menu

Pink Floyd - The Wall (1979)

mijn stem
4,14 (1937)
1937 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock
Label: Harvest

  1. In the Flesh? (3:20)
  2. The Thin Ice (2:26)
  3. Another Brick in the Wall, Part 1 (3:11)
  4. The Happiest Days of Our Lives (1:50)
  5. Another Brick in the Wall, Part 2 (3:58)
  6. Mother (5:34)
  7. Goodbye Blue Sky (2:47)
  8. Empty Spaces (2:07)
  9. Young Lust (3:29)
  10. One of My Turns (3:36)
  11. Don't Leave Me Now (4:14)
  12. Another Brick in the Wall, Part 3 (1:14)
  13. Goodbye Cruel World (1:17)
  14. Hey You (4:40)
  15. Is There Anybody Out There? (2:41)
  16. Nobody Home (3:22)
  17. Vera (1:33)
  18. Bring the Boys Back Home (1:27)
  19. Comfortably Numb (6:22)
  20. The Show Must Go On (1:36)
  21. In the Flesh (4:15)
  22. Run Like Hell (4:23)
  23. Waiting for the Worms (3:57)
  24. Stop (0:30)
  25. The Trial (5:18)
  26. Outside the Wall (1:46)
  27. MC: Atmos [Live] * (1:14)
  28. In the Flesh? [Live] * (2:59)
  29. The Thin Ice [Live] * (2:49)
  30. Another Brick in the Wall, Part 1 [Live] * (4:08)
  31. The Happiest Days of Our Lives [Live] * (1:44)
  32. Another Brick in the Wall, Part 2 [Live] * (6:18)
  33. Mother [Live] * (7:54)
  34. Goodbye Blue Sky [Live] * (3:14)
  35. Empty Spaces [Live] * (2:15)
  36. What Shall We Do Now? [Live] * (1:38)
  37. Young Lust [Live] * (5:18)
  38. One of My Turns [Live] * (3:41)
  39. Don't Leave Me Now [Live] * (4:01)
  40. Another Brick in the Wall, Part 3 [Live] * (1:20)
  41. The Last Few Bricks [Live] * (3:25)
  42. Goodbye Cruel World [Live] * (1:42)
  43. Hey You [Live] * (4:55)
  44. Is There Anybody Out There? [Live] * (3:08)
  45. Nobody Home [Live] * (3:16)
  46. Vera [Live] * (1:22)
  47. Bring the Boys Back Home [Live] * (1:25)
  48. Comfortably Numb [Live] * (7:25)
  49. The Show Must Go On [Live] * (2:34)
  50. MC: Atmos [Live] * (0:38)
  51. In the Flesh [Live] * (4:21)
  52. Run Like Hell [Live] * (7:03)
  53. Waiting for the Worms [Live] * (4:14)
  54. Stop [Live] * (0:30)
  55. The Trial [Live] * (6:02)
  56. Outside the Wall [Live] * (4:32)
  57. Prelude (Vera Lynn) * (0:24)
  58. Another Brick in the Wall, Part 2 * (1:04)
  59. Mother * (0:22)
  60. Young Lust * (0:13)
  61. Another Brick in the Wall, Part 2 * (0:18)
  62. Empty Spaces * (0:19)
  63. Mother * (0:08)
  64. Backs to the Wall * (0:35)
  65. Don't Leave Me Now * (0:28)
  66. Goodbye Blue Sky * (0:40)
  67. Don't Leave Me Now * (0:12)
  68. Another Brick in the Wall, Part 3 * (0:37)
  69. Goodbye Cruel World * (0:24)
  70. Hey You * (1:09)
  71. Is There Anybody Out There? * (1:22)
  72. Vera * (0:27)
  73. Bring the Boys Back Home * (0:38)
  74. The Show Must Go On * (0:51)
  75. Waiting for the Worms * (1:17)
  76. Run Like Hell * (0:50)
  77. The Trial * (0:34)
  78. Outside the Wall * (1:03)
  79. Prelude [Vera Lynn) / Roger Waters (Original Demo] * (0:55)
  80. Another Brick in the Wall Part 1 [Band Demo] * (4:49)
  81. The Thin Ice [Band Demo] * (3:21)
  82. Goodbye Blue Sky [Band Demo] * (2:22)
  83. Teacher [Band Demo] * (2:50)
  84. Another Brick in the Wall Part 2 [Band Demo] * (1:31)
  85. Empty Spaces [Band Demo] * (1:53)
  86. Young Lust [Band Demo] * (4:26)
  87. Mother [Band Demo] * (4:38)
  88. Don't Leave Me Now [Band Demo] * (4:34)
  89. Sexual Revolution [Band Demo] * (5:00)
  90. Another Brick in the Wall Part 3 [Band Demo] * (1:26)
  91. Goodbye Cruel World [Band Demo] * (1:13)
  92. In the Flesh? [Band Demo] * (3:25)
  93. The Thin Ice [Band Demo] * (2:35)
  94. Another Brick in the Wall Part 1 [Band Demo] * (3:41)
  95. The Happiest Days of Our Lives [Band Demo] * (1:44)
  96. Another Brick in the Wall Part 2 [Band Demo] * (1:57)
toon 70 bonustracks
totale tijdsduur: 1:20:53 (4:12:13)
zoeken in:
5,0
[quote]Wandelaar schreef:
(quote)


