Wàt een plaat weer. Van sprookjesachtig en sensueel naar beklemmend en rauw. Voor mij voegen de teksten (net als bij Vulnicura) enorm veel toe. Een nummer is, wat mij betreft, ook bijna niet te plaatsen zonder op de tekst te focussen (vandaar dat ik hieronder ook wat lyrics aanhaal).
Album opent geweldig met het
Arisen my Senses. Sprankelend qua muziek, broeierig qua tekst.
Legs a little open
Warmth, again
I connect senses
Had to talk less
Arisen my senses
Blissing me voert ons, zowel qua muziek als tekst, bijna terug naar 'Like Someone In Love' van Debut. De spanning van prille verliefdheid zit hier prachtig in verpakt. Twee geliefden die elkaar berichtjes sturen ('Is this excess texting a blessing?'):
Sending each other MP3s
Falling in love to a song
[..]
Cliffhanger like suspension
My longing has formed its own skeleton
Bridging the gap between singletons
Sending each others these songs
Ook in
The Gate dat (zoals ik al eerder aanhaalde) terugverwijst naar de 'chest wound' van Vulnicura, wordt de liefde prachtig bezongen. Mooie warme productie met een videoclip die parallel met de muziek gemaakt lijkt te zijn.
Na het sprookjesachtige
Utopia wordt het een stuk rauwer met
Body Memory. In dit pulserende nummer laat ze zich (begeleid door een 60-koppig koor) helemaal gaan. Geen verliefdheid, maar puur lust dit keer.
My limbs and tongue take over
Like the ancestors before me
Show me the flow
My sexual DNA
X-rays of my Kama Sutra
Summons different bodies
[..]
Then my body memory kicks in
Blossoms and embraces
Oral, anal entrances
Enjoy the satisfaction
If the other is growing
Na weggedroomd te zijn in
Features Creatures gaat het tekstueel meer op de Vulnicura toer. Even geen liefde, maar vier nummers met vertwijfeling, verwijten en uiteindelijk woede.
Courtship:
The paralysing juice of rejection
Will we stop seeing what unites us, but only what differs?
Loss:
Soft as my chest, I didn't allow loss
Loss make me hate, didn't harden from pain
This pain we had will always be there
But the sensible satisfaction too
Sue Me, muzikaal een prachtige combinatie van lieflijke melodieën en knetterende beats die de woede versterken, gaat over de gevolgen van de scheiding voor haar dochter Ísadóra:
I've ducked and dived
Like the mother in Solomon's Tale
To spare our girl
I won't let her get caught in all of it
But it's time to teach you some dignity
[..]
Can't take her suffer
It's so unfair
The things of the father
They've just fucked it all up
En ook in
Tabula Rasa, wat zoiets betekent als 'schone lei', krijgt haar ex Matthew Barney (en ook Þór Eldon (de vader van haar zoon)) er nog even flink van langs. Muzikaal oorstrelend, maar tekstueel venijnig:
Tabula rasa for my children
Not repeating the fuck-ups of the fathers
[..]
Break the chains of the fuck-ups of the fathers
For us women to rise and not just take it lying down
Claimstaker begint wat zenuwachtig, maar wordt steeds harmonieuzer gedurende het nummer. Mooi nummer over het één zijn met (of zelfs: opgaan in) de natuur.
Paradisa neemt ons verder mee de natuur (of zelfs: Utopia) in. De fluit (waarmee het op haar échte debuut toch allemaal begon) komt hier goed tot zijn recht.
In
Saint wordt vol bewondering gezongen:
She always knows when people need stroking
And is attracted to desolates and divorces
I dreamed she cared for my dying grandfather
Lying naked face down on his bed
[..]
She reaches out to orphans and refugees
Who braces them with her warm blankets
Erg mooi nummer dat prachtig toewerkt naar de momenten op 2:08 en 3:36.
Bij het begin van
Future Forever moet ik steeds even denken aan 'This Mortal Coil'. Betoverende en mysterieuze afsluiter dit. Eigenlijk is het een serene versie van 'All is full of love'.
Twist your head around
Guide your sense elsewhere
Your love is already waiting
You're already in it
Na (heel) even te hebben moeten wennen aan dit nieuwe album ben ik inmiddels volledig om. Vanwege de pure, rake en (jawel
riiiiiiiii) poëtische teksten, maar ook zeker vanwege de muzikale inventiviteit. Nummers waar je vanwege de betoverende harmonieën of beklemmende beats in gezogen wordt.
4,5*