Ralph de Jongh - Breath of Live (2017)

Blues
Uitgebracht in eigen beheer

1. A Better Man Not a Bitter Man (6:13)
  2. Spinning Round (7:58)
  3. Throw Out the Bottles (3:55)
  4. Kneel to Your True Self (7:54)
  5. Already There (4:31)
  6. Be (3:11)
  7. Yogi Bear
  8. Stars in the Sun (9:20)
  9. Goodnight Girl (5:48)
  10. Feel Me (11:18)
  11. Girl (4:29)
  12. Let the Tears Surface (5:45)
  13. Keeper of the Key (6:34)
  14. Misty Train (6:50)
  15. Harry (10:46)
  16. Love Is Not a Friend (7:05)
  17. Man (7:20)
avatar van Lura
Dit duo leerde elkaar pas zo’n twee jaar geleden kennen. Op Lonesome Man / Ocean of Love waren ze voor het eerst samen te horen, onder anderen in het fraaie Rye. Je hoorde toen al direct dat ze samen een bijzondere combinatie vormen.

Beiden zijn rasmuzikanten, die geheel op gevoel hun muzikale koers uitstippelen. Ewa Pepper is geboren in Polen en daar bij de burgerlijke stand bekend als Ewa GórzyƄska. Een veelzijdig en veelgevraagd violiste, woonachtig in onze hoofdstad.

Op het dubbelabum Breath of Live, goed voor zo’n twee uur muziek, blijkt dat de chemie tussen hun beiden gegroeid is. De titel lijkt me goed gekozen, het gebrachte repertoire laat zich eenvoudig vertalen naar het podium. Sterker nog, zal daar niet wezenlijk anders klinken, getuige de livevideo van Spinning Round, die sinds enige dagen op Youtube te vinden is. Spinning Round bedacht Ralph spontaan tijdens een optreden op Schiermonnikoog voor Pascal Drost in juni. Het nummer werd gelukkig door Moon Anderson vastgelegd, anders was het voorgoed verloren gegaan.

Het is ook een goede graadmeter van wat men ongeveer van het album verwachten mag. De liedjes weten mij diep te raken, zoals bijvoorbeeld Kneel to Your True Self. Het roept bij mij herinneringen op aan de jonge Van Morrison ten tijde van Astral Weeks.

Ewa kan zich enorm goed inleven in de songs van Ralph en weet ze vaak met haar emotionele spel te verrijken. Maar haar spel kan ter variatie ook inventief zijn, zoals haar heerlijke opzwepende spel in het bluesy Be, wat als werktitel Rising Rough had.

Sommige songs werden al eerder opgenomen zoals Love Is Not a Friend, maar door het gebruik van de viool krijgt het een totaal ander karakter. Hetzelfde geldt voor andere eerder verschenen nummers, waaronder Harry. Harry Muskee zou ongetwijfeld deze versie ook mooi gevonden hebben.

Breath the Live kun je volgens mij het beste zeer aandachtig alleen beluisteren, zodat alle finesses van deze emotionele ontdekkingstocht volledig tot je door kunnen dringen. Breath of Live wordt zoals gewoonlijk door Ralph in eigen beheer uitgebracht en is eventueel reeds bij hem voor 20 euro (exclusief verzendkosten) via e-mail te bestellen : [email protected]

De eerste releaseshow wordt uiteraard gehouden in zijn geboortestad Roosendaal. Voor wie het intussen nog niet duidelijk mocht zijn, geen ander album wist me dit jaar emotioneel zo diep te raken.

CD-presentatieshows:

8-12 ROOSENDAAL: Hotel Tongerlo
9-12 AMSTERDAM: Club Dauphine
16-12 BORGER: VANSLAG

Ralph de Jongh - Ewa Pepper | Spinning Round - YouTube

Wat een passie. Twee muzikanten die elkaar ruimte geven, aanvullen, verdiepen. Zo oprecht zo echt! Emotie, kippenvel!

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
recensie op: De krenten uit de pop: Ralph de Jongh - Breath Of Live - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

De Nederlandse muzikant Ralph de Jongh bracht eerder deze maand in één keer maar liefst drie platen uit.

Het was mijn eerste kennismaking met de muziek van de Nederlandse muzikant, die overigens ooit werd ontdekt door niemand minder dan Harry Muskee (Cuby & The Blizzards).

Op de flinke stapel platen die Ralph de Jongh tot dusver in eigen beheer heeft uitgebracht domineert de blues en het is blues van hoog niveau. Het is bovendien blues die buiten de bestaande hokjes durft te denken en die heerlijk rauw, puur, eerlijk en intens uit de speakers komt.

