Great Lake Swimmers - Ongiara (2007)

Canada
Folk
Label: Nettwerk

1. Your Rocky Spine (3:38)
  2. Backstage with the Modern Dancers (4:30)
  3. Catcher Song (4:13)
  4. Changing Colours (4:46)
  5. There Is a Light (5:08)
  6. Put There by the Land (2:45)
  7. I Am Part of a Large Family (4:25)
  8. Where in the World Are You (3:51)
  9. Passenger Song (4:31)
  10. I Became Awake (5:53)
Een heerlijk album om bij weg te dromen. Vind het alleen soms een beetje iets te zoetsappig en het roept bijna een kerstsfeertje op

Hee, hebben ze een nieuwe?
Is er nog enige progressie geboekt t.o.v. hun vorige 2 albums? Want meer van hetzelfde zit ik niet op te wachten.

avatar van jurado
ik wel.....!!!!!!!!! hoera een nieuwe tony dekker!!!!!

avatar van jurado
ja ...dit album is (gelukkig) meer van het zelfde al klinkt het nog net niet zo depri als het eerste album.
De nummers lijken wat meer uptempo (op great lake swimmers manier dan natuurlijk).
Mooi album maar haalt het nog niet bij Bodies and Minds uit 2005 .

jurado schreef:

Valt me ook op. Met name de eerste helft v/h album.
jurado schreef:
Mooi album maar haalt het nog niet bij Bodies and Minds uit 2005 .

Zo denk ik er (voorlopig) ook over

Vind 'm toch wel erg fijn. Komt in aanmerking voor een halfje erbij (moet nog wat vaker luisteren). Overigens heb ik de hoes even gewijzigd, vind deze persoonlijk mooier.
Ook heb ik nog een (grotendeels live) EP toegevoegd.

avatar van Koenr
Lichte tegenvaller. Het klinkt allemaal wat sneller (relatief natuurlijk, het blijft een Great Lake Swimmers plaat) en toegankelijker dan de vorige twee, helaas gaat daarmee ook de grootste charme verloren. En eh, wat moeten die korte uithalen in Put There by the Land.
Klinkt nogal knullig en past totaal niet bij de sfeer.

Het blijft allemaal best fijn verder, maar het klinkt niet echt overtuigend. Haal het nergens bij hun vorige. 3*

avatar van otherfool
Hmm gisteren gekozen voor de film ipv deze band live te checken, maar nu ik deze plaat hoor begin ik daar toch wel spijt van te krijgen, wat een mooie songs! Als ik hier dan lees dat de voorgangers nog beter zijn...

voltazy
de voorgangers zijn zeker beter...
dit album vind ik niet zo goed als de eerder albums van great lake swimmers. Het klinkt mij wat te vrolijk en te toegankelijk (de eerste helft), na het luisteren van dit album blijft eigenlijk ook weinig hangen.

3 sterren

JustaRascal
Een sfeervolle cd om bij weg te dromen. Nummers als Backstage with the modern dancers, Catcher Son en I became awake zijn wel de mooiste, het enige wat jammer is, is de coverart.

avatar van otherfool
Mja ik had hier nog niet op gestemd zag ik. Moet nog altijd de voorgangers eens beluisteren want 'Ongiara' blijft beklijven. Ultiem rustgevend, zoals Kevsch en JR schreven: 'Een heerlijk album om bij weg te dromen.' Beste songs voor mij zijn Your Rocky Spine, Backstage with the Modern Dancers, Changing Colours, Passenger Song en I Became Awake. Maar eigenlijk zijn het allemaal pareltjes...

4*!

_2M
Erg jammer dit. Na het geweldige debuut was 'Bodies and Minds' al een domper, maar dit valt helemaal tegen. Zoetsappig, vergankelijk, saai. Zonde.

_2M schreef:

Ik volg je, een beetje.
29/11 in cactus (Brugge)
Maar ga vooral voor Will Johnson (Centro-matic, South San Gabriel) !

nee nee, absoluut niet zoetsappig. het blijft heel erg klinken zoals ze ook klonken op hun vorige albums. vooral where in the world are you en passenger song vind ik weer typisch great lake swimmers-liedjes. maar dat kan uiteraard aan mij liggen.
misschien wat toegankelijker dan hun voorgaande albums, maar ik ben het niet meens met de woorden 'domper en saai'. absoluut niet.

Zigstar
Ok. 3 keer naar geluisterd, 3 keer in slaap gevallen op mijn bureau. Ik ga daar mijn conclusies uit trekken.

avatar van Shangri-la
Zigstar schreef:

Dat je iets eerder naar bed moet?

Dit is ook geen muziek om op te zetten als je aan het werk bent. Ga eens een boek lezen op de bank en zet het dan nog eens op...

avatar van Groenteboer
Ik vindt dit het beste GreatLakeSwimmers album. Er zit wat meer pit in dan de andere albums. Wel weer die prachtige sferische en soms melancholische taferelen (wat een stem ook!).

avatar van tumkie
Zigstar schreef:

en toch nog 3 punten geven...geef punten als je uitgeslapen bent.

avatar van trebremmit
Iemand noemde dit zoetsappig nou daar begrijp ik helemaal niks van, zoetspappig vind ik celine dion en dergelijke.
Dit is gewoon heerlijke muziek om bij weg te dromen, of om even tot rust te komen.

avatar van Poles Apart
JustaRascal schreef:
het enige wat jammer is, is de coverart.

Pardon? Nou goed dan, ieder z'n smaak. Ik vind het juist een fantastische hoes, perfect passend bij de muziek.

Uitermate geschikt om in de late avonduurtjes te draaien, en eens goed tot rust te komen.

jkbb
Hoewel ik dit altijd het minder mooie eendje uit de GLS collectie heb gevonden, moet ik toch zeggen dat sinds kort een halfje erbij ineens wel heel dichtbij is gekomen. Die optie houd ik echter wel nog open totdat Lost Channels te beluisteren valt.

avatar van Cygnus
jkbb schreef:

Ik wacht Lost Channels niet af... Naar 4,5* ermee!

avatar van Madjack71
Na de laatste vrucht van deze Great Lake Swimmers die ik toch heel mooi vind, doet dit Ongiara er niet veel voor onder. Het is wat rustiger en heeft wat meer nummers waarbij weinig tot geen verdere muzikale ondersteuning is. Het is geen band om veel achter elkaar van te draaien omdat dan verzadiging op de loer ligt, maar goed dat zal wel voor meer bands opgaan. Voor mij i.i.g. een band om te blijven volgen.

avatar van Joram
Volgens mij de beste plaat van de Great Lake Swimmers. Al hebben ze volgens mij geen enkele onder de 4. Een echte luister plaat met diepgaande teksten

avatar van likeahurricane
Prachtige versies van Tony Dekker solo

There is a light

Your Rocky Spine

avatar van philtuper
Samen met de eerste twee albums het mooiste dat Great Lake Swimmers hebben gemaakt.
Er komt een nieuw album aan maar ik ben inmiddels wel een klein beetje afgehaakt. Met name New Wild Everywhere mistte in mijn optiek de kwaliteit van de eerste drie.

Vrij slappe kost. Te weinig reliëf, kleffe teksten, saaie stem. De meeste nummers borduren voort op één enkele melodie die uitgesponnen wordt tot vijf minuten. Een aanrader voor mensen die 's avonds moeilijk de slaap kunnen vatten. Goedkoper (want herbruikbaar) en gezonder dan pillen.