Franz Ferdinand - Always Ascending (2018)

Label: Domino

1. Always Ascending (5:21)
  2. Lazy Boy (2:59)
  3. Paper Cages (3:40)
  4. Finally (3:09)
  5. The Academy Award (4:14)
  6. Lois Lane (3:34)
  7. Huck and Jim (3:35)
  8. Glimpse of Love (3:12)
  9. Feel the Love Go (4:46)
  10. Slow Don't Kill Me Slow (5:18)
avatar van DargorDT
Het album is nog steeds groeiende bij me... Wat meehelpt is dat de songs lekker puntig zijn, de totale albumduur netjes binnen de 40 minuten blijft en de songs nu bekender klinken, zodat ik meer op details ben gaan letten. En die details maken het geheel nóg iets beter. Wellicht ga ik met mijn waardering zelfs een halfje omhoog.

avatar van Linius
Venceremos schreef:
Werchter 2004 was een geweldig feestje, Welcome to the Village 2017 was eerder bloedeloos te noemen.

Dat klinkt toch wel teleurstellend. Ze hebben op zich meer dan zat nummers om er ondanks de matige recentere albums gewoon een feestje van te maken live.

Ik zal deze plaat nog een kans geven maar tot zover word ik er niet warm of koud van.

Dim schreef:
Het album staat hier niet vol mee, maar na de geweldige opener Always ascending komt nog genoeg voorbij dat prima te verteren is. Geen slecht album dus, maar het échte enthousiasme ontbreekt en ik zal niet de eerste zijn die de afgelopen weken de eerste twee albums van Franz Ferdinand uit het stof heeft gehaald.

Wat mij opvalt hier is dat veel users het album niet slecht, of best goed noemen, en vervolgens een (vrij) laag cijfer geven. Zelf denk ik dat het niet helemaal fair is om steeds te vergelijken met hun fantastische eerste album, een klassieker immers. Ik vind dit album overigens niet minder dan hun tweede. En hun derde Tonight mag ik trouwens ook graag horen.

avatar van Rudi S
west schreef:

Ja, natuurlijk moet MuMe bij dit soort (vervolg)albums standaard een correctie van + 0,5 op het gemiddelde toepassen

Topidee!

avatar van repelstefan
Man wat is Always Ascending een verslavende track geworden. Grote kans dat hij aan het eind van het jaar in mij meest gedraaide nummers van Spotify komt. Feel the Love Go is ook zo'n fijne 'meteen zin in een festival' plaat. Met name samen met Slow Don't Kill Me Slow en The Academy Awards staat er toch weer genoeg leuks op dit album.

avatar van hidalgo
dan moet ik de kar uit de gierput trekken super album sommige gasten kijken terug naar de begin periode wat een geloel niks mis mee dit album trekt en zuigt

avatar van WoNa
Zo juist mijn score even naar het maximum verhoogd. Dit is gewoon echt een hele fijne plaat met alles er op en er aan. Een plaat van een band die nog steeds stappen voorwaarts zet en op een ongelofelijk hoog niveau een plaat aflevert. 'Right Thoughts, Right Words, Right Action' was duidelijk het einde van de route. Hoe fijn de plaat ook was. Het was tijd voor vernieuwing en die is superieur ingezet met Always Ascending. Zondag live. Ik ben heel benieuwd.

avatar van Slowgaze
Rudi S schreef:

En een halfje aftrek als je bericht niet enthousiast genoeg is voor je 4-5*?

avatar van Cor
Cor
De mannen van Franz Ferdinand maken gewoon een aangename stuiterpopplaat met hier en daar een snufje disco en een bekend klinkende Franz-ballad op z'n tijd. Niets mis mee, maar heel erg opwindend is het ook niet geworden.

avatar van hobbyrocker
Wat mij betreft verdient Franz Ferdinand een vol punt bonus voor de titelsong. Wat een geweldige track! De rest is ook leuk, zij het niet zo memorabel als de opener.

avatar van AOVV
Eind vorig jaar heb ik een paar albums van deze sympathieke band herbeluisterd. Ik wist namelijk dat er nog eens een nieuw album aan zat te komen, en single - en tevens titeltrack - Always Ascending wist me wel in vervoering te brengen.

Nu ik de plaat meerdere malen heb beluisterd, blijkt dat - voor mij - die titeltrack op eenzame hoogte staat. De overige songs vind ik flets, een beetje lui zelfs (in die optiek is de titel van track 2 wel toepasselijk). Hier en daar weten Kapranos en trawanten er wel wat schwung en swing in te brengen, maar dat gebeurt naar mijn gevoel veel te weinig. Feel the Love Go is een goed voorbeeld; daar raken ze wel de juiste snaar (die sax in het tweede gedeelte speelt daarin een niet onbelangrijke rol).

Maar neen, het is me toch wat te mager. Er blijven ook - buiten de twee songs die ik reeds vernoemde - geen nummers hangen. 't Is dus ook weer niet zo dat ik dit ronduit slecht vind. Ik word er gewoon warm noch koud van.

2,5 sterren

avatar van TEQUILA SUNRISE
Zojuist een eerste luisterbeurt achter de rug, het valt me eerlijk gezegd wat tegen, voorlopig veer ik nergens op.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Mausie schreef:
Ik deel zelden zulke lage scores uit, maar dit album valt wel heel erg vies tegen. Ik kan werkelijk waar niet 1 nummer noemen wat er bovenuit steekt na 2x luisteren en dit klinkt nou niet bepaald als muziek die moet groeien. FF klinkt uitgeblust en inspiratieloos. De riffjes, hooks en aanstekelijke energie die mij zo pakte bij de eerste 2 albums (en tot op zekere hoogte het 3e album, de 4e ken ik niet), is hier in geen velden of wegen te bekennen. Het gaat het ene oor in en het andere oor uit en het begint zelfs op sommige punten te irriteren. Vandaar dan ook een dikke onvoldoende van mijn kant.

Ik moet enigszins terugkomen op bovenstaande woorden. Net het album weer eens beluisterd en dat was deze keer een stuk positiever. Langzaamaan lijken zich toch lekkere tracks te openbaren. Favorieten tot nu toe zijn Always Ascending, Lazy Boy, The Academy Award en Glimpse of Love. 5* sterren nummers zijn het niet, maar zeker wel genietbaar. Ik word er in ieder geval erg vrolijk van. Maar voor de rest vind ik het nog vies tegenvallen, een aantal draken halen het gemiddelde flink omlaag.

avatar van repelstefan
Show op Lowlands dit jaar was weer strak dit jaar. Alex Kapranos is wat mij betreft een van de beste frontmannen die ik 'ken'. Altijd die energie en plezier dat eraf spat, van de hele band trouwens. Alsof ze voor het eerst in de Alpha staan. Wat me vooral opviel was de hele toffe versie van Always Ascending. Wat sneller, ietsjes, rauwer, net even anders. Check hier de hele show. Vanaf 5 minuten Always Ascending!

avatar van Alainmestreech
west schreef:

Klopt helemaal wat je zegt!

avatar van JVT
JVT
repelstefan schreef:

Hele goede versie van always ascending idd!! Manman wat mis ik die festivals en concerten toch