Prince - Emancipation (1996)

Funk / Soul
Label: EMI

1. Jam of the Year (6:09)
  2. Right Back Here in My Arms (4:43)
  3. Somebody's Somebody (4:43)
  4. Get Yo Groove On (6:31)
  5. Courtin' Time (2:46)
  6. Betcha by Golly Wow (3:31)
  7. We Gets Up (4:18)
  8. White Mansion (4:47)
  9. Damned If I Do (5:21)
  10. I Can't Make U Love Me (6:37)
  11. Mr. Happy (4:46)
  12. In This Bed I Scream (5:40)
  13. Sex in the Summer (5:57)
  14. One Kiss at a Time (4:41)
  15. Soul Sanctuary (4:41)
  16. Emale (3:38)
  17. Curious Child (2:57)
  18. Dreamin' About U (3:52)
  19. Joint 2 Joint (7:52)
  20. The Holy River (6:55)
  21. Let's Have a Baby (4:07)
  22. Saviour (5:48)
  23. The Plan (1:47)
  24. Friend, Lover, Sister, Mother / Wife (7:37)
  25. Slave (4:51)
  26. New World (3:43)
  27. The Human Body (5:42)
  28. Face Down (3:17)
  29. La La La Means I Love U (3:59)
  30. Style (6:40)
  31. Sleep Around (7:42)
  32. Da da Da (5:15)
  33. My Computer (4:37)

met Kate Bush

34. One of Us (5:19)
  35. The Love We Make (4:39)
  36. Emancipation (4:12)
avatar van Kronos
Zonet eens opgezocht. Dat ziet er inderdaad een mooi pakketje uit.

Door de vinyl release uiteraard weer eens gedraaid, maar mijn oordeel blijft dat hij hier toch echt had kunnen matigen. Een aantal erg sterke nummers, maar ook te veel die me niet veel doen.

Uiteraard speelt ook mee dat ik toen gewoon teleurgesteld was in het album wanneer het uitkwam. Ik was te verwend geraakt aan telkens maar geweldige releases. En wat ongetwijfeld meespeelt: Prince wist steeds minder te verrassen.

Maar wat heeft Courtin' Time toch weinig vinkjes hier gekregen. Voor mij telkens weer een swingend hoogtepunt, helaas gevolgd door zo'n typische uitglijder als TMBGITW (en dan is het nog een cover ook).

aERodynamIC schreef:

Het varieert van een enkele aardige ballad, via mooie ballads naar flink wat goede tot prima songs. Voor mij toch zeker 4* voor deze 6 (!) LP. En wat een mooie box en persing is het.

Dat tweede aspect van de verwachtingen toen, is bij mij inmiddels verdwenen. Ook een reden dat ik mijn cijfer wat verhoogd heb.

aERodynamIC schreef:
zo'n typische uitglijder als TMBGITW (en dan is het nog een cover ook).

Ik zit me nog altijd af te vragen welk nummer dat is. Betcha by Golly Wow? Dat kan ik er echt niet uit maken.

Trouwens een prima nummer vind ik. Net als die andere slijmerige ballads, La La La Means I Love U en I Can't Make U Love Me. De cover One of Us vind ik ook mooi. Eigenlijk staat er voor mij niks slechts op. Sommige nummers drammen wel te lang door, zoals Jam of the Year.

Kronos schreef:
Ik zit me nog altijd af te vragen welk nummer dat is. Betcha by Golly Wow? Dat kan ik er echt niet uitmaken

Welk nummer komt na Courtin' Time?

Ik vind Betcha by Golly Wow vreselijk. Sorry. Ik heb nooit veel met dit soort Prince ballads gehad. Mierzoet en niet aan mij besteed., net als die andere nummers die jij noemt.

Ik vind Jam of the Year dan weer wel helemaal te gek en totaal niet te lang

Ik merk wel dat ik dit album nu beter kan aanhoren dan toen het net uit was.

aERodynamIC schreef:
Welk nummer komt na Courtin' Time?

