Cowboy Junkies - The Trinity Session (1988)

Canada
Country
Label: RCA

1. Mining for Gold (1:34)
  2. Misguided Angel (4:58)
  3. Blue Moon Revisited (Song for Elvis) (4:31)
  4. I Don't Get It (4:34)
  5. I'm So Lonesome I Could Cry (5:24)
  6. To Love Is to Bury (4:47)
  7. 200 More Miles (5:29)
  8. Dreaming My Dreams with You (4:28)
  9. Working on a Building (3:48)
  10. Sweet Jane (3:41)
  11. Postcard Blues (3:28)
  12. Walking After Midnight (5:54)
Gek is dat.

Normaal houd ik helemaal niet zo van covers van bestaande liedjes, en zeker niet van platen vol met covers van zoetsappige country -en bluesliedjes met teksten over miskende liefdes en andere soortgelijke perikelen zoals we die kennen van Hank Williams(I'm So Lonesome I Could Cry) en Patsy Cline(Walking after Midnight).

Stoere vent die ik 'r ben

Maar het vreemde is: deze plaat weet me met elk nummer steeds weer op de knieën te dwingen. Weet niet wat het is, de breekbaarheid van de stem van Margo Timmins die over langzaam aan stoflongen bezwijkende mijnwerkers zingt in Mining for Gold , het koele geluid van de steel-guitar op Blue Moon Revisited of de gefluisterde roep van verlangen in Postcard Blues:

Especially with my head poundin'
And lying helpless in my bed
I long for you and your expert hands
To ease this wet heat from my head

Brrr...deze stoere jongen weet nu wel beter.

Ze spelen overigens op 7 juni in de Paradiso te A'dam. Als je d'er niet bij bent dan..dan...ja dan ben je er niet bij, hé-- maar ik zeker wel.

avatar van Zachary Glass
Ik denk dat ik me deze maar eens ga proberen aan te schaffen binnen afzienbare tijd

ElMeroMero
Neem deze dan ook maar gelijk mee, Zach. Het zal je niet spijten!

ElMeroMero schreef:

Het zal je niet spijten!

Dat zou ik graag geloven

Echter: blijkbaar zijn die twee cd's niet meer verkrijgbaar (en ik gebruik geen internet om mijn muziek te kopen - jaja, ik ben nog zo'n oude zak! )

ElMeroMero

Niet meer verkrijgbaar ? Is dat zo ?

Lijkt me dat de wat grotere platenzaken in België(FNAC ? Music Mania ?) deze platen toch in hun assortiment zouden moeten hebben. Volgens mij is het ook een "Nice Price"-uitgave, dus een moeilijk verkrijgbare collector's item is "The Trinity Session" zeker niet.

ElMeroMero schreef:

Niet meer verkrijgbaar ? Is dat zo ?

Alrighty - volgende week naar de Fnac . Bedankt voor de tip .

Vond het trouwens een tikje bizar, dat dit album niet meer verkrijgbaar was

avatar van Zachary Glass
Ha - meneer Mero - ik heb 'em nu in mijn bezit. Ik ben er momenteel naar aan 't luisteren - en het klinkt op 't eerste gehoor allemaal lichtjes prachtig

Nog een keer bedankt voor de gouden tip

Geen dank hoor.

Het verheugt me dat je'm gevonden hebt. Nog veel plezier ermee ! (zal wel lukken denk ik ).

avatar van musicfriek
Zit nu naar het nummer Sweet Jane te luisteren door een tip van een vriend van me. Hij wist me te vertellen dat het een Velvet Underground cover is en dat hij deze versie zelfs beter vind dan het origineel. En het is in 1 keer opgenomen in een kerk.

Vind dit nummer idd erg mooi. Erg lief, erg fragiel, ingetogen... (snik.. )

Aanrader!

avatar van musicfriek
En kan iemand me vertellen hoe de rest van dit album is?

avatar van grovonion
musicfriek schreef:

Vind ik ook.

avatar van dix
dix
Zouden zij van Low ooit met de muziek van de Cowboy Junkies in aanraking zijn geweest?

