KMFDM - Angst (1993)

Duitsland
Rock / Electronic
Label: Wax Trax!

1. Light (6:05)
  2. A Drug Against War (3:43)
  3. Blood [Evil Mix] (5:12)
  4. Lust (4:21)
  5. Glory (3:53)
  6. Move On (5:33)
  7. No Peace (4:28)
  8. A Hole in the Wall (5:50)
  9. Sucks (3:31)
  10. The Problem (6:05)
  11. Light [Vengeance Dub] [Mixed by Son of a Gun] * (5:39)
  12. Light [Aerobic Dub] [Mixed by Excessive Force] * (5:43)
  13. Light [Rubber Glove Dub] [Mixed by Die Warzau] * (5:24)
  14. Light [Lighthouse Dub] [Mixed by Vince Lawrence] * (5:04)
avatar van ravenstein
A Drug Against War blijft na bijna 15 jaar (is het echt al zo oud?) nog steeds een knaller van een nummer.

Dit is mijn tweede KMFDM album, en deze bevalt me veel beter. Lekkere elektronische beats worden afgewisseld met harde metal riffs. Sasha Konietzko schopt mn zn lyrics tegen de maatschapij en politiek aan, maar houd er toch ook wel veel humor in. Eigenlijk vind ik het enige minpunt van deze plaat het nummer The problem, vooral omdat die toch wel verouderd klinkt en voor mijn smaak te house achtig is. Als ik dit album luister trek ik trouwens steeds een vergelijking met Sehnsucht van Rammstein, volgens mij hebben die gasten vaak naar KMFDM en deze plaat geluisterd voor inspiratie. Voor nu geef ik een 3.5, maar ik heb zo'n gevoel dat dat nog wel eens 4 sterren word.

Deze plaat is echt een topper in het Industrial genre, ik luister het zowiezo 1 of 2 keer op een dag. En hij verdient zeker wel 4 sterren. Alle nummers zijn gewoon goed en zelfs The Problem vind ik luisterbaar nu, dat nummer is trouwens helemaal niet 'house achtig' zoals ik eerder zei. Volgens mij kreeg ik dat idee omdat Dorona Alberti op zo'n typische jaren 90 stijl dat nummer zingt. Het album heeft vooral harde nummers(A Drug against war, Blood, Glory), afgewisseld met (hele) lekkere nummers zoals Light, Lust, en No Peace. Ik snap niet dat zo'n goed album zo weinig stemmen en comments heeft, vooral omdat deze gasten toch al een dikke twintig jaar bezig zijn...

avatar van orbit
A Drug Against War is inderdaad wel aardig, maar verder is het allemaal wel slappe drek. "KMFDM doin' it again" WTF? Slecht probeersel om leuk te klinken of poppy? Nee, de echte godfathers van dit genre zijn natuurlijk Ministry, 1000x ruiger en beter. Dit is flaterpop.

Sommige nummers zijn inderdaad vrij toegankelijk maar ik zou het daarom niet meteen flaterpop willen noemen. Mischien bevallen de platen Nihil en vooral Xtort je meer, die zijn ruiger en harder dan dit album.

Ministry heeft (1981) tot 1988 hele enge disco gemaakt die het beste te vergelijken is met de toen ook in Duitsland populaire band Modern Talking.
In 1988 kwam Ministry met Stigmata op het WAX-TRAX label. Dat was een leuke poging om de industrial rock van KMFDM (ook WAX-TRAX) na te doen. KMFDM was al vanaf 1984 lekker pittig bezig, dus orgineler.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
nefast schreef:

.....Vergelijkingen met Modern Talking zijn anders ver te zoeken als je luistert naar Ministry - Twitch (1986).

In 1986 vond dus al een koerswijziging plaats binnen de sound van Ministry en werd verder doorgetrokken op het album The Land of Rape and Honey.

Betreft KMFDM: dit album ken ik niet, maar wat ik tot nu toe van die gasten gehoord heb, zal ik me daar toch eens meer in gaan verdiepen.

avatar van Lau1986
Dit is voor een kennismaking met de band. Een vermakelijk album dat vooral in het begin prima knalt. Daarna zakt het wat in. Suck vind ik dan wel weer een vermakelijk nummer. Leuk, maar geen topper.