Er komen nog 31 nummers na Courtin' Time. Maar serieus, ik zie nog altijd niet hoe TMBGITW het nummer Betcha by Golly Wow moet voorstellen. Even de titel copy/pasten is sneller en duidelijker.

avatar van GrafGantz
Kronos schreef:

The Most Betchy Golly In The Wow?

aERodynamIC schreef:

Ik begrijp wel wat je bedoelt. TMGITW is mierzoet, en Betcha ook. Het glazuur springt van je tanden. Maar ook La la la means I love you.
Prince had hele mooie ballads, maar zodra ze teveel R&B getint worden zijn ze vreselijk. Vind ik ook. Ook op New Power soul staan er 2 van. En op Chocolate invasion...

lennon schreef:

Oké dat begreep ik ook, maar 2/3 te zoete ballads op 36 nummers valt toch heel erg mee? Daar ging het om.

lennon schreef:

Ja, nu begrijp ik het ook. TMGITW is eigenlijk TMBGITW en Betcha is eigenlijk BBGW en La la la means I love you is eigenlijk LLLLLLLLLMILY.

west schreef:

Natuurlijk. Dit is gewoon een goed album wat mij betrefr. Zie mijn eerdere recensie

west schreef:
Daar ging het om.

Wie zegt dat? Dat soort nummers helpen niet om het album te gek te maken, maar er staan meer nummers op die ik vrij zwak vind en die niet in de categorie slijmballads vallen. Dus rare conclusie dat ik mijn beoordeling laat afhangen van wat jij als 2/3 mierzoete ballads beschrijft ?

avatar van Kronos
Volgens mij staan er ook best wat zwakkere nummers op het album. Maar die mierzoete slijmballads zijn gewoon lekker.

aERodynamIC schreef:

Daar ging het om wat betreft die ballads. Natuurlijk kan je ook andere nummers minder vinden (zelf vind ik Saviour zo één). Dat mag gewoon van mij!

Het is gewoon jammer: had hij de juiste keuzes gemaakt en het album flink ingekort tot één album, dan zou het een meesterwerk kunnen zijn. Maar ja, over wat de juiste keuzes zouden zijn valt te twisten blijkt hier dus al

avatar van Kronos
Ik schreef het meer dan een jaar geleden al: Alle 36 nummers komen voor in de statistiek van favoriete tracks. Dan denk ik dat de samenstelling toch kritisch genoeg gebeurde.

Tja, meningen verschillen he

Jouw 4* voor Lovesexy vind ik dan weer bijzonder (bij mij in de Prince top 3 albums). Parade waardeer ik ook hoger. Het is en blijft een kwestie van voorkeur en smaak.

avatar van Kronos
Ik vind Lovesexy en Parade in ieder geval ook wel beter dan Emancipation (en ik heb ze toevallig beide ook op vinyl, als dat een troost mag zijn ). De categorie van 4* is bij mij nogal ruim. Te omschrijven als 'goed'. Voor 4,5* (zeer goed) moet er toch een speciale klik zijn. Dat heb ik op Lovesexy en Parade maar met enkele nummers (Girls and Boys, Kiss, Anna Stesia). Maar misschien heb ik wel iets gemist. Ik zal ze eens klaarleggen voor een luisterbeurt dit weekend.

avatar van VanDeGriend
Uiteindelijk dan ook maar de vinylbox gescoord. Prachtig uitgevoerd en prima klinkende persing. Het album is ook veel beter dan ik in mijn hoofd had zitten. En beslist better dan enkele latere releases. Met zo’n truckload aan songs ontkom je natuurlijk niet aan missers en Aero’s weerzin tegen Betcha etc deel ik. Maar vooral toch veel sterke songs. Heel punt erbij.

VanDeGriend schreef:
Het album is ook veel beter dan ik in mijn hoofd had zitten.

Dat heb ik ook. Moet wel zeggen dat ik Prince in die jaren meer en meer aan het kwijtraken was. Ik vond andere muziek opwindender en Prince bleef ik volgen uit een soort verplichting, ik was immers een groot fan.
Dit heeft ongetwijfeld invloed gehad op mijn beleving van dit album plus het feit dat ik het gewoon te ambitieus vind en het veel sterker zou zijn geweest als hij het flink had ingekort.

Maar nu geniet ik er meer van dan toen.

avatar van LucM
Niet alles vind ik sterk en dit album haalt het niet van het fantastische vierluik Purple Rain t.e.m. Sign of the Times maar er staan heel wat prima songs en ik vind het alleszins een stuk beter dan Chaos and Disorder dat hetzelfde jaar uitkwam. Ik denk dat Prince aan Warner Bros wilde bewijzen wat hij nog in zijn mars had.