Anyhow, deze plaat heb ik op een bizondere wijze verkregen.

Voor een medisch expirement heb ik mezelf voor zes weken laten opsluiten, vergezeld van een stapel boeken en wat casettes. Maar na een week of 3 kreeg ik toch behoefte aan wat nieuws ... Het instituut kon ik niet af, en binnen de hekken was geen platenzaak ... dus een vriend 50 guldens toegestuurd met de vraag of ie twee nieuwe en goeie platen wilde kopen en op tape zetten.

Dat tapje had ik snel in huis, een ouderwetse C90, met aan de ene zijde deze Trinity sessions en aan de andere zijde Gavin Friday's 'Each man ...' Met Gavin Friday kon ik nog wel enigszins uit de voeten (wel bekend met de Virgin Prunes, was deze solo toch wel iets andere kost) maar die Trinity sessions ... mijn eerste tweede en derde reactie waren 'wat maak je me nou' .The Fall, Foetus ..., dat was indertijd mijn ding en dit rook toch naar country.

Gelukkig zat ik nog 3 weken opgesloten met onder andere dat bandje, en ja hoor ... het bleek dat -onder dwang weliswaar- uiteindelijk de verdiende waardering wel tot stand kwam. Een en ander had wel te maken met het feit dat mijn cassetteplayer niet volledig wilde terugspoelen, dus Gavin Friday héénluisteren betekende Cowboy Junkies terúg luisteren. Alleen het middendeel was te fastforwarden, maar daar stond zo ongeveer Lady Jane, het meest 'heftige' nummer. Dat dat een nummer van Lou Reed was en veel van het overige materiaal uit covers bestond, daarvan werd ik pas gewis na mijn vrijlating bij welke gelegenheid ik ook het vinyl en de hoes eens kon bekijken.

Nog steeds vind ik het een mooie plaat al is het de vraag of het geduld om dat te gewaarworden onder 'normale' omstandigheden ook gekomen zou zijn. Dat had wel eens jaren kunnen duren.

EVANSHEWSON
Misschien is dit wel hun beste elpee. De Hank Williams cover I'm So Lonesome I could Cry springt mij dan méér in het oor dan de ook goede cover van Lou Reed's Sweet Jane.
Misguided Angel en afsluiter Walking After Midnight zijn ook schitterende songs.

De Sound van deze aparte band is nogal ingetogen. Een zegen in de wereld van decibels en more decibels...

4 ****

avatar van grovonion
@dix: wauw, wat een verhaal. Was dit een ziek experiment van een platenfirma om je alsnog deze te laten goedvinden?

avatar van dix
dix
neu

gewoon een studentenbijverdienste ... medicijntest.
leek onschuldig (als je 25 bent) zou het nou niet meer doen ...
4 weken lightfood, 10 kg afgevallen.

de 2500 guldens heb ik omgezet in een nieuwe installatie

avatar van LeRoi
musicfriek schreef:

...Eensch. Ben over het algemeen niet zo van de covers maar de CJ versie van Sweet Jane vind ik misschien zelfs wel beter dan de org. uitvoering door VU...
Overigens een fantastische, stillistische plaat die ook menig bluesliefhebber zal moeten aanspreken of, voor degenen die niet zo bekend zijn met de blues maar deze plaat te gek vinden, vooral eens verdiepen in dit op MUME m.i. te weinig aandacht krijgende genre..

dix schreef:
neu

gewoon een studentenbijverdienste ... medicijntest.
leek onschuldig (als je 25 bent) zou het nou niet meer doen ...
4 weken lightfood, 10 kg afgevallen.

de 2500 guldens heb ik omgezet in een nieuwe installatie

Mooi verhaal Dix - tegenwoordig moet je of zoiets doen voor tv met de waldolala-tut Brard ("ontslakken") of je betaalt er een vermogen voor en dan heet het afvaltherapie.

