Curtis Mayfield - Super Fly (1972)

Soul / Funk
Label: Curtom

1. Little Child Runnin' Wild (5:23)
  2. Pusherman (4:50)
  3. Freddie's Dead (5:27)
  4. Junkie Chase (1:36)
  5. Give Me Your Love (Love Song) (4:14)
  6. Eddie You Should Know Better (2:16)
  7. No Thing on Me (Cocaine Song) (4:53)
  8. Think (3:43)
  9. Superfly (3:55)
  10. Ghetto Child [Demo of Little Child Runnin' Wild] * (3:19)
  11. Pusherman [Alternate Mix with Horns] * (6:10)
  12. Freddie's Dead [Instrumental Version] * (4:48)
  13. Junkie Chase [ Instrumental Full Length Version * (4:17)
  14. Militant March [from the Film Score] * (0:54)
  15. Eddie You Should Know Better [Instrumental Version] * (2:16)
  16. No Thing on Me (Cocaine Song) [Instrumental Version] * (4:37)
  17. Superfly [Single Mix] * (3:10)
  18. Freddie's Dead [Single Mix] * (3:19)
  19. Radio Spot #1 * (0:27)
  20. The Underground [Demo] * (3:12)
  21. Check Out Your Mind [Instrumental Studio Jam] * (4:06)
  22. Radio Spot #2 * (0:24)
avatar van BoordAppel
Dit vind ik echt helemaal geweldig. Zo ongelofelijk funky en soulvol dat het eigenlijk verboden zou moeten worden. Als alles van Mayfield van deze kwaliteit is dan moet ik dat echt snel eens gaan checken. Erg vaak gesampled trouwens ook. 5* en in mijn top 10 maar daar zal ie binnenkort wel uit verdwijnen.

avatar van Zachary Glass
BoordAppel schreef

Inderdaad - mocht je de nummers van dit album illegaal verklaren, ben ik er quasi zeker van er binnen de kortste keren een zwarte markt bestaat voor "Superfly"-nummers. Die golvende gitaarlijnen van Curtis zijn àf.

Vaak heb ik met m'n pa discussie over wie nou te kiezen: Marvin Gaye of Curtis Mayfield. Het eindigt telkens onbeslist: ik - Curtis Mayfield/pa - Marvin Gaye. En toch geen oorlog

avatar van Kos
Kos
Dit is het enige album wat ik van Mayfield ken, verder alleen losse nummers en verzamelaars. Dit is al geweldig, maar hij heeft beter gemaakt.

avatar van Sammy
Ik snap er niet veel meer van: ik heb een cd van Curtis Mayfield gekocht en die heet toch echt Superfly. Er staan alleen 14 nummers op :S En de nummers die hier staan vermeld staan er, op een paar na, helemaal niet op. Neemt niet weg dat ik voor 3.99 euro wel een ontzettend lekker cd heb gekocht.

Bedankt MuMe voor deze ontdekking!
Geniaal!

Sammy schreef:

Misschien heb je per ongeluk deze gekocht...?

avatar van BoordAppel
Dat album heeft hij niets voor niets daarna zelf toegevoegd .

avatar van Reijersen
Ben over t algemeen meer een liefhebber van de Neo-Soul. Daarom dat deze artiest niet in mn top10 R&B/Soul-zangers stond. Maar toch moet ik zeggen dat ik dit album erg kan waarderen. Mn vader heeft m ook nog op de ouderwetse LP. Toen ik m zag liggen voor een zacht prijsje heb ik t CD-tje aangeschaft. En sinds mn vader gehoord heeft dat ik m gekocht heb moet ik m steeds in zijn cd-rek opzoeken wil ik m luisteren. Deze cd verveelt echt nimmer nooit. Was de muziek van nu nog maar zo.

Relax
Heerlijk album, dit soort muziek zocht ik al zo lang...
EINDELIJK, via MJ DA MAN gevonden vanwege die sample die Kanye West gebruikte van hem.
4.5, heerlijk.

avatar van luc011190
Heerlijke funky cd, volgens mij zelfs uniek Over het algemeen genomen is het een goede cd, Superfly en Pusherman zijn wel veruit de uitschieters voor mij. De rest is gewoon 'goed'. Erg relaxed muziekje. Jammer dat Move On Up hier niet opstaat, dat is ook één van mijn favorieten (idd in Touch The Sky gesampled )

avatar van Toon1
Ik ben wel benieuwd geworden naar de film nu, iemand die hem gezien heeft?

neo
Ik denk op moviemeter

avatar van Reijersen
Wat ik altijd als Nu-Soul/R&B liefhebber heb gevonden is dat je je ook moet interesseren in de grondleggers van het genre. Dit heb ik in eerste instantie altijd gedaan door te kijken wat mijn favoriete Nu-Soul/R&B artiesten vroeger luisterden. En zo zag ik een keer bij een interview met R. Kelly staan dat hij helemaal gek is van de funksoul van Curtis Mayfield. Dus ik was meteen op zoek gegaan naar een cd en heb deze uiteindelijk gevonden. Nu is het uitgegroeid tot mijn favoriete old-soul album.

