Ralph de Jongh - Breath of Live (2017)

4,67

16. Love Is Not a Friend
  17. Man
7 BERICHTEN 3 MENINGEN
avatar van Lura
Dit duo leerde elkaar pas zo’n twee jaar geleden kennen. Op Lonesome Man / Ocean of Love waren ze voor het eerst samen te horen, onder anderen in het fraaie Rye. Je hoorde toen al direct dat ze samen een bijzondere combinatie vormen.

Beiden zijn rasmuzikanten, die geheel op gevoel hun muzikale koers uitstippelen. Ewa Pepper is geboren in Polen en daar bij de burgerlijke stand bekend als Ewa GórzyƄska. Een veelzijdig en veelgevraagd violiste, woonachtig in onze hoofdstad.

Op het dubbelabum Breath of Live, goed voor zo’n twee uur muziek, blijkt dat de chemie tussen hun beiden gegroeid is. De titel lijkt me goed gekozen, het gebrachte repertoire laat zich eenvoudig vertalen naar het podium. Sterker nog, zal daar niet wezenlijk anders klinken, getuige de livevideo van Spinning Round, die sinds enige dagen op Youtube te vinden is. Spinning Round bedacht Ralph spontaan tijdens een optreden op Schiermonnikoog voor Pascal Drost in juni. Het nummer werd gelukkig door Moon Anderson vastgelegd, anders was het voorgoed verloren gegaan.

Het is ook een goede graadmeter van wat men ongeveer van het album verwachten mag. De liedjes weten mij diep te raken, zoals bijvoorbeeld Kneel to Your True Self. Het roept bij mij herinneringen op aan de jonge Van Morrison ten tijde van Astral Weeks.

Ewa kan zich enorm goed inleven in de songs van Ralph en weet ze vaak met haar emotionele spel te verrijken. Maar haar spel kan ter variatie ook inventief zijn, zoals haar heerlijke opzwepende spel in het bluesy Be, wat als werktitel Rising Rough had.

Sommige songs werden al eerder opgenomen zoals Love Is Not a Friend, maar door het gebruik van de viool krijgt het een totaal ander karakter. Hetzelfde geldt voor andere eerder verschenen nummers, waaronder Harry. Harry Muskee zou ongetwijfeld deze versie ook mooi gevonden hebben.

Breath the Live kun je volgens mij het beste zeer aandachtig alleen beluisteren, zodat alle finesses van deze emotionele ontdekkingstocht volledig tot je door kunnen dringen. Breath of Live wordt zoals gewoonlijk door Ralph in eigen beheer uitgebracht en is eventueel reeds bij hem voor 20 euro (exclusief verzendkosten) via e-mail te bestellen : dejonghralph@yahoo.com

De eerste releaseshow wordt uiteraard gehouden in zijn geboortestad Roosendaal. Voor wie het intussen nog niet duidelijk mocht zijn, geen ander album wist me dit jaar emotioneel zo diep te raken.

CD-presentatieshows:

8-12 ROOSENDAAL: Hotel Tongerlo
9-12 AMSTERDAM: Club Dauphine
16-12 BORGER: VANSLAG

Ralph de Jongh - Ewa Pepper | Spinning Round - YouTube

Wat een passie. Twee muzikanten die elkaar ruimte geven, aanvullen, verdiepen. Zo oprecht zo echt! Emotie, kippenvel!

Claudiusdej schreef:

Goed kort, mooi omschreven.
Heb zojuist het prachtige artwork mogen aanschouwen, zoals het naar de drukker gegaan is. Monique Anderson heeft vakwerk afgeleverd!

Zonder de ouders van Ewa was dit album overigens niet tot stand gekomen. Op jonge leeftijd speelde Ewa aanvankelijk piano, maar haar ouders vonden toch dat ze beter viool kon gaan spelen.

avatar van Lura
De eerste buitenlandse recensie van de drie albums is ook al gesignaleerd : REVIEW OF MY THREE NEW ALBUMS by Markus Hagner – Ralph de Jongh - ralphdejongh.com

avatar van Hendrik68
Had de downloads al beluisterd, maar afgelopen weekend kreeg ik Breath of Live en Slow Turtle Sundance in de brievenbus. De live CD komt later. Ik was al enorm onder de indruk van Breath of Live, maar nu ik hem rustig in de auto kan beluisteren is de impact nog vele malen groter. Ik geef niet al te vaak 5 sterren, maar bij dit album kan ik eenvoudigweg niet anders. De Jongh is akoestisch sowieso al fenomenaal. Beluister bijvoorbeeld het prachtige album My Friend op Spotify en je weet wat ik bedoel. My Friend komt overigens volgend jaar op CD uit. Op Breath of Live krijgt de toch al hoge kwaliteit van zijn akoestsche werk nog een extra boost door het prachtige vioolspel van Ewa Pepper. Een aantal songs kwam in een andere versie al eens eerder uit. Ook prachtig, maar met de viool en in de sfeer van dit album is het helemaal smullen geblazen. Een favoriet nummer is dan ook niet te noemen, omdat elke song zonder uitzondering van uitzonderlijke kwaliteit is.

Ik rijd dagelijks van Emmen naar Assen voor mijn werk en zie dan aan mijn rechterhand Borger liggen. Daar gaat dit album volgende week in première. Mensen die nog geen kaarten hebben zullen die ook niet meer krijgen, want het is al maanden uitverkocht. Maar De Jongh treedt veel op, dus een kans om hem te zien zal nooit lang op zich laten wachten. Maar grijp die kans alsjeblieft, want ik ken geen artiest die meer passie in zijn werk legt dan Ralph de Jongh. Helaas heeft hij nog niet de kans gekregen om in zijn kunsten op het Holland International Blues Festival in het 10 km verderop gelegen Grolloo te laten zien, maar eigenlijk kan Johan Derksen het niet maken hem niet een keer uit te nodigen.

Wellicht ten overvloede: Ook voor mij is dit de plaat van het jaar.

avatar van Marty McFly

Moet dat niet gewoon "life" zijn in de titel?

avatar van Tony

Yep, if it's supposed to be proper English. Maiden heeft 'n soortgelijk geintje met albumtitel Live after Death. Weet niet, is dit 'n live album? Dat zou de misspelling verklaren.