Bij de eerste tonen van Mining For Gold komen er twee namen in mij op; namelijk Patti Smith en Máire Brennan (Clannad). Niet dat de stemmen zoveel overheen komen. Het roept dezelfde sfeer op.
Mooi a capella geopend om vervolgens in Misguided Angel een sfeervol country achtige invulling te geven. De keuze van instrumenten roept vergelijkingen op met Counting Crows en Walkabouts. Mooie muziek om bij een kampvuur af te spelen.
Beetje Scouting, beetje EO, maar dan zonder het scheppingsverhaal.
Bij Blue Moon Revisited zitten we opeens in het plaatsje Twin Peaks waar de vrouw met het ooglapje gezellig een kopje koffie drinkt met inspecteur Cooper.
Blue Moon; zoals hij op Grease had moeten klinken.
Countryblues; hoe moet ik I Don’t Get It anders noemen. Alleen ontbreekt hier dan de ellende. Ik moet ook wel aan het nummer Fever denken van Peggy Lee.
I’m So Lonesome I Could Cry lijkt totaal niet meer op de originele versie van Hank Williams. En eerlijk gezegd ben ik daar wel blij om. De versie van Hank Williams vind ik te zeurderig. Margo Timmins is gemeend eenzaam.
Vervolgens klinkt To Love Is To Bury weer een stuk vrolijker. Overheersende country invloeden. Een sterke song. Het valt me trouwens toch op dat de eigen composities even sterk naar voren komen als de gewaagde covers.
200 More Miles lijkt me een On The Road song. Heimwee naar huis. In de nacht geschreven in een oude tourbus, liggend op een betraand hoofdkussen.
Dreaming My Dreams With You heft een iets te lang intro, de zang had eerder mogen beginnen. Verder wel een mooi uitgevoerde versie, maar er staan toch wel veel betere nummers op The Trinity Session. Ik proef hier doorheen een vlaagje onzekerheid in de zang.
Working On A Building bouwt met een geweldige spanning op. De zang valt hier op het juiste moment in; waardoor alles gelijk op zijn plek terecht komt..
En dan te bedenken dat het hoogtepunt nog moet komen.
Sweet Jane is gewoon door Lou Reed voor Cowboy Junkies geschreven. Wat is dit een overtuigende uitvoering. Hier wordt de meester zelf weg geblazen door de leerling.
Ik hoorde deze versie de eerste keer bij het kijken van Natural Born Killers; waar hij dan ook perfect in past. Altijd veels te kort.
Postcard Blues gaat verder waar 200 More Miles eindigde. Een brief naar een geliefde; ver weg van huis.
En met Walking After Midnight zijn we aan het einde gekomen van deze sessie; ergens in een kerkje in Toronto.
Dit is het gevoel dat een Jan Douwe Kroeske in zijn 2 Meter Sessies heeft willen leggen. Wat zal die gebaald hebben toen hij deze opnames voor de eerste keer hoorde.
Dat kerkje was ook wel ergens in Nederland (ik noem een Stevenskerk te Nijmegen) te vinden.

Waarom dit album 20 jaar later opnieuw moest worden opgenomen blijft mij trouwens een raadsel.

paranoidandroid
dit is toch wel verschrikkelijk geweldig hoor. en zoals de user boven mij al vermeldt, hoor ik ook duidelijk twin peaks hierin. Blue Moon en Dreaming my dreams with you hadden zo op het eerste Julee Cruise (de mysterieuze zangeres in die serie) album gekund. Om Blue Moon kan ik iedere keer wel janken.

avatar van evert-jan
Wat een schitterend kippenvel album! Vanmiddag voor 1 euro gekocht bij de kringloopwinkel!
Ik kende het album eigenlijk helemaal niet, en de cowboy junkies heb ik ook pas kort geleden ontdekt, ik ben een gelukkig mens. Ï'm so happy, i could cry".

