Greta Van Fleet - From the Fires (2017)

Label: Republic

1. Safari Song (3:54)
  2. Edge of Darkness (4:28)
  3. Flower Power (5:12)
  4. A Change Is Gonna Come (3:17)
  5. Highway Tune (3:00)
  6. Meet on the Ledge (3:49)
  7. Talk on the Street (4:08)
  8. Black Smoke Rising (4:19)
Led Zeppelin, maar dan in korte nummers. Heerlijk album

avatar van bas2204
Inderdaad lijkt de sound van deze jongens verdacht veel op Led Zeppelin. Een vriend van me liep laatst zelfs binnen toen ik dit aan het draaien was en vroeg welke obscure nummers van Led ik aan het draaien was, omdat hij ze zo niet herkende.

In ieder geval weer een nieuw bandje die weet wat rocken is

avatar van koosknook
De reincarnatie van Led Zeppelin. De stem, de schreeuw, de riffs, de solo's; de gehele opbouw...álles is Led Zeppelin. Maar alles is fris en sprakelend! Tof dat deze muziek weer gewoon terug is, alsof die nooit is weg geweest. Ook leuk is dat op dit album niet voor de hand liggende covers van Fairport Convention en Otis Redding in zijn opgenomen...

avatar van Mausie
Highway Tune, wat een track! Als de rest ook zo lekker Led Zeppelin klinkt, wordt dit genieten.

avatar van Mausie
Dit album luistert lekker weg, maar het gebrek aan een eigen smoel breekt ze toch op. De songs zijn niet van der mate hoge kwaliteit dat ze dit gebrek doen vergeten. Iets wat Wolfmother, met een vergelijkbare sound die ook teruggrijpt naar Led Zeppelin en consorten, wel voor elkaar kreeg met hun debuutalbum. Toch wel een dikke 7, want de meeste tracks zijn gewoon lekker. Als hun songwriting verbetert of ze vormen toch wat meer hun eigen sound, dan kan er nog wel eens een echt topalbum uitrollen. Zeker met deze zanger, wat een dijk van een stem!

avatar van vielip
Niks aan bovenstaande toe te voegen. Het luistert allemaal heerlijk weg en ja, het is geweldig om jonge gasten dit soort muziek te horen maken. Alleen....het is allemaal wel érg veel Led Zeppelin wat je hoort. Sterker nog; ik vind dit album beter dan een Presence. Maar toch, ik ben bang dat het gebrek aan een eigen smoel ze gaat opbreken op de langere termijn. Of ze moeten, zoals Mausie zegt, zich meer gaan ontwikkelen richting iets 'eigens'.

avatar van rafke pafke
Ik ben blij deze band te hebben ontdekt. Vooral in de USA lijken ze op korte tijd behoorlijk populair te zijn geworden. En tegelijkertijd breken er op het internet al heftige discussies los tussen voor- en tegenstanders.

De reden daarvoor zijn de overduidelijke Led Zep invloeden. Met als de uitschieter de zanger die erg dicht in de buurt van Plant komt. En hoewel hun sound onmiskenbaar is, stoor ik me er niet aan. Want ze weten er wel zeer fijne nummers mee af te leveren. Ook de twee covers zijn gewoon erg goed gedaan. Bovendien vind ik dat er op de vier nieuwe nummers van deze dubbel EP toch al wat andere invloeden doorschemeren.

Hoewel hun geluid op een zeer klassieke lijst geschoeid is, vind ik het anno 2018 tegelijkertijd zeer verfrissend klinken. En in een tijd dat classic rock een beetje pejoratief als dad rock bestempeld wordt vind ik het gewoon heel fijn om zulke jonge gasten deze muziek met zoveel vuur te zien spelen.

Ik hoop dat ze de komende jaren een wat meer eigen sound ontdekken zonder te veel af te stappen van hun invloeden. En die zanger mag voor mij gerust Plantgewijs blijven uithalen. Als je het kan moet je het ook maar gewoon doen

avatar van Eigenwijs
Eerste kennismaking met deze band was op Pinkpop. Wist niet goed wat me overkwam.
Zanger heeft onwaarschijnlijke stem, maar staat nét iets teveel in het middelpunt. Dit album lijkt iets meer in balans dan de live-optredens al zou iets meer gitaarwerk van de uitstekende gitarist het album nóg sterker maken.

avatar van jailhouserocker1
Toppertje dit. Tuurlijk is het een groot gedeelte Zeppelin, met name door de zang. Maar als een bandje met jongens van deze leeftijd al zo'n cd kunnen maken, kun je alleen maar respect hebben.

avatar van Rinus
Ik beoordeel dit op zijn eigen merites. En dan is dit toch zeer sterk hoor. Hier zijn vier jonge goede muzikanten bezig, die de muziek uit de eind jaren zestig en begin jaren zeventig hoog in het vaandel hebben staan.

Ook live zijn ze erg goed goed. Missen misschien nog wat aan presentatie maar dat komt wel. Maken ze goed door hun energie en enthousiasme.

avatar van bennerd
Dubbel bericht verwijderd.

avatar van Larzz
Hoorde hier gisteren pas voor het eerst na tip van vriend. Beetje wennen. Veel luisteren. YouTube live video's kijken. En...ik ben overstag. Heerlijke rockband. Tuurlijk. Klinkt als Led Zeppelin. Ook een van mijn favorieten. Maar deze gastjes doen het toch maar. Zep is er al lang niet meer maar van Greta van Fleet gaan we nog lang genieten. Ze krijgen vast hun eigen geluid. Dit klinkt al heel goed en volwassen. Prima zang (zeker, Plant) mooi gitaarwerk en goede ritmesectie. Ook plaat hierna is nog beter en een prima volwaardig debuut.

avatar van gastheerg
Muziek bevalt me prima. Maar aan een vinyl versie is niet te komen

Record Store Day komt hij opnieuw uit gastheerg

Ook in NL?

avatar van stoepkrijt
Dit soort classic rock / hardrock is niet 100% mijn ding, maar ik geef toe dat ik van deze ep toch wel érg hard kan genieten. Heerlijk hoe de zanger af en toe zijn strot wagenwijd openzet, soms zo over the top dat het bijna als een guilty pleasure voelt zoals in Edge of Darkness.

Black Smoke Rising is duidelijk de prijspakker van het stel, wat een geniale riffs en zanglijnen vliegen me daar om de oren!

Mispeertjes Flower Power en A Change Is Gonna Come hadden ze weg mogen laten, maar er blijft gelukkig nog altijd een sterke ep over.

avatar van gastheerg
bas2204 gekocht op vinyl op RSD.

Snel de winkel uit want ik vind het zo'n fout event.
Zou een limited edition moeten zijn maar nergens een vermelding.
Blijft wel een heerlijk setje muziek.

avatar van bas2204
Ben maar blij gastheerg, toen ik bij Sounds in Venlo kwam ergens tussen 9 en half 10 was hij al op. Dus ik moet het maar doen met het CD´tje

avatar van Drs. DAJA
Waarom staat dit als een EP? (Zo staat het op discogs ook vreemdgenoeg) 8 nummers met in totaal 32 min is toch ruim voldoende voor een album?