"De miljonairs die de revolutie in kinderland prediken."


is dit jouw samenvatting van het hele concept van deze elpee?

daarnaast, of je het nou een mooi concept vindt of niet, wat heeft de financiele status van de bandleden te maken met de boodschap die roger waters meegeeft aan dit album?

avatar van bikkel2
5,0
Een soortgelijk verwijt was al bij Animals aan de orde.
Die plaat werd afgedaan als gemakzuchtig en werden de leden als volgevreten miljonairs afgedaan. Beetje te makkelijk, want de muziek op dat album is opmerkelijk grimmig maar ook gretig.
Typisch iets van toen. Punk was hèt en grote succesvolle stadionbands waren not done.
Niets tegen de punk hoor, heb ik ook sympathie voor en ben blij dat het is er geweest.
Maar dat het Floyd financieel voor de wind ging, staat voor mij ook buiten de visie van met name Waters dus.
Het is een vak waarmee je rijk kunt worden. Simpel.
Wat je ook van Roger's standpunten mag vinden, hij is altijd wel oprecht geweest als lyricist. Nooit oppervlakkig in ieder geval.

avatar van LucM
4,5
The Wall is het eerste Pink Floyd-album dat ik kocht dus speelt jeugdsentiment wel een beetje een rol. Maar het blijft ook na 40 jaar een ijzersterk en erg gevarieerd album dat nooit verveelt. Achteraf vind ik Dark Side of the Moon, Wish You Were Here, Animals en zelfs het debuut beter.
In de periode 1977-1983 kocht ik veel albums, mede daardoor dat veel albums in die periode van mij veel sterren krijgen. Maar tenslotte was het een zeer sterke periode in de popmuziek al vind ik achteraf de periode 1967-1973 nog wat beter.

avatar van Wandelaar
morketronen schreef:

"De miljonairs die de revolutie in kinderland prediken."
is dit jouw samenvatting van het hele concept van deze elpee?

daarnaast, of je het nou een mooi concept vindt of niet, wat heeft de financiele status van de bandleden te maken met de boodschap die roger waters meegeeft aan dit album?

Om je eerste vraag te beantwoorden: nee, dat is niet mijn samenvatting van het concept van The Wall. Ik verwijs hier naar de recensie van Bert van de Kamp uit Oor, zoals hierboven terug te vinden is. Van de Kamp vindt het hele album maar niks, maar dat ben ik niet met hem eens, al zijn er duidelijk betere PF albums gemaakt.
Wel vind ik, als je als grote rockband zoveel kritiek uitstort over de hypocrisie van anderen, dat het gepast is dat er gekeken mag worden hoe het dan zit met je eigen handel en wandel. Pink Floyd had flinke belastingschulden en leefde er in die tijd in het zonnige buitenland goed van om de fiscus te ontlopen. Dit album was niet minder dan een ferme poging de kas aan te zuiveren. Door het album voor de feestdagen af te leveren kreeg de band een flinke bonus van EMI. Commercie en maatschappijkritiek werd handig gecombineerd.
Waters is veel later pas echt doorgeslagen door een varken met een davidster bij concerten door de zaal te laten vliegen en te roepen: "fuck the pig". Een zieke man naar mijn mening.

avatar van meneer
Wandelaar schreef:
Waters is veel later pas echt doorgeslagen door een varken met een davidster bij concerten door de zaal te laten vliegen en te roepen: "fuck the pig". Een zieke man naar mijn mening.

"Hear hear !" De man kan vreselijk mooie muziek maken maar ook vreselijk tekeer gaan. Het is zeer tegenstrijdig, op meerdere fronten. Maar is The Wall dat eigenlijk ook niet ?

avatar van gaucho
5,0
Ja, de tekst van In The Flesh is natuurlijk ook niet erg koosjer, en zou tegenwoordig nog minder door de beugel kunnen dan in 1979/1980. Waters verdedigde die tekst destijds door te stellen dat dat niet zijn standpunt was, maar dat hij dat door de hoofdpersoon Pink liet verkondigen. Een auteur cq componist moet die vrijheid hebben, maar die uitglijder met die Davidster riep terecht de nodige vragen op. Waters had er later sowieso een handje van om overal ter wereld politieke stellingnames te laten afdrukken op die opblaasbare varkens, al naar gelang het land waar hij optrad en de actuele politieke situatie ter plekke.