avatar van Madjack71
Het album dat de Cowboy Junkies op de kaart zette en dan ook vooral het engelen geluid van zangeres Margo Timmins. Er staan hier een aantal covers op die een klassieker zijn geworden in hun eigen recht, zoals Sweet Jane. Ze zouden hierna nog vele mooie muziek maken, zoals het recente Demons. Yep er is veel talent in het gezin Timmins. Zou het toeval zijn dat The Trinity Sessions een soortgelijke latere broer heeft gekregen in The Legion Sessions van The Great Lake Swimmers, wiens geluid op die sessions bij het beluisteren van deze Trinity Sessions mij wel daar zeer sterk aan doet denken.

avatar van Broem
Liep vandaag toevallig tegen dit album aan van de CJ. Al lang op m'n lijstje staan maar niet echt actief gezocht. Tot vandaag een treffer in een 2e hands bak. Ken het album van een long time geleden en raakte vandaag weer overtuigd door de prachtige eenvoud waarop songs soms worden opgenomen en weergegeven. Ken het verhaal achter de opname en dat is goed terug te horen. Werkelijk subliem w.b. opname kwaliteit. Ben blij het album eindelijk in hard copy aan mijn cd verzameling te kunnen toevoegen. Erg goed.

avatar van Fingertippie
Na aanleiding van een tip van Broem deze via internet wat aan beluisteren geweest. Hierop CD besteld en vandaag was hij binnen. Ga deze komende tijd vast vaak beluisteren is echt de moeite.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Ooit het album Black Eyed Man van de band begin jaren 90 aangeschaft om daarna Cowboy Junkies ongeveer 20 jaar links te laten liggen.
Mijn interesse werd gewekt toen ik enkele nummers beluisterde van The Nomad Series Volume 4 die ik erg goed vond, via spotify kwam ik per toeval bij The Trinity Sessions uit.
En laat ik nu dit weekend tegen dit album aanlopen!
Pastorale pracht met bloedmooie vocalen van Margo Timmins, vooral de uitvoering van Lou Reeds Sweet Jane is erg fraai.
Plak hier binnenkort wel een waardering aan en ga me toch eens in het oeuvre van de band verdiepen.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Opgenomen in the Church of the Holy Trinity in Toronto in November 1987 ademt dit toch wel een sacraal geheel uit.
Vooral de invloed van instrumenten zoals de pedal steel ,dobro, viool, mandoline & harmonica maakt dit tot een uiterst ingetogen sfeervol album.
Misguided Angel, To Love Is To Bury & cover Sweet Jane vind ik de hoogtepunten van een plaat waar mijns inziens geen mindere momenten op terug te vinden zijn.
Heerlijk om dit album diep in de nacht met koptelefoon te beluisteren !!

Thijssie
Een van de beste albums voor de late uurtjes inderdaad... Ik ben dit jaar wat meer naar andere albums van de Junkies op zoek gegaan, en het is ondertussen een van m'n favoriete bands.

Prachtige plaat ,die al jaren in de nabijheid van mijn stereo rondslingert. De stem van Timmins gaat door merg en been en de sfeer die wordt gecreëerd is prachtig. Heerlijk om op te zetten als de schemering invalt en je met een goed glas wijn tevreden op de bank hangt. 4 en halve pingel met kans op de volle mep

avatar van joko16
Audiofiel, zeer ruimtelijk live opgenomen cd.
Drums geheel achteraan het geluidsbeeld, de gitaar links achter de zangeres.
Mondharmonica glashelder frontaal.
Sfeervol!

avatar van Apple Juice
Fantastische opname! Bij de aanschaf van mijn nieuwe hifi set zocht ik een cd die wordt geprezen voor de opname kwaliteit. Ik kwam na wat speurwerk uit op deze. Echt genieten... Alles klinkt ruimtelijk en vol. Wat het echt het luisteren waard maakt zijn de details in geluid en de echo (subtiel) door de ruimte waar het is opgenomen. Hier is bij het spelen ook hoorbaar rekening mee gehouden. Ik doel dan op de geluidsniveaus van de verschillende instrumenten. Luister zelf en je begrijpt waarschijnlijk wel wat ik bedoel.

Wow , na All That Reckoning is dit de 2de cd van CJ die ik aanschaf . Inderdaad bloedmooi...……… heel ingetogen , maar wat een klasse . Tijdloos