Pinsnider schreef:
Mag ik concluderen dat Pink Floyd en de producers/engineers hun tijd ver vooruit waren, of zijn we qua muziekrecycling tegenwoordig bij eind jaren '70 aangekomen, zodat het LIJKT dat The Wall fris klinkt??
Grappig dat je dit opmerkt. Dit was natuurlijk een plaat die pas eind jaren zeventig was uitgebracht, dus in die zin heeft-ie niet het standaardgeluid dat kenmerkend is voor de jaren zeventig. Het neigt al een beetje naar de jaren tachtig, in die zin dat het geluid inderdaad kraakhelder is, maar zonder de productionele poespas die later zo kenmerkend was voor dat decennium.
Ik luister muziek vanaf begin jaren zeventig en ik kan me nog herinneren dat het me als tiener al opviel dat platen geluidstechnisch zoveel beter gingen klinken naarmate het einde van de jaren zeventig dichterbij kwam. Ik denk dat de opname- en productietechnieken in die jaren - voor mijn gevoel zo'n beetje vanaf 1977 - met grote sprongen vooruit gingen. Veel platen uit de eerste helft van de jaren tachtig klinken ook nog prima, voor zover ze niet worden gedomineerd door een teveel aan keyboards, holle drums en allerhande geluidseffecten. Ik durf zelfs de stelling aan dat de tijd tussen pakweg 1979-1984 het gouden tijdperk van goed opgenomen, maar toch nog 'natuurlijk' klinkende popmuziek was.
Vooropgesteld natuurlijk dat je een topproducer in huis haalde, zoals in dit geval Bob Ezrin. Producties van bijvoorbeeld Quincy Jones uit deze periode (denk Michael Jackson, George Benson, Patti Austin) klinken geluidstechnisch ook nu nog fantastisch. Bij Pink Floyd komt daar dan natuurlijk nog de geweldige instrumentenbeheersing bij. Je hebt gelijk: de akoestische gitaar op een nummer als Hey You klinkt bijvoorbeeld prachtig: ruimtelijk en open. Dus dit album was niet zozeer zijn tijd ver vooruit - al klinkt The Wall ook nu nog beter dan menige hedendaagse productie - maar gewoon gemaakt in het juiste tijdperk, met de juiste mensen.