Funk swingt, Soul swingt, dus een combinatie van beide swingt helemaal de pan uit. Deze cd van Curtis is echt een cd waarbij je niet stil kan blijven zitten. Naast de geweldige funky ritmes heeft Curtis een geweldige stem met een erg herkenbaar en eigen stemgeluid. De muzikale stukjes (bijv. aardig wat gitaarriffs) spatten van de plaat af.
Eingelijk is de plaat dus een soundtrack van de gelijknamige blaxploitation flim, maar dat merk je er niet echt vanaf. Het album staat geheel op zichzelf.
Al met al een ietwat korte cd die je wel 1000x op repeat kan zetten. Vijf hele dikke sterren.

avatar van Discoverme
Pusherman en Superfly zijn de absolute uitschieters...het sfeertje van Little Child Runnin' Wild is ook lekker, vooral het intro.

Heeft iemand enig idee waar de zang van Astounded (van Bran van 3000 ft. Curtis Mayfield) vandaan komt, is dat een bestaand nummer geweest van Curtis?

avatar van tritri
De Bom! ik hoorde een instrumental ''van'' Pete Rock langskomen! Pimp strut...en Smoking Room uit Give me your love. Dusty springFIELD vind ik ook dope. Het is die Field-magie! ...dit album is helemaal sufgesampled, wat afgelikte boterham?!Er zit nog steeds beleg op!

Beter dan zijn eerste, wederom een klassieker:D

avatar van Toon1
Net de film "Superfly" nog gezien. De muziek van Curtis wordt zowaar nog beter als je de film hebt gezien. Ook leuk is de cameo van Curtis in de film, wanneer hij het nummer 'Pusherman' performt. Fantastische soundtrack van een übercoole film

EVANSHEWSON
Toon1 schreef:

Ik wist niet eens dat er een film gemaakt was met muziek van deze soulgigant.

Voor de muziek alleen al : 4 steren want dit is schitterend!
De film : ben wel benieuwd.

JustaRascal
Te goed, als ik nou ook de film op dvd zou kunnen bemachtigen zou het helemaal fantastisch zijn.

avatar van ewalk
Curtis Mayfield is ontzetend miskend vooral in Europa! Deze artiest heeft zoveel artiesten geinspireerd dat het een doodzonde is dat hij zo vroeg is overleden op een zeer tragische manier.
Curtis die ooit met de Impressions begon met onder meer Jerry Butler is een van de grondleggers van de Chicago Funksoul sound. Zijn teksten zijn allen zeer diepzinnig en raken de ziel. Curtis had veel gevoel voor maatschappelijk onrecht en dit is zeer goed uit zijn teksten te halen. De composties sluiten naadloos op de teksten aan en zijn stuk voor stuk ingenieus uit gedacht.
Deze plaat is een van de bekendste platen die tevens in |Nderland bekendheid heeft ondermeer door de gelijknamige film.
"Little Child running wild"vind ik een van de beste nummers ooit, eerder door hem vertolkt als "Ghetto child". Ook Freddie's Dead is goed.
Curtis is een van de betere artiesten die zijn nummers, net als James Brown, nimmer exact het zelfde speelt maar altijd weer met variaties kwam.

Rest in Peace Curtis, my main man!!

Social_Mask
Superfly!! Geweldig nummer. Hij zingt alsof hij heel zacht praat. Vind het erg mooi. Ik twijfel tussen 4* en 4,5*. Laat me maar beginnen met 4*.

eazyfan
Beste album van Curtis Mayfield gewoon, héérlijk, elke track is gewoon een genot voor het oor op alle vlakken, ook leuk hoe compleet dit album wel niet klinkt. Dit gaat richting 5* maar dit wil ik zo snel mogelijk origineel en véél luisteren Werkelijk geweldig.

eazyfan
Wat een lekkere Cd gewoon! Topper op alle vlakken, leuk concept achter de muziek (ook logisch aangezien het een score is), die teksten zijn zo leuk en interessant en goed gebracht, die productie is zo fantastisch . Pusherman en Superfly blijven wereldtracks gewoon, de rest van dit album inclusief de 2 instrumentals bevallen me erg

*****

Die geef ik alvast alleen moet ik dit album nog praktisch uit het hoofd leren Wat ik wel vreemd vind is dat van de 3 toppers op dit album Superfly het minst gekozen is, dat is naar mijn mening een van de 5 beste Soul-tracks die ik ken, en ook deze plaat is ontelbare keren gesampled voor andere dingen, ik kende zeg maar praktisch de helft van de muziek uit series/film/andere liedjes, altijd grappig om dan het origineel te kennen. Een van de beste Soul-Cd's ooit gewoon.

avatar van MJ_DA_MAN
Superfly (het nummer) is briljant. De rest is dus van hetzelfde niveau?

Social_Mask
Jawel, met name Freddie's Dead, geniaal nummer. Niet beter dan het titelnummer vind ik, maar komt aardig in de buurt.

avatar van Gyzzz
Little Child Runnin' Wild en No Thing on Me (Cocaine Song) zijn mijn favorieten hier.

avatar van John Doe
Prachtige nummers ook. Ik ga voor de bekende keuzes: Pusherman & Superfly. De sublieme funky drive in die nummers doet het 'm.

Zachary Glass schreef:
John Doe schreef:
De sublieme funky drive in die nummers doet het 'm
Daar heb ik niks meer aan toe te voegen Dit album is perfectie!

LocoHermano
Zonnebril op en just cruisin 'n pimpin. Dat gevoel krijg ik altijd als ik deze een rondje geef. En dan word je weer wakker en blijkt dat je gewoon op een zolderkamer zit.

avatar van ewalk
Dat is juist waar Curtis tegen ageert. Dat pimpen en zo.