer ik ook hoger. Het is en blijft een kwestie van voorkeur en smaak.

avatar van Kronos
Ik vind Lovesexy en Parade in ieder geval ook wel beter dan Emancipation (en ik heb ze toevallig beide ook op vinyl, als dat een troost mag zijn ). De categorie van 4* is bij mij nogal ruim. Te omschrijven als 'goed'. Voor 4,5* (zeer goed) moet er toch een speciale klik zijn. Dat heb ik op Lovesexy en Parade maar met enkele nummers (Girls and Boys, Kiss, Anna Stesia). Maar misschien heb ik wel iets gemist. Ik zal ze eens klaarleggen voor een luisterbeurt dit weekend.

avatar van VanDeGriend
Uiteindelijk dan ook maar de vinylbox gescoord. Prachtig uitgevoerd en prima klinkende persing. Het album is ook veel beter dan ik in mijn hoofd had zitten. En beslist better dan enkele latere releases. Met zo’n truckload aan songs ontkom je natuurlijk niet aan missers en Aero’s weerzin tegen Betcha etc deel ik. Maar vooral toch veel sterke songs. Heel punt erbij.

VanDeGriend schreef:
Het album is ook veel beter dan ik in mijn hoofd had zitten.

Dat heb ik ook. Moet wel zeggen dat ik Prince in die jaren meer en meer aan het kwijtraken was. Ik vond andere muziek opwindender en Prince bleef ik volgen uit een soort verplichting, ik was immers een groot fan.
Dit heeft ongetwijfeld invloed gehad op mijn beleving van dit album plus het feit dat ik het gewoon te ambitieus vind en het veel sterker zou zijn geweest als hij het flink had ingekort.

Maar nu geniet ik er meer van dan toen.

avatar van LucM
Niet alles vind ik sterk en dit album haalt het niet van het fantastische vierluik Purple Rain t.e.m. Sign of the Times maar er staan heel wat prima songs en ik vind het alleszins een stuk beter dan Chaos and Disorder dat hetzelfde jaar uitkwam. Ik denk dat Prince aan Warner Bros wilde bewijzen wat hij nog in zijn mars had.

avatar van KJvelo01
Na lang wikken en wegen toch de vinyl versie, via jpc, aangeschaft. De box ziet er zeer verzorgt uit. Ik kijk er naar uit om dit Paasweekend er eens goed voor te gaan zitten. En de muziek tot me te laten komen.

avatar van ArthurDZ
Tja, Emancipation… Prince is eindelijk van zijn contract met Warner af, staat op het punt een gezin te beginnen, en is hierdoor zo door het dolle heen dat hij net een oma wordt die zodanig blij is dat haar kleinkinderen eens komen eten, dat ze prompt drie keer meer dan nodig voorziet.

Ik heb op zich niet echt een probleem met lange albums. Sandinista van The Clash, ook een driedubbelaar (wel nog steeds 40 minuten korter dan deze Odyssee), is zelfs één van mijn favoriete platen ever. Heus niet elk nummer op Sandinista is een meesterwerk, maar zelfs de mindere stukken temperen mijn luisterplezier niet, omdat de sfeer zo ongedwongen en fun blijft, en omdat de plaat blijft verrassen, ook al is niet elke bokkensprong even goed gelukt.

Daar waar Sandinista slaagt, faalt Emancipation grandioos: Prince vergeet om het voor zijn luisteraars interessant te houden.

Ik bedoel, Sign ‘O’ The Times was ook lang, maar op dat album werd je nog als een bal in een flipperkast kriskras doorheen het ganse Prince-universum gestuiterd: geen enkel nummer leek op wat je net daarvoor gehoord had. Op Emancipation gebeurt het daarentegen heel vaak dat meerdere nummers die op elkaar lijken vlak achter elkaar zijn gezet. Dat de plaat hoe langer hoe meer van die slome, mierzoete low budget romcom-R&B op je afvuurt, maakt dit echt een heel vervelende CD om in één ruk uit te zitten, ook omdat outro’s vaak onnodig lang gerekt worden (waarschijnlijk om elke schijf exact 1 uur speellengte te geven). Nee, ik ben geen fan.

Nochtans, net van een veelzijdige, weirde muzikant als Prince zou ik op voorhand wel durven hopen dat een ellenlange driedubbelaar kans op slagen heeft. Niet dus, dit is een echte ‘zoek maar lekker zelf naar je krenten in de pap’-plaat. Dit zijn overigens de mijne:

1. Jam of the Year
7. Soul Sanctuary
8. Dreamin’ About U
9. The Holy River
10. The Love We Make

De eindbalans: 10 van de 36 nummers die ik oprecht erg goed vind, en 26 anderen die me gestolen kunnen worden. Da’s niet best. Maar over het algemeen rocken de (schaarse) rockers gewoon niet genoeg, en sprankelen de popnummers niet weinig. De R&B-songs meanderen en zwijmelen dan weer te veel (en zijn te oververtegenwoordigd), de hiphopperts zijn dan weer te gezichtsloos, en de elektronische nummers zijn met twee en staan vlak na elkaar, wat hun geringe effect (ik vind zowel The Human Body als Face Down behoorlijk slecht) helemaal teniet doet. Emancipation is voor mij een bloedeloze kolos die nog best ok uit de startblokken schiet, maar al snel bezwijkt onder haar eigen gewicht.