Ja, The Wall is als geheel controversieel, tegenstrijdig en veel te gecompliceerd, zoals Waters zelf in interviews al snel toegaf. En dat geldt dus ook voor hemzelf...
Wandelaar schreef:
Mijn derde dubbelalbum op dat moment. Bob Dylan Greatest Hits Volume 2 en Out of the Blue gingen al voor. Met punk had ik helemaal niks en het was een kwestie van eer deze dubbelaar aan te schaffen, evenals eerder dat jaar Supertramp's Breakfast in America.

O ja, Out of the Blue had ik toen ook al, dat zal mijn eerste dubbelaar geweest zijn. En ook The War of the Worlds had ik een jaar eerder al aangeschaft. Dan zou The wall ook bij mij de derde dubbelaar in de collectie geweest zijn.

Onze herinneringen lijken in meer opzichten parallel te lopen. Ook ik kan me van mijn middelbare schooltijd herinneren dat je The wall toen wel goed móest vinden. Tenminste, een deel van de klas vond dat; het andere deel was 'into punk' en vond PF juist een schoolvoorbeeld van muziek van de 'oude orde' waartegen geageerd moest worden. Met punk had ik ook helemaal niets, al waren er zat bands uit de latere new wave-stroming die ik wél kon waarderen. Maar dat kwam dan toch vooral door het muzikale vernuft, iets wat ik bij de eerste lichting punkbands vaak vond ontbreken. Alleen The Clash en The Stranglers spraken me wel enigszins aan.

avatar van Wandelaar
gaucho schreef:

Ja, The Wall is als geheel controversieel, tegenstrijdig en veel te gecompliceerd, zoals Waters zelf in interviews al snel toegaf. En dat geldt dus ook voor hemzelf...

Onze herinneringen lijken in meer opzichten parallel te lopen. Ook ik kan me van mijn middelbare schooltijd herinneren dat je The wall toen wel goed móest vinden. Tenminste, een deel van de klas vond dat; het andere deel was 'into punk' en vond PF juist een schoolvoorbeeld van muziek van de 'oude orde' waartegen geageerd moest worden. Met punk had ik ook helemaal niets, al waren er zat bands uit de latere new wave-stroming die ik wél kon waarderen. Maar dat kwam dan toch vooral door het muzikale vernuft, iets wat ik bij de eerste lichting punkbands vaak vond ontbreken. Alleen The Clash en The Stranglers spraken me wel enigszins aan.

Ja, dat is opvallend hoe we hier parallel liepen, of mééliepen misschien, want op het schoolplein werd destijds wel even uitgemaakt bij welke groep je hoorde.
Tja, een verwarrende tijd, in veel opzichten. Controversieel was The Wall, ook wel een laatste krachtige kreet van de jaren '70. Precies vijf maanden na het uitbrengen van dit album zaten we in de kroningsrellen. De tijd kantelde. Heel bewust de nieuwe muziek in begin '80 meegemaakt. Dat voelde ineens heel anders: Buggles, New Musik, Korgis, Nits, maar ook: Joe Jackson, Simple Minds, U2.

Roger Waters leek/lijkt in enkele opzichten op zijn naamgenoot van Supertramp; Roger Hodgson. Ook die voelde zich de leider en richting-gever van de band en kon zijn zin niet helemaal krijgen. En hoewel we Supertramp als een 'light'-versie kunnen zien van een progreus als PF, toch ook maatschappij-kritisch en visionair. De manier waarop de beide Rogers over hun voormalige bandmaten spreken in interviews komt vaak opvallend overeen.

avatar van bikkel2
5,0
Waters heeft tijdens één van The Wall solo concerten met Gilmour en Mason als gastmusici, publiekelijk toegegeven dat hij bepaald niet fijn was om mee te werken ten tijden van deze periode. Dat sierde hem wel.
Dat hij over de top gaat met zijn politieke standpunten vind ik ook wel. Hij is wat dat aangaat erg fanatiek en opdringerig. Ook naar andere muziekcollega's toe.
Ondanks dat is hij wel degene die Floyd een ander tijdperk in sleepte en het in ieder geval spannend hield.
Ik vind Animals, deze en in mindere mate The Final Cut, dusdanig sterk dat ik die niet graag had willen missen.
Ik heb dat gevoel eigenlijk niet met de Floydplaten zonder Waters die volgden.

avatar van Wandelaar
Goed punt. Het siert Waters dat hij zijn rol in het conflict met de andere bandleden heeft erkend. Die andere Roger is zover nog niet gekomen, tot nu toe.
Animals vind ik trouwens (had 'm nog niet genoemd) nog een uitstekend album. Het pigs-thema is hier nog tot de juiste proporties beperkt gebleven en het album is een artistiek sterk geheel. Dreigend, bijtend ook, maar tegelijk warm met sterke melodielijnen. The Wall is veel fragmentarischer en melodieus zwakker. In Comfortably Numb, de mooiste song, vind ik, is juist Gilmour sterk aan zet.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:14 uur

geplaatst: vandaag om 21:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.