Paul McCartney - Flaming Pie (1997)

Label: Capitol

1. The Song We Were Singing (3:52)
  2. The World Tonight (4:03)
  3. If You Wanna (4:36)
  4. Somedays (4:11)
  5. Young Boy (3:54)
  6. Calico Skies (2:29)
  7. Flaming Pie (2:27)
  8. Heaven on a Sunday (4:26)
  9. Used to Be Bad (4:08)
  10. Souvenir (3:38)
  11. Little Willow (2:55)
  12. Really Love You (5:14)
  13. Beautiful Night (5:03)
  14. Great Day (2:06)
  20. Off the Ground *
  21. How Many People *
  22. We All Stand Together *
avatar van TEQUILA SUNRISE
Vanavond weer eens een luisterbeurt gegeven, heerlijk album van Macca, wat een songsmid is hij toch. Onvergetelijke liedjes met een kop en een staart, diepe buiging voor sir Paul!

kuifenco
veruit zijn beste. verdriet, geloof, hoop en liefde in teksten. pakkende composities. geaarde productie.

avatar van heartofsoul
Hoorde vanmiddag van mijn platenhandelaar dat Flaming Pie helemaal niet meer regulier op cd verkrijgbaar is, evenmin als bijvoorbeeld London Town van Wings. Gelukkig heb ik ze beide in mijn collectie, maar wat is hiervan de oorzaak?

avatar van teus
Beetje vreemd wel ja....heartofsoul
Mogelijk mss weer 2 nieuwe Re-releases in de McCartney archive collection op komst ?
Dat is de enigste reden die ik kan bedenken

Ik vind t niet zo vreemd. De cd markt ligt al jaren op zijn gat. Een maatschappij gaat reguliere cds niet meer bijpersen als er geen grote vraag naar is.

Er zijn zat titels van grote artiesten al tijden niet meer verkrijgbaar. McCartney is daar geen uitzondering op.

Deze zal inderdaad vast in de rerelease run worden meegenomen. Hopelijk snel, want ik zou deze graag op vinyl hebben (al jaaaaren out of print)

avatar van devel-hunt
Zoals de hele mccartney catalogus geremasterd word, stuk voor stuk, tergend langzaam, 2 stuks per jaar, wel mooi dat zeker, komt flaming Pie ooit ook vast aan de beurt

avatar van Axeqlusive
Uitgebracht in 1997 zat ik, als vijftienjarige, nog helemaal in de ontdekkingsfase qua muziek. Mijn eerste cd's van grote helden als U2 en Phil Collins bleken te behoren tot de minste uit hun gehele oeuvre, aldus de conclusie toen ik alles compleet had. De liefde voor The Beatles en Paul McCartney heb ik meegekregen van mijn vader, al was hij McCartney een beetje uit het oog verloren na een wat mindere periode. Toen was daar het Anthology project, dat het vuur duidelijk in hem heeft aangewakkerd en leidde tot Flaming Pie.

Ik heb hem zelf helaas (nog) niet in mijn collectie, maar Spotify (vloeken in de kerk wellicht) is even een uitkomst totdat hij geremastered wordt uitgebracht in de Archive Collection. Tenminste zo is mijn hoop. Het zal een kwestie van geduld hebben denk ik.

Het album op dit moment helemaal her-ontdekt. Van toen wist ik nog dat het absolute prijsnummer Beautiful Night was en ik kan niets anders concluderen dat het dat nog steeds is. Maar door een nummer eruit te lichten doe ik de rest van het album eigenlijk veel tekort. Wat te denken van de fijne opener The Song We Were Singing, die gelijk blijft in je hoofd blijft hangen. Het wat rauwere The World Tonight, het prachtige Calico Skies en het typische McCartney geluid op Somedays. Een album dat de perfecte nadert.

Ik zie hier veel mensen verwijzen naar Chaos and Creation in the Backyard, een album dat ik vooral ken van de hoes. Het is nooit veel gedraaid thuis. Ga ik dan toch maar eens doen!

avatar van Poles Apart
Axeqlusive schreef:

Wat mij betreft van hetzelfde, hoge niveau als deze. Zeker uitproberen!

Soms heeft een artiest het nodig om zaken een plek te geven, en een goede artiest durft zich dan zo open te stellen aan de buitenwereld, om blijdschap, verdriet, hoop of genot te delen.
Vanaf opener The Song We Were Singing geloof ik het allemaal, tegenwoordig kost het mij verschillende luisterbeurten om mij op de teksten te richten, vroeger was dat anders.
En met vroeger ben ik gelijk bij de kern.
Het samen muziek willen maken, waar over gezongen wordt, gaat volgens mij hier zelfs nog terug naar de periode van toen The Beatles nog niet bekend waren, de herinnering naar een jeugd, een tijd dat McCartney nog onherkenbaar over straat kon lopen.
Als je partner ongeneeslijk ziek is, lijkt het mij niet vreemd om een balans van het leven op te maken.
Denkend aan een toekomst alleen is pas mogelijk als je het heden en verleden een waardige plek kan geven.
Dit is het gevecht tegen het einde, want iemand kan in gedachte voor eeuwig blijven leven, in de praktijk valt dit anders uit, voor mij is The World Tonight de strijd die geleverd wordt, If You Wanna het verlangen om de jaren samen over te kunnen doen, niet de pijnlijke toekomst veranderen, maar alles over willen doen; de eerste kennismaking, het gezin stichten.
Dit gevoel gaat het hele album verder door, de toon is regelmatig triest, soms hoopvol, soms zelfs vrolijk, maar vooral erg persoonlijk.
Een kwetsbare liefdesrelatie die op springen staat, niet vanwege het uit elkaar groeien, maar het op een andere manier niet voor eeuwig trouw kunnen beloven; want die eeuwigheid is verworden tot een begrip, onder andere in stand gehouden door dit document.
Het thema wat ik sterk vind terug komen is kwetsbaarheid; de ene kant via het terug grijpen naar de jeugd.
Een kind is nog onschuldig en ervaart de wereld in beginsel als mooi en vreedzaam, hierdoor is hij ook kwetsbaar, als hij de waarheid ontdekt.
Op de andere manier kwetsbaar vanwege het beseffen van het aankomende verlies van een partner.
Mag ik dan Flaming Pie mooi vinden, of moet ik dit zien als een persoonlijk stukje McCartney, waar je eigenlijk geen mening over mag hebben, omdat dit onderdeel is van een verwerkingsproces waar hij in zit; dit gaat namelijk al in, op het moment dat hij en Linda te horen kregen dat Linda ernstig ziek was.
Ja, ik vind zelf dat ik Flaming Pie mooi mag vinden.