Dit had zo mijn eerste gedachte kunnen zijn toen het album net uitkwam. Inmiddels ben ik wat milder over het album, dus misschien gaat dat bij jou ook nog gebeuren

avatar van ArthurDZ
aERodynamIC schreef:

Haha, wie weet. Overigens ken ik het album al heel lang (heb de cd zelfs nog eens uit de plaatselijke bib geleend, dan ben je als album echt wel oud nieuws bij mij) maar de keren dat ik 'm integraal gedraaid heb, zijn vast wel op de vingers van één hand te tellen. Ik kom er echt maar met de grootste moeite doorheen. Als dat ooit verandert dan deel ik dat hier mee, maar je wacht er misschien beter niet op

avatar van superfreak
Allen, dit album staat vol met mooie nummers. Vooral de muziek is erg mooi. Luister maar eens naar emale en curious child. En zo kan ik er nog wel meer noemen. Veel stijlen door elkaar, veel afwisseling in ritme; dit album gaat nooit vervelen. Verder was de man smoorverliefd tijdens het maken van dit album en dat is te horen in de teksten (soms wat erg klef), maar het kwam de inspiratie zeer ten goede. Heerlijk eerste album, tweede album gaat wennen na veel keer draaien en dan pakt ie ook goed en het derde album is een fijne afsluiter.
Een ondergewaardeerd album!

avatar van Axeqlusive
Een album dat ik eind jaren 90 voor 5 gulden (!) Bij de Free Record Shop meepikte. Twee mooie boekwerkjes erbij; kon ik zelf niet voor branden zegmaar.

Onlangs een inhaalslag gemaakt met de re-releases van enige tijd terug en daarmee ook de 6LP gekocht.

Ik blijf een klein zwak houden voor dit album. Waar LP1&2 een typisch Prince album bieden, is LP3&4 wat zoet en LP5&6 te drammerig en hip(hop). Met de laatste heb ik het minst, en het erge is dat een draak als Face Down wel blijft hangen. Oh en The Human Body moet echt een van de meest verschrikkelijke Prince tracks zijn.

Gelukkig bieden de eerste platen genoeg fraais. Het is wellicht niet zo geniaal of origineel als in de jaren ervoor, maar hij had de lat ook wel erg hoog gelegd. En waar hij voor het grote publiek langzaam uit zicht verdween, ontdekte ik juist in deze tijd zijn muziek (geboren in 1982).

Ik kan er erg van genieten. Mooie vinyl presentatie trouwens!

avatar van Minneapolis
Dankzij het FUNKY FRESH 4 THE 90’S spel heb dit deze vracht aan nummers weer eens geluisterd. Een aantal ervan heb ik als mp3, maar andere nummers heb ik maar een paar keer gehoord.

Nummers als Style, Sleep around, Get yo groove on, Courtin' time, Face down, Somebody's somebody (!) Holy river (de gitaar solo), en uiteraard The love we make vond ik altijd al goed.
Joint 2 joint, Saviour en Friend lover sister wife zijn ook aardig (vooral intro The Plan vind ik erg mooi).

Maar er zijn toch nog 3 nummers bij gekomen: Dreamin' about U en vooral met de wat vreemde nummers New World en Slave voelt het of ik een paar nieuwe (voorheen vaag bekende) Prince nummers er bij heb. En daar ben ik blij mee.
Maar al met al had er makkelijk een ctje vanaf gekund. En dan nog is het als geheel niet het meest spannende album. Nog steeds geen aanschaf dus.

avatar van Brunniepoo
Ik ken dit album inmiddels toch ook alweer 25 jaar en vanaf het begin heeft het me niet echt heel goed gelegen, terwijl ik de voorgangers prima vond (mijn referentiepunt was in die tijd overigens de Prince vanaf Diamond and Pearls, de oudere albums kwamen pas later).

Na een redelijk begin volgt de draak Betcha by Golly Wow, een van de slechtste Princenummers die ik ken. Daarna lukt het me ook niet meer echt om de interesse te hervinden. Emancipation is helaas een album dat bezwijkt onder zijn eigen gewicht en daardoor vallen de betere nummers me eigenlijk nauwelijks nog op. Achteraf vervelender is dat ik Prince door dit album jarenlang in de steek heb gelaten: pas relatief recent kwam ik erachter dat er na dit album nog veel moois zou volgen.

avatar van Darkzone
Dit album heb ik pas sinds ergens vorig jaar en luistert niet als een standaard album van Prince, waardoor het ook lastig te beoordelen is. Maar inmiddels denk ik wel dat er twee hele goede albums van een uur in deze set te vinden zijn. Vooral cd 2 en 3 vind ik erg fijn om naar te luisteren, op een paar tracks na.

avatar van harencoor
Zeer wisselvallig Prince vehikel. Staan goede nummers op maar ook zeer ondermaatse. Hoogtepunten voor mij zijn Style, Sleep around en Holy river.