De wat mij betreft mooiste plaat die Ralph de Jongh eerder deze maand uitbracht heeft echter niet zo heel veel met blues te maken en begeeft zich vooral op andere terreinen. Op Breath Of Live werkt Ralph de Jongh samen met de violiste Ewa Pepper (geboren als Ewa Górzynska).

De in Polen geboren maar al enige tijd in Nederland woonachtige violiste drukt nadrukkelijk haar stempel op de instrumentatie op Breath Of Live, dat verder wordt gedomineerd door de akoestische gitaar en de doorleefde stem van Ralph de Jongh. De combinatie van de akoestische gitaar en de viool vind ik een hele bijzondere. Ewa Pepper krijgt op Breath Of Live flink wat ruimte, wat de plaat van Ralph de Jongh een bijzonder of zelfs uniek geluid geeft.

De songs op de plaat bevatten meer invloeden uit de folk dan we van Ralph de Jongh gewend zijn (al duikt stiekem ook wel wat blues op), maar ook dit is een genre waarin de Nederlandse muzikant uitstekend uit de voeten kan.

Zeker wanneer de viool de hoofdrol opeist heeft de muziek van Ralph de Jongh en Ewa Pepper een zeer stemmig karakter, maar de ingetogen klanken zitten ook vol gevoel. Dat wordt nog eens versterkt door de zang van de Nederlandse bluesmuzikant, die zijn hart in ziel legt in zijn vocalen. De combinatie van de vaak wat melancholisch aandoende klanken en de emotievolle zang van Ralph de Jongh geeft de plaat een bijzondere lading en het is een lading die aan komt.

De naam Ralph de Jongh klinkt natuurlijk zo Nederlands als de pest, maar in zijn zang hoor je hier gelukkig niets van terug. Een Nederlands accent is voor mij met grote regelmaat een afknapper, maar Ralph de Jongh klinkt alsof hij zijn songs heeft ingezongen in een lokale kerk ergens in het diepe Zuiden van de Verenigde Staten.

Omdat de productiviteit van Ralph de Jongh momenteel kennelijk geen grenzen kent, is Breath Of Live ook nog eens een dubbelalbum met maar liefst 17 songs en bijna twee uur muziek. Het is allemaal muziek die het moet doen met het veelkleurige vioolspel van Ewa Pepper, het sobere akoestische gitaarspel van Ralph de Jongh en zijn meeslepende zang, maar vervelen doet Breath Of Live geen moment.

Ik moest heel even wennen aan het sobere karakter van de plaat, maar inmiddels laat ik me keer op keer meevoeren door het fascinerende vioolspel en de emotievolle zang op de plaat. Breath Of Live is een buitengewoon fascinerende plaat, die alleen maar meer glans krijgt door het feit dat Ralph de Jongh al zijn muziek zelf uitbrengt en dit jaar ook nog veel andere muziek heeft gemaakt. Die andere muziek ga ik later nog eens ontdekken, want voorlopig beperk ik me tot het intense, wonderschone en uiteindelijk verslavende Breath Of Live. Erwin Zijleman

avatar van HugovdBos
Aan talent en inspiratie heeft Ralph de Jongh geen gebrek, zo blijkt wel uit de hoeveelheid materiaal dat hij dit jaar uitbracht. De Nederlandse bluesmuzikant bracht maar liefst drie studioalbums plus een live album uit in 2017. Door de jaren heen ontwikkelde hij zich als de opvolger van de bluesheld Harry Muskee. Voor zijn werk haalt hij niet alleen inspiratie uit de gehele bluesgeschiedenis, maar ook de soul, rock ‘n’ roll en gospel vormen een belangrijke invloed. Voor de opnames van Breath of Live werkte hij samen met de Poolse violiste Ewa Pepper. Het is een samenwerking die zeer goed uit pakt. Pepper weet namelijk de juiste muzikale richting mee te geven aan de door emoties aangewakkerde nummers. De Jongh klinkt rauw en breekbaar, daar waar de onderwerpen van de nummers ook alle reden voor geven.

Het album ken de emotionele kracht van de aloude Mississippi blues en de schoonheid van de Engelse folkmuziek. Met bijna 2 uur aan songmateriaal is het een constante ontdekkingstocht, want ook de harp en Ralph zijn kenmerkende akoestische gitaarspel zijn veelvuldig aanwezig. Een aantal eerder uitgebrachte nummers zijn van een nieuw en passend jasje voorzien, waarbij langgerekte passages eerder regel dan uitzondering zijn. Luister naar Feel Me, A Better Man Not a Bitter Man en Harry en je merkt al snel genoeg dat de emoties moeilijk onder controle kunnen worden gehouden. Het is de combinatie van het prachtige vioolspel, de ontroerende gitaarklanken en de schitterende zang waardoor Breath of Live tot het beste werk uit 2017 behoort.

Afkomstig van mijn site